kan ik er nog een transistor aansluiten voor extra 500ma heb eens ergens gelezen dat dat mogelijk is. maar hoe moet ik dat aansluiten,

heb net in de handleiding gelezen dat de componenten er om heen zorgen voor een 500ma output.

dus deze ga ik maken

Phoe, veel sterkte! Ik heb net de datasheet van deze chip even geopend, en er vallen me een aantal dingen op die dit een lastig project zouden kunnen maken:

1. Typisch werkt dit ding vanaf 1,1V, maar mogelijk pas vanaf 1,8V, dus parallele penlights zijn niet aan te raden om deze reden alleen al;
  2. Werkfrequentie is zo hoog als 500kHz, wat handig is als de componenten er omheen zo klein mogelijk moeten zijn, maar is lastig als je als hobbyist aan de slag wil. Deze hoge frequenties creëren problemen met parasitatire capaciteit en lekinductie die zonder kennis van zake en goede meetapparatuur moeilijk te diagnosticeren zijn;
  3. De chip is eigenlijk bedoeld als low-power device, en zal niet optimaal presteren bij grotere stromen. Ik zie geen manier om een externe transistor toe te voegen zonder verliezen/problemen etc.

Zeker omdat je nu nog kunt kiezen of je met parallele of in serie geschakelde batterijen wil werken zou ik eerder gaan kijken naar een step-down met lagere frequenties en een geschikte transistor ingebouwd. Ik vond op voti.nl bijvoorbeeld dit component: MC34063A, met links naar documenten over de werking en implementatie van het component. In de datasheet staat ook een printlayout met through-hole componenten. Zit een 1,5A transistor ingebouwd en is niet duur. Ik zou me niet in de voet schieten met te complexe of compacte producten. De L4960 is ook een goede optie, met jouw toepassing bijna letterlijk op pagina 10 van de datasheet. Dit component is wat duurder, maar kan meer stroom aan en is makkelijker te koelen en monteren.

Groet,
Kruimel

edit: Ik zie dat deze chip reeds eens aangeraden is in een van de eerste posts.

En wat wil je ermee opladen?

ouderwets 500mA of moet ie 'gewoon' compatible zijn met de technieken anno 2016? Dus ook Quickcharge enz?

Met een lage output zonder verdere intelligentie ga je wel een hoop moeite doen voor iets beperkts in gebruik.

Hij is toch al klaar? https://www.circuitsonline.net/forum/view/134905

En daarom geen nieuw topic openen voor zelfde onderwerp ?

ik heb vanmiddag de onderdelen gehaald. ik had je post nog niet gelezen vandaag, maar heb samwha wb condensatoren gekocht,

ik ga het wel proberen, doet die het niet goed heb ik pech, verder heb ik alle onderdelen, voor dit ding,
zie wel waar het schip strand, waar ik mijn condensators weg haal heeft meestal samwha wl of wb

das altijd beter dan die ksc condensatoren, die gaan toch na 2 jaar weer bol staan in voedingen, ben ik niet zo weg van,

hij doet het niet goed. ik krijg naar 3.3 v uit de output. terwijl ik 1,5v er in stop. terwijl ik 5v uitgang wil hebben,

wat kan ik fout gedaan hebben, ik upload morgen even foto´s

Waar hangt pen 2 van je MAX756 aan?

laat maar de chip is al kapot gegaan heb helememaal iets verkeerd aangesloten,

het valt mee. ik heb hem al werkend,

dacht dat ie kapot was maar hij doet het. heb de fout gevonden,

het gaat wel traag, dat opladen maar hij doet het. de output condensator word wel beetje warm, maar het valt mee.

eindelijk na 8 uren en 40 minuten laden is hij mijn telefoon vol.

gaat niet snel dus.

Wat is je ingagnsspanning? In het datasheet zie ik iets als 200mA max bij 1.5V in.

Je condensator moet een low-ESR exemplaar zijn. En korte draden. Als het voelbaar warm wordt, dan gaat er voor zo'n systeem "veel" energie verloren.

het zijn samwha wb condensators. die zijn geschikt voor switchmode power supply, volgens de datacheet,

ze zijn nieuw. ik maak nu een foto die upload ik nu hierna,

die foto van de onderkant is zo onscherp, die had je nou niet hoeven plaatsen.

maar goed, wat is dat voor spoel? hoeveel stroom mag die hebben? ik denk tenminste dat die weerstand een spoel is naast de diode?

nou zijn de draden nog vrij lang. je lijkt goed gebruik te hebben gemaakt van de min-strip onder het IC. lekker centraal. maar pin 2 en 7 lijken hun eigen min te hebben bij de led. alles lekker op dezelfde min met zo kort mogelijke draden helpt bij 'onzichtbare' storingen.

die spoel is 500ma 22uh

zou die groter moeten zijn,?

Dude, ik link de datasheet niet voor niets:

The inductors should have a saturation (incremental)
current rating equal to or greater than the peak switch-
current limit, which is 1.2A worst-case. However, it's
generally acceptable to bias the inductor into satura-
tion by 20%, although this will reduce the efficiency.

The 22µH inductor shown in the typical applications cir-
cuit is sufficient for most MAX756/MAX757 application
circuits. Higher input voltages increase the energy
transferred with each cycle, due to the reduced
input/output differential. Minimize excess ripple due to
increased energy transfer by reducing the inductor
value (10µH suggested).

The inductor's DC resistance significantly affects effici-
ency. For highest efficiency, limit L1's DC resistance
to 0.03Ω or less.

Nee Ja dus.

kwa inductie mischien niet , maar fiesiek om meer stroom aan te kunnen; JA 1,2 A vs. 500mA ?

Inderdaad, ik pas mijn comment aan.

ik heb hier wel een spoel liggen van 220uh 1.5a zou dit kunnen,?

220 lijkt me een factor 10x te groot voor de 22µH die je nodig hebt.

Denk als , een 24V lampje op een 230V net aansluiten, ja dat geeft licht, en zelfs heel veel, alleen niet zo lang ;)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (45%)]

ik kan een spoel krijgen van 22uh 3a dat zou wel moeten werken toch? of is die ampere te hoog.?

Da's een prima ding. Dat is een "max 3A" spoel, dus minder mag altijd. Doe je een "max 500mA" spoel waar een "1.2A" versie nodig is, dan werkt het minder zoals je al uitgevonden hebt.