Hallo,

Ik ben op zoek naar een schakelaar voor de tuin en voordeur verlichting. Ik wil geen bewegings- schemerschakelaar.

De lampen moeten aangaan als het donker wordt en om een vaste tijd (bv 2300) weer uitgaan.

Is dit nou hetgeen wat een astro schakelklok doet?

Yep, voluit Astronomische schakelklok.

Weet je het zeker? een schemerschakelaar heeft een oneindig lange gangreserve, past zich automatisch aan aan het weer ( bij donkere bewolking gaat het licht eerder aan), Loopt altijd goed, heeft geen last van stroomuitval, hoef je nooit gelijk te stellen.
Geen geouweh... met zomer en wintertijd (die NIET gebruikt moet worden in je astronomische klok). Alleen 1 x afstellen.

dan zoek je zo'n ding, deze heeft zowel een klok als een schemerschakelaar in 1. http://www.klemko.nl/producten/opbouw-schemerschakelaar-230v-10a-lux-i…

een astro klok heb je niet altijd wat aan, deze gaan aan als het donker wordt, maar niet alle typen van die klokken kunnen midden in de nacht weer uit met een klokinstelling. standaard gaan ze aan bij zonsondergang en weer uit met zonopkomst..

Je kan ook zelf een schemerschakelaar en tijdklok in serie zetten.

Zie het namelijk niet zitten om zo'n lelijke schemerschakelaar ergens buiten te monteren.

Zat te denken aan een schakelklok op dinrail.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

een schakelklok kun je tussen januari en april 2x per week goedzetten om de lampen niet overdag aan te laten gaan. ook tussen augustus en november gaat het snel en gaan de lampen te laat aan.

een ldr of lichtsensor maakt het een heel stuk makkelijker. je kunt alleen het oogje buiten monteren of zet het op zolder onder het dakraam of een opbouwding tegen de schoorsteen, zie je het ook niet..

Daar is toch juist de astro schakelklok voor?
Dat ie "met de tijd meegaat"?

https://www.elektroschakelmateriaal.nl/products/paladin-172413pro-din-…

dit ding heeft zomer en wintertijd, dus kun je gebruiken zonder ldr..

TS: Ik heb het opgelost met een TF-Ontvanger.
Gaat altijd gelijk met de straatverlichting aan,
om 24:00 uur uit, en aan om 6:00 uur, en uit als de straatverlichting uit gaat,
of blijft 's morgens uit als het licht genoeg is.
Eenmaal de juiste ontvangst-commando instellen en het gaat verder vanzelf.
( Het ligt wel aan de energie leverancier en in welke regio waar men zich bevind. )

MVG Gerard.;)

Heeeehaaa,

Die krengen zijn duur, daar heb je bijna een logo voor met ingebouwde astro klok.

Ziet er goed uit testman!

veel goedkoper zie ik ze niet, dan zal dat hem worden.

Zal er wat domotica parallel overheen plaatsen zodat ik de verlichting ook met mn telefoon kan schakelen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]

dit ding heeft zomer en wintertijd, dus kun je gebruiken zonder ldr..

Dat is helemaal niet van belang, het schakelmoment wordt bepaald door het ritme van de natuur en dan maakt het helemaal niet uit op welke tijd wij onze klokken instellen. De natuur kent geen zomer of winterinstellingen.

Groetjes Hans.

Ik ben al ruim 20 jaar tevreden met deze. Heb hem nooit bij hoeven te stellen. Wel af en toe klein onderhoud zoals drupje olie op de juiste plek.

TonHek.
P.s. Voor de foto heb ik wel even de doorzichtige kap eraf gehaald.

Edit:

Er staat een nagenoeg dezelfde op MP, 10 pleuris.
Voor zolang hij er staat:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/elektra-en-kabels/…

[Bericht gewijzigd door TonHek op (36%)]

Ik ben al ruim 20 jaar tevreden met deze. Heb hem nooit bij hoeven te stellen. Wel af en toe klein onderhoud zoals drupje olie op de juiste plek.

