Op 29 augustus 2015 13:32:52 schreef diode-anode:...ik heb de plus en - aangesloten op de eerste condensator en de - aan de massa van de massa van de voltage regulator en de plus van de eerste codensator aan de uitgang van de voltage regulator gezet. en plus vanuit batterij op de ingang.....

de + van de eerste condensator aan de uitgang??? als je bij een 78xx regelaar een hele grote condensator aan de uitgang hebt, en de spanning aan de ingang valt weg, dan gaat die regelaar er ook van kapot (uitgang blijft dan op 5V terwijl de ingang 0V heeft).
zo krijg je een 78xx regelaar heel snel kapot.

2de punt heb je met de amperemeter de boel kortgesloten. je kan GEEN maximum amperes meten. een voeding kan een maximum leveren, de hoeveelheid stroom die loopt hangt af van de belasting.
hang je een 5ohm weerstand (5watt wel) aan de uitgang, dan zal er 1A lopen.
hang je een 10ohm weerstand aan de uitgang, zal er 500mA lopen.
hang je een 1ohm weerstand aan de uitgang, dan zou er 5A willen lopen maar dat laat de regelaar niet toe. die zal begrenzen op 1-1,5A.
hang je gewoon een amperemeter op de uitgang, dan is de boel kortgesloten en zou er +100A willen lopen. de voeding gaat GEHEEL onderuit. ledje zal ook doven dan en de boel zal heel heet worden. een stel batterijen kan best veel stroom leveren in zulke situaties. daar brand je zo kabeltjes mee door.

als een 7805 schakelingetje in rook opgaat, dan hoef je nog niet aan een schakelende voeding te beginnen hoor. dat loopt zeker fout. bijkomend kunnen we dan allemaal gaan raden welke componenten verkeerd zitten. en die IC'tjes sneuvelen WEL snel in tegenstelling tot een 78xx regelaar

Op 29 augustus 2015 15:54:03 schreef fcapri:
de + van de eerste condensator aan de uitgang??? als je bij een 78xx regelaar een hele grote condensator aan de uitgang hebt, en de spanning aan de ingang valt weg, dan gaat die regelaar er ook van kapot (uitgang blijft dan op 5V terwijl de ingang 0V heeft).
zo krijg je een 78xx regelaar heel snel kapot.

Alleen als je vervolgens de ingang kortsluit. Ti meldt (p. 12) een maximum van 7V aan de uitgang voordat er iets mis gaat. Maar ja, dat zijn op dit moment details.

Groet,
Kruimel

ik ga voor de MC34063 maar aan het einde zitten weerstanden maar daar staat geen waarde bij.

hoe moet ik dit berekeken,

groet,

diode anode

Op 31 augustus 2015 13:56:57 schreef diode-anode:
hoe moet ik dit berekeken

Dat staat op de site waar je dat schema vandaan hebt. Wel even verder kijken dan je neus lang is.

dit staat er, maar dan weet ik nog niet hoeveel het is.

ik zoek verschillende sites af maar ik snap er helemaal niks van ik kan niet iets vinden met die zelfde waarde v = 1,25,? +ra-rb, ik snap er helemaal niks van waarom zetten ze niet gewoon de juiste waarde er in,

toch veel simpeler.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]

Niet iedereen heeft dezelfde spanningen nodig.
Beter van de formule te gebruiken.

Je kiest voor Ra of Rb een gekende waarde en reken dan de formule uit voor de andere.
Eventueel een instelpotentiometer gebruiken voor de andere.

Je kunt dat toch veronderstel ik?

Edit: nog iets, mooi gekleurde schema's zijn uitzonderlijk goeie schema's, let daarmee op.

[Bericht gewijzigd door MGP op (15%)]

het is de bedoeling dat er 5v uitkomt. maar er staat ook iets met shutown met 1,25v of zo iets. nu weet ik nog steeds niet hoe ik het moet berekenen,

ik snap een hoop maar dit snap ik niet.

Awel, vul in de formule V = 5V
Kies voor Rb 470 ohm en reken Ra uit.

dan klopt dit schema niet. dat betekend dat er max maar 1,25v uit komt en dat moet ik niet hebben. dus ik moet iets anders zoeken,

ok dus 2x 470 ohmn dan komt er 5v uit?

ik snap het niet waarom niet gewoon standaard 5v is toch voor telefoon, dit schema klopt dan niet echt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Maak dat schema in mijn bovenstaande link, dat is makkelijker en beproefd.
Daar staan de waarden bij.

hoe moet ik die rekeken er staat wederom geen waarde bij de ra.

groet,

diode-anode

Je moet dringend een bril kopen, er staat 1,54K of 1K54

Edit: je mag de mijne eens lenen hoor...ik heb er nog een stuk of 5 :p

ik wil toch die andere maken, ik snap bij dat andere schema niet wat pootje 1 is en 8 staat er ook niet bij, dan weet ik nog niet veel.

ik wil gewoon weten wat voor weerstanden ik er in moet zetten kan iemand gewoon de formule geven hoe je het moet rekenen plus de waardes dan weet ik volgende keer ook hoe het moet.

Gebruik voor Rb 470 ohm en 1K54 voor Ra in UW schema.

Die 1.25V is de referentie spanning. Lees eens de datasheet aub.

klopt het dat ik 2 x 720 ohm moet hebben of 1 x

die getallen van die weerstanden beginnen te duizelen in mijn hoofd nu weet ik het helemaal niet meer.

ik zet gewoon 2 x 720 ohm er in dat komt uit mijn berekening maar geen idee of het goed is

wat voor waarde is 1K54 dan, hoevee. ohm is dat.

ik gooi het schema weg als er al geen normale waarden bij staan hoeft het voor mij niet meer.

of blaas ik dan me telefoon op als ik 2 x 720 ohm gebruik, ik gebruik wel die ander waarder dat van 470 ohm en 1K54, en dan maar hopen als ik me telefoon niet op blaas.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (85%)]

Koop u er één als je niet zeker bent van jezelf, veel beter dan uw telefoon op te blazen.
Dat is geen schema voor u, veel te moeilijk volgens lezen.

ik wil zelf 1 bouwen ik ben wel zeker maar kan ook wel schema´s lezen maar dit schema niet met die weerstanden, klopt het als ik 470 ohm gebruik en 1K54, waarom staat er dan dat niet in dat schema als het toch voor een telefoon is. waarom weer moeilijk moeilijk, doen als het simpel kan, ik ga nartuurlijk eerst meten hoeveel volt er uit komt als het klaar is.

Je kunt ook de vraag omkeren, waarom kies je een schema dat je niet kunt maken of berekenen of lezen? voor het gele kleurtje?

Edit, gebruik de editknop als je iets wil toevoegen aan uw laatste bericht, straks krijg je nog een verwittiging.

[Bericht gewijzigd door MGP op (32%)]

ik kan het wel maken maar die laatste 2 weerstanden staan geen waarders bij. en dat klopt dus al niet. waarom zetten ze niet gewoon 470 ohm en 1K54 dan weet iedereen waar over het gaat.

ik ga gewoon voor die 470 en die 1k54 en zie wel waar het schip strand,

Op 31 augustus 2015 14:51:59 schreef diode-anode:
ik wil toch die andere maken, ik snap bij dat andere schema niet wat pootje 1 is en 8 staat er ook niet bij, dan weet ik nog niet veel.

ik wil gewoon weten wat voor weerstanden ik er in moet zetten kan iemand gewoon de formule geven hoe je het moet rekenen plus de waardes dan weet ik volgende keer ook hoe het moet.

Het is toch logisch wat de pinouts zijn?
In de link die MGP stuurde stond het kuiltje naar boven
http://startingelectronics.org/beginners/components/IC/8-pin-IC-outline.png

Weten hoe je weerstanden moet bereken staat voldoende uitgelegd op het internet, hier bv 1 voor een LED :) http://electronics.stackexchange.com/questions/14852/how-do-i-calculat…

En probeer dit eens voor je nog meer onderdelen opblaast..
Werkt in Chrome, Android en iOS
http://everycircuit.com/

Op 31 augustus 2015 15:34:29 schreef diode-anode:
waarom zetten ze niet gewoon 470 ohm en 1K54 dan weet iedereen waar over het gaat.

Dat zetten ze er niet bij, omdat je nog kan kiezen wat voor spanning je er uit wil hebben. En mensen die met dit soort IC's werken weten in het algemeen wel wat ze er mee aan moeten.

Voor jouw geval: over Rb moet 1,25V komen. Op de uitgang wil je 5V, dus over Ra staat 5-1,25 = 3,75V. Dat is precies 3 keer zoveel.
Voor Rb kies je gewoon een waarde, b.v. 1k. Ra wordt dan 3k.
Maar je kan ook kiezen voor b.v. Rb = 3k3 en Ra = 10k.
Het gaat om de verhouding van die twee weerstanden. De absolute waarde doet er minder toe, want de comparatoringang op pin 5 zal wel hoogohmig zijn.

ik heb samwha wb condensatoren van 10uf 63v, deze zijn ultra low esr ze zijn nieuw. deze kan ik wel gebruiken volgens mij.

vriendelijke Groet,

diode-anode

Het is een B merk, ze zitten ook in oa. Samsung TV's.
Als je wilt selecteren kijk dan naar gegevens op de grote onderdelen site's.

Snip van een willekeurige elco:

Current, ripple AC:1945mA
Time, operating life:3000h

edit hieronder

Tis jouw feestje