3D printers

Dit topic is gesloten


Ik ben momenteel bezig met de cyclone factory pcb om printplaten te fresen (max grootte eurocard).
Ik heb zelf de onderdelen geprint, wat niet altijd goed is verlopen.
Afprinten in abs met een chinese printkop lukt niet altijd goed.
Hierbij een sfeer foto, moet wel nog volledig in elkaar.
link cyclone: http://reprap.org/wiki/Cyclone_PCB_Factory
Etienne

Hallo etienne,
je zult het niet geloven maar dit was ook mijn doel!
ik dacht maak eerst mijn printer en daarmee de Cyclone.
maar leuk man en je gaat in ieder geval goed.
je mist neem ik aan de sturing nog (stmotortjes en de bordjes om het aan te sturen)
als je meer hebt ff fototje (of filmpje) ff ons op de hoogte houden als je wilt?
ik vroeg mij trouwens wel af je gaat dan natuurlijk ook wel weer met software zitten klooien
maar is er al iets van een bibliotheek of iets waar je strakjes printjes kunt weg halen zoals Thingerverse: http://www.thingiverse.com/
als dat er komt dat zou me wel heel erg stoer lijken!
dan staat zo'n kreng binnen de kortste keertjes ook hier!
(alhoewel dat denk ik ook nog wel gaat gebeuren hoor)
je kunt hem denk waarschijnlijk ook gebruiken om printjes te tekenen.

voor mensen die liever Nederlands lezen en schrijven nog een TIP:
http://www.3dprintforum.nl/index.php?sid=3860ddc5b63806e1be0111b9fb7db…
(ik zit daar ook)

jaaaa ik vind het wel wat!
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik vroeg mij trouwens af,
behalve dan Makerspace in Leiden van Lucky Luke waar ik hoogstwaarschijnlijk zal gaan kijken als ik even tijd heb,
(weet niet, met of zonder printer enz enz...)
Behalve die Makerspace zijn er nog beurzen of meetingen?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Kleine correctie: Die makerspace is niet ván mij, ik ben een van de deelnemers. ( "leden" zegmaar. Ware het niet dat het een stichting is en geen vereniging. Details...)

Anyway. 3dhubs organiseert af en toe een event of verwijst naar 3dprint events, reprapworld ook, verder weet ik het eigenlijk niet.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

ik had dit allemaal wel begrepen maar was natuurlijk fout van mij om dit zo te schrijven!

ik ben ook twee(2) keer naar RepRapWorld geweest. (was wel even leuk en leerzaam)
zij zijden ook al kom met die printer ff hier heen dan kunnen we......

en als het mij lukt ga ik ook even in Rotterdam kijken bij die Makerspace,
ze schijnen daar ook te klooien met 3d en ook met Arduino en dus.....

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

ik ben op zoek naar een 4 tal compression springs (veren zoal in stylo, maar wat groter) met de volgende maten:

-diameter draad = 1mm
-buiten diameter 11mm, moet vlot over 8mm draadeind kunnen schuiven.
-lengte 15mm (+- 5 windingen)

iemand een adres?
Ik heb al een tijdje gezocht, maar vind niets dat past voor een redelijke prijs.
Etienne

ik ben op zoek naar een 4 tal compression springs (veren zoal in stylo, maar wat groter) met de volgende maten:

-diameter draad = 1mm
-buiten diameter 11mm, moet vlot over 8mm draadeind kunnen schuiven.
-lengte 15mm (+- 5 windingen)

iemand een adres?
Ik heb al een tijdje gezocht, maar vind niets dat past voor een redelijke prijs.
Etienne

fred101

Golden Member

Is dat voor je heatbed ? Wat doet dat ivm de stabiliteit ? Het ligt waarschijnlijk wel aan de constructie maar ik denk dat als zo'n heatbed accelereert of afremt en je bed heeft "speling" met veren in de X of Y richting dan krijg je een soort overshoot. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Ik heb mijn bed ophanging (gemodificeerde k8200)helemaal star gemaakt. Ik kan de hoogte instellen en daarna worden de verstellers gelokt.

Ik heb ook een micrometer aansluiting gemaakt. Ik ben over het mechanische totaal nog niet helemaal tevreden. Het is zelfs bij een glasplaat (gelijmd ivm stabiliteit) niet mogelijk alles even hoog te krijgen. De X en Y assen zijn waarschijnlijk niet star genoeg. (en ik denk zelf dat dit oplossen meer doet dan exotische spelingvrij Z assen of dubbele aandrijving. Die kop hangt daar vrij statisch, de zwaartekracht haalt de speling er al uit en hij gaat steeds 1 stapje hoger) Maar dat heb ik vast fout gezien dat iedereen zich bij de 3Drag/k8200 op de Z as stort.

Weet iemand hoe ik de Marlin versie voor de K8200 met
LCD board K8201 aanpas naar 2x16 regels. De 4x20 op mijn board is kapot (de 4050 en mijn hoofdboard waren ook kapot). Ik heb hier de gewone standaard 2x16 displays. Als ik die eraan hang als test krijg ik weer tekst en hij reageert op de encoder maar ik denk dat ik dan de 2 regels tekst mis. Dan kan ik het nodige testen voor ik een nieuwe 4x20 koop

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

fred,
het is niet voor het heatbed. Het is voor in de cyclone pcb factory
om de speling(backlash) te verminderen.Daar worden draadstangen van 8mm gebruikt voor de aandrijving van de assen.
Etienne

Aldi heeft van af vandaag doe het zelf setjes in de aanbieding en er is ook één met veren. 200 veren voor €3,49. Alle 12 soorten setjes zijn wel leuk.
http://www.aldi.nl/aldi_doe_het_zelf_set_48_5_16208_27531.html

Goeie TIP die ga ik ook halen!
ik denk dat ik mijn bed eens ga vast zetten met rubbertjes,
niet dat zachte maar dat hardere rubber want het lijkt of ik iedere keer -
(omdat ik er af en toe mee loop te sjouwen) toch ietsjes vergaat.
en veel verstellen hoef ik toch niet tis maar minimaal.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Elektitus.
Bedankt voor de info. Spijtig dat ik in België woon, misschien komen die hier ook in aanbieding.
Ik kan wel niet goed de afmetingen zien op de advertentie. Ik moet zeker veren hebben met een diameter van 11mm. 10mm is te klein.
Etienne

Aan rob 007
ik heb al een aantal post gelezen dat je het lcd doosje niet goed afgeprint krijgt ?
ik zelf heb dat ook geprint gehad wel met succes , maar ik heb ook serieuze problemen gehad vanaf hij met de rechte kanten de hoogte in moest zoals blokkeren van extruder . na dagen te zitten klooien was ik
er achter gekomen dat mijn Cura software was geüpdatet naar de allernieuwste versie (via auto update), en hier zat het probleem ik heb een Cura versie geïnstalleerd van het begin dit jaar denk 4 versie terug gegaan . ik gebruik Cura 15.01
nu print mijn printer terug zoals het hoort !!
de laatste Cura versie gaf heel veel problemen bij mij ! dus het ligt niet aan de hard ware .
ik dacht eerst ook dat er iets stuk was !
en de arduino software ook niet de laatste nieuwe versie gebruiken , want dat gaf ook problemen bij mij .
ik gebruik 1.0.6.
de marlin versie mag je de laatste build nemen dat zal geen probleem zijn .

ik hoop dat dit je kan verder helpen .
moest je een vraagje hebben hoor ik het wel .
Mvg stef.

