3D printers

Dit topic is gesloten

rob007

Yarr, Matey!

.
misschien, ik hoop dat jullie het een goed idee vinden.
misschien kunnen we een topic aanmaken genaamd: 3D printers
(voor mij part een andere naam.... het maakt me geen .... uit!)
ik heb van mijzelf al meermaals gemerkt dat ik toch niet alles(HEEL VEEL!)niet weet!
maar als wij ons nu een beetje organiseren dan kunnen we op dat topic allerlei dingetjes met elkaar bespreken?
welke printer maakt dan ff gewoon niet meer uit, op het moment dat je iets vraagt meld je zelf over welke printer het gaat.
samen hebben we meer kennis, samen zijn we...... alwetend?
.
het is zomaar een ideetje, vinden jullie het wat?
....
afijn ik heb het gewoon al gedaan!
als jullie het niets vinden laat je het maar links....(of rechts liggen!)

VrGr Rob.
(en ja natuurlijk is dit ook eigen belang!!! ;-) ) LOL

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik wil binnenkort zo'n printer kopen/bouwen en ben aan het rond kijken, maar ik wordt er helaas nog niet erg wijs uit.

Deze printer wil ik o.a. gebruiken om behuizingen te maken.

Dus ik ben voorstander ;)

bprosman

Golden Member

Ben het wel met eerdere discussies eens dat het qua electronica allemaal niet zoveel voorstelt.

Het meeste is de juiste (gekochte) prints aan elkaar knopen en de juiste software er in blazen.

Misschien dan toch het modelbouwforum.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/3d-printen/201227-aanschaf-en-bouw…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In feite willen/zoeken we een 3D printingfora!
CO is geen plek om alle discussies over printers en hun resultaten, enkel over de aansturing en de electronica erin.

Ik ga ermee akkoord dat ik nog geen fora heb gevonden met de kwaliteit en activiteit van CO en 3D printers als inhoud, maar toch denk ik niet dat CO de plek daarvoor is.

Of CO moderatoren zouden intersse moeten hebben hun platform een dochtersite te geven voor 3D printing, daar is volgens mij zeker wat rond te doen. (ik ben zelfs aan het twijfelen niet zelf zo een op te zetten!

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

Ik ben zeker ook voorstander.
Het is aparte materie die zeker elektronica gerelateerd is.
Prima idee !

Mvg Oswald

Goed idee. Het is misschien niet puur elektronica echter zit er wel wat aansturing erin. Daarnaast kunnen ze prima gebruikt worden voor het maken van behuizingen en montage onderdelen van elektronica. Het is interressant welke materialen geprint kunnen worden en of je hiermee bepaalde normen/eisen kan voldoen (veiligheid en isolatie).

rob007

Yarr, Matey!

.
Hallo allemaal,
MMsoft
ja je zult nog even moeten uitkienen welke printer je wilt bouwen,
maar dat hangt ook samen met hoeveel geld je er aan wilt/kan uit geven.
ik geloof dat de REPRAP Wallace zo'n beetje de goedkoopste zou kunnen zijn?
als je tenminste zelf alles links en rechts koopt (LET OP!!!) hang mij daar niet aan op!!!
je zult dan van alles overal vandaan moeten kopen,
tenzij er iemand een goedkope KIT weet?
.
hallo Bprosman
ja het hoort zeker wel in het modelbouw forum thuis!
maar hier deels toch ook wel vind ik tenminste hoor.
er zit genoeg elektronica in, en ja software ook het is een mix van alles door elkaar.
.
En die andere forums zijn er ook Jokohoko, ik had er ook al wel om gevraagd hier
maar er word nog niet veel aan/mee gedaan!
(hebben het waarschijnlijk druk genoeg!)
.
hurricane en BJ2 en los daarvan wil je er niets mee te maken hebben klik dan ook niet op deze link......toch?
je hebt zelf de keuze wat lees je wel en wat niet.
.
ik hoop dat het ondanks voor en tegen toch bevalt!
.
lukt hier ook nog niet helemaal dus ook vragen genoeg!
https://youtu.be/uy__YqgLYw8

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Omdat dit topic nog niet gesloten is (na 24 uur) ga ik er even voorzichtig vanuit dat dit mag ;)

Dus:
Ik zoek geen "zo goedkoop mogelijk", maar een "zo goed mogelijke printer voor een redelijke prijs" ;)

De printer moet ABS kunnen printen, en met laag dikte's van 0,1mm. kunnen werken, ook moet deze los van de PC kunnen werken.

