Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Wat ik mij ook zit te bedenken, hoe kan zo'n super versterker oproken terwijl hij verder niet geclipt heeft of wat dan ook.
Voordat jij 'm leende was er al aan gesleuteld, conclusie van de dealer: verkeerde weerstanden, verschillende transistoren.
Gaat goed bij laag vermogen, jij pusht de boel wat meer maar nog onder de max en het gaat dan dus toch stuk.
Ja precies dat denk ik dus ook. Het is een set die in het verleden regelmatig gebruikt is, een tijdje weg is gezet en later mocht ik hem ook gebruiken. In de discotheek gaat er iets meer volume op (altijd onder de 0dB uitsturing).
Het lijkt mij ook dat de dealer waar hij de vorige keer gerepareerd heeft gewoon gedacht heeft, het moet zo goedkoop mogelijk gerepareerd worden.
Ik probeer voor mezelf na te gaan of ik er iets aan kon doen , of dat ik gewoon dikke pech heb gehad. Als je nou steeds in de rood draait en er om vraagt dan kan ik mij dat voorstellen, maar meestal zitten we op maximaal -3dB uitsturing. 0dB kom ik niet eens aan toe (hard genoeg).
Dan nog lijkt mij dat de crossover/limiter goed staat ingesteld, die zou dan al wel ingegrepen hebben (mits dat goed is gedaan natuurlijk!).
Er is mij door de eigenaresse ook verteld dat ze hem al een keer heeft weggebracht in het verleden (dit probleem dus).
De meeste mensen vertellen mij ook, zo'n versterker is bijna niet op te blazen, dan moet je echt je best voor doen!
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
De reparatiekosten zijn behoorlijk aan de prijs!
Dat er aan gesleuteld was, was al duidelijk aan de foto's.
Deze versterkers worden loeiheet. Wij hadden ze per 2 in flightcase voor de Cobra4 set, en na een avondje beuken kon je een ei bakken op de flightcase.
Beste DJDACORE,
Als het mogelijk is zou ik die transistoren (als je ze kan krijgen van de reparatiedienst) eens open zagen en vergelijken met de foto's op deze site. Misschien heeft je vorige reparateur neptransistoren gemonteerd (hoeft niet bewust!). Het schijnt te gebeuren. De grootte van de die zou vergelijkbaar moeten zijn met de MJ15004.
Groet,
Kruimel
Op de fotos te zien zijn de eindtrap transistoren wel met 'genuine' onderdelen gebruikt alleen zijn het 'namaak' of 'vervangende' onderdelen.
Als het goed is krijg ik vandaag een mail van de dealer over wat het goedkoopste is, repareren, of complete PCB vervangen.
Ik ben erg benieuwd wat zo'n nieuwe PCB moet kosten.
Origineel horen er op de printplaat FP weerstanden te zitten, en zoals je ziet, zijn die niet gebruikt bij de vorige reparatie. Daar zitten normale weerstanden op.
Aangezien er redelijk wat energie komt kijken bij deze versterker, gezien de warmte die hij ook produceert, dan is het niet verstandig om hier normale weerstanden te gebruiken? Ik heb er niet heel veel verstand van maar het lijkt me toch logisch dat je dan ook beter FP weerstanden kan gebruiken.
Bij de lokale electronica zaak keken ze mij raar aan toen ik zei dat ik FP weerstanden moest hebben. Hij zei je kan ook normale weerstanden gebruiken, dat is hetzelfde. Dat kwam mij erg raar voor. Of deze jongeman had te weinig kennis.
Dan nog zit je met de BIAS afstelling en daar kom ik ook liever niet aan, dat is mij een te groot risico en ik heb er te weinig kaas van gegeten.
Al met al zal ik jullie nog wel even laten weten wat er uit gekomen is zodra ik de offerte krijg (ze gingen proberen om het vandaag te hebben).
Eens kijken met welke opties ze komen, repareren of nieuwe PCB.
Reparatie is aardig aan de prijs €600. Daar koop ik ook een tweedehandse L2400 voor.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
@DJDACORE
Kan je mij vertellen wie die dealer is?
Ik heb hier een defecte Dynacord Eminent IV staan en zoek het schema.
Misschien kan hij mij daaraan helpen.
Op de volgende link al gekeken? Hier heb ik die voor de L2400 ook vandaan:
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Reparatie is aardig aan de prijs €600.
