Op 23 maart 2015 16:40:36 schreef bprosman:
@Jochem, ben ook wel benieuwd naar zijn gegevens, hij heeft namelijk ook mooie grote loeplampen.

Dat zou MK Elektronik moeten zijn: ebay-shop met contactinformatie. Op de beurs heeft hij ook van die Duitse opbouw-groepenkastjes staan, waar dan diagonaal de letters MKV op staan (MK Verteiler).

Op 23 maart 2015 18:47:55 schreef MJU:
De stand recht over die van CO. Daar lagen zaken die ik ooit kocht voor €0.90 voor €5. Alles dat ik zag was 3 a 4 keer duurder dan ik ooit betaald heb.

Als je het over Arduinos en shieldjes hebt.. tja, die haal ik ook op ebay, maar 'we' moeten ons ook realiseren dat je daar als standhouder gewoon niet tegenop kunt concurreren. En wat wel blijkt uit de drukte die je zag, kennelijk willen een hoop mensen niet online en/of uit China hun spulletjes bestellen.

De stand tegenover CO is van Zirconium en heeft naast dat Arduino-spul nog best leuke LEDs en componenten. Ik heb er ALPS potmeters gehaald van 10K en bijpassende knopjes in 4 verschillende kleuren. De potmeters liggen er voor €0,50 stuksprijs (en origineel, terwijl je op ebay vrijwel gegarandeerd nep APLS, BROUNS, etc krijgt..) en de knopjes €0,20 per stuk. En dan hebben we het over gloednieuwe componenten. En als je er zoals ik 50 tegelijk haalt, dan is er ook nog prima over de prijs te praten (zoals je dat ook zou verwachten op een beurs).

Speciaal voor Tidak mijn exemplaar even uit de kast getrokken en op de foto gezet. Het is zeker een leuk en infomatief boekje.
http://www.uploadarchief.net/files/download/pbfh-cover.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/pbfh-inside.jpg

@Hewlett: ik had op MTS ook zo'n doos van Staedler met 4 pennen, passer, etc. Toen ik op school zat (jaren '70) was er nog geen computer en/of CAD systemen. Alles met het handje tekenen.

@Pietplof; Ik heb nog eens vakantiewerk gedaan bij een ingenieursbureau. Een van mijn taken was het maken van de lichtdrukken op A0 formaat.

Ik had uitgave 1964-65. Welke is de jouwe? De mijne had een lijmrug (vandaar de losbladigheid). Heb er veel uit geleerd ;)

1954. Achterin zit ook nog een klein boekje "Philips Vademecum" met daarin allerlei tabellen, rekenvoorbeelden, etc. Veel info zoals je ook in de Muiderkring "electronische zakboekjes" tegenkwam.

Zag er inderdaad ouder uit ;)
Het tekensjabloon is geel, het mijne was groen.

Hmm, Mans' teken symbloom is anders dan mijn groene met buizen symbolen waar jij eerder aan refereerde Tidak (beroerde foto, mijn Canon heeft al tijden een defecte accu en ik "fotografeer" met mijn telefoon), de mijne is een Linex 1180. Ja, en dat boek in Mans' foto's heb ik nog nooit gezien en dat was me vroeger thuis echt wel opgevallen :-) kan zijn dan het er thuis bij Hewlett senior nog wel is, maar ik acht de kans niet zo heel groot.

Op 23 maart 2015 20:41:41 schreef Hewlett:
Helicopter boeren heb ik niet gezien,

Ik denk dat ze die drones bedoelen. Er was i.i.g. 1 stand die kleine drones met 4 propellers verkocht.

Ik werd vanavond gebeld door de voorzitter van de Radiomarkt van Rosmalen, Dhr Elstrodt. De organisatie heeft hun excuses aangeboden, voor wat er gebeurd is, ze zijn erg geschrokken van mijn brief en wat er plaats had gevonden ze hebben aangegeven niet achter de acties van de persoon in kwestie te staan.

