3D printers

Dit topic is gesloten

Wat printen jullie zoal ? Sinds de aanschaf van m'n eerste printer, anderhalf jaar geleden (nieuwjaarskadootje van m'n vrouwtje van 2013-2014), is het hier alleen van kwaad naar erger gegaan !

Eerst wat kleine prularia van thingiverse, dan mezelf stilaan solidworks aangeleerd, en nu ben ik op een punt gekomen dat ik denk alles aan te kunnen. (heb al complete mechanische constructies ontworpen met 3 mini-robotarmen, een eigen 3D printer ontworpen met 60x60x60 buildvolume, ben nu volop bezig met printen van een zelf ontworpen "3D kinetic sculpture" met 200 stappenmotortjes in en 200 addresseerbare RGB LEDS enz ...
Zelfs heuse LGB tuinspoor locomotieven en bijhorende rijtuigen zijn hier al de revue gepasseerd, en constructies van groter dan 2 meter hoogte en 1m50 diameter enzo (voor kerstmis, met letterlijk duizenden RGB LEDs in), ik heb het allemaal al gedaan ...
Ik gebruik letterlijk kilos en kilos PLA, en bijna 2-wekelijks gaat er een nieuwe bestelling de deur uit voor een 6-tal reels van 1 KG PLA ...

Ik voel dat ik klaar ben voor nog wat grootser, nog wat unieker ...
De meeste projecten vragen maar enige uren ontwerpen, terwijl ik daarna soms maanden aan't printen ben. Eigenlijk zoek ik nu iets "omgekeerd" of in elk geval "in de juiste verhouding" om te bouwen. Iets met "genoeg" uren ontwerpen in, en niet echt maanden printwerk nadien ...
Alleen, de inspiratie laat het momenteel wat afweten :-(

[Bericht gewijzigd door ActiveHouse op vrijdag 17 juli 2015 13:02:44 (11%)

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Ik merk bij mijzelf dat ik de interesse een beetje verlies door alle tijd die het kost, zowel het printen als het goed werkend krijgen en houden van de printer.
Misschien komt dat deels omdat ik bij mijn bijbaan ook gebruik kan maken van CNC-machines, waarmee het allemaal wat vlotter gaat. Ik zou graag een delta printer erbij hebben ivm de snelheid. Maarja ik zit nog even met een studentenbudget (en andere dure hobby's).

Ps. Heeft "mevrouw ActiveHouse" er nou nooit spijt van dat ze je een 3d printer heeft gegeven? :p

Ik voel dat ik klaar ben voor nog wat grootser, nog wat unieker ...
De meeste projecten vragen maar enige uren ontwerpen, terwijl ik daarna soms maanden aan't printen ben. Eigenlijk zoek ik nu iets "omgekeerd" of in elk geval "in de juiste verhouding" om te bouwen. Iets met "genoeg" uren ontwerpen in, en niet echt maanden printwerk nadien ...
Alleen, de inspiratie laat het momenteel wat afweten :-(

Ik heb mijn printer nog niet zo lang maar ben nu bezig met een tandwielkast (zie bijlage). Hierin kruipen de nodige uren aan ontwerpen en de tandwielen print ik op ongeveer 20min voor de kleintjes en 60min voor de grote.

@RVL-Electronics,
Ik en mijn vrouw, zijn gelijkgestemde zielen :-)
In een vorig leven was ik al met modeltreinen bezig (H0), nooit wat over verteld, en toen we 2 jaar samen woonden, voorzichtig een set opgevist uit de niet-uitgepakte verhuisspullen en een baantje rond de Kerstboom gelegd ... Ze kende toen niks van treinen, nu heeft ze haar eigen LGB baan in de tuin :-)
Zo ook met die printers, ze is nu zelf Solidworks aan't leren, en ze ontwerpt zelf oorbellen en armbandjes en GSM hoesjes enzo, ze eist zo "nu en dan" wel eens een printer op voor een aantal uren of dagen :-)
Sommigen van mijn projecten, daar is zij de inspiratiebron van :-)
Daarom dat hier nog een 3de printer in de maak is (eigen ontwerp, bijna klaar, maar door de gezondheidsproblemen duurt het monteren wat langer) Printvolume wordt 60x60x60 cm (en met zo'n printvolume spelen er hele andere factoren mee in het ontwerp, t.o.v. een 20x20x20 printvolume) Die 3de printer ga ik dan voor de wat grotere projecten gebruiken, en dan is er af en toe wel een 20x20x20 printertje vrij voor "mevrouw Activehouse" :-)
Ik heb hier ook wel de nodige CNC toestanden staan (kleine CNC voor PCBs, grote CNC voor metaal enz (stoomtreinen school 3 1/2", 5" & 7 1/4" spoorbreedte), een draaibank, en dan nog een laser-CNC, maar door gezondheidsproblemen ben ik maar al te blij dat ik mijn 3D printers heb. Ik MOET gewoon met iets bezig zijn (ik zal nog lang genoeg moeten stil liggen als ik dood ben) ...