Voornamelijk werkloon, kwa componenten ben je voor 100 Euro echt wel klaar, en dan komen ze van een grote leverancier zoals Farnell, Mouser of Digikey.
Daar koop ik ook een tweedehandse L2400 voor.
Wel goed testen en desnoods open schroeven, anders koop je misschien een kat in de zak.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (27%)]
Nou ja dat is niet helemaal zo, ik heb het uitgezocht en die transistoren zijn ongeveer 9,95 per stuk, gaan er 24 in dus een dikke 200 euro. Dan praat ik nog niet over de andere stuurtorren en weerstanden. Weerstanden is eurotje werk, torren vaak rond 5 euro ps. Maar dat zijn wel winkelprijzen in een electronicazaak in Groningen. Okaphone.
[Bericht gewijzigd door DJDACORE op (13%)]
Roland van Leusden
Weet niet welke transistoren er in zitten, de MJ15004G (20A 140V 250W PNP) bv kost 3,22 bij 10 en 2,94 bij 100 stuks @Mouser.
Een Dynacord dealer die regelmatig versterkers repareert waar er 12 per type (npn / pnp) in moeten, zal per 100 kopen, en niet per stuk.
<edit>
De MJ15022 en MJ15023 kosten €4,08/100 @Mouser
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (11%)]
MJ15022 en MJ15023.
Ze zullen het inderdaad ongetwijfeld per grotere aantallen inkopen.
Misschien als ik die onderdelen zelf koop en soldeer gaat het ook goed, alleen ik wil het risico niet lopen dat ik alle spullen koop, daarna de versterker alsnog opblaas doordat hij niet goed afgesteld staat. Dan liever iets meer kwijt en dan goed afgesteld door de dealer. Stel je voor ik sta in de discotheek en de boel ploft weer. Kans is altijd aanwezig maar als je zelf gaat repareren zonder al te veel kennis daar over, dan vraag je er om.
Op 30 april 2015 11:55:24 schreef DJDACORE:
Op de fotos te zien zijn de eindtrap transistoren wel met 'genuine' onderdelen gebruikt alleen zijn het 'namaak' of 'vervangende' onderdelen.
Beste DJDACORE,
Ik wilde je alleen even waarschuwen voor namaak dingen. Namaak transistoren zijn zelden extern te onderscheiden van de onderdelen van de echte fabrikant! Als de onderdelen van Mouser, Farnell of Digi-Key komen zijn ze veelal wel te vertrouwen (die bedrijven hebben veel te verliezen), maar als er nog een retail stap tussen zit wordt het al lastiger en deze duurdere transistoren worden vaker nagemaakt. Wees daarom waakzaam als je deze transistoren bij "de winkel op de hoek" aanschaft.
Groet,
Kruimel
PS Verder is het ook nieuwsgierigheid hoor! 
Mij hoor je niet klagen hoor, in dit forum heb ik al een hoop geleerd. Ik ben alleen maar blij met input van andere leden.
Als je hem naar een Dynacord dealer brengt, ga je er automatisch vanuit (tenminste ik wel) dat er ook originele onderdelen gebruikt worden. Hij belde mij op dat er 'niet-originele' onderdelen in zitten en dat hij die allemaal wil vervangen voor originele exemplaren. Dat zegt al genoeg. Daarom zei hij ook, ik doe het goed, of ik doe het niet.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 30 april 2015 13:04:30 schreef DJDACORE:
Op de volgende link al gekeken? Hier heb ik die voor de L2400 ook vandaan:
Daar was ik al geweest maar helaas daar staat hij niet tussen.
Op 30 april 2015 13:10:57 schreef Roland van Leusden:
[...]Voornamelijk werkloon, kwa componenten ben je voor 100 Euro echt wel klaar, en dan komen ze van een grote leverancier zoals Farnell, Mouser of Digikey.
[...]
Wel goed testen en desnoods open schroeven, anders koop je misschien een kat in de zak.
Hihi, daar kan hij wel wat uurtjes voor solderen. Een goede monteur laat 24 u onder belasting proefdraaien.
Toevallig laatst meegemaakt in een laptop 'reparatieshop. Nieuwe BGA video chip erin op een Asusboard. Doet het 10 min. Weer terug, weer nieuwe chip erin, ophalen idem dito, slaat weer na 10 min op tilt. Het was niet voor mijzelf de klant kreeg zijn geld terug. No cure, no pay.
