Digitale volume regeling Sony TA-E9000ES werkt niet

Beste forum leden

Ik heb recent een Pre-Amp aangekocht. Namelijk de Sony TA-E9000ES.
Deze heeft een defect en wel het volgende.

De volume knop doet niets meer, hij reageert wel op de AB (motorisch gedeelte) maar verder houdt ie zich dood. op het display zie je geen db reactie en het geluid zit vast op een bepaald niveau.
Ik kom er via het service manual niet meer uit. Ik zoek misschien verkeerd maar mijn eerste gedachte was dat IC 901 van het display board een los contact had maar dat is niet zover ik kan zien. de motordrive signalen van de volume knop gaan wel van IC 901 naar de IC 904 volume motor driver.
Ik heb gekeken of pin 30 (volume position) van IC 901 naar de volume board niet onderbroken is en dat lijkt niet het geval te zijn. Kortom ik kan de knop nu niet meer gebruiken. iemand enig idee? Ik weet niet of ik hier een schema mag plaatsen, hij is in elk geval gratis te downloaden.

De versterker heeft firmware v2.50 en is ook al behandelt voor het "no sound" probleem waarvoor een Service Bulletin is uitgegaan. Heeft met het voorgaande probleem niets te maken neem ik aan? verder werkt alles naar behoren.

Bedankt zover, Bart

Linkje mag je altijd plaatsen.

Wat zit er achter de volumeknop? Een potmeter?

doorgaans heeft een volumepot alleen een motor als dit nog een koolpot betreft. een regeling die in het display het volume laat zien zou een rotary encoder zijn. deze heeft dan geen motor, want dat kan ook on chip geregeld worden met de afstandbediening.

een koolpot met motor bestaat uit 2 aparte delen voor links en rechts signaal, het zou erg apart zijn dat hij dus blijft hangen. zou eerder denken dat een vorige eigenaar de pot heeft doorverbonden omdat deze kraakte bijv. er werd dan ergens anders het volume geregeld.

meten of die potmeter dus wel een koolbaan heeft en of deze in waarde verandert met draaien is een begin. de volumeknop voorop heeft dan ook een begin en einde, heb je een motorpot die met de knop voorop geen einde meer heeft is deze verrot gedraaid.

Volume bordje even loshalen en meten of de potmeter nog wat doet, hebt nog een reserve ook zo te zien :)

En staat er 5 volt daar?

goedemiddag allemaal

Maarten hier een link naar het service manual.

hier een link naar de volume meter.

Ief bedankt ik ga kijken of er 5 volt op komt te staan. Later vandaag kom ik erop terug.

ief ik heb gemeten en op de pinnen GND en 5V komt 4.61 volt te staan.
Is dit binnen de marges?

testman bedankt voor de input ik heb de volume knop inmiddels los gehaald
en zoals je op de foto kunt zien zit er een motor achter de meter zelf.
Ik krijg dus spanning op de volume board en de motor drive zelf werkt ook.
dan blijft toch alleen de volume position over?

Als ik op het volume board meet dan krijg ik op GND en Vol-Sig 9.93 kΩ
dit verandert ook niet als ik eraan draai.
Als ik Vol-sig en 5V meet dan krijg ik wel veranderende waardes. namelijk 0,01 bij max volume en 9.93 bij min volume.
kan n u dus de volume board uitsluiten?

Ziet eruit als of het daadwerkelijke volume door een VCA geregeld word ?
Met die potmeter wordt alleen een stuurspanning ingesteld.
tenminste, dat is de conclusie die ik trek uit het plaatje van Ief.

klopt maar die stuurspanning lijkt goed te zijn en die komt aan bij pin 30 van system control zoals te zien op pagina 80 van het service manual.
Ik heb ook een data sheet van die IC gevonden maar daar kom ik niet echt uit. Ik hoop ergens dat die chip niet naar god is. misschien zien jullie iets wat ik niet zie? of waar ik nog kan meten eventueel.

Even doormeten het mutingcirtcuit is ok kijk of de pulstrein op de da converter aanwezig is

de volumeknop gaat naar de system control pen 30 welke aan massa hangt met een 1k weerstand, kun je dat ook meten ohms vanuit de loper van de pot?

dat zal zoeken worden, ben zelf net 8 uur bezig geweest met een sr7002 van marantz welke random in protect viel. defect zelf viel mee maar het zoeken ernaar niet..

testman ik heb de pot zelf gemeten en deze heeft een weerstand van
nul in de max volume stand oplopend naar 9.93 kΩ min stand.
dat bedoel je toch?

de lijn naar en tot pin 30 is goed. deze ic901 chip regelt een hoop zaken die overigens wel goed werken. als ik via de hoofdtelefoon luister dan zit het volume vast op het max niveau zo lijkt het.

de overige weerstandjes die nabij de ic zitten hebben allemaal
de correcte weerstand van 10 kΩ.

dat weerstandje wat jij bedoelt van 1k waar zit die precies?

r929 zou 1kohm moeten zijn..

die heb ik zojuist getest is 0.965 MΩ er staat ook bij op het schema 1M

Ook vanaf volume board connector en tot pin 32 is deze 0.965

Ben ik nu de enige die dit vreemd vind?

'Als ik op het volume board meet dan krijg ik op GND en Vol-Sig 9.93 kΩ
dit verandert ook niet als ik eraan draai.'

In losgekoppelde vorm moet je daar toch ook 0 tot 10 k meten en als ie vast zit zit er die 1 Mohm paralellel aan (?)

Of is dat een meetfoutje?

En is die gemeten 4,61 Volt nu niet net dat wat geregeld zou moeten worden door de potmeter?

[Bericht gewijzigd door ief op (13%)]

ief je hebt gelijk het was een meetfout. Er komt daar inderdaad 0 tot 10k op. ik heb wel gezien dat een weerstand op het display board een waarde heeft die 30% afwijkt. R909 meet 7k terwijl die 10k moet zijn.
Deze zit op pin 74 resout (reset output) ic901.
Ondanks dat die even vervangen dient te worden waag ik te betwijfelen
of die het probleem veroorzaakt.

Die 5 volt op het volume board hoort toch altijd niet regelbaar 5v te zijn op de B+ lijn. die komt van pin 29.

[Bericht gewijzigd door Bart1982 op (14%)]

Die wel maar vol sig bedoel ik.

Maar als die potmeter doet wat ie moet doen zal dat wel kloppen en trek ik me verder terug, ben beter in plaatjes posten ;)