Bestaan er al goede en complete bouw pakketten ?

Wie heeft er bijv. ervaring met een Velleman ?

Ook kijk ik een beetje rond naar een kant en klare printer.
De Ultimaker 2, lijkt mij wel wat maar die vindt ik aardig duur...

rob007

Yarr, Matey!

Zo jij gaat wel HEEL erg breed gelijk zeg!
KIT of kopen daar zit nogal niet een verschil in.

LET OP!!!
je kunt niemand die strakjes antwoord geef ergens op aan kijken he!

wat ik je kan melden is ik ben met een Prusa i3 bezig,
hij heeft test software gedraaid zoals je hier op het filmpje kunt zien:
https://www.youtube.com/watch?v=uy__YqgLYw8&feature=youtu.be
mechanisch denk ik dat ie nog wat steviger kan maar daar begin ik zelf -
aan als het apparaat iets bewezen heeft.
de meeste moeite (en dit is gelijk mijn vraag!) heb ik met die software.
op de test schets/sketch op het filmpje na krijg ik hem nog niet draaiende.
(ben geen goeie met software en dan ook nog in het Engels!)
ik heb Repetier Host misschien kan iemand iets vertellen? de gouden TIP?
volgens mij heb ik wel verbinding via COM poort.

MMsoft er zijn KITs van de Prusa i3(bij RRW) maar tis wat jij wilt natuurlijk!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Begin maart ben ik ook begonnen met een bouwpakket. Inmiddels zit ie al weer een tijd in elkaar, en begin ik de printer steeds beter door te krijgen, qua instellingen en tweaks. Ook een E3D hotend erin gezet, en als aansturing gebruik ik nu een smoothieboard i.p.v. RAMPS. Werkt stukken fijner wat mij betreft.

Hier een filmpje voor een indruk van hoe de printer het nu doet: https://youtu.be/_xDhJVexfF0

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Zijn d'r al tekeningen voor knoppen voor de Tek TM50xx-serie, of andere apparaten?

(overigens snap ik best dat je met alleen een tekening er nog niet bent, in sommige gevallen heb je vervelende constructies als 'veertjes/inbusmoeren' ed. die d'r nog op de een-of-andere-manier ingefabriekt moeten worden. En, als ik kritisch mag zijn, die knoppen moeten als 't even kan wel dezelfde grijze/beige/zwarte kleur hebben..

Zo jij gaat wel HEEL erg breed gelijk zeg!
KIT of kopen daar zit nogal niet een verschil in.

Als ik er geen haast mee had, dan werd het zeer zeker, zelf monteren (dus niet zelf alle onderdelen maken).
Maar omdat ik mogelijk op korte termijn veel 3D print werk heb, hou ik de koop optie ook open ;)

Ik ben de laatste weken druk bezig geweest om een 3D teken programma te leren kennen, nouja kennen, om er mee om te kunnen gaan, en heb mijn eerste 3D ontwerp klaar.
Deze heb ik zojuist uitbesteed, ik ben erg benieuwd naar dat resultaat.
In die kastjes komt een printje in met de nodige elektronica, dit even voor de CO Mod's ;)

Tja het is voor mij een hele nieuwe materie...

LET OP!!!
je kunt niemand die strakjes antwoord geef ergens op aan kijken he!

Tuurlijk niet, ik ben in iedergeval blij dat we zo met een groep bezig kunnen zijn met onze 'mooie' hobby...

Kloppertje:
Is dat de echte snelheid ?
Dat gaat wel erg rap !
Ik vindt het lastig in te schatten hoe groot je print, dus wat is ongeveer de diameter van dat geprinte deel ?