Sangamo?
Dan loopt deze klok toch al weer een dag of 4 mis.
Hij houd geen rekening met een schrikkeljaar.

@Zoef de Haas.
Inderdaad niet verstellen naar zomer en wintertijd, maar altijd op wintertijd laten staan.
Je moet dan wel weten dat de klok tijdens zomertijd een uur verkeerd staat, de ruitertjes ook, maar als je er per ongeluk toch weer aan zit bij te stellen zijn de rapen gaar....

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (35%)]

@Toeternietoe.
Ach, die 4 dagen.... en een keertje een correctie-seconde. Ik lig er niet wakker van :-)

[Edit]
Toeternietoe hieronder:
Klopt.. loopt mijn klok zomaar paar minuten verkeerd ivm schrikkeljaar. Jammer maar helaas, de klok zelf is analoog, en de dag van de maand instellen is ook maar een ongeveer instelling op het ding.

Wat die seconde betreft die ik noem... een aantal jaar terug is er toch een seconde correctie geweest, of was het nog minder? (Ik doelde niet op die paar minuten in die 20 jaar ivm schrikkeljaar)

@Zoef, klopt. Deze komt ook bij een Neon installateur vandaan.

Op 8 juni 2015 13:28:27 schreef TonHek:
@Toeternietoe.
Ach, die 4 dagen.... en een keertje een correctie-seconde. Ik lig er niet wakker van :-)

http://www.knmi.nl/klimatologie/achtergrondinformatie/zonop2015.pdf
2 minuten per dag, nog niet veel, maar wel veel meer dan een paar seconden. Over de 4 dagen is het toch mooi 8 minuten.

Op 7 juni 2015 22:03:52 schreef wernah:
Zal er wat domotica parallel overheen plaatsen zodat ik de verlichting ook met mn telefoon kan schakelen.

Ik gebruik een KlikAanKlikUit ICS-1000. Hiermee kan ik via internet schakelen met m'n iPhone. Tevens kan ik hierin timers aannmaken welke automatisch in- en uitschakelen. Ik gebruik daarbij de mogelijkheid om te schakelen aan de hand van zonsopkomst- en zonsondergangstijden. Lamp gaat 1 uur (instelbaar) vóór zonsondergang aan, en gaat om 00:00 (instelbaar) uit. De inschakeltijd wordt dus automatisch aangepast aan de geldende tijden voor zonsondergang op de locatie waar je hem gebruikt (aan de hand van de postcode wordt de locatie bepaald).

Sangamo?

Inderdaad, een Sangamo klok. Ik heb deze vaak geplaatst voor neon lichtreclames. Er zit ook een knopje op voor handmatige bediening, zijn heel goede klokken van Zwitsers fabrikaat. In de flat waar ik woonde zit er nog een voor de portiek verlichting, is nu meer dan 50 jaar oud!

Groetjes Hans.

Ik was benieuwd of je de "Paladin 172413PRO" nog hebt aangeschaft. Zo ja, hoe bevalt deze. Ik ben namelijk ook op zoek naar een Astro klok.

Gr.

Ik ga voor de kaku ICS-1000/homewizard
Dat stond al op mijn lijstje, echter ik wist niet dat je hiermee astronomisch kan schakelen.

Ik neig meer naar de homewizard aangezien je daar meer mee kan. Weet echter (nog) niet of je daar astronomisch mee kan schakelen.
Bij kaku kan het wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]

de ics-1000 heeft als nadeel dat je alleen draadloos kan schakelen. als ik de reviews lees is het merendeel van de problemen vanwege storing op de 433MHz band of reikwijdte tot de ontvangers. je bent zekerder met een bedraad systeem als met een draadloos systeem op een frequentie waar erg veel opzit.

voor alleen buitenlampen is een schakelklokje betrouwbaarder als een stuk ict met draadloze aansturing. ook gaan de ontvangers geen 10 jaar mee zonder storingen met de voeding in die dingen..

hoe minder 433 MHz rommel hoe beter, de zendamateurs zullen er dankbaar voor zijn :)

Is die home wizard niet gewoon in ingepakte Raspberry Pi ?