* Afbeelding situatie onderaan.
Voor in de keuken heb ik een inductie kookplaat gekocht van IKEA, de "Folklig" (Link: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50291619/),
deze vereist 2-Fase stroom (2x 16A).
In de keuken heb ik echter 3-Fase stroom (3x fase, 1x nul, 1x aarde) waar ik een Perilex contact op heb gemonteerd, deze komen in de meterkast uit op 3 verschillende groepen van 16A.
Dat betekend dus dat ik 1 fase teveel heb en 1 neutraal te weinig, kan ik gewoon 1 fase draad weglaten en de de nul draad splitsen?
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Het toestel is geschikt voor aansluiting op een Nederlandse enkelfase 2x16A kookgroep of een driefase 3x16A groep waarbij dan slechts twee van de drie fasen gebruikt worden. Het toestel is dus in elk geval geschikt voor jouw situatie.
In de keuken heb ik echter 3-Fase stroom (3x fase, 1x nul, 1x aarde) waar ik een Perilex contact op heb gemonteerd, deze komen in de meterkast uit op 3 verschillende groepen van 16A.
Als ik het zo lees wat er staat, dan is dat niet goed. Een drie fasen groep is altijd één groep. Wat ik lees is dat er een "drie fasen groep" gemaakt is uit drie verschillende enkelfase groepen.
Mar misschien begrijp ik het verleerd. Weet je zeker dat je een drie fasen aansluiting hebt? Wat meet je op de Perilex tussen de fasen van je "drie fasen aansluiting"? 400 Volt of 0 Volt?
Kun je een foto maken van de meterkast waar we die "drie fasen" groep(en) kunnen zien?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als ik het goed heb, staat op blz 12 van je handleiding/boekje in het figuur linksboven hoe het moet. Als ik die plaatjes goed begrijp, dan zou dat betekenen dat er al een snoer met zwart, bruin, blauw, groen-geel en "blauw(grijs)" aan zit.
Als er allen een aansluiting zit zoals jij rechts getekend hebt, dan kan je die zelf maken. N1, N2 mag je (in jou situatie) op het apparaat doorverbinden.
Waar Roetzen het over heeft is dat als er in je stoppenkast drie afzonderlijke stoppen/automaten zitten, de boel niet in z'n geheel uitgaat als er op 1 fase een overbelasting zou plaatsvinden. Dat is tegenwoordig niet meer toegestaan. Je moet eigenlijk een module hebben waar alledrie de fases afgeschakeld worden als er 1 van de drie overbelast wordt.
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 28 september 2015 14:13:54 schreef rew:
Waar Roetzen het over heeft is dat als er in je stoppenkast drie afzonderlijke stoppen/automaten zitten, de boel niet in z'n geheel uitgaat als er op 1 fase een overbelasting zou plaatsvinden. Dat is tegenwoordig niet meer toegestaan. Je moet eigenlijk een module hebben waar alledrie de fases afgeschakeld worden als er 1 van de drie overbelast wordt.
Naar ik meen is een driefasengroep met smeltzekeringen nog steeds toegestaan, dan gaat er bij overbelasting op één fase dus ook alleen die fase uit. Maar die groep moet dan wel met één vierpolige schakelaar in één handeling geheel spanningsloos gemaakt kunnen worden.
Maar... ik ben er niet 100% zeker van dat TS wel een driefasenaansluiting heeft. Vandaar dat ik doorvraag. Als iemand die drie "fasen" van de Perilex op drie verschillende groepen van een enkelfase aansluiting heeft aangesloten, dan zit het fout. Dus TS, nogmaals mijn vraag: wat meet je tussen de fasen op die Perilex?
Bedankt voor je reactie!
Ik ben vanavond pas weer thuis dus dan zal ik het opmeten!
In de keuken krijg ik op één punt 3 stuks fase draden binnen die allemaal op 3 verschillende groepen zijn aangesloten, dat zijn bij mij groep 2 + 4 + 5.
Op groep 2 zit er behalve een Perilex ook een gewoon stopcontact op aangesloten.
Ik kreeg van de buurman eerder te horen dat ik de groepen zou moeten "stapelen"?
Ik zal vanavond de meting doorgeven.
Ik heb een nieuwe verduidelijkte schets geupload..
http://imgffs.com/images/2015/09/28/SituatieKeuken2.png
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Als het niet werkelijk een 3-fasige aansluiting (dan gaat het dus om groepenkast) is, dan kun je niet volstaan met het doorlussen van de nul (N) omdat je deze dan overbelast (immers is er dan geen faseverschuiving en loopt er dus max 32A door je nul en dat is teveel).
Een stopcontact parallel aan 1 van de fasen van je perilex is daarbij ook niet netjes (maar nood breekt wet weleens, als je iets zwaars bij wilt plaatsen in de keuken en je hebt alleen die perilex om bij af te tappen...)
Roetzen
Op 28 september 2015 15:12:05 schreef dvdk94:
Ik zal vanavond de meting doorgeven.Ik heb een nieuwe verduidelijkte schets geupload..
afbeelding
OK, ik wacht het af.
Die link naar de afbeelding werkt niet. Dus ik heb het plaatje nog niet gezien.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Hier werkt hij wel, dus ik heb hem even voor je naar de CO-server geupload.
Het verduidelijkt echter nog niks voor wat betreft wel-of-geen 3-fasige aansluiting.
heel simpel eigenlijk
Je mag maar 1 groep door 1 leiding trekken.
hoe die groep geschakeld is, doet er even niet toe.
Dus je mag ZEKER NIET een wcd aftakken, en ZEKER NIET meerdere automaten aansluiten aan draden die door 1 leiding gaan.
een 3 fase groep geldt trouwens als 1 groep.
Dus kijk eerst of er een 1 of 3 -fase aansluiting is.
Daar ben ik weer!
Tussen de 3 fases staat inderdaad gewoon 0 volt.
Zo ziet mijn meterkast er uit..
http://www.imgffs.com/images/2015/09/28/WP_20150928_009d79f8.jpg
http://www.imgffs.com/images/2015/09/28/WP_20150928_01009666.jpg
http://www.imgffs.com/images/2015/09/28/WP_20150928_011dea59.jpg
http://www.imgffs.com/images/2015/09/28/WP_20150928_013090fe.jpg
Volgens mij ziet het er niet best uit..
Dat wordt waarschijnlijk een nul-draad extra trekken, of iets kopen waardoor ik met deze 2 groepen 3-fase kan maken?
Dus opnieuw (de bovenste 2 dozen, lees van links naar rechts) groepen 1 t/m 5, in de keuken komt de fase van groep 2 + 4 + 5 binnen, waar de neutraal vandaan komt weet ik nog niet.
[Bericht gewijzigd door dvdk94 op (15%)]
Op 28 september 2015 20:13:33 schreef dvdk94:
Daar ben ik weer!Tussen de 3 fases staat inderdaad gewoon 0 volt.
Dan heb je dus hoogstwaarschijnlijk een 1-fase aansluiting.
Ik zou persoonlijk die hele meterkast vervangen. Er zijn meerdere dingen die niet kloppen, aandachtspunten zijn of gewoon niet mogelijk zijn.
- Je kookplaat kan prima op 1 fase, maar dan wel gelijktijdig geschakeld: Je moet dan een kookgroep plaatsen. Dat zijn 2 geschakelde groepen welke gezamelijk aan- en uit gaan. Wel zul je dus een dubbele 0 moeten toepassen.
- Ik zie nergens een aardlek. Niet noodzakelijk, wel zeker verstandig.
- Je kast is een antiek ding. Ik gok dat deze uit de tijd stamt dat er weinig elektra was. Grote kans dat je hoofdzekering ook maar 25A is. Zelfs met een 1x35A aansluiting zou ik niet elektrisch willen koken. Immers, je kookplaat kan, op max vermogen, al tegen het max van je hoofdzekering (of eroverheen bij 25A) gaan.
Dat betekend dat je dus met goed fatsoen geen koffie kan zetten of oven kan gebruiken tijdens het koken, laat staan andere gebruikers aan hebben.
Edit: Als labeltje klopt zie ik ook nog een close-in boiler... Als je die daadwerkelijk nog hebt is je hoofdzekering gegarandeerd vrij snel eruit als je er ook nog een kookplaat bij hangt. (Ik gok dat groep 5 dus het stopcontact is wat bij de perilex aangeklust is)
- Er is aardig in gerommeld. In de rechterkast zie ik al 2 dingen waarvan mn haren overeind gaan staan: Kroonsteentjes, en aarde doorverbonden aan een blauwe draad? God mag weten wat er dan nog meer in die installatie gekloot is... Met alle risico's van dien.
Ook zie ik een WCD direct op het hout geschroefd (zonder achterplaat)..
Mijn advies: Verzwaar je kast naar 3x25A (Zelfde vastrecht als 1x35A), plaats aardleks en loop alles na.
Met de huidige kast / situatie zou ik geen elektrische kookplaat willen aansluiten.
mvdk
Golden Member
Na twintig minuten de plaatjes al foetsie. Terwijl er zulke gemakkelijke mogelijkheden bestaan om plaatjes hier neer te zetten.
Pfft...
Roetzen
Dit is inderdaad een zooitje. Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de vorige schrijver: Weg er mee en opnieuw beginnen. Ik wil nog een paar dingetjes weten. Schroef even het deksel van die hoofdschakelaar af. Misschien is het toch een drie fasen aansluiting, maar is wat naar de Perilex gaat op één en dezelfde fase aangesloten. Waarschijnlijk is het geen drie fasen aansluiting, maar aan de hoofdschakelaar kun je het zien., Als die vierpolig is en je meet ergens 400 Volt, dan is het toch een driefasen aansluiting.
Het aansluitschema op pagina 51 van de handleiding roept ook nog wat vragen op. Bij de tekening van het aansluitdoosje waar de netkabel aangesloten is, is sprake van de kleuren geel/groen, bruin/zwart en blauw/grijs. Maar rechts daarvan wordt twee maal blauw genoemd. Ook kan ik niet zien of in het aansluitdoosje bruin en zwart gescheiden aansluitingen zijn of dat ze aan dezelfde klem zitten. Idem voor blauw en grijs.
Bij de vier voorbeelden voor aansluiten van de kabel op het aansluitblokje, heb ik de indruk dat het hier gaat om een fictief aansluitblokje aan de muur waar dan het andere eind van de kabel aangesloten zou worden en niet een aansluitblokje op het apparaat zelf. Alleen onder die aanname kan ik er chocola van bakken. Ik zou graag een foto willen zien van dat aansluitdoosje.
Op 28 september 2015 21:00:55 schreef mvdk:
Na twintig minuten de plaatjes al foetsie. Terwijl er zulke gemakkelijke mogelijkheden bestaan om plaatjes hier neer te zetten.
Pfft...
Gokje: Jij hebt IPv6. Ik zie de plaatje ook niet, ik krijg een pagina met als tekst "moving host". Op een andere computer die alleen IPv4 heeft, zie ik de fotos wel.
Even verder in: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1308304/last.
[Bericht gewijzigd door Roetzen op (16%)]
Op 28 september 2015 21:05:58 schreef Roetzen:
Dit is inderdaad een zooitje. Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de vorige schrijver: Weg er mee en opnieuw beginnen. Ik wil nog een paar dingetjes weten. Schroef even het deksel van die hoofdschakelaar af. Misschien is het toch een drie fasen aansluiting, maar is wat naar de Perilex gaat op één en dezelfde fase aangesloten. Waarschijnlijk is het geen drie fasen aansluiting, maar aan de hoofdschakelaar kun je het zien., Als die vierpolig is en je meet ergens 400 Volt, dan is het toch een driefasen aansluiting.Het aansluitschema op pagina 51 van de handleiding roept ook nog wat vragen op. Bij de tekening van het aansluitdoosje waar de netkabel aangesloten is, is sprake van de kleuren geel/groen, bruin/zwart en blauw/grijs. Maar rechts daarvan wordt twee maal blauw genoemd. Ook kan ik niet zien of in het aansluitdoosje bruin en zwart gescheiden aansluitingen zijn of dat ze aan dezelfde klem zitten. Idem voor blauw en grijs.
Bij de vier voorbeelden voor aansluiten van de kabel op het aansluitblokje, heb ik de indruk dat het hier gaat om een fictief aansluitblokje aan de muur waar dan het andere eind van de kabel aangesloten zou worden en niet een aansluitblokje op het apparaat zelf. Alleen onder die aanname kan ik er chocola van bakken. Ik zou graag een foto willen zien van dat aansluitdoosje.
[...]
Gokje: Jij hebt IPv6. Ik zie de plaatje ook niet, ik krijg een pagina met als tekst "moving host". Op een andere computer die alleen IPv4 heeft, zie ik de fotos wel.Even verder in: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1308304/last.
Dat kan, alleen gaat dat mij wel gigantisch veel geld kosten.
Kan ik niet bij deze kookplaat gewoon 2 aparte fases verbinden (zoals ook voorgeschreven), maar dan in plaats van 2 aparte nul/neutraal gewoon 1 neutraal en die dan doorlussen van N1 naar N2?
Ik heb het wat rondgevraagd en het schijnt te moeten werken, maar ik wil het graag zeker weten
Op 28 september 2015 21:44:55 schreef dvdk94:
[...]Dat kan, alleen gaat dat mij wel gigantisch veel geld kosten.
Kan ik niet bij deze kookplaat gewoon 2 aparte fases verbinden (zoals ook voorgeschreven), maar dan in plaats van 2 aparte nul/neutraal gewoon 1 neutraal en die dan doorlussen van N1 naar N2?
Ik heb het wat rondgevraagd en het schijnt te moeten werken, maar ik wil het graag zeker weten
Als je 3-fasen hebt: Ja
Bij 1 fase: Nee. Dan gaat er 32A door de nul
Maar in alle gevallen blijft het onverstandig om aan een dergelijke brakke installatie een zware kookplaat te hangen.
Gigantisch veel geld valt nog wel mee, een 3-fase kastje kost je een eurotje of 400. Met verzwaring en arbeid ben je met 1000 eur klaar.
Voor dat geld zou ik geen risico durven nemen. Veiligheid is meer waard. Alleen al het ontbreken van een aardlek....
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (17%)]
Roetzen
We hebben nu vastgesteld dat de Perilex aansluiting in de keuken geen drie fasen aansluiting is en dat het ook geen fatsoenlijke enkelfase 2x16A kookgroep is. Het kooktoestel kan dus in elk geval niet "zomaar" aangesloten worden.
Voordat ik verder adviezen ga geven wil ik toch eerst weten of de hoofdaansluiting enkel- of driefase is. Ik sluit da laatste toch niet uit. Het feit dat er een hoofdschakelaar aanwezig is, is een aanwijzing. Het was in de jaren 60 van de vorige eeuw niet ongebruikelijk dat het standaard een 3x25A aansluiting was. Bij mijn ouderlijk huis was dat zo. Drie fasen aansluiting met hoofdschakelaar en dan drie groepen van 16A. Voor beneden, boven en de garage. Iedere groep een eigen fase.
Ik kijk ook wat vreemd tegen dat kastje met drie zekeringen direct boven de hoofdschakelaar aan. Ik zou het wel eens allemaal open willen zien.
Als we een beter beeld hebben van de installatie kunnen we misschien een wat genuanceerder advies geven dan "alles er uit". Het is duidelijk dat er wat moet gebeuren om het veilig te maken, maar misschien is alles vervangen toch niet nodig.
Op 28 september 2015 22:41:40 schreef Roetzen:
We hebben nu vastgesteld dat de Perilex aansluiting in de keuken geen drie fasen aansluiting is en dat het ook geen fatsoenlijke enkelfase 2x16A kookgroep is. Het kooktoestel kan dus in elk geval niet "zomaar" aangesloten worden.Voordat ik verder adviezen ga geven wil ik toch eerst weten of de hoofdaansluiting enkel- of driefase is. Ik sluit da laatste toch niet uit. Het feit dat er een hoofdschakelaar aanwezig is, is een aanwijzing. Het was in de jaren 60 van de vorige eeuw niet ongebruikelijk dat het standaard een 3x25A aansluiting was. Bij mijn ouderlijk huis was dat zo. Drie fasen aansluiting met hoofdschakelaar en dan drie groepen van 16A. Voor beneden, boven en de garage. Iedere groep een eigen fase.
Ik kijk ook wat vreemd tegen dat kastje met drie zekeringen direct boven de hoofdschakelaar aan. Ik zou het wel eens allemaal open willen zien.
Als we een beter beeld hebben van de installatie kunnen we misschien een wat genuanceerder advies geven dan "alles er uit". Het is duidelijk dat er wat moet gebeuren om het veilig te maken, maar misschien is alles vervangen toch niet nodig.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt Roetzen! naast m'n schakelaar staat er in het plastic gedrukt "25A - 380V"
De rest van de dozen heb ik ook open gemaakt..
Eerst de bovenste 3..
http://www.imgffs.com/images/2015/09/28/WP_20150928_025.jpg
Nu de onderste 3..
http://www.imgffs.com/images/2015/09/28/WP_20150928_023.jpg
Daar weer onder kan ik helaas niet komen - zitten zegels op..
Maar zo ziet de gehele kast er uit:
http://www.imgffs.com/images/2015/09/28/WP_20150928_014.jpg
Het lijkt wel 3-fase 380V, alleen het rare is dat ik tussen deze 3 dikke draden gewoon weer 0 volt meet, en dat op de meter daaronder gewoon weer netjes "16A - 220V" staat..
Wat een prutswerk... Zo op de fotos te zien is de hele onderste rij groepen bypassed. Niet doorgelust, nee gewoon erbij geschroefd en afgeknipt. Die 3 zekeringen hebben zo 0,0 nut.
Of er nu wel of geen krachtstroom aanwezig is, die installatie kun je in de huidige staat niet meer verantwoord in gebruik nemen.
Ik vind die nul draad (bruin?) er ook verdacht dun uitzien tov de zwarte kabels...
Zo te zien is her een appartementencomplex. Ik had dezelfde invoer: 1 stijgleiding en daarop afgetapt. Gezien de leeftijd gok ik dat er 1 fase per woning is, bovenburen fase 2 enz.
Maar het kan natuurlijk ooit 3 fase omgebouwd zijn. Metrn is weten. Maar je netbeheerder kan het ook nakijken
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (27%)]
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Dit komt wel eens vaker voor bij oude installaties. Er is ooit een krachtaansluiting geweest, maar omdat je dan meer moest betalen gingen sommige mensen terug naar 1 fasig. Het kastje met 3 zekeringen zonder groepschakelaar is in dat opzicht een "smoking gun".
Voor de rest sluit ik me bij Roetzen en Djsmiley aan..., installeer in godsnaam een nieuwe kast en laat het terug zetten naar 3 fasen.
laatste probleem is wel je kookplaat aan sluiten
1e foto;
een niet geschakelde nul die naar rechts gaat.
1e zekering uitgang van de Nul zitten bruine draden op
1e zekering uitgang fase GROEN/GEEL ???????
Levens gevaarlijk dit, 1 oplossing alles losrukken en opnieuw beginnen. en wel met een aardlekschakelaar. Afhankelijk van wat er nu eigenlijk binnen komt en 1 of een 3 fase, en vanaf daar de boel op nieuw opbouwen.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Er zijn helemaal geen foto's te zien. ??
Alleen een lege witte pagina met de tekst "moving host".
Of ligt dit aan mijn browser? Firefox 40.0.3 Geüpgrade naar 41.0 ook geen foto's.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (13%)]
Roetzen
Als je nergens 400 Volt meet, is het geen driefasen installatie. Maar het lijkt er inderdaad op dat het dat ooit wel geweest is en dat het teruggebouwd is naar enkelfase. Ik zie dat onder de hoofdschakelaar een dikke rode en zwarte draad uit het metergedeelte komen en een dunnere bruine en zwarte. Ik vermoed dat die laatste twee te maken hebben met een electrische boiler die er ooit was of misschien nog steeds is. De meter is een dubbeltariefmeter en die kreeg je vroeger alleen als je een electrische boiler huurde. Ik verbaas me er over dat de netbeheerder dat metertje nog niet vervangen heeft.
Wat het ook is, nu ik alles gezien heb, kan ik ook niet anders concluderen dan dat het hopeloos is. Er is geen verantwoordde manier om je kooktoestel op deze antieke installatie aan te sluiten. Er zit niks anders op: alles er uit en opnieuw beginnen.
De beste manier is inderdaad upgraden naar 3x25A driefasen. Het alternatief is 1x35A enkelfase. Dat is waarschijnlijk iets goedkoper, want het scheelt je de €180 die de netbeheerder vraagt voor de ombouw van enkelfase naar driefase, terwijl de opwaardering van enkelfase 25A naar 35A meestal gratis is. Maar ja, het slechte nieuws is dat dit hoe dan ook geld gaat kosten. Ik kan er helaas ook niks beters van maken.
1x 35A zou ik eigenlijk al geen reeele optie noemen.
Een gemiddelde kookplaat zit rond de 7000W. Dat is 30A... Je kookplaat zal dat natuurlijk niet continue trekken (hij staat niet altijd op max vermogen) maar dan nog...
Met je 'normale' verbruik hierbij zit je al aardig aan de max. Een boiler, frituurpan, oven, wasdroger, vaatwasser.. Allemaal voldoende om al (kort) over de 35A heen te gaan.
Nu zal ie er niet direct uitklappen, maar je zoekt wel zwaar de grens op.
als je de kast toch moet renoveren is de meerprijs van die verzwaring snel terugverdient (1x 35A die klapt kost al de helft van de verzwaring....)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
1x 35A gaat prima met een 4 pitter koken en een huishouden. 4 pitten samen vol open komt vrijwel niet voor, inductie is snel, dus de pan even snel opwarmen werkt niet, de pan is in 2 minuten al veel te heet. en dan nog werk je vaker met 2 of 3 pitten..
hier draait het al 12 jaar op 1x 35A, er zit een stroomspoel in de hoofdvoeding die ik onder m'n monitor kan uitlezen, deze heeft vaker 50A aangegeven wat prima gaat, want die zekeringen zijn nogal traag.
een 40A automaat gaat minder goed, deze zijn C karakteristiek en gaan veel sneller eruit als de trage 35A smeltzekering ..