@Alexander1997,
misschien moet ik maar eens rondzien naar iets met veel tandwielen en de nodige technische complexiteit, maarja, als ik naar m'n analoge klokken kijk (die toch wel wat tandwielen enzo bevatten), dan merk ik toch dat die ontwerpen ook vrij snel klaar waren :-)

groeten,
Kris (die nog eens een nieuwe rol PLA ga plaatsen op printer nr.2,
nog 146 "bollen" van 7 cm diameter te printen, aan 1 bol per 58 minuten :-)

[Bericht gewijzigd door ActiveHouse op vrijdag 17 juli 2015 16:47:52 (11%)

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Dat gaat zo te zien wel lekker qua printwerk :). Ik print de laatste tijd ook wel aardig wat, deels in opdracht, deels voor mezelf. Sommige onderdelen nuttig, maar vooral wat leuke experimentele dingetjes. Momenteel staat dit mooie ontwerp in de printer (blauw transparant PETG):

Laatst ook met een motor uit een 3.5" HDD een radiale fan gebouwd. Werkt erg mooi (veel luchtverplaatsing), maar maakt wel een nare pieptoon. Maar ja, ik heb verder ook geen kaas gegeten van radiale fans ;)

Ik had nog meer HDD motoren liggen, dus ook nog een sirene gemaakt. Maakt enorm veel kabaal, goed geslaagd dus :)

Gelijk maar even een filmpje gemaakt: https://youtu.be/iSE78tdqcTc. Helaas wordt het volume wel automatisch omlaag geschaald door de camera, maar het ding maakt dus echt een gigantisch lawaai. De buren zullen 'm ondertussen wel waarderen. Het heeft ook een voordeel: je hoort de printer niet meer ;).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Vandaag voor de allereerste keer iets "raar" meegemaakt met één van m'n 3D printers. (na anderhalf jaar goed printen en regelmatig onderhoud/smeren enz ...)
In de richting van de Y-as, had ik plots een afwijking dat m'n stukken te groot werden !
Een rond stuk van 73 mm, was in de X-richting netjes 73 mm, maar in de Y-richting 77 mm !

Alles gereset, tijdje zonder stroom gezet, aansluitingen nagezien enz ... niks helpt. In de firmware staan de stappen voor de X- & Y-richting al van in den beginne op 80 steps/mm ...
(kloppen volgens berekeningen, en tot nu toe was dit ook correct bij opmeten van stukken nadien) Ook mechanisch is er niks verkeerd, alles is mooi uitgelijnd enz ... Ook andere stukken die voordien prima printen, hebben nu dit probleem.

Nu, ik heb via calibratie m'n stappen voor de Y-as, teruggebracht naar 75.8 steps/mm, en alles blijkt nu toch terug te kloppen, maar logisch is het niet, en ik heb er ook niet echt een goed gevoel bij ...

Hoe hebben jullie je steps/mm ingesteld voor X- en Y-richting ?
Volgens berekeningen of volgens calibratie-methode, die dan eigenlijk afwijkt van de berekende stappen ? (bij mij waren tot nu de berekende stappen identiek aan de calibratie stappen, maar nu dus niet meer)
Voor de Z-as kan ik dit nog begrijpen, als je hobbed-bolt wat afslijt ofzo, maar voor de X-en Y-as toch niet ? Ook de GT2 riemen zijn een maand of 2 geleden al vervangen enzo ... (kortom, machine wordt degelijk onderhouden, en buiten smeren is er de laatste 3 weken zeker niks meer gewijzigd)

P.S. @Kloppertje, netjes ! Wil ik ook nog eens gaan maken :-)

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Lucky Luke

Golden Member

Je hebt niet per ongeluk je GT2 riemen (2mm pitch) vervangen door MLX (2.032mm pitch)? (Nee, laat maar, dan zou je op 78.740152 uit hebben moeten komen, dus tenzij je 75.8 tikt en 78.5 bedoeld is dat het niet...)