Ze willen nu mijn klachtbrief die ik stuurde gebruiken bij de traningsdag van volgend jaar om een beeld te geven aan de vrijwilligers over hoe je goed met mensen om gaat en wat je vooral niet moet doen.

Ik was blij dat meneer Elstrodt gebeld heeft, het was een prettige gesprek en ik heb aangegeven dat het nu opgelost is en dat ik volgend jaar graag met veel plezier terug kom.

Wilde dit hier nog even vertellen, omdat daar door enkele van jullie om gevraagd was, dus bij deze

Ook al weer ruim 2,5 dag terug ;)
Eerst zo'n anderhalf uur rondgestruind en toen naar de CO stand in de hoop Chuckie tegen te komen. Helaas, hij bleek net een rondje te maken. Jochem, heb je hem nog de groeten gedaan?

De "buit"
- Mijn jaarlijkse bestelling van wat los grut bij Hans van Dijken
- twee 30VA trafo's
- mijn oog gevallen op drie leuke Alu extrusie kastjes onder de tafels. Daar gaan de voedingen in voor mijn Dac en Squeezebox. Ja, de trafo's passen mooi...
- wat testkabeltjes van ELE shop
- en 7 segment displays voor mijn '82 labvoeding. Binnenkort bij 'show your projects' tenzij de zelfbouw labvoedingen inmiddels jullie strot uitkomen.

Verder heb ik me eindelijk - ben pas sinds kort donateur - eens fatsoenlijk kunnen voorstellen aan fred, Henk (koekjes al op?), Jochem en Hewlett (of was het nou Sine? ikweethetnietmeer...zoveel gezichten gezien)

Grote domper, van die 8 displays bleken er 7 niet werken, kwam ik natuurlijk pas achter toen alles al was ingesoldeerd, grrrmbl. Maar wel netjes professioneel per vier stuks in een zakje met een labeltje stoppen… Dan denk je toch niet eraan om ze eerst even te testen?

Al met al een prima dag, ben er volgend jaar zeker weer. Hopelijk dan met wat vriendelijkere 'lift operators'.

tenzij de zelfbouw labvoedingen inmiddels jullie strot uitkomen.

Nooit :-)

Ben aardig door de koekjes heengekomen... Miste een broodje unox en had verder nog niets gegeten..

Dus was er erg blij mee

Op 23 maart 2015 23:18:54 schreef BoemRook:
Jochem, heb je hem nog de groeten gedaan?

Uiteraard! En Chuckie wist zelfs te vertellen dat je hem waarschijnlijk (ook) vanwege de boortjes wilde spreken.

@Zirconium: mooi, altijd fijn als een klacht serieus wordt genomen.

Op 23 maart 2015 23:18:54 schreef BoemRook:Grote domper, van die 8 displays bleken er 7 niet werken, kwam ik natuurlijk pas achter toen alles al was ingesoldeerd, grrrmbl.

Misschien zitten er verschillende displays in de zakjes (common kathode en common anode door elkaar)?

Tis inderdaad goed opletten met de Common Cathode en Common Anode, ik heb het zelfde gehad toen ik mijn 7 Segment Demoboard had gemaakt voor op de beurs, ik kon er toch niet achter komen waarom de helft wel werkte en de andere helft niet, dat terwijl ik achteraf donders goed wist dat ik zowel CC als CA had ingekocht.

Ik kwam erachter toen ik 1 van die displays weer van het printje had gehaald en "per ongeluk" verkeerd had aangesloten.

Omdat er in dit topic ook het (on)nodige over tekenen gezegd is gooi ik ook nog een duit in het zakje.

Op de HTS-A werd in de laat 70-er jaren nog 'gewoon' met het handje getekend, op zowel gewoon papier als op calque. De leraar raadde iedereen aan om eerst in potlood te werken en dan pas te inkten maar liet je daar verder vrij in (je kon het gewoon overdoen als het niet goed was).
Met de pennen van toen (Rotring graphos) heb ik ook nog jarenlang mijn printen getekend, met Edding3000 inkt (los te koop) direct op het koper. Ging best wel aardig, je moest het alleen niet te lang laten drogen want dan werd het bros.
Het tweede jaar heb ik mezelf getrakteerd op een set 'echte' Rotrings, en naderhand nog uitgebreid.
Toen ze me op de HTS verzochten mijn geluk elders te beproeven (letterlijke tekst) heb ik nog jaren voor een uitzendburo tekenwerk gedaan, voornamelijk elektro. Toen heb ik ook in de ammoniaklucht gestaan...
Al dat tekengereedschap heb ik nog steeds, zelfs een tabletop A2 tekenbord met parallel tekenmachine (die ik ooit heb willen ombouwen naar een plotter).

Maar tegenwoordig teken ik alles op de PC, met QCAD of LibreCAD als het mechanisch is en met Eagle 5.11 voor de elektriek en PCBs

Op 24 maart 2015 15:06:44 schreef fatbeard:
Omdat er in dit topic ook het (on)nodige over tekenen gezegd is gooi ik ook nog een duit in het zakje. [....]

Jij bent niet op de beurs geweest ;-) Daar lagen op onze stand een aantal Rotring en één Staedler pennen. Verder nog een paar van die lettermallen en een doos met c.a 3 à 4 kg overwrijfletters. De pennen waren bijna direct op. De lettermallen heb ik niet gecotroleerd en van de overwrijfletters zijn er best wat weggegaan, maar dat zie je niet met die hoeveelheid...

Fatbeard was ook op de beurs, heb hem persoonlijk de hand geschud bij de CO stand.

Hi Schimanski,

Weet je zeker dat het fatbeard was en niet ik?
Onee, ik heb geen baard, maar ben wel de buurman van fatbeard ;-)

Gegroet,
Blackdog

Was ik zeker aan het shoppen... ;)

Fatbeard ook niet gezien terwijl je er waarachtig maar heel moeilijk bijlangs kunt kijken.

Op 24 maart 2015 09:39:51 schreef Schimanski:
[...]Misschien zitten er verschillende displays in de zakjes (common kathode en common anode door elkaar)?

Ja, dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Maar nee, alle typenummers tot de laatste letter identiek.
Maar goed, even de tinslobberaar van het werk lenen en nieuwe displaytjes zien te vinden...

Op 24 maart 2015 17:54:35 schreef pietplof:
Fatbeard ook niet gezien terwijl je er waarachtig maar heel moeilijk bijlangs kunt kijken.

Ik heb me van mijn smalle kant laten zien. :+

Ik was ook maar heel kort bij de stand omdat ik een heel strak tijdschema had ivm wegopbrekingen in Breda: van CS Breda naar Autotron was ik al ruim drie kwartier onderweg en de huurauto moest om 16:00 weer op zijn plek staan. Normalerwijze rij je het stukkie in 20 minuten; die wegopbrekingen kostten me dus gewoon 1,5 uur beurstijd...

heeft er nou niemand die prachtige draken/robots gezien tegen over de CO stand ??????
ik heb er toch wel even met bewondering naar staan kijken, ik vind dat toch altijd wel knap, mensen die creatief zijn. iets wat ik zelf niet ben (wel handig :))

Jawel, en ze zijn gemaakt door Zirconium. De grote heet Scala, de kleine weet in niet meer. Ik heb ook even gekeken hoe ze uit elkaar kunnen voor vervoer, het zit zeer ingenieus in elkaar. Echt mooi gemaakt.

Fatbeard, dat direct op koper tekenen doe ik ook graag. Ik heb een potje edding 3000 inkt en rothing pennen.

Ik heb rotring pennen van Tidak. Ik had er al een. Nu heb ik een 0,13 rapidograph, 3 variographs en een Faber-castel.
Ik teken daar mijn schemas mee. Ik wist niet dat er schema teken symbolen waren. Waren er ook sjablonen om PCBs layouts te tekenen ?

Zie http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/ESR_mk4.jpg

Kan ik die rapidograph vullen met Edding inkt ?