3D printers

Dit topic is gesloten


Ahoooiiii Stef,
ik heb er nu lang genoeg over nagedacht,
ik ga eerst kijken voor een nieuwe laptop!(accu stuk, moet windows kopen en laptop en voeding worden ook heet)
weet je dan zul je zien heb je alles een beetje voor elkaar en dan knalt die laptop.
dus nee eerst kijken voor een redelijk laptopje, het hoeft geen grote te wezen maar wel eentje die goed voldoet.
(wat is een goeie?)
ik denk dan aan meer dan een(1) USB aansluiting de windows die er dan op moet staan weet ik niet(jullie?)
waar moet ik nog meer aan denken? wat mij betreft geen groot ding, lekker mobiel maar wel zichtbaar/leesbaar.
(heb een bril nodig om er op te kijken)
maar ga zeker wel doen wat jij zegt Stef!
en de Prusa i3 heb ik zelf gebouwd (dat is voor mij een makie!) de software is het struikelpunt.
.
En ZEG Kris!!! vind je dit nu leuk of zoow!!! ;-)
ik zit hier te kwijlen man!
daarvoor had ik potverdorie mijn 3D printer in eerste instantie gemaakt.
als die printer het nu stabieler gaat doen ga ik je zeker ook achterna!
ziet er mooi uit man, petje af.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

aan Rob , met de keuze van je windows pc kan ik je niet helpen , ik echter ben al meer dan 10 jaar geleden overgestapt naar Apple iMac ik heb voor mijn printjob een 7 jaar oude iMac staan waar ik een terabyte SSD heb ingestoken en deze iMac is supersnel nu en werkt super.
ik heb ook een Jaartje geleden voor de lol is een Medion mini laptopje gekocht , echter wat een brol zeg .
super traag veel vast lopers en dergelijke , dus voor mij geen microsoft meer.
maar als je toch iets van microsoft wil kopen best dat je naar degelijk merk gaat denk ik dan .

succes met je aankoop .

moest er nog vaagjes zijn hoor ik het wel .

Mvg stef

Hoi Rob,

Bedankt voor het compliment :-)
Als je de eurootjes zou hebben, kan ik je ook van harte een apple aanraden. Ikzelf ben werkzaam in IT, en op m'n werk zie ik al genoeg "miserie" met al die microsoft toestanden. Sinds hier ik thuis een 4-tal jaar geleden ben overgestapt op mac, heb ik hier thuis in elk geval geen problemen meer :-)

Als je toch voor een windows laptop zou gaan, zorg dan dat er minstens een windows 7 (64bit) of windows 10 (64bit) - alhoewel ik twijfel of je al een windows 10 laptop 2de hands gaat vinden. XP moet je zeker niet meer doen, kan je beter effe verder sparen in plaats van de rommel van een ander in huis te halen en er dan ook nog voor te betalen. Windows 8.1 is ook niet echt aan te raden, maar als het echt moet :-)

P.S. Vandaag een hotend defect gehad (warmde niet meer op), gelukkig heb ik die dingen op voorraad, 10 minuten later was m'n K8200 terug up-and-running :-) Je ziet, ook bij mij gaat er wel eens iets kapot ...

succes nog,
Kris

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...
Lambiek

Special Member

Echt mooi gemaakt Chris, ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe het gaat met het frezen van je printen straks, mag echt geen speling op zitten.

@ Rob,
Apple is goed, maar ik heb er niets aan. Heb een hoop Windows georiënteerde programma's die niet met een Apple werken. Dus misschien iets om in de gaten te houden. Als je voor een Windows laptop gaat, neem dan Win_7 Win_10 is nog een ramp.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Kijk voor het vastzetten van het heated bed eens naar de mendel90. Die heeft totaal geen veren. Ik hoef in de praktijk ook niet opnieuw af te stellen, tenzij ik echt iets ingrijpends aan de Z as of het bed gewijzigd heb.

Je kunt als je met marlin gaat spelen de werkende versie uit je printer uitlezen en opslaan. (iig met een externe programmer maar afaik ook met de arduino bootloader)

Voor een nieuwe laptop: tweedehands moet je geluk hebben, vaak willen mensen er relatief teveel geld voor*. Dan kun je beter Ubuntu op je huidige laptop zetten, dat kost niks en al het 3dprinter spul draait er prima op. (Andere linuxvariant is ook goed, maar ubuntu is makkelijk instappen). Voor een nieuwe laptop niet voor de snelste processor gaan (onnodig duur) en op de algemene werkbaarheid letten (Goed toetsenbord en scherm, voldoende ram, degelijk merk).