Firmware-update gedaan waarbij andere defaultsettings zijn meegekomen?

Motor vervangen?

(Hobbedbolt is je E-as)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Vandaag voor de allereerste keer iets "raar" meegemaakt met één van m'n 3D printers. (na anderhalf jaar goed printen en regelmatig onderhoud/smeren enz ...)
In de richting van de Y-as, had ik plots een afwijking dat m'n stukken te groot werden !
Een rond stuk van 73 mm, was in de X-richting netjes 73 mm, maar in de Y-richting 77 mm !

Ik denk dat je probleem bij je motordriver zal liggen.
Wat voor drivers heb je? Polulu of iets steviger? Klinkt alsof daar iets misloopt...

@Lucky Luke,
Zoals gezegd, riemen zijn paar maanden geleden vervangen, motors of electronica nog nooit, en gebruik ook al een half jaar dezelfde firmware. De laatste weken niks gewijzigd, en het probleem is er pas sinds vandaag.

@Alenxander,
Ik gebruik een Sainsmart 1.4 ramps board met stepsticks. (Met alegro chip)
Je zou verwachten als die stepper driver gaar is, dat je dan stappen verliest,
Dat je stuk dus kleiner wordt. Ook is de afwijking "consistent", print zien er glad en perfect uit, alleen waren ze te groot. Nu met die aangepaste instellingen, kloppen mijn maten perfect.
De printer is al bezig met z'n "nachtjob", tot morgenochtend 11u nog ...
Ik zal dan eens de drivers voor x en y omwisselen en zien of het probleem verhuist naar de andere as op die manier.

De vraag was eerder ook of jullie allemaal berekende steps/mm gebruiken, of via calibratie, en of die steps dan veel afwijken t.o.v. Berekende steps ...

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
rob007

Yarr, Matey!

ik heb er niet genoeg verstand van maar gooi dom weg iets in de lucht!
misschien stpmotortje stuk?
dat misschien een(1) spoel in de motor die stuk is waardoor die dan grotere stappen maakt?

als je er achter bent graag even feedback?
vertel dan graag hier ook weer even wat er aan de hand was?

leuk Kloppertje, en niet voor het een of ander maar dat gaat goed daar bij jou!

ik heb trouwens heel erg mooi extruder plastic nu,
ik wacht nog nog op het hete werk uit het buitenland.
als ik het compleet heb maak ik fotootje!

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 18 juli 2015 21:22:47 (28%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Aan de motor heb ik ook al zitten denken, maar dan zou die toch onregelmatige stappen moeten maken hé ?
Krijg hier net van m'n vrouw te horen dat we deze namiddag naar een verjaardagsfeest moeten, zal niks anders opzitten dan rond elk uur (als deze job klaar is), gewoon een andere job te starten, en te wachten tot morgen om m'n onderzoek verder uit te voeren :-(

Ik hou jullie zeker op de hoogte :-)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
rob007

Yarr, Matey!

dit systeem leek mij ook wel wat:
https://www.google.nl/search?q=bowden+extruder+kit&biw=1745&bi…
minder gewicht aan de printer en makkelijker(denk ik) als het(zoals bij mij nogal eens gebeurde) mis gaat.
toen ik een tijdje geleden op visite was bij R.R.W. toen werd mij verteld -
dat je moest voorkomen dat er lucht tussen het plastic en de slang mee zou lopen.
dit zou voor problemen zorgen?
of dit wel of niet waar is???
(neem aan dat daar geen verhaaltjes worden verteld)
vond het wel belangrijk genoeg om ook hier hart op te schrijven wie weet hebben de lezers hier er nog goeie INFO aan.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hoi allemaal,

vervolg van m'n testen:
- motors gewisseld tussen X & Y, stepsticks gewisseld tussen X & Y,
probleem blijft.
- ook met logic analyzer & oscilloscoop pulsen gemeten,
geen probleem ...