Ik heb een Velleman k8200. Degeljke basis, maar veel tweakwerk aan.

basis: geeft behoorlijke print maar heeft last van een wabbel op de Z-as, heeft een slechte fan nozzle en de bouwplatform is krom zoals ze montage aanraden.

Aanpassingen: Tot noch toe een nieuw nozzle ontwerp, de Z-as vrijegemaakt en vrijwel wobbelvrij momenteel en het bouwplatform voorzien van een rigide laag en daardoor vlakker.

Ook gebruik aan het maken van Cura ipv repetier (licht betere resultaten en een pak snellere slices.

Nog te verbeteren: bouwplatform calibratie voornamelijk.

De K8400 heb ik nog geen eigen ervaring maar door connecties ook wel behoorlijke feedback erover.
Let wel op dat de velleman printers blijven gericht zijn op de doe het zelvers die er zelf ook aan willen doorwerken. Het is geen kant en klare aankoop.

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

MMSoft: Ja, dat is de echte snelheid, en hij draait nog niet op maximale snelheid :). Resultaten zijn nog steeds erg mooi bij deze snelheid. Dat is het voordeel van een delta printer: de kop (effector) is erg licht, waardoor je hogere acceleraties/snelheden kan halen.

Diameter van de glasplaat waarop wordt geprint is 180 mm.

Het gaat trouwens om dit bouwpakket: http://www.stellamodels.com.hk/mini-kossel-printer-2020-linear-rails-g…
Wat mij betreft voor held geld een prima kit. Heb er al het nodige aan veranderd, maar dat vind ik juist leuk.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Kloppertje: Een mooie en snelle printer, alleen helaas te klein voor mijn.
Ik heb iets nodig van ca. 225 x 225 x 225 mm.

Zelf een delta printer bouwen is ook een optie :). Het principe is hetzelfde. Ik heb zelf voor een bouwpakket gekozen, omdat ik dat wat makkelijker vond i.p.v. alle componenten zelf uitzoeken. Dan weet je in ieder geval zeker dat je goed bij elkaar passende componenten hebt, en qua prijs scheelt het ook niet veel.

Een groot voordeel van deze kit vind ik de lineaire geleidingen. Vaak zie je dat er rollers op alu extrusieprofiel gebruikt wordt, maar daar heb ik het niet zo op.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
rob007

Yarr, Matey!

.
ik wou niet direct weer als eerste reageren maar super zeg kloppertje!
.
die van mij wil maar niet draaien,
heb daarnet weer aan het klooien geweest maar krijg het niet voor elkaar.
als iemand iets kan vertellen over Repetier of weet ik veel waar het probleempje kan zitten dan graag....
.
ik heb de voeding nog niet door gelust,
maar als ik het goed heb maakt dat niets uit want die tweede aansluiting is voor het hete spul.
ook het hitte bed en censor nog niet.
zou het kwalijk zijn als de censor er nog niet aan verbonden is?
.
ga nu ook aan mij eindschakelaars twijfelen.
.
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Zonder de temperatuursensor doen alle reprap achtige 3d printers helemaal niets (ook niet bewegen).

Probeer eerst de temperatuursensoren goed aan te sluiten!

Als je RAMPS gebruikt (zo te zien wel volgens je filmpje), moet je inderdaad de temperatuursensor (thermistor) aansluiten. De tweede aansluiting voor een voeding wordt enkel gebruikt voor het heated bed. Je hotend gebruikt de eerste aansluiting.

Ik gebruik Pronterface, maar Repetier zal wel in grote lijnen hetzelfde werken. Eindstops kun je checken met het commando M119, zie http://reprap.org/wiki/G-code#M119:_Get_Endstop_Status
Kwestie van eerst M119 versturen zonder dat een eindstop geactiveerd is, en vervolgens kijk je of je verandering ziet als je wel een eindstop indrukt (ook wel weer M119 versturen uiteraard).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

@kloppertje,

Heb je de kit ook van die site besteld? en goeie ervaring mee? Ik moet binnenkort een kit naar eigen keuze bestellen en assembleren en deze ziet er inderdaad wel interessant uit.

vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig

Ja, zeker tevreden met de kit, en ook zeker voor de prijs. Met wat je in de kit geleverd krijgt kun je goed printen. Reken er wel op dat je veel (!) tijd erin moet stoppen, wil je mooie prints krijgen. Het bouwen kan je vrij snel klaar hebben, maar dan moet je nog leren omgaan met zo'n apparaat.