*Of je moet iemand kennen die je gratis zijn oude laptop gunt, dat komt ook voor :). Met linux draaien die vaak nog heel aardig mits je er geen volledig 3d ontwerp op wilt doorrekenen.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Hallo 118d, A.H. Lambiek en Luke.

nee Lambiek ik ga niet met Appels aan de gang, let wel ik heb daar niets tegen!
ik moet nog even goed rond kijken wat er te halen valt.
in de tussentijd nog ff klieren met de oude L.T. zonder accu -
ik heb nu een verlengsnoer van het geaarde stopcontact naar de printer en L.T. toe.
(desalniettemin toch de printer lopen versjouwen naar de grote tafel *ik moet hem lichter maken*)
en ja Stef een SSD schijf wil ik trouwens ook graag hebben!
in mijn PC heeft die zijn geld dubbel en dwars waard bewezen.

Kris als het mij niet gaat lukken bel ik toch echt bij jou aan!
desnoods geef je de rekening maar, maar ik wil die CNC ook hebben.
(Dat was echt mijn doel uit eindelijk)

Windows7 en 64Bit, maar wat is in vredesnaam een Degelijk merk?
Acer, Lenovo, HP, PEAQ(nooit van gehoord!) Toshiba, Assus(vroeger goeie moederborden)
SSD zou mooi zijn als die er in zou zitten.
en ja als het lukt (volgens neefje wel) ook Linux er bij op.
ja Mac is misschien strak maar weet daar helemaal niets van.

Luke in Jip&Janneke taal?
Je kunt als je met marlin gaat spelen de werkende versie uit je printer uitlezen en opslaan.
(iig met een externe programmer maar afaik ook met de arduino bootloader)

de oude laptop,
als deze L.T. echt vervangen gaat worden dan verschuift de laptop naar mijn hokje -
ik heb nu twee PCs daar staan waarvan er eentje ook weer weg gaat -
en jaaaaa ik weet het en natuurlijk gun ik het ieder ander ook!
maar ik ben met die oude laptop ook nog wel blij,
ik gebruik deze dan voor onder andere Arduino, HamRadioDeluxe, en nog andere van dat soort programa's.
te bedenken ik heb echt al vier(4) OUDERE PCs weg gegeven!
ik heb er destijds 2 van mijn werk doorgeschoven.(en mijn neefje gooide het balletje ook al op)
Rob is wel zuinig maar niet gierig ;-)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ZOow Ship,
heb jij dan ook een Ship vol met Centjes voor mij?
;-)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 25 oktober 2015 09:02:13 schreef rob007:
[...]
Acer, Lenovo, HP, PEAQ(nooit van gehoord!) Toshiba, Assus(vroeger goeie moederborden)
[...]

Mijn nonkel (werkt in de it) raadt steevast HP of lenovo aan.
(als eigenwijs neefje heb ik natuurlijk wat anders gekocht. :p)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Shiptronic

Overleden

1x HP, nooit weer :(

Iemand bekend met Terra? http://www.wortmann.de/

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 25 oktober 2015 11:52:01 (20%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Sorry geen ervaring met Tera, twijfel je? ga je er misschien eentje kopen ja?
HP daar heb ik int printers(meer dan eentje dus) van gehad nu heb ik Epson printer en die is ja toch ietsjes beter.
Lenovo daar is mij eens over verteld dat die nog niet eens ZO slecht hoeven te wezen,
MAAR heb ik elders weer gelezen in een rieview dat het toetsenbord los zat!
tis maar net........en je moet er ook geluk mee hebben denk ik.
.
en tja ik kon het niet laten, moest de geur van gesmolten plastic toch weer even snuiven!
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NB6WOHQ7.jpg
hij begint super goed! (misschien klein beetje heter)
broer spookje is aan het wachten:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-L3ST3676.jpg
en toch ging het iets over de helft fout!
ik hoorde.......hoe mag ik het noemen gecrunch geknars, en dat was voor mij het teken om even op pauze te drukken -
en filament er uit te halen af te knippen en weer terug te zetten in extruder en weer klikken op einde pauze.
(helaas ging het een klein beetje mis, in de paniek toch twee keer op 50MM extruzion geklikt.)
helaas pindakaas rode broertje heeft een klein strontje in het oog nu.

