65+
j.verstrepen
Hallo, over de laptop van mijn zoon is een glas appelsap gekomen.
wat te doen? Weggooien of iets anders? mvg Joop
Misschien je verzekeringspolis erbij zoeken... sommige (uitgebreide) verzekeringen dekken dit soort ongelukjes.
blackdog
Golden Member
Ik heb in de provincie nog / een ongebruikte tante / haar leven is meimorgenmist / zij heeft naar alle kanten / uitzicht op bijna niets... (Koos Schuur)
Hi 65+
Omdat ik wel wat ervaring heb met laptop's van mijn klanten zal ik je in ieder geval een antwoordt geven.
Dit omdat het ook voor andere electronische apparatuur geld.
Veel kan je als je geen ervaring er in hebt er aan doen.
Het toetsenboard moet vrijwel zeker vervangen worden,
er zit zeer veel suiker in frisdranken en opgedroogt is dit nogal plakkerig.
De rest van de laptop moet gereinigt worden, daar zijn verschillende manieren voor.
In ieder geval moet de laptop geheel uit elkaar en voor de print is het beste om hem ultrasoon te reinigen.
De ventilatoren moeten worden gecontroleer of daar geen vloeistof in is gekomen, het zelfde geld voor de CD speler.
Meestal moeten deze onderdelen ook vervangen worden daar reinigen hiervan maar herstel geeft van korte duur.
Is de laptop ouder dan 4 jaar, dan adviseer ik mijn klanten niet meer om hem te laten repareren.
Er zit te veel arbeid aan om dit professioneel te laten doen, dus de kosten te hoog.
Er zijn wel bedrijven die dit allemaal voor je kunen regelen, maar je zal zelf de afweging moeten maken of de kosten het waard zijn.
Gegroet,
Blackdog
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Mocht het een DELL Vostro zijn , die zijn waterdicht aan het toetsenbord .
makkelijker als je ook merk en model noemt .
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In ieder geval laptop zo snel mogelijk uit elkaar halen, en kijken waar/hoe ver het sap is doorgedrongen.
(sommige laptops zijn redelijk dicht onder het keyboard waardoor de schade zeer beperkt is)
Als het toetsenboard vochtbestendig is (membraam of afgedekte domes) kun je dat met een vochtige doek reinigen.
Als het sap echt overal zit, is het lastig.
Als laatste redmiddel kun je alle gevoelige delen eraf halen (o.a. harddisk, dvd, tft, fans...) en de boel uitspoelen in gedemineraliseerd water.
Daarna goed laten uitdruipen en in een afgesloten box doen met een kilo rijst erbij om te drogen. (rijst in een oude nylonkous is handig)
Het meest desastreuze wat men vaak doet na zo'n ongeval is het apparaat meteen aanzetten om te zien of 'ie het nog doet...
(heb dat met een tv reparatie gehad. Na een waterleiding lekkage had iemand meteen zijn tv aangezet om te testen. Die nam meteen afscheid met een luide plof...
)
Mijn vriendin heeft een (grote) kop thee omgestoten over het toetsenbord. Ze m meteen omgedraaid en leeggegoten. Daarna heeft ze de laptop deels geopend op de kop gezet zodat de vloeistof uit het toetsenbord kon lopen en accu eruit gehaald. Intern geen sporen van vloeistof gevonden en de boel verder lekker laten zitten. Na een dagje of 3 drogen weer in gebruik genomen en geen problemen ondervonden.
Mijn indruk is ook dat het paneel onder het toetsenbord de boel vrij goed buiten houdt, mits je de vloeistof geen tijd geeft toch door kleine gaatjes/randjes naar de ondergelegen elektronica te laten sijpelen. Accu er zsm uit.
Inderdaad NIET aanzetten en accu eruit! verder idem als Arco. Schade is vaak toch redelijk lokaal. Applesap is, á la cola, wel teringspul om eruit te krijgen. Toetsenbord moet je niet te veel aandacht aan besteden, dat is voor weinig geld goed te vervangen. Let er ook op dat je de harddisk droog houd, in ieder geval tot je de data eraf hebt. Door de breather hole kan in principe ook vocht naar binnen, niet gemakkelijk, maar beter het zekere voor het onzekere genomen.
Laatste keer dat ik zo'n laptop kreeg was er een praktisch vol glas witte wijn overheen gegaan. Nét op de verkeerde plek, allerlei componenten van de voeding uitgebrand/weggeschroeid. De rest was onaangetast. Gelukkig voor de bezitter was de wijngooier goed verzekerd.
Franssel
Hensz Door de breather hole kan in principe ook vocht naar binnen .
klinkt leuk maar bestaat niet , de harddisk is hermetisch gesloten , alleen de print met elektronica is te vervangen door dezelfde type print
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een harddisk is niet hermetisch gesloten, maar via een opening+filter met de buitenwereld verbonden.
(anders zou je bij sterk afwijkende luchtdruk enorme druk op de behuizing krijgen)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij Hitachi stond er altijd met koeienletters op "Breather hole, do not cover". Dat ging om 3,5" desktopschijven, ik weet eerlijk gezegd niet hoe 2,5" schijven van andere merken dat tegenwoordig doen maar zeg nooit nooit.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
een hard disk heeft wel een breather hole.
kijk maar eens bovenop naar de stricker waar staat: DO NOT COVER THIS HOLE. ook laptopschijven hebben dit.
normaal zit je de hard disk zelf ondersteboven in een laptop zodat het geen kwaad kan.
nu on topic: ik heb al verscheidene laptops met vochtproblemen gedemonteerd, mainboard gewoon onder heet water gewassen (voor de suikers op de lossen van cola, koffie,...).
daarna kwartiertje in de oven drogen, dan nog een paar uur op de zwarte motorkap van de auto in de zon. laptop weer samensteken en verder spelen.
ook met klavieren zo al succes gehad (enkel keyboard tijdje in water laten weken.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Niet alle harde schijven hebben een breather hole. Fout
Hier liggen vier 3,5" harde schijven, 2 van Western Digital en 2 van Seagate, allemaal zonder met breather hole [edit] aan de onderkant.
Ik heb zelfs de indruk dat ze vacuüm zijn. Aan de zijkant zit een aluminium sticker die een gat afdekt en naar binnen wordt gedrukt.
Toen ik er laatst een uit nieuwsgierigheid openmaakte (hij was toch stuk) kreeg ik de deksel er pas vanaf door er een schroevedraaier tussen te steken.
Er op terugmonteren leverde geen enkele moeite op, dus het was niet een of andere klemconstructie.
Edit: foutieve aanname hersteld.
ik maak dat altijd schoon met water met verdund speciaal schoonmaakmiddel, dan droogblazen met lucht, en dan 20 minuten met 50 graden in een heteluchtoven.
worden ze schoon van. Heel soms blijft er wat achter op een print. maar in 99% van de gevallen werkt dit gewoon goed.
Daarna weer samenbouwen en klaar.
Franssel
Op 10 juli 2015 15:17:56 schreef evdweele:
Niet alle harde schijven hebben een breather hole.
Hier liggen vier 3,5" harde schijven, 2 van Western Digital en 2 van Seagate, allemaal zonder breather hole.
Ik heb zelfs de indruk dat ze vacuüm zijn. Aan de zijkant zit een aluminium sticker die een gat afdekt en naar binnen wordt gedrukt.
Toen ik er laatst een uit nieuwsgierigheid openmaakte (hij was toch stuk) kreeg ik de deksel er pas vanaf door er een schroevedraaier tussen te steken.
Er op terugmonteren leverde geen enkele moeite op, dus het was niet een of andere klemconstructie.
Juist bijna ALTIJD vacuum , al die gaatjes mag je niet doorsteken omdat het geen gaatjes zijn maar glaasjes of plastic venstertje , soms met ventielwerking
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
"Do not cover" betekent niet "niet doorsteken". Wat je aanziet voor een venstertje, is een labyrinth of de bovenkant van het eigenlijke filtertje.