Er komt nog wel $85 aan verzendkosten bij, en als je pech hebt BTW/invoerrechten. Ik had verwacht dat ik dat laatste ook moest betalen, maar blijkbaar vinden ze een pakket van redelijk formaat, en een flink aantal kilo's zwaar, niet waardevol genoeg. Het pakket was zelfs open gemaakt, maar alsnog geen extra kosten :).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
rob007

Yarr, Matey!

.
voor kloppertje zijn printer kom ik rond de 440,00 euro kan dat?
maar geloof nooit dat je er dan helemaal bent!
want zat daar bijvoorbeeld neem ik aan geen 12/24V voeding bij....toch?
en voor je aan het printen ben zal er nog wel het een en ander bij kommen.
MAAR!
dan nog vind ik het er HEEL goed uit zien voor laten we zeggen? 500 euro?
ik denk dat je voor een Prusa i3 KIT *in Nederland* ook rond de 500 euro zit.
.

Bedankt @Iemand en dat wist ik dus niet!
en ja Kloppertje ik gebruik zo'n Ramps 1.4 bordje.
.
en die tweede voeding had ik dus wel goed kan ik nog los houden even!
(misschien een goeie TIP!?)
ik wil het hittebed/heatbed een relais gaan gebruiken.
er word een soms een auto relais gebruikt:
https://lh5.googleusercontent.com/-tvJh-81VeuY/UR_4iYuraCI/AAAAAAAAHQc…
maar ook een SSD relais:
http://i58.tinypic.com/210kk02.png
bekijk het allemaal zelf ook maar even:
https://www.google.nl/search?tbm=isch&q=3D+printer+heatbed+wiht+re…
.
https://www.google.nl/search?q=3D+printer+heatbed+with+SSD+relay&e…
LET OP!
er word soms een diode in de schema's gebruik,
dat je die natuurlijk niet omdraait!!!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik had m compleet voor €400, en ja, daar kun je mee printen :). Ok, als je wat uurloon gaat rekenen wordt ie duurder, maar het is hobby tenslotte. Voeding zat er ook bij.

Waarom zou je een relais gebruiken voor het heated bed? Er zit een mosfet op het RAMPS bord, die kun je toch gebruiken?

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Ik heb een jaar geleden het M3D Kickstarter project gesteund, en inmiddels zijn ze druk aan het produceren en leveren. Binnenkort verwacht ik mijn M3D "Micro" te ontvangen. Het leek mij een hele leuke printer voor wie het vooral gaat om het gebruik ervan voor kleine objecten. (Base 109x113mm)

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
fred101

Golden Member

Ik heb een K8200. Resultaten waren erg wisselend. Ik ben vorig jaar begonnen met modificaties. Veel kunststof vervangen door metaal. Betere bedrading, koeling van het pcb en dat inegbouwd in een metalen doos. Een 10A 24V voeding van Delta voor de zelfgemaakte extruder en de print bed-verwarming. Een 5V analoge voeding voor de controller (ipv de onboard) en de originele voor de steppers en fans.

De extruder was nog niet goed. Ben bezig deze te veranderen en de bedrading moet nog afgewerkt worden. Helaas ligt het de laatste 5 maanden stil vanwege dingen geld opleveren ipv kosten en dus voorrang hebben.

http://www.pa4tim.nl/?p=5020 voor plaatjes.
Als ik toen wist wat ik nu wist had ik helemaal zelf een printer gemaakt ipv een kit. De firmware is downloadbaar, de controller is een vermomde arduino . De stepperdrivers had ik dan zwaarder en beter gemaakt.
Het frame zwaarder en gelast.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten