Mijn K8200 zit weer helemaal in elkaar. Als proef een brugje en een thinwall kokertje geprint. Beide lukte redelijk goed (de software settings zijn ongetwijfeld niet optimaal)
Toen een minion poppetje omdat ik dat met de originele printer ook eens heb geprobeerd.
Toen gebeurde er wat vreemds. Hij begon bij iets van 3mm hoogte er links naast te printen (een cm of 3 naar links, precies naast het poppetje)
De tweede keer was het ding 50 graden ccw gedraaid.
De derde keer draaide hij weer verder door en kwam hij precies onder de eerste uit (dus 180 graden tov het originele plaats)
Daarna een doosje met 2mm dikke wanden. Daarbij versprong hij ineens ca 1mm over de Y as. (en bleef daar in ieder geval een laag of 10 printen) Toen heb ik hem afgezet.
Dit probleem had ik in de originele configuratie ook soms. Maar nooit zo extreem als nu bij dat poppetje.
Wie heeft er een idee ?
Extra info:
Destijds dacht ik aan een mechanisch en/of een electronisch probleem. De controller ging destijds stuk maar de nieuwe maakte de zelfde fouten. Een fan op de controller leek het te verminderen.
Mechanisch kon ook niet. (Ik heb het verschuiven ook een keer gezien) Dus bleef de voeding over.
Mechanisch kan dus nu dubbel zeker niet. (de print kan daardoor niet draaien) en daarnaast zitten er nu riemspanners en is bijna al het plastic vervangen door aluminium en messing.
De motordrivers, fets en 5V regelaar heb ik voorzien van koelribben. Worden ook niet heet.
Alle originele flimsy bandkabels zijn vervangen door echt draad. De motordraden zijn 4 aderig afgeschermd draad. De heaters hebben nu dik 1,5² draad en een eigen schakelcircuit. (Aangestuurd door de originele fet)
De voeding valt in theorie ook af. Ik heb nu 3 aparte voedingen. Een Delta trafo versie van 24V bij 10A voor de heaters. (de powermeter geeft nu bijna 370W aan voor de hele printer als de heaters aan staan tijdens printen en 75W zonder heaters) De extruder heeft een koelblok + fan.
De originele smps is nu ingeblikt en via een heftig low pass filter naar een 12V voeding op basis van een Fairchild metalcan uA723 regelaar met zwaar overbemeten vermogenstor.
En als laatste een niet gestabiliseerde 9VDC voeding (trafo diodenbrug en 3 x 1000uF), welke naar de 5V regelaar op de controller gaat.
Dit maakt de kans op storing door transients of inzakkende voedingspanningen heel klein, zeker tov de originele onderbemeten en niet al te schone velleman voeding.
Nog geen fan boven gemonteerd maar er wordt ook niets heet.