voor de rest waren de laatste laagjes...... te dun te..... doorzichtig.
misschien ietsjes heter en meer laatste lagen er op?
je kunt geloof ik kiezen in slicer hoeveel laatste laagjes?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ben er toch weer in getrapt!
ik dacht spookje is gelukt ondanks een vastloper,
maar omdat er in Repetier Host een pauze knop zit die het toelaat om bijvoorbeeld filament te verwisselen kon ik de boel redden.
(spookje ziet er nog net goed genoeg uit, ik blij!)
ik dacht jahaaaaa maar de laptop is ook blijven draaien,
en ik dacht omdat ik nu de accu er uit heb gelaten! (minder belasting ook op het voedinkje)......dacht ik!
maar nee hoor, tijdens het printen van het zoveelste scherm behuizinkje......
plof zecht ie, en weg is mijn beeld op de laptop -
en ja natuuuuurlijk de Arduino op de printer zecht HEEEEeeeeejjjjjjj waar is mijn sturing?
en natuurlijk zegt ook de Arduino/printer ik stop er mee!!!
en og ook nu ga ik niet heel zachtjes huilen we laggen er maar om,
en ja jaaaa jullie gaan nu schrijven tjahhh dat had je kunnen zien aan kommen Rob.
nouhouououwww huuuuu ik geef jullie gewoon de schuld!!! ;-)
LOL HAHAHAHAHAAAA ik kan strakies kwartetten met die mislukte scherm behuizinkjes
mag ik van jou Shiptronic de voorkant van de LCD schrembehuizing?
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-IVMHQEZC.jpg
hier draait de schuldige weer (rechts) weer voldoende afgekoelt denk ik:
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-UDDCMLD3.jpg
:-)
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Shiptronic

Overleden

Sorry Rob ik begrijp je vraag niet, ik heb geen scherm behuizingen.

Maar heb je de laptop wel eens het stof eruit geblazen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 25 oktober 2015 09:02:13 schreef rob007:
Luke in Jip&Janneke taal?
Je kunt als je met marlin gaat spelen de werkende versie uit je printer uitlezen en opslaan.
(iig met een externe programmer maar afaik ook met de arduino bootloader)

De software in de atmega kun je ook weer uitlezen en op je computer opslaan.
Maar echt jip-en-janneke wordt dat niet. De benodigde avrdude commando's ken ik ook niet uit mijn hoofd. En ik zou toch aanraden het met een avr programmer te doen en niet via de arduino bootloader (Hij doet een avrisp na, maar ik weet niet of je ook kunt uitlezen via die bootloader).

Maar: Jij had meerdere sets elektronica toch? Dan laat je in de huidige je "min of meer werkende" marlin staan, en kun je met een ander bordje naar hartelust klooien tot het beter werkt. Daarna kun je weer met de eerste prutsen en de "beter werkende" als reserve houden.

Wat betreft oude PC's doorschuiven: doe ik ook, en anderen naar mij. Maar dat is hier offtopic. :) wat zijn de specs van je 3dprint laptop?

Wat betreft hitte: Net als bij ieder ander stuk elektronica met oververhittende halfgeleiders kun je de fan stofvrij maken en wat nieuwe koelpasta tussen koelblok en processor doen. Bij een laptop is dat wel een "operatie", maar het kan wel. (Beste eerst online een disassembly guide zoeken, anders voorzichtig stap voor stap werken en foto's maken / documenteren, zeker als je het voor het eerst doet)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Mijn K8200 zit weer helemaal in elkaar. Als proef een brugje en een thinwall kokertje geprint. Beide lukte redelijk goed (de software settings zijn ongetwijfeld niet optimaal)

Toen een minion poppetje omdat ik dat met de originele printer ook eens heb geprobeerd.
Toen gebeurde er wat vreemds. Hij begon bij iets van 3mm hoogte er links naast te printen (een cm of 3 naar links, precies naast het poppetje)

De tweede keer was het ding 50 graden ccw gedraaid.

De derde keer draaide hij weer verder door en kwam hij precies onder de eerste uit (dus 180 graden tov het originele plaats)

Daarna een doosje met 2mm dikke wanden. Daarbij versprong hij ineens ca 1mm over de Y as. (en bleef daar in ieder geval een laag of 10 printen) Toen heb ik hem afgezet.

Dit probleem had ik in de originele configuratie ook soms. Maar nooit zo extreem als nu bij dat poppetje.

Wie heeft er een idee ?

Extra info:
Destijds dacht ik aan een mechanisch en/of een electronisch probleem. De controller ging destijds stuk maar de nieuwe maakte de zelfde fouten. Een fan op de controller leek het te verminderen.

Mechanisch kon ook niet. (Ik heb het verschuiven ook een keer gezien) Dus bleef de voeding over.
Mechanisch kan dus nu dubbel zeker niet. (de print kan daardoor niet draaien) en daarnaast zitten er nu riemspanners en is bijna al het plastic vervangen door aluminium en messing.

De motordrivers, fets en 5V regelaar heb ik voorzien van koelribben. Worden ook niet heet.

Alle originele flimsy bandkabels zijn vervangen door echt draad. De motordraden zijn 4 aderig afgeschermd draad. De heaters hebben nu dik 1,5² draad en een eigen schakelcircuit. (Aangestuurd door de originele fet)

De voeding valt in theorie ook af. Ik heb nu 3 aparte voedingen. Een Delta trafo versie van 24V bij 10A voor de heaters. (de powermeter geeft nu bijna 370W aan voor de hele printer als de heaters aan staan tijdens printen en 75W zonder heaters) De extruder heeft een koelblok + fan.

De originele smps is nu ingeblikt en via een heftig low pass filter naar een 12V voeding op basis van een Fairchild metalcan uA723 regelaar met zwaar overbemeten vermogenstor.

En als laatste een niet gestabiliseerde 9VDC voeding (trafo diodenbrug en 3 x 1000uF), welke naar de 5V regelaar op de controller gaat.

Dit maakt de kans op storing door transients of inzakkende voedingspanningen heel klein, zeker tov de originele onderbemeten en niet al te schone velleman voeding.

Nog geen fan boven gemonteerd maar er wordt ook niets heet.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Lambiek

Special Member

Dan blijft eigenlijk alleen de software over zou je zeggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Shiptronic,
het was een....soort van grapje maar misschien schrijf ik het op de verkeerde manier ;-)
maar ja ik heb inderdaad zo'n spuitbus met lucht gekocht en geprobeerd uit te blazen ja!
zelfs zitten denken om hem met een klein slijptolletje open te maken bij de chip - (misschien doe ik dit ook nog wel)
want als ik het inderdaad via de officieele weg zou moeten doen dan moet ik hem helemaal uit elkaar slopen van af het toetsenbord.
heb het zitten bekijken hoe...., erg veel gedoe maar tis naar mijn inzien de moeite ook denk ik niet meer waart.
ik zie het er strakjes van kommen dat ik dan daarna bijvoorbeeld de elco's kan gaan verwisselen.
gaan we allemaal niet meer doen ik hou hem wel voor de arduino en om te prutsen met Linux en hamradio enz enz
(alleen dan niet meer voor de 3D printer) mijn vrouw is de printer op de eettafel steeds ook zat.
het komt wel goed uit want heb nu een kamertje vrij en schuift er weer een PC op naar dat kamertje inderdaad Luke.
wat zijn de specs van je 3dprint laptop vraag je, van welke bedoel je?
die ik wil gaan kopen? of de oude? (ben nu eenmaal niet zo slim ;-) ) kwartje valt niet.
ja heb nu nog een RAMPS 1.4 reserve maar geen MEGA meer.
nu je dit zegt zal ik die ook kijken om weer te bestellen, eentje reserve moet kunnen.
wel kan ik die eene die stuk is weer proberen tot leven te krijgen op ook die slechte laptop!
(als er dan iets de lucht in gaat interesseert het me niets)

Fred 101 ik heb destijds een YouTube filmpje daar over gezien,
verschoven lagen.
niets te maken met communicatie van bijvoorbeeld PC of laptop naar printer?
https://www.youtube.com/watch?v=Njd4jWvC2e4
misschien hier een TIP fred101 kijk eens even:
https://www.youtube.com/watch?v=lPh0iFXRy20
en nu zie ik zelf ook nutige video's voor mijzelf!
ff rond kijken op YouTube kan echt geen kwaat,
ik had bijv. scheurtjes nu weet ik dat kan kommen door tocht of te koud....

zo ver eventjes want moet nog ff naar de winkel.
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Lambiek,
ik draai ook genoeg windows software op m'n apple iMac & Macbooks, niet met bootcamp, gewoon via Parallels. (je windows applicaties draaien dus gewoon als een OSX applicatie)
Zo draai ik SolidWorks en Microsoft Visual Studio, draait zelfs vlotter in parallels dan op m'n nieuwe Lenovo die ik van de zaak heb !