In hoeverre is een L2400 vergelijkbaar met een SL2400?
Als de reparatie van de oude L2400 €600 kost, kan ik dan beter een SL2400 kopen voor de Cobra2 set, of moet ik dat niet doen? Deze is nieuw €849 bij Thomann.de
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
De SL2400 en L2400 zijn compleet andere versterkers.
De L2400 is een grounded bridge ontwerp en was indertijd het vlaggenschip van Dynacord. Deze versterker werd ontworpen voor de Cobra sets.
De SL2400 is een H-rail trap, gebaseerd op de CL modellen. Het is, zoals je wellicht aan de prijs hebt gezien, een instapmodel. Niet dat het een slechte amp is, integendeel. Heb er zelf 2 gehad en beukte aardig door. Maar klanktechnisch is de L2400 toch wel wat beter vind ik persoonlijk. De L2400 kostte indertijd nieuw bijna 4x zoveel.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zelfs zonder die kennis in het achterhoofd, is 600 alsnog minder dan 849. Gereviseerde oude apparatuur is regelmatig degelijker dan nieuwe apparatuur, maar zelfs als het precies even lang mee zou gaan bespaar je bijna 250 euro op je afschrijving.
DJohnny
In principe is de SL2400 net zo degelijk als de L2400. Echter is de SL2400 een instapmodel. Het vermogen is gelijk, alleen klankmatig zit er wat verschil in.
De L2400 is een echte beukbak die nergens voor terugdeinst en zelfs een MacroTech 5002 moeilijk maakt.
Echter waar een SL2400 dan weer punten scoort is dat hij door het H-rail principe lichter en zuiniger is, iets wat voor touring toch ook wenselijk kan zijn. Én het kan zo maar zijn dat de L2400 over een half jaar zijn andere kanaal stuk heeft. Bij de SL2400 zal dit niet snel gebeuren en gebeurd het wel, dan heb je gewoon garantie.
Maar om je Cobra2 compleet te houden zou ik persoonlijk kiezen voor reparatie van de L2400.
[Bericht gewijzigd door DJohnny op (15%)]
Ik kreeg de volgende mail terug:
Naar onze mening is de beste optie om de PCB om te wisselen.
De kosten hiervoor zijn EX BTW
Materiaal € 768.-
Werkloon 60.-
Dat komt neer op ongeveer 1000 euro. Dat is een hoop geld voor een reparatie van zo'n oude versterker. Ik ga nog wel even achter een tweedehandse aan 
Iemand nog tips voor een goedkoper adresje voor een PCB?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat valt echt nog wel op onderdelenniveau op te knappen voor wat minder. Sterker nog, als ze slim zijn doen ze dat met ingeruilde printplaten.
Die 828-600= 228 euro die je kennelijk extra moet betalen bovenop de eerste prijsopgaaf zijn opslagkosten en winstmarge op de gereviseerde printplaat dan zeker 
De vraag is ook hoe je aan 1028 inplaats van 828 euro komt? Met BTW kom ik aan 1001, dus dat is het kennelijk ook niet inmiddels wel.
Hoe dan ook knap prijzig, en gaven ze nog een reden op waarom het veel duurder uitvalt?
Ex BTW staat er, dus 21% er bij
kom je inderdaad iets boven de 1000 uit.
[Bericht gewijzigd door DJDACORE op (38%)]
Een nul vergeten? Verder terug staat dat reparatie loon €600 is.
edit nee dan zelfs klopt het niet 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (24%)]
Ze belden mij eerst op dat de reparatie rond de €600 zou gaan kosten. Ook best veel maar dat viel wel te doen. Daarna werd ik gemaild dat ze toch gingen proberen op te vragen wat een nieuwe PCB kost omdat dat beter zou zijn. Ik had gerekend op 'iets meer' maar meer als 1000 euro dat vind ik erg veel. Die €600 was een richting die hij aangaf.
Ik zou in de tussentijd nog even wachten op een specificatie. Daarna die mail dat een nieuwe PCB dan toch beter zou zijn. Nou oke, dat is mooi en uiteraard misschien wel beter maar dat zoiets zoveel geld moet kosten had ik eerlijk gezegd niet op gerekend.
[Bericht gewijzigd door DJDACORE op (33%)]