Laser en dergelijke topic deel 2

Dit topic is gesloten

Op 2 december 2004 16:47:20 schreef Aart:
Ik kwam met wat zoeken tot het volgende schema:
http://aart.vslcatena.nl/temp/widemovecon.gif

Verbindingen van projector naar controller zijn symmetrisch, behalve de blanking. X- en Y- kortsluiten naar GND aan de kant van de controller als die er geen aansluitingen voor heeft.
Controller wordt apart gevoed (netadapter oid). De ILDA-standaardverbinding voorziet niet in voedingsspanningen en ook over de max. belasting van de + en -12 van de galvo-controller kan ik zo snel niets vinden.

Zoiets ongeveer ? :)

[edit] Maar ik ben het ergenst wel met je eens, Medialas had op zijn minst even een compleet kabelboompje hiervoor kunnen ontwikkelen.
Of anders in een direct passende verbinding tussen safety- en galvoboard kunnen voorzien.

dat klopt wel aardig inderdaad ja
hihi lol moeten het hem niet al te makkelijk maken anders leert ie dr niks van

Nou, graag wel! Des te eerder hebben jullie foto's ;)

Maar ik begin volgende week inderdaad als ik het controller kaartje binnen heb eerst zonder de safety guard...

btw, er staat op dat voedingsbord: L - PE - N op de plaats waar ik 230 moet aansluiten, L is toch aarde (blauw), PE spanning (bruin) en N weer terug (groen)....

Ik ga volgende week ook even een bordje halen waar heel veel gaatjes op zitten, die galvo's zijn echt super kwetsbaar, wil ze stevig vast schroeven op zo'n M5 bord. (vraagt iemand 50 euro voor, dat is zeker duur?)

btw Aart, bedankt voor je tekening, ik zie wel sommige dode punten vanuit de controller, hoort dat?

En verder, wat bedoel je met een symetrische verbinding, gewoon toch recht toe recht aan?

Ik denk dat ik even ergens een paar van die 10 punts connectoren ga halen, stuk makkelijker denk ik zo...

[Bericht gewijzigd door Jelmer op donderdag 2 december 2004 18:53:42

L = fase, bruine draad
N = Nul, blauwe draad
PE = veiligheidsaarde, geel / groene draad

Doe dat maar liever goed ! :)

Als je voor je controller een voedingkje zonder aarde gebruikt (als een netadapter) hoef je niet bang te zijn voor aardlussen. Anders zou de asy-verbinding van de blanking mogelijk een probleem kunnen geven lijkt me.

Wat duur is of niet voor een stukje optische tafel hangt van de afmetingen en de dikte af. Maar dit is in zijn algemeenheid gewoon geen goedkope hobby ... ;)

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 2 december 2004 18:54:49

Hey aart, je woont niet toevallig dicht in de buurt van ridderkerk?

Anders zou je me natuurlijk kunnen helpen :P
Dat doe je nu ook fantastisch btw, maar ik bedoel IRL

[Bericht gewijzigd door Jelmer op donderdag 2 december 2004 18:57:33

Dit word een zeer interessante topic nu.

Aangezien ik derzelfde hardware ga kopen als Jelmer,kan ik hieruit al veel leren

Grtz

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Ergenst wel een leuk aanbod (*voelt gevleid* ;), maar ik heb het de komende tijd vrij druk, en ook andere dingen gepland qua vrije tijd.
Als je besluit zelf met dit soort dingen te gaan knutselen moet je van te voren ook een beetje bedenken of je het aan kan en er zin en tijd voor hebt.

Ik ben overigens ook geen `deskundige', maar heb wel veel gelezen over de materie en bij een vriend een boel optica (waar onder de Catweazle's en de driver) irl mogen zien.
Ben wel een echte (laser-) knutselaar (zie ook mijn site..) :)

Kijk eerst maar eens hoe ver je zelf komt, volgens mij moet het met een beetje rust en goede wil (en desnoods wat online coaching) best lukken. :)

[edit][ontopic]
Ik heb trouwens wel wat twijfels bij het asymetrisch aansluiten van de X en Y signalen aan het safetyboard. Wat nu als er een flinke common-mode (wissel-) spanning aanwezig is ? .. Dan meet dat board niet veel meer volgens mij.

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 2 december 2004 20:53:19

Wie heeft er nog een leuke groene laserpointer liggen die hij wil verkopen. Was aan het denken aan 2mW of 5mW of misschien wel 10mW. Laat aub wat horen.

Groetjes Mullie

Het begin van wijsheid is ontzag voor de HEER, wie leeft naar zijn wet, getuigt van goed inzicht.

Op 3 december 2004 02:53:07 schreef Mullie:
Wie heeft er nog een leuke groene laserpointer liggen die hij wil verkopen. Was aan het denken aan 2mW of 5mW of misschien wel 10mW. Laat aub wat horen.

Groetjes Mullie

liggen niet maar bestellen kan altijd 5 mw dpss groen kost iets van 40 euro

Ik begrijp 1 ding niet van de controller van mylaserpage.de

Er zit 1 blanking out op, ik heb een laser met blanking, 2 draadjes komen er uit m'n laser, en je kan met 10 Khz blanken ofzo dmv 5v...

Als ik nu aan zou sluiten zonder safety board, dan zou ik dus 1 draadje overhouden?

Heb je maar 1 draad nodig om te blanken? En is het per 2 uitgevoerd voor dit soort toepassingen misschien?

Je hebt altijd een signaal ten opzichte van iets. Dat kan een common ground zijn, of een aparte return ("-" ) bij een sym. verbinding.
Kijk even in de specificaties van je laser wat hij verwacht. Hoe voed je die overigens ?

Op 3 december 2004 13:22:16 schreef Aart:
Je hebt altijd een signaal ten opzichte van iets. Dat kan een common ground zijn, of een aparte return ("-" ) bij een sym. verbinding.
Kijk even in de specificaties van je laser wat hij verwacht. Hoe voed je die overigens ?

ja precies blanking bij jou laser gaat gewoon via de common ground

Op 3 december 2004 15:56:57 schreef Jelmer:
Oftwel, eentje op de out en eentje op de grnd.

specs van mij laser:
http://www.dreamlasers.com/products/laser/green532-mp.htm

yeps inderdaad das prima
ahh ok gewoon de dreamlaser zelfde als de mijne dus
welke versie heb je ?

De SDL-532-100T, 100mw maar werkelijk 125mw

Brand prima door zwart tape heen en door m'n leren portomonaie :P

heeft er hiet iemand een idee of er een progie bestaat waar je op je pc geluiden in bepaalde frequenties kan maken en er ook nog de linker en rechter kant kan regelen (linker en rechter speaker (niet heel nodig dit laatste))

Hallo Ik ben een nieuwbee op deze site.

Dit idee heb eens gekregen toen ik ooit teveel bier op had en heb ik eerder op de site www.halfbakery.com willen plaatsen.

Stel je neemt een oude zwart/wit TV en je slaat met een hamer (of een stoeptegel) de beeldbuis kapot.
Dan plaats je in het midden tussen de afbuigspoelen (zijn we nog bij de les?) een klein supermagneetje op een veertje.
Je kan natuurlijk ook de afbuigunit gewoon losnemen maar dit is minder leuk.
Dit supermagneetje sloop je weer uit de harde schijf van een computer (wel stukslaan om het te verkleinen).

Dan .. en nu komt het.... plak je een heel klein licht spiegeltje op het magneetje (een speciaal spiegeltje
uit een oude kopieermachine gesloopt en kapotgeslagen (moet altijd wel) en vervolgens richt je je laser
op het spiegeltje. Dan zal er op de muur een beeld ontstaan te vergelijken met wat er op het TV scherm
geprojecteerd wordt omdat het magneetje met het spiegeltje net zo afgebogen wordt als de electronenstraal.