@shiptronic,
ik heb in den beginne met die K8200 ook zo'n probleem gehad, bij mij was dit echt mechanisch beïnvloed ! die tandriemen zitten aan de ene kant op je stappenmotor, maar aan de andere kant zitten die gewoon over kogellagers. Bij mij ging die soms met z'n tandriem tegen de zijkant aanwrijven op de houder van de kogellager.
Ik heb dit opgelost door daar ook getande wieltjes te zetten, met schuine zijkanten, waardoor die riem nergens tegenaan kon wrijven en automatisch terug naar het midden werd gebracht altijd, sindsdien nooit meer dat probleem gehad ...
Wat ook nog kan is dat je stepstick drivers voor je stappenmotoren, niet goed zijn gecalibreerd, draai die kleine pot-meter gerust bij dat die iets meer power geeft !

succes,
Kris

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...

Vandaag gemeten. De X motor gaat in handbediening nu willekeurig ergens heen en hooguit 2x achter elkaar, maar home X doet hij wel.
De Y motor doet nu helemaal niets. Het ledje gaat soms wel aan en soms niet. ]
De Z as werkt foutloos.
Er bleek een klodder gesmolten filament tussen twee tandjes van de X riem te liggen. Daardoor zat er een erg zwaar punt als de kop in het midden was (waar hij dus het meeste bezig was)

Ik heb de firmware aangepast voor een 2x16 display. Dat werkt nu. Die heb ik er voor de zekerheid af gelaten. Je moet een regel over een display in een file van Marlin aanpassen naar 2x16. (regel 432 en 433 in configuration.h en daar boven de regel voor newpanel "uncommenten" )

Met de multimeter blijven 5V en 12V stak aanwezig. De 5V gebruikt iets van 50 mA (weinig in ieder geval) De 12V wat meer maar niks raars aan te zien. De voedingen zakken primair noch secundair in.

Wel lijkt het erop dat de boel soms gaat staan oscilleren op een hoge frequentie en dat neemt fors toe als een motor loopt. Waar het vandaankomt ? Geen idee, ik meet het in de stroom en de spanning van elke rail. Zet ik 5V af dan wordt direct 12V weer strak. Maar zet ik de 12V af dan wordt de 5V gelijk weer schoon. 24V staat uit.
Het is geen meetfout. De rails zijn schoon totdat ik de motors probeer te laten werken. En daarna blijft de rotzooi een hele tijd. Soms is het na een paar minuten ineens weer weg.

De motordrivers omwisselen maakt geen verschil. De Z as motor laat een strakke sinus zien (de stroom gemeten met een stroomprobe,2 divisies en ik denk dat hij op 1A/div stond) Er loopt geen stroom door de Y as. De eindschakelaars werken. De weerstand van de stappenmotor spoelen is gelijk.

Het vreselijk irritante aan 3D printers is dat het net zo makkelijk in de software settings van repetier, sli3her, de firmware als in de mechanica of electronica kan zitten.

Nu ik dit schrijf en gezien hoe raar alles reageert denk ik dat ik de originele firmware V1 (die zonder de display) maar eens ga terugzetten. Ik heb die aangepaste wel 3x hergeladen maar als daar een fout in zat, zit die er natuurlijk elke keer in.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 26 oktober 2015 11:56:03 schreef fred101:
Nog geen fan boven gemonteerd maar er wordt ook niets heet.

Stroom door de steppers kan te laag staan, dan missen ze soms stappen. Aannemende dat het mechanisch allemaal soepel loopt, want anders kun je de motoren "opvoeren" wat je wilt en het zal niet helpen.

Als ze wel heet zouden worden: die dingen stoppen met steppen als ze te heet zijn, om af te koelen. Dan mist 'ie dus ook stappen. Dus zet de stroom ook weer niet te hoog.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Fred, probeer ook eens een goede/andere (afgeschermde, zo kort mogelijke) kabel. Een slechte (lange) kabel heeft bij mij ook een hoop gedoe opgeleverd in het begin. Rare problemen die op wisselende momenten terugkomen.

Hij doet het weer. Ik vind heel vaak een antwoord op een probleem door er over te schrijven.

Een arduino programmeren in W10 lukt me ook niet. Daar gebruik ik een losse programmer. Daarnaast kan ik daar het juiste board niet selecteren. Volgens het manual moet ik hier het 2560 en ADK board kiezen. Helaas is dat bij W10 geen combinatie dus nam ik de 2560.

Nu Linux geprobeerd, daar wel het juiste board aanwezig. Toch de regel voor de display even aangepast. Dat werkte tenslotte. Daarna voor de zekerheid ook de originele K8200 pla slice-smaak opnieuw gedownload.

Daarna deden alle motoren het weer. Test printje zonder voorbereiding en schoonmaken. Even om te kijken of alles werkte.
Bleek dat ik de extruder niet had vastgezet. Er zat een kloddertje filament aan de nozzle. Dat haakte achter de print en toen zag ik de extruder een klein beetje opwippen. Hij kon een beetje van voor naar achter bewegen. Vastgezet en gelijk hoogte, schakelaars etc extra nagesteld.

Toen het brugje weer geprint. Onder de brug een hoop zakkers maar de bovenkant is voor het eerst mooi geworden en de pilaartjes mooi vierkant zonder druipers.Het schijnt door finetunen zelfs helemaal zonder zakkers te kunnen. Maar dat laat ik voorlopig maar. Ik heb de hardware en electronica geoptimaliseerd en dat lijkt nu gelukt.

Toen een 20x20x10mm blokje met honingraad geprint. De honingraad ging goed en het resultaat is een bijna perfect strak blokje. De beste 2 prints sinds ik de printer heb. Ik heb er wel diverse gelukte dingen mee geprint maar die waren grof en groot.

Ik heb de drivers nu ongeveer op 0,425 staan. (Die trut potjes zijn bijna niet te verstellen). Ik las in de datasheet al dat ze 2A mogen hebben en bij 150 graden in thermal shutdown gaan.
Voor wie het wil weten: I max = Vref/(8xRsense) (0,05 ohm bij de K8200)

Heeft iemand de ervaring dat de kleur wat uitmaakt ? Ik heb velleman wit en zwart. Wit deed het altijd beter dan zwart.

Dat PCB freesje is een leuk ding. Werkt dat echt goed ? Het ziet er zo flexibel/speelgoedachtig uit ? Ik vond een pdf om met een 3Drag/K8200 PCBs te frezen. Dat wil ik wel eens proberen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Lambiek

Special Member

Op 26 oktober 2015 20:35:17 schreef fred101:
Ik heb de drivers nu ongeveer op 0,425 staan. (Die trut potjes zijn bijna niet te verstellen).

Het zijn inderdaad erg kleine stel schroefjes, maar je kan ze prima verstellen met zo'n trim sleutel.

http://www.okaphone.nl/product/images/7109008.jpg

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Geen van mijn (+30) trimsleutels past. http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/trimset.jpg een deel van de verzameling. Deze zijn van Philips. Ik heb er nog veel meer ;-)

Het vreemde is dat bij mijn vorige controller (de zelfde onder garantie vervangen) het geen probleem was en ik daar de stroom heel precies kon stellen. Bij deze is het een vreselijk gepriegel en ik ben al blij als ik de eerste digit op 4 kan krijgen en de tweede ergens tussen 0 en 9. Het zijn geen geweldige en absoluut niet lineaire, trimmers (het zijn geen log trimmers, ze zijn gewoon beroerd lineair).

[Bericht gewijzigd door fred101 op 27 oktober 2015 10:07:43 (13%)]

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
Lambiek

Special Member

Op 27 oktober 2015 10:05:53 schreef fred101:
Geen van mijn (+30) trimsleutels past.

Had eigenlijk ook niet anders verwacht dat je er wel een paar had, maar dat er daar geen een van past is wel vreemd. Dan zijn het wel heel kleine schroefjes die op de potmeter zitten. Heb hier een paar van die step sticks, en daar past gewoon zo'n trimsleutel in.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten