Erres receiver model RT533 werkt de tuner niet meer, de aux ingang werkt wel en komt goed geluid uit.
De zekeringen na gekeken en geen defecte gevonden.
Groet Ronald
Niet op detail, maar het lijkt me sterk dat alle 3 schakelaars van de fm,mw en lw banden defect zijn.
De receiver is trouwens ook acuut defect gegaan, na het vervangen van het schaallampje.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als dit begon na het vervangen van een lampje, zou ik gokken op een losse soldering welke helemaal los zit door het openmaken. ook kan een evt aanwezig stereo indicatielampje stuk zijn, sommige tuners hebben dan geen ontvangst meer..
Ik heb geen losse solderingen of defecte led gevonden, de platenspeler ingang blijkt ook niet te werken.
Misschien een defect ic ?
Brand het vervangen schaallampje? Maak anders een foto van het inwendige want zonder een schema wordt het gokken wat het euvel zou kunnen zijn. De AUX is een input die ongeveer hetzelfde niveau heeft als het output circuit van het radiogedeelte.
Het lampje doet het gewoon.
Ik heb 3 foto's gemaakt van de boven en de onderkant van de printplaat.
http://imageshack.com/a/img913/5650/JFae0u.jpg
http://imageshack.com/a/img901/8450/137h3R.jpg
http://imageshack.com/a/img540/9823/PdGHO3.jpg
[Bericht gewijzigd door Alf op (11%)]
Als ik het zo zie zit er een stabilisator op de print met een klein koelvinnetje , vlak bij een zekeringhouder waarnaast 2 grotere gaten . Meet daar eens.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hi Alf,
Heb je iets om te meten een scope en een meetzender waar bv 10,7MHz uit komt?
Als je afstem in de fm band op bv 96,8MHz gaat dan je stereo lampje branden of heb je uitslag op de sterkte meter.
Laat bovenstaande maar even vervallen ik begrijp dat je op geen ene band iets heb die TDA5700 is je MF voor de LG,MG en KG maar hier zit ook de MF versterker voor de 10,7MHz in dus de MF voor de FM band nu kan ik door de reflectie niet goed de print controleren maar kijk eens goed op verbogen draadjes links of rechts om op sluiting dus en of je niet een soldeer verbinding zit die niet lekker is dus even met de loep kijken als je kunt meten ja dan is het 30min werk.
Gr Henk.
[Bericht gewijzigd door electron920 op (52%)]
Misschien heb ik het fout gedaan, maar aan de 3 pootjes van de LM317 staat allemaal circa 28 volt, gemeten ten opzichte van de nul van de grote elco.
Tussen adj en out staat 139,8 Ohm.
electron920
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De getoonde receiver is van de eerste helft van de jaren '80 zo te zien. Toen bestond de LM317 al lang.
De uitkomst van de meting is inderdaad vreemd en wijst op een open verbinding tussen adjust en massa, waar normaal een weerstandje hoort te zitten. Heb je al een mailtje naar freeservicemanuals gestuurd voor het schema?
Overigens kan ik het typenummer niet goed plaatsen, zou je eens een foto van het typeplaatje kunnen toevoegen? Dan kunnen we ook meteen zien of mijn schatting van het bouwjaar klopt. Laat ik zeggen 1982.
@testman: grappig, ik was nog niet ingezoomd geweest op de foto's. Eigenlijk is het Erres-typenummer niet eens zo heel raar, maar het Philipsequivalent kan ik echt niet plaatsen. Toch lijkt het wel een echte Leuvense Philips.
testman
bouwjaar klopt wel, ik zie op meerdere onderdelen 1982 staan.. ik zou de kleine elco's eens vervangen, er waren meerdere philips tuners die met de juiste gare kleine elco niks meer ontvingen. deze zat in een deel van de voeding..
Bij deze de foto van de receiver, ik heb geen mailtje gestuurd naar freeservicemanuals.
LM317 staat er echt op trouwens.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ja, LM317 zal echt wel kloppen.
1982, week 24 en inderdaad Leuven. Staat er achter het typenummer nou echt /00 of toch een ander getal?
Diverse elco's in tuner gedeelte staat helemaal geen spanning op...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]
Geloof ik graag,
edit: de LM
maar als de spanningen allemaal hetzelfde zijn op de 3 pinnen is er iets mis mee. Kijk eens of de instelpot (?) op de regulator pin van het IC nog goed is. Flips staat erom bekend dat die kleine instelpots vaak stuk gaan. De loper maakt bijv. geen contact meer met de koolbaan ect.
electron920
Hi Alf,
Vraag je ben nu met de voeding bezig dat is op zich de gangbare procedure eerst je voedingspanningen controleren.
Waarom stuur ik je dan direct het bos in omdat in je opening de aux ingang wel werkt dus mag je verwachten dat de voeding in orde is dit is misschien iets te voorbarig om dat er diverse spanningen in het apparaat gebruikt worden.
Verder in dit topic vermeld je ook dat de platenspeler ingang niet werkt misschien toch een voedingspanning weg? kan je direct over de elco's meten dus niet ground en de elco maar de twee aansluitingen van de elco.
Gr Henk.
maartenbakker
Golden Member
Zonder schema wordt het toch een beetje puzzelen en kunnen we je ook minder goed helpen met gericht meten. Ik zou als ik jou was dat mailtje naar freeservicemanuals toch echt even sturen. De eigenaar zal je heus niet bijten.
testman
het lijkt een philips f5110 te zijn..
http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/F5…
[Bericht gewijzigd door testman op (51%)]