Harde schijven die wel hermetisch gesloten zijn, en heb inmiddels bevestigd gezien dat die bestaan, hebben waarschijnlijk enige onderdruk (geen vacuum, daar zijn dikkere seals voor nodig dan een aluminium stickertje) om te grote drukopbouw te voorkomen als je ermee de bergen in gaat. Ook zijn er (dure) schijven die met helium gevuld zijn, maar of dat lang goed blijft gaan?
65+
j.verstrepen
Hoi Joop hier.Ik heb net de reacties gelezen, wat veel zeg. deze leptop is 2jaar oud en volgens een reparatie bedrijf niet goedkoop
te repareren dus een andere kopen maar. ik ga proberen hem schoon te maken [niet geschoten is mis geschoten]. Veel dank voor alle reacties. mvg Joop.
Arco
Special Member
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 10 juli 2015 15:37:49 schreef maartenbakker:
...waarschijnlijk enige onderdruk (geen vacuum, daar zijn dikkere seals voor nodig dan een aluminium stickertje) om te grote drukopbouw te voorkomen als je ermee de bergen in gaat.
Bergwandelaars/beklimmers zijn niet de doelgroep lijkt me
Zal dan wel ivm vervoer in vliegtuigen zijn. Overigens blijft een onderdruk nooit over levensduur bestaan denk ik. Er hoeft maar een extreem klein lek te zijn om de onderdruk te doen verdwijnen.
Waar ging het topic ook weer over?
Op 10 juli 2015 15:27:35 schreef Franssel:
[...]Juist bijna ALTIJD vacuum , al die gaatjes mag je niet doorsteken omdat het geen gaatjes zijn maar glaasjes of plastic venstertje , soms met ventielwerking
Nooit vacuum !
De kop zweeft op een lucht laag, dat wordt nogal moeilijk in een vacuum.
Nieuwere exotische (lees dure, grote) hdd's hebben een helium vulling, maar spannender gaat het niet worden.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco heeft gelijk, in de harde schijven die ik heb liggen zitten twee minuscule gaatjes < 0,5mm in het chassis.
Ik wilde nog kijken hoe het er vanbinnen uitziet, maar dan moeten de platters eruit, dat is me de moeite niet waard.
Thevel
Golden Member
Op 10 juli 2015 12:52:54 schreef Franssel:
makkelijker als je ook merk en model noemt .
Er is appelsap ingelopen, het zal dus wel een APPLE zijn

Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 10 juli 2015 15:38:32 schreef 65+:
een andere kopen maar. ik ga proberen hem schoon te maken [niet geschoten is mis geschoten].
Als je zoekt op merk en type + "disassembly", dan kun je vaak een demontagehandleiding vinden. Anders desnoods van een vergelijkbaar type.
Vaak is er een manier om het toesenbord eruit te klikken en zitten daar meer schroeven onder (DELL, ASUS), soms echter moet het juist via de onderkant en zit het tobo vast. HP (compaq) heeft vrij vaak ingenieuze en ingewikkelde constructies die heel handig zijn nadat je ze doorhebt. (Althans, de deskpro serie was daar geweldig in, laptops weet ik niet)
Direct de accu eruit is het belangrijkste. Daarna demonteren, schoonspoelen en goed laten drogen (Voor toetsenbord, moederbord etc).
Scherm en behuizing worden mooi schoon met een licht vochtige microvezeldoek.
Harddisk in geen geval nat maken. Scherm ook niet nat maken, licht vochtige doek kan wel.
Diverse printplaten en fans en koelblokken kunnen stukken beter tegen water.
Als je het maar heel erg goed laat drogen (Meerdere dagen, zonnetje, ventilator) voor je doe boel weer aan zet, kan dat desnoods onder de kraan allemaal. (Maar alleen als het echt nodig is)