Conclusie, moet dus wel "iets" mechanisch zijn, maar kan met de beste wil van de wereld niet ontdekken wat.
Identieke riemen en belt-gear op X- en Y-as, ik sta voor een raadsel !
Nuja, met die afwijkende instellingen zijn mijn prints wel "spot on" !
(voorlopig laat ik het maar zo denk ik, geen last van eigenlijk, buiten een persoonlijk onbehaaglijk gevoel, maarja, een mens kan blijven zoeken hé)

@Rob, ik kan me niet inbeelden dat er geen lucht in de slang komt, dat ding is heus niet vacuüm te krijgen :-)
Met zo'n bowden beperk je jezelf wel tot 1.7 mm filament.
(3 mm is daar echt niet geschikt voor) Volgens mij ook veel gevoeliger voor "verstopping" enzo ...
Ik zweer bij m'n Wade extruders, ook al heb je het gewicht van de stepper dat je meesleurt ... Met een degelijke constructie mag dat echt geen probleem vormen. Je kan je echt niet inbeelden tegen welke snelheden ik hier print. (grote stukken met een 0.5mm nozzle !)
Ik krijg bij m'n filmpjes die ik met vrienden enzo deel, regelmatig de vraag of die filmpjes versneld zijn, lol ...

Nuja, ieder z'n persoonlijke keuze natuurlijk. De ene rijdt graag met een BMW, de andere met een Mercedes (ik persoonlijk liever met een Audi, lol)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
rob007

Yarr, Matey!

raar toch dat je het probleem niet echt kan vinden!
laten we toch hopen dat je er niet te veel overlast van hebt en dat je dan toch
eventueel het mechanische probleem kunt vinden/oplossen.

nee nee niet vacuüm maar meer als een soort tocht?
tenminste ik geloof dat ik het zo moest begrijpen,
ik zal het nog eens navragen aan hem.
(misschien nam die me dan toch wel in de maling? geintje? ik weet het niet!)
ik weet het niet maar dacht echt dat ie het meende.
neem aan dat jullie of toch een van jullie het misschien wel weten?

ik heb nu trouwens drie van die plastic spuiten binnen,
ik heb bewust twee dezelfde besteld en dacht een derde dat dit een andere zou zijn maar is per ongeluk ook een zelfde.
(niet erg daar kan ik strakjes mee experimenteren)
het blokje waar de weerstand in zit is 16X16X12MM beetje klein lijkt me? (wat is eigenlijk goed beter best? een groot of klein of....? blokje)
en de weerstand word niet met inbusschroefje klem gedraaid zoals bij E3D maar met inbus stelschroefje geklemd(tegen de wand gedrukt) en geloof van aluminium.
het koel element(gedraaide gedeelte) lijkt een beetje op E3D maar is niet trapsgewijs afgedraaid (hoe belangrijk is dat?)

hoe speciaal zijn deze:
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv…
en heb je voor deze ook een andere scheidingsbuisje nodig? (een langere?)
zo'n heat breakhttps://www.google.nl/search?q=3D+heat+break&espv=2&biw=1745&bih=861&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCAQsARqFQoTCOHMr6DH78YCFUaVLAodkRoBPA

sorry voor al die vragen, maar wil het allemaal graag weten.
ik heb trouwens al een tijdje niets gedaan met de 3Dpr. maar hoop het snel in te kunnen halen.
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 21 juli 2015 18:57:27 schreef ActiveHouse:
Ik krijg bij m'n filmpjes die ik met vrienden enzo deel, regelmatig de vraag of die filmpjes versneld zijn, lol ...

En wanneer krijgen wij ze te zien dan? :-p

ik heb trouwens een bowden set-up met 3mm filament, vind dat prima werken hoor :)

[Bericht gewijzigd door DutchEngineer op donderdag 23 juli 2015 21:16:39 (14%)

rob007

Yarr, Matey!

achter af,
ik kreeg nu te horen dat 3MM ook beter zou gaan dan 1.75MM.
Dit was bij R.R.W. en werd er nu ook verteld dat de hobbed bold die zij verkochten eigenlijk te grof was voor 1.75MM.
https://www.google.nl/search?q=3D+printing+hobbed+bolt&biw=1745&am…
ook de heatend van Ebay/bangood daar geloofden ze niet echt in.(en misschien hebben ze wel gelijk)
https://www.google.nl/search?q=3D+printing+hobbed+bolt&biw=1745&am…
we gaan er gewoon even mee experimenteren duur waren ze niet dus kan niet echt kwaad.
ik heb nu de spulletjes om dat experimenteren te doen dus gaan we er mee aan de slag.
het is trouwens stil hier dus zal ik ook wat minder mijn verhaaltje hier gaan doen want
het lijkt er strakjes op of ik tegen mijzelf zit te ....

iedereen succes en de groetjes van hier!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik gebruik zelf een MK7 extruder wieltje, en dat wordt, vind ik, vrij snel opgevuld met materiaal zodra het wieltje een paar keer slipt. Regelmatig schoonmaken is dus belangrijk.