Hallo Stef
ja het is heel raar,
zodra de bodem klaar is dan lijkt het net of de weerstand (die in het alu blokje zit)
even geen stroom meer krijgt of zo.
LET OP!!! ik zeg het lijkt!!! ik weet het niet wat er nu precies gebuurt.
maar na lang printen gaat ie hikken zou ik bijna zeggen.
deze keer had ik echt ff geen geluk want ik kreeg de printer weer aan de praat,
maar ja zeg maar door ondeugdelijk materiaal (dus ook eigenlijk weer door eigen schuld!)
stopte de laptop er mee waardoor het feest wel moes vast lopen.
ik zit soms ook jaloers te kijken hoe de printer bij een ander gewoon maar door blijft gaan.
(nou jaaaa jaloers..., jaloers met een knipoog dan)
het was ook jammer achter af want als die laptop het nu was blijven doen dan had ik misschien kunnen terug kijken -
je hebt toch die grafiek van de twee verwarmende elementen? misschien had ik het terug kunnen kijken?(dit weet ik niet zeker)
maar moet nu ook gaan kijken wat ik wil want,
ik zou een nieuwe accu moeten kopen en
ik heb een 90 dagen verzie van windows die moet ik strakjes ook betalen -
maar vraag me af is dat alles het wel waard (of koop ik een nieuwe laptop)
de laptop(en ook de voeding) zonder de accu er in word ook enigszins warm/heet dus...twijfel twijfel...

Etienne,
ik heb nog even voor jou ook gekeken maar je had het over 11MM ,
er zaten geen veertjes in voor 11MM en vond het niet aantrekkelijk ook voor mij om te kopen dus niet gedaan.
ook heb ik nog even in mijn rommel bakjes gekeken want als ik ze zou hebben had ik ze gerust wel ff naar je opgestuurd.
als ik iets tegen kom dan.....

tot zo ver eventjes.
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

hoi rob ook ff een vraagje heb je XYZ E gekalibreerd ? dit is zeer belangrijk .
want hier zijn zeer goede tutorials over op youtube zoals deze :

https://www.youtube.com/user/ThomasSanladerer/videos
https://www.youtube.com/watch?v=Mbn1ckR86Z8

zijn wel in het engels maar zal geen probleem zijn zeker .

Op 21 oktober 2015 16:39:54 schreef etienne_on4eg:
ik ben op zoek naar een 4 tal compression springs (veren zoal in stylo, maar wat groter) met de volgende maten:

-diameter draad = 1mm
-buiten diameter 11mm, moet vlot over 8mm draadeind kunnen schuiven.
-lengte 15mm (+- 5 windingen)

iemand een adres?
Ik heb al een tijdje gezocht, maar vind niets dat past voor een redelijke prijs.
Etienne

Hoi Etienne,

De mijn staat bijna in mekaar, moet zeker dit weekend de eerste printen kunnen frezen. (heb op 3 dagen alle componenten geprint, en heb eigenlijk alles op voorraad van de overige zaken, om wel 2 van die machines te bouwen - wat ik ook van plan ben) Ik heb mijn veertjes uit van die handpompjes met witte vloeibare zeep in.

Ik heb echter nog een vriend in NL die ook zo'n Cyclone aan't bouwen is, die veren kan je op ebay vinden, objectnr 231352543187
Je kan daar netjes invullen dat je veer 1mm draad moet zijn, en 15 mm lang. (diameter van dit object is zowieso 11 mm)
Is dan volledig volgens specs :-)

Er zit trouwens een fout in de BOM hé. die smoothrod van 210 mm, daar staat als aantal 1 bij, dat moet 2 zijn !

Qua boutjes en moertjes kan je het met een kleiner aanbod ook wel doen. Ik zit al voorbij halfweg de build, en heb tot nu toe voor alle 18 MMs, perfect 20 MMs kunnen gebruiken. Die grub screws kan je evengoed door een 8 MM gewone hex vervangen :-)

Verder heb ik geen problemen, allen één probleempje met de tandwielen. Mijn printer staat zodanig nauwkeurig ingesteld, dat het gat om de stappenmotor-as door te steken, te groot was ! Ik heb krimpkous over die as gedaan, waarna dit goed ging. Ook over die M8 draadstang heb ik eerst een stuk krimpkous gedaan. (anders zetten die tandwielen zich vast tegen één kant, en draaien die "concentrisch" (ik wil dat die tandwielen echt perfect in mekaar passen, zonder enige speling, is me goed gelukt op die manier ... die M8 kan je trouwens ook bijna door die 608ZZ bearings gooien. Ook hier brengt krimpkous een oplossing :-)
Ik wil dus absoluut nergens speling op die machine, en desondanks de eenvoudige opstelling, lukt dit wonderwel toch goed. SMD printjes frezen of een baantje tussen 2 IC pennen troughole, lijkt me geen probleem te gaan vormen ...

succes,
Kris

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...

ActiveHouse,
bedankt voor de info.
Ik had die ebay advertentie al gezien. Ik dacht dat dit voor grote lengtes was.
-ik had nog een paar grub schroeven over van de 3d printer, dus dat was ok.
-de behuizing voor de elektronica en een tandwiel voor de z as moet ik nog afdrukken. Ik gebruik een atmega 2560 met ramps 1.4. Past die standaard behuizing?
De draadeinden en smoothed rod komt van reprapworld. De Bom heb ik niet volledig gevolgd. Mijn bord voor de cyclone is wat dikker (18mm)
-speling met ik nog uittesten als alles in elkaar zit.Het was mij ook al opgevallen dat de draadeinden wat speling hebben in de bearings.
Etienne

118d
zal eerlijk zijn niet helemaal!
en dat komt eerlijk gezegd omdat ik eigenlijk maar wat aan rommelt.
ik heb settings in slic3r vrijwel goed gezet,
maar waar ik moeite mee heb is in Marlin de juiste dingetjes te vinden -
in de Marlin die ik hier voor had met Pronterface kon ik met gemak -
bijvoorbeeld de hoeveelheid van extruden veranderen.
nu ik weet niet welke getallen het zijn omdat deze marlin anders is,
als ik 100MM extrud dan doet de printer iets meer extruden dan 100MM.
.
ik zal proberen een printscreen te maken van waarvan ik DENK dat ik daar de getallen moet veranderen.
.
ik heb nu Repetier Host op mijn laptop waar slic3r bij in zit(als ik het allemaal nog goed begrijp!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

hoi rob007,
ik denk dat je best begint bij het begin ! lijkt mij het handigst .
1ste begin met arduino en daarin marlin eerst open , dan naar config.H gaan .
hier zijn zijn ook tutorials over denk zelfs in het nederlands , zal is zien of ik een link kan
vinden voor u .
http://forums.reprap.org/read.php?381,255287

moest deze niet rechtstreeks werken de link kan je u best even registeren in het forum .

deze volgorde moet je volgen moest de link niet werken om het te vinden in het nederlands forum :

Home > RepRap User Groups > Europe > Dutch User Group > F.A.Q. en Tutorials > Topic

ik hoop dat je hier mee verder kan voorlopig , ik heb dit ook zo gevolgd .

Mvg stef

fred101

Golden Member

(ik wil dat die tandwielen echt perfect in mekaar passen, zonder enige speling, is me goed gelukt op die manier ... die M8 kan je trouwens ook bijna door die 608ZZ bearings gooien. Ook hier brengt krimpkous

Tandwielen horen tov elkaar een zekere speling te hebben. Meestal zet je ze met een stukje papier er tussen in elkaar. Maar het tandwiel mag wel strak om de as passen. En als je bang bent voor concentrisch dan gebruik je 3 borgschroeven ipv 1.

Opvullen met Krimpkous vind ik een slechte constructie en een paardenmiddel om forse draaifouten of mispassing op te lossen. Dat kan torderen, doorslippen, concentrisch vervormen en inslaan/slijten.

Als er zoveel speling opzit dat er krimpkous tussen past zou ik de wielen opnieuw steken, of een nieuwe as maken of een nieuw hart in het tandwiel maken (uitdraaien, bus draaien en inpersen (eventueel een spietje tegen draaien als persen en loktide lagerborging niet sterk genoeg is. En die bus dan secuur uitdraaien op de juiste asmaat. Aan de andere kant, als krimpkous houdt en niet tordeert staat er nauwelijks kracht op en is persen alleen genoeg.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Dankjewel voor de hulp Stef,
ik zie wel dat de Marlin van ErikZalm niet meer de zelfde is:
https://github.com/search?utf8=%E2%9C%93&q=erik+zalm+marlin+&t…
hier nog andere van ErikZalm:
https://github.com/search?utf8=%E2%9C%93&q=Erik+zalm&type=Repo…
en er zijn er verschrikkelijk veel:
https://github.com/search?utf8=%E2%9C%93&q=Marlin&type=Reposit…

en zoals het beschreven word in jou link zo heb ik het dus ook gedaan maar dan waarschijnlijk met een andere Marlin!
het nare is dat ik nu dus niet weet of dat de goeie Marlin wel is,
kan ik de Marlin die ik nu heb ook verwisselen of tijdelijk vervangen?
zo ja hoe?
ik had trouwens mijn Marlin ook van Github maar wel een andere verzie denk ik deze:
https://github.com/repetier/Repetier-Firmware
zou hier de beste(de goeie) Marlin bij zitten:
https://github.com/ErikZalm

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Nou, deze tandwielen mogen geen speling hebben, anders is dat machientje plots niet meer nauwkeurig. Backlash eruit halen en dan speling op de tandwielen, lijkt me geen goed idee ..

Die krimpkous is echt flinterdun en werkt prima volgens mij.
Heb voor de gein op één van de asjes gewoon doorzichtige kantoortape geprobeerd, en die was te dik ...
Nuja, kan de tandwielen nog altijd opnieuw printen en de flow van m'n extruder hoger zetten ...

Ondertussen staat die helemaal in mekaar (paar daagjes printen en gisterenavond uurtje gemonteerd en vandaag nog paar uurtjes verder gemonteerd). Morgen de electronica erop (Ramps bordje met GRBL firmware) en waarschijnlijk morgennamiddag al frezen :-)
(en dan maak ik er meteen een 2de, want ik voel een batch PCBs aankomen, en heb geen zin om die ergens te laten fabriceren)

groeten,
Kris

http://digitalplayground.be/tmp/pcb_machientje.jpg

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...
bprosman

Golden Member

Hoi Kris,

Heb je de onderdelen voor deze Cyclone zelf geprint of online ergens gehaald ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zelf geprint uiteraard :-)
(staan hier 3x 3D printers op een rij https://youtu.be/LYJguju2bGY , heb er eentje dedicated kunnen maken voor de cyclone queue voor een paar dagen)

Ben maandag-avond beginnen printen, en gisteren-ochtend was alles geprint. Had ook alle onderdelen op voorraad. (letterlijk alles, behalve de onderplaat en plaat van bewegend bed, maar die heb ik gisteren snel even in de bouwmarkt laten zagen van overschot)

Nu 2 setjes printen voor 2 vrienden, en dan nog een set printen voor mezelf, wil graag 2 van die machientjes ...

groeten,
Kris

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...

aan Rob , ik zou gewoon de laatste versie proberen , en wel bekijken welke versie van arduino het beste werkt met die versie . maar je moet dan wel in configuration.H al de settings juist zetten van u printer hé . want gewoon uploaden zonder iets aan te passen gaat ie niet werken . dus die youtube filmpjes komen hier dan ook van pas .
dus de eindstops instellen YXZ extruder snelheid instellen op welke soort bordje dat je werkt ,type printer, thermistors instellen hotend instellen , snelheid van YXZ instellen. heatbed of geen heatbed fans of geen fans . en zo kan ik nog ff doorgaan.
er is heel wat in te stellen in die configuration.H . hekje = uitvoeren dubbele slash // = niet uitvoeren
ik zou ook eerst wat filmpje bekijken hierover . ik weet het dat je veel info moet bekijken , maar zo is het nu éénmaal .

Vraagje want is niet direct duidelijk , is het een aangekochte printer ? of volledig zelf gebouwd met ramps 1.4 bordje ? of ander type.
want moest ie aangekocht zijn kan je altijd de verkoper vragen naar de versie die zij op het pcb bordje hebben gezet en vragen of ze het u doormailen ! en dan moet ie onmiddellijk werken zonder rompslomp.

groetjes
stef

Dit topic is gesloten