3D printers

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

Je moet ook geen 30 verschillende , 1 goede die past is genoeg >:)

Maar zelf even 1 printen ? ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Dat is best een grappig idee. Zo kun je sommige rare (grotere) vormen misschien best maken. Maar zo'n mini plat kruiskopje als deze zie ik me niet zelf maken. Zelfs mijn smalste recht trimsleuteltje had een te dik blad. Ik zou de punt van een horloge schroevendraaiertje kunnen vlakslijpen en afzagen en dat in een kunststof handvat lijmen. (Als ik die dingen tenminste regelmatig moest afstellen) Dit is de eerste keer dat ik misgrijp.

Voor de Philips fans, dat trimsetje op de foto met blauw hoesje is van Philips. Dat heb ik gekregen van een gepensioneerde Philips medewerker.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Voor de Philips fans, dat trimsetje op de foto met blauw hoesje is van Philips. Dat heb ik gekregen van een gepensioneerde Philips medewerker.

Die wordt of is geld waard Fred. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Die potmetertjes zijn ook prima met een horlogemakersschroevendraaier te stellen hoor. Dit is geen HF, en het zijn geen trim C tjes :)

Dan kun je gelijk op de schroevendraaier meten wat de spanning is, tijdens het draaien, loper hangt aan de schroef.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
fred101

Golden Member

Dat heb ik dan ook zo gedaan. Bij het nieuwe board moet je een kruiskop met vlakke kop hebben. Het kruisje in de trimmer is nog geen halve mm diep. Ik gebruik nu een gewoon recht schroevendraaiertje ipv een kruiskop. Dat gaat beter. Maar, bedenk ik me nu, het is zo maar mogelijk dat ik dat vorig jaar bij het oude board ook zo deed. Zo vaak stel je ze niet.

Ik was vergeten dat ik vorig jaar al de besturing voor de heaters had ontworpen en zelfs al had gebouwd (het ding heeft bijna een jaar stilgelegen)
Wat grappig is dat ik dat nu opnieuw heb gedaan en beide ontwerpen voor 95% gelijk blijken te zijn. (stelt natuurlijk ook niet veel voor)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shock6805

Golden Member

Ik heb iets vreemd aan de hand met mijn nieuwe i3. Zowel bij de Y als bij de Z as, beginnen de steppers een tikkend geluid te maken, dat toeneemt in frequentie nadat ze hebben bewogen. dus als ze 1s fzo terug stilstaan, beginnen ze terug heen en weer te schommelen. Althans zo voelt het als ik aan de stepper voel. het lijkt alsof het anker heen en weer tikt tussen twee steps. Als extraatje, worden de drivers ook heet. (gelukkig zijn ze nog allemaal heel.

Heeft er iemand een idee waar dat aan kan liggen en hoe ik het zou moeten oplossen? :)

Groetjes,
Shock6805

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Mijn eerste gedachte zou uitgaan naar de instelstroom van de steppers (te hoog of te laag)

Of de volgorde van je 4 draadjes die van je steppers komen, niet helemaal juist ?

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Shock6805

Golden Member

Dat was mijn gedachte ondertussen ook. Straks die tutorial van pololu eens verder kijken zodat ik de stroom niet per ongeluk naar max draai. :/
Ik vind het trouwens ook vreemd dat ik ca 7,5V meet op de microstep settingspinnetjes. Ik had er 5V verwacht.

[edit]
Activehouse was 15 seconden sneller. Ik doelde dus op RVL-electronics.

@Active house:
Zouden de steppers dan niet in het algemeen moeite moeten hebben met rond rijden. Als ik beweeg commando's geef na het motors off command van pronterface, dan zoeven ze vrolijk rond, zonder noemswaardig geluid.
[/edit]

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op donderdag 29 oktober 2015 08:31:54 (39%)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
fred101

Golden Member

Wat meet je met een scoop op de uitgang van de drivers (dus richting motors)

Als er 7,5V staat ipv 5V zou ik eerst daar naar kijken. (voor de rest van je controller kapot gaat) Zoek de datasheet op en doe dit met een scoop, dan weet je zeker wat er staat en of dat goed is.
Het kan ook een meetfout zijn. 7,5V is het gemiddelde van een 0-15VDC blok met 50% Duty cycle

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 29 oktober 2015 08:14:44 schreef ActiveHouse:
Of de volgorde van je 4 draadjes die van je steppers komen, niet helemaal juist ?

Als de draden verkeerd zitten kan de motor inderdaad heen en weer staan te stappen, maar als dat zo is zou de motor niet kunnen draaien en dat doet hij wel. Er is dus iets anders aan de hand, stroom lijkt mij ook sterk, omdat hij het wel gedaan heeft. Misschien slecht contact van de aansluit pinnen van je driver.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shock6805

Golden Member

Tja, ik hoop stiekem dat het de stroom is, want ik heb geen zin om die draadjes permanent op mijn ramps te solderen. Het stopt ook als ok het motors off commando stuur. Dus ramps en de arduino schijnen hun ding toch nog te doen.

De draadvolgorde sluit ik uit omdat ze wel kunnen bewegen. Kan ik het contact probleem testen door een beetje met het stekkertje te friemelen?

Lambiek, wat bedoel je met 'omdat hij het wel gedaan heeft'? Bedoel je gewoon dat de motors normaal werken als ze bewegen?

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op donderdag 29 oktober 2015 09:52:19 (14%)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Lambiek

Special Member

Ja, er is toch niets veranderd. Dus ik neem aan dat het eerst goed gewerkt heeft. Ik bedoel eigenlijk om de driver een paar keer uit je board te trekken en er weer in te steken. Misschien maken je pennen slecht contact.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shock6805

Golden Member

Ik heb net de stroom gecheckt, dat zou wel eens een probleempje kunnen zijn. Vref bedroeg 1.4V. Volgens de website van pololu komt dat overeen met een stroom van 3.5A :+
Voor de duidelijkheid, mijn motors zijn gespect op 2.5A en de drivers op 2A (mits eventuele koeling.)

Ik heb de stroom nu dus ingesteld op 1.8A (Vref=0.720V) let's test.

Voor lambiek:
Nee, de motortjes hebben dit probleem altijd gehad.

[edit]
De korte test zei genoeg: de overdreven stroom was dus de boosdoener. Ben ik blij dat er niets gesneuveld is door die stomme fout.

Dank voor alle hulp. :)
[/edit]

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
bprosman

Golden Member

Is dat niet een stroom "Begrenzing" die je instelt met die pots ?
Te laag zou een probleem kunnen zijn, te hoog niet echt volgens mij. Totdat de motor vastloopt natuurlijk.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shock6805

Golden Member

Ik dacht eens ergens te hebben gelezen dat steppers een veel hogere stroom kunnen trekken dan de nominale stroom, vanwege een lage weerstand van de spoelen. Dus ik denk dat die bovengrens toch wel wat uitmaakt. Daarbij heeft het instellen van die bovengrens mijn steppers stil gekregen, dus er zal wel iets van aan zijn.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Lambiek

Special Member

Op 29 oktober 2015 12:56:47 schreef bprosman:
Is dat niet een stroom "Begrenzing" die je instelt met die pots ?

Nee, daar stel je de stroom mee in die door de spoelen gaat tijdens lopen, en als de motoren stil staan wordt de stroom ook weer aangepast door het pwm signaal wat door de driver geregeld wordt. Als de motor stilstaat hoor je een soort ruis in de motoren.

Als de stroom tijden rust niet geregeld zou worden zouden de motoren bloed heet worden, met meestal het gevolg van verbrande spoelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

Die drivers zijn 2A stroombronnen. De potmeter zit in een spanningdeler tussen voeding en ground en zet een instel spanning op de Vref ingang. Dat is onafhankelijk van alles, dus ook in rust staat daar de zelfde spanning.
De driver weet dan hoeveel stroom jij wilt laten lopen. De driver regelt die stroom dan door de spanning over een shunt te meten.
Tenminste zo werken de drivers in mijn K8200 (ben het type even kwijt en mijn notities liggen boven)

Edit, ik zou persoonlijk zo'n driver instelling anders ontwerpen. Ik zou de deler zo maken dat de potmeter vol open niet over de max stroom heen gaat. Het is compleet zinloos en slecht als je tot 1,4V kan gaan.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 29 oktober 2015 14:41:47 (28%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shock6805

Golden Member

Dat is inderdaad een vreemde keuze van pololu om de instelpot zó te overdimensioneren. Misschien dat ze ooit voor andere drivers zijn geweest die een veel grotere Vref nodig hadden?

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Lambiek

Special Member

Op 29 oktober 2015 14:38:44 schreef fred101:
Die drivers zijn 2A stroombronnen. De potmeter zit in een spanningdeler tussen voeding en ground en zet een instel spanning op de Vref ingang. Dat is onafhankelijk van alles, dus ook in rust staat daar de zelfde spanning.
De driver weet dan hoeveel stroom jij wilt laten lopen. De driver regelt die stroom dan door de spanning over een shunt te meten.

Zo werkt het bij een L297 ook, maar dat zijn niet de drivers die ik bedoel. Ik vindt dit persoonlijk geen fijne methode, werkt niet echt lekker.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob007

Yarr, Matey!

even een vraagje weer?
Windows 10 Home op de nieuwe laptop ga ik daar strakjes probleemen mee krijgen?
ik bedoel natuurlijk kan ik daar strakjes gewoon de Arduino IDE, Repetier Host op zetten zonder dat ik rare dingen hoeft te doen?
wil strakjes wel op de nieuwe laptop kunnen printen,
kan mij voorstellen dat je dit alles niet zomaar kunt beantwoorden -
maar zijn er mensen met windows 10 en Arduino en Repetier Host draaient op 10?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
fred101

Golden Member

Ik kan mijn arduino niet programmeren via de usb kabel. Ik moet een externe programmer gebruiken bij W10-prof. Er zal vast iets op te vinden zijn maar met die programmer werkt het ook goed voor die paar keer. Het ligt niet aan mijn laptop/HW want er staat ook Linux op en daarmee werkt de arduino wel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Dat ligt volgens mij niet zozeer aan W10 maar meer aan het "Prof", daar heb je "gesignde drivers" voor nodig.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

fred,
Ik gebruik win10 pro 64bit, het lukt mij wel om de arduino mega te programeren. Van die arduino at mega zijn er wel twee types in omloop voor de usb connectie. Er is een type met de chip chs340(rechthoekige chip en goedkoper ) en een met een AVR chip (vierkant) en ook nog een programmeerconnector links boven aan de usb aansluiting. Ik weet niet of allebei de zelfde driver gebruiken voor usb.
Etienne

rob007

Yarr, Matey!

hoi jongens,
nu met mijn nieuwe laptop (Lenovo en W10 Home)
ik hoop dat ie doet wat ie moet doen,
anders ga ik hem gooien als een boemerang (zou ie terug kommen? ;-) )
nee maar moet natuurlijk ook Arduino software en Repetier Host er op zetten.
word er nu al zenuwachtig van ;-)
hoop maar dat het strakjes gaat werken!

dit is trouwens ook het eerste stukje tikwerk
(viel beetje tegen) moet wennen aan de toetsjes en druk af en toe op verkeerde toetsen
(kon daarnet de helft weer opnieuw tikken daardoor)

ga nog even verder wennen aan de laptop.

ik schrijf het hier er maar even bij!
de arduino software doet het mensen (ik beetje blij)
nu ff met vrouwtje naar de film! ;-)

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 31 oktober 2015 18:20:30 (11%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dit topic is gesloten