Nu hoeven we alleen de impulsen waarmee de electronenstraal wordt gestuurd (aan of uit) aan te sluiten op de
laserdiode om het beeld te moduleren...
En klaar is onze laser TV voor bijna gratis. (Volgende stap kleur natuurlijk).

Ik heb het niet uitgeprobeerd maar het lijkt te moeten kunnen. Het enige probleem is de traagheid van de
massa van het magneetje en spiegeltje.

Nog een leuk ideetje:

Ik heb een goedkope 5 mwlaserpointer (bij bijna elke turkse marktkraam te krijgen voor +/- E 2,-) gemonteerd
op een verrekijker.
Zo kun je s'nachts het puntje heel precies richten op dakranden e.d.. leuk om mee te spelen Als de wolken laag hangen
kun je de laserpunt er ook op zien. En natuurlijk op de onderkant van vliegtuigen die hier in Zwanenburg nog af en
toe te zien zijn.
Ook wel eens gedaan met de nachtkijker die erg gevoelig is voor rood licht.

Weet iemand trouwens waar je een goedkope groene laserpointer kan krijgen in Nederland DWZ rond de 40 Euro zoals op
ebay in de VS.

Op 3 december 2004 16:16:06 schreef Jelmer:
De SDL-532-100T, 100mw maar werkelijk 125mw

Brand prima door zwart tape heen en door m'n leren portomonaie :P

lol dat doet de mijne ook al altijd leuk fikken ;)

@laserolologist Warom wil je alles kopot rammmen bij een tv is het ten eerste nogal link en een spiegel kan je ook netjes knippen/snijden met een glassnijder van 2 euro bij de gamma

Op 3 december 2004 23:34:00 schreef laserolologist:
Hallo Ik ben een nieuwbee op deze site.

Dit idee heb eens gekregen toen ik ooit teveel bier op had en heb ik eerder op de site www.halfbakery.com willen plaatsen.

Stel je neemt een oude zwart/wit TV en je slaat met een hamer (of een stoeptegel) de beeldbuis kapot.
Dan plaats je in het midden tussen de afbuigspoelen (zijn we nog bij de les?) een klein supermagneetje op een veertje.
Je kan natuurlijk ook de afbuigunit gewoon losnemen maar dit is minder leuk.
Dit supermagneetje sloop je weer uit de harde schijf van een computer (wel stukslaan om het te verkleinen).

Dan .. en nu komt het.... plak je een heel klein licht spiegeltje op het magneetje (een speciaal spiegeltje
uit een oude kopieermachine gesloopt en kapotgeslagen (moet altijd wel) en vervolgens richt je je laser
op het spiegeltje. Dan zal er op de muur een beeld ontstaan te vergelijken met wat er op het TV scherm
geprojecteerd wordt omdat het magneetje met het spiegeltje net zo afgebogen wordt als de electronenstraal.

Nu hoeven we alleen de impulsen waarmee de electronenstraal wordt gestuurd (aan of uit) aan te sluiten op de
laserdiode om het beeld te moduleren...
En klaar is onze laser TV voor bijna gratis. (Volgende stap kleur natuurlijk).

Ik heb het niet uitgeprobeerd maar het lijkt te moeten kunnen. Het enige probleem is de traagheid van de
massa van het magneetje en spiegeltje.

Nog een leuk ideetje:

Ik heb een goedkope 5 mwlaserpointer (bij bijna elke turkse marktkraam te krijgen voor +/- E 2,-) gemonteerd
op een verrekijker.
Zo kun je s'nachts het puntje heel precies richten op dakranden e.d.. leuk om mee te spelen Als de wolken laag hangen
kun je de laserpunt er ook op zien. En natuurlijk op de onderkant van vliegtuigen die hier in Zwanenburg nog af en
toe te zien zijn.
Ook wel eens gedaan met de nachtkijker die erg gevoelig is voor rood licht.

Weet iemand trouwens waar je een goedkope groene laserpointer kan krijgen in Nederland DWZ rond de 40 Euro zoals op
ebay in de VS.

zou leuk zijn als dat zