Extra draadje aan motor van RC wagen

Hoihoi,
Ik wil een oude RC amfibie (Nikko Landshark) gebruiken om een robotplatform van te maken. Handig dat de motortjes het nog doen, maar geen zender meer en oude electronica erin.

Bij het aansluiten vond ik drie draadjes aan de motoren. Twee dikkere (en als ik daar spanning op zet draaien ze) en één dunnere. Die dunne lijkt aan het huis van elke motor te zitten (heb de boel nog niet open geschroefd).
De vraag: Wat doet die derde draad? Puur ontstoring?
De motoren maken een klikkend geluid als ze draaien, dus ik dacht in eerste instantie dat er mogelijk een soort koppeling of beveiliging in zit (er zit een dichte tandwielkast op). Er een spanning op zetten lijkt geen effect te hebben, en ik meet ook geen verbinding met de andere draden.

Kan iemand er een lichtje op schijnen? Wat is die derde draad, en waarom maakt ie een klikkend geluid?

Groet & Dank,
Kne

Je kan met een Ohmmeter nameten of het dunne draadje aan het motorhuis vastzit.
Als dat zo is zal het voor ontstoring zijn. Zat dat draadje aan een printplaat vast? Meestal worden er voor ontstoring 2 condensatoren van de motoraansluitingen naar het motorhuis aangesloten.

Shiptronic

Overleden

Servo, de draad bepaald welke kant hij op draait en hoe snel . Aan te sturen met pulse van bepaalde breedte.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Motor met ingebouwde servo? Ik denk niet dat ie dan zou draaien bij alleen een spanning op de rode en zwarte.

Eerder de andere betekenis van "servo" Een spanning waaraan je kan zien hoe hard de motor draait.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het klikken suggereert een mechanische rem, maar dat lijkt me toch onwaarschijnlijk bij zo'n motortje.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Heb een foto gevonden op het net, het zwarte draadje lijkt aan een condensator te zitten bij de motor. En zo te zien zitten beide zwarte draden van de motoren bij elkaar op de print. Het zou dus voor ontstoring kunnen zijn.

En nog een betere foto.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoihoi,

Dat leek het inderdaad te zijn. Ik kreeg de elektronica niet meer aan de gang, dus dat heb ik er uit gesloopt. Arduino, motor-controller uit China en een oude ontvanger erin, en ik heb een tank :-)

Groet,
Kne