Ik heb ook nog zo'n ebay hotend liggen, maar m'n E3D hotend doet het nog altijd prima. We zien vanzelf wel of het net zo goed werkt. Ik vind het altijd nog wel vervelend dat bij wat grotere laagdiktes (0.2mm en hoger), de printsnelheid beperkt wordt. Met 0.1mm laaghoogte kan ik vrolijk op 150 of 200 mm/s printen, maar bij 0.2mm zit je al snel aan de maximale volumestroom die het hotend aan kan (zo'n 10 mm^3/s). Lopen jullie daar ook tegenaan?

Wat doen jullie eigenlijk met PLA restjes/afval? Soms mislukt er wat, en je houdt altijd wat rommel over. Gewoon bij het restafval? Al met al is het na verloop van tijd een aardige hoeveelheid plastic.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

ActiveHouse: Ik ben erg benieuwd wat je gaat vinden, want dat is toch wel erg vreemd.

Ik had een tijd terug zo'n PRINTinZ Flexible 3D Printer Plate besteld, en die was al een tijdje binnen, maar met dat warme weer was het blijven liggen.
Nu ben ik alweer een tijdje druk met mijn printer bezig.

Ik gebruik alleen nog maar XT Filament, dit omdat PLA vervormd als het te warm wordt (als het achter het glas staat met een felle zon erop).
Die flexibele plaat werkt perfect. Ik ontvet deze plaat en het XT filament blijft er goed opzitten, als de printer klaar is dan buig ik deze plaat een beetje en het werkstuk komt netjes los.
Ik heb deze plaat al eens iets te ver gebogen, zodat deze niet geheel vlak meer was, maar deze kon ik weer eenvoudig terug buigen.
Gelukkig maar, wat zeker door de bijgekomen douane kosten van ruim 25 euro is het een redelijk dure plaat vindt ik.
Nu maar hopen dat deze plaat lang mee gaat, want dat is voor mij op dit moment nog niet zeker. Telkens als je iets geprint hebt dan blijft dat zichtbaar op de plaat.
Tot nu heb ik daar nog geen last van gehad, maar hoe gaat dat na veel gebruik ?

Wie van jullie gebruikt ook zo'n plaat ?

Op 17 juli 2015 13:00:13 schreef ActiveHouse:
Wat printen jullie zoal ?

Voornamelijk kastjes voor elektronica, maar sinds ik het programma Solidworks een beetje onder de knie heb nu eigenlijk echt vanalles.

Deze printer gebruikt ook 3 (2,85) mm. Filament en wordt ook via een slang aangevoerd, ik heb er de laatste weken geen enkel probleem meer mee gehad, ik vermoed dat het XT filament een gunstig effect heeft op het gehele aanvoer systeem.
Zo heb ik geen probleem als de printer dagen uit heeft gestaan (met het Filamet erin gelaten), en ik weer begin.
Als de norzle warm is veeg ik deze even schoon, en hij begint gewoon weer te printen.
Met PLA moest ik dan nog al eens het verwarmde deel schoon maken door het oude filamet eruit te halen en met nieuw vers filament te beginnen.
Door die verstopping had ik dan ook problemen met het filament aanvoer systeem.

De printer draait al velle uren, en ik heb steeds minder problemen, mogelijk begin ik het langzaam aan onder de knie te krijgen ;)

(ik heb nog (nieuwe) rollen PLA (Zwart en Wit) en ABS (Zwart) liggen, mocht iemand deze kunnen gebruiken, dan stuur maar een berichtje).

rob007

Yarr, Matey!

Even een vraagje nog weer eens.
het lijkt of de schaal indeling/instelling niet goed meer staat,
alles is te Klijn.
en nu dacht ik dan maak ik de schaal groter(in slic3r) maar dan vergroot ie het schort niet mee?
(met schort bedoel ik de eerste twee lagen om het werkstuk heen)
zodat het schort dwars door het werkstukje heen gaat.

even los van dit alles.
mijn E3D liep weer vast en nu was ik het wel een beetje zat,
wat heb ik nu gedaan ik heb het blokje compleet(met thermistor en sensor)
van de E3D over gezet op een Chinese kloon en dan heb ik het over het gedraade koelrib gedeelte.
bij de origineale E3D zit er een (gloof) nylon buisje in,
bij de chinees niet daar heb je een trechtertje waar je mee binnen komt en dan een dun gaatje die -
uitloopt op het RVS isolatie buisje naar het verhitting blokje.
(als ik het allemaal goed heb!)
ik heb zonet even getest en het viel me (tot nu toe!) niet tegen.
de E3D liep op langere termijn vast dus nog ff afwachten maar.
alleen nu stopte de software er mee,
ik dacht zal voor die test even een smilye printen maar hij stopte er halverwege mee???(een halve print?)
hoort dit ook bij het te klein probleempje misschien?
en zo prutsen we lekker verder (we moeten toch wat)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Gelukkig,
ik dacht heel even dat het continu goed ging werken maar nee hoor!
was ff bang dat ie gek tegen me ging zitten doen en knal goed ging werken.
hij liep nu net weer vast, het is naa een bepaalde tijd dat ie dat doet,

zou bijna zeggen dat er dan iets heel even mee stopt, bijvoorbeeld de geschakelde voeding dat die even via de thermostaat zegt: even pauze!
rede temeer om toch misschien weer achter de tweede voeding aan te gaan?
ik had het bijna voor elkaar maar was er ff mee gestopt omdat ik dacht dat ik het probleem had gevonden.
maar goed toch weer verhaaltjes gemaakt.

waarmee lijm je PLA voor altijd goed/stevig tegen elkaar,
met seconde lijm of...

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI HOI
Hij heeft de print nu helemaal van begin tot einde netjes afgemaakt! ;-)
met de gedachte dat misschien het heated bed op een aparte voeding moest bedacht ik mij in het begin van het printen van dit werkstuk
als ik nu eens het heated bed na een tijdje uit zet!?
en ik heb het eerst even lager gezet en toen uit.
en.......ik weet niet of het misschien ook dom geluk kan zijn maar de printer heeft het werkstuk van begin tot einde afgemaakt.(stond er paf van!)

https://youtu.be/oIA1TfsWKCE
http://youtu.be/qOsck_YpdVA
https://youtu.be/qOsck_YpdVA
https://www.youtube.com/watch?v=qOsck_YpdVA&feature=youtu.be
er zitten wat dubbele linkjes bij ik weet het sorry,
zal later kijken welke er weg kunnen!

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 26 juli 2015 20:01:36 (13%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Lucky Luke

Golden Member

Ziet er netjes uit.

Je kunt toch uitrekenen en meten of die voeding het red of niet?

Heated bed: 12V/10A (meestal)
Hotend: 12V/40W (3,3A)
Motors: Geen idee, maar ik had hotend én motors op een 5A voeding.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
rob007

Yarr, Matey!

Ja leuk he Lucky Luke ik was daar eerlijk gezegd wel heel blij mee!
maar eerlijk gezegd verwachte ik niet dat de voeding het niet zou aan kunnen -
die voeding komt van R.R.W. en is 12V (240/115V / 30A MAX)
eerlijk gezegd twijfelde ik nu nog steeds of het niet een gelukie was dat het deze keer zo goed is gegaan.
ik moet het nog eens een keertje uitproberen denk ik,
nu kan ik even niet maar ga dit snel ff doen.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik heb ook last gehad dat mijn 3d-printer stopte wanneer het heatbed aan- en/of uitschakelde. De chip, op het Arduino board, voor de communicatie met de pc was van slag. De Arduino bleef lekker doorwerken. Ik heb het opgelost met een ontstoorspoel, en later een serieus filter, in de primaire kant van de voeding.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Angela,
heb denk al weer te vroeg gejuicht want nu tijdens het opstarten liep ie weer vast.
maar kan het zo langzamerhand wel hebben,
ik ben nu zo geoefend en snel met ff uit elkaar en weer in elkaar dat......
dus ja het probleem hebben we gelukkig nog wel ;-)
of het bij mij ook storing is..... ik denk het van niet.
ik hoop dat de printer strakjes toch weer een goeie print geeft dan ben ik toch al weer blij.
ik ga vastlopen zien als, het hoort er bij en is gewoon!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dit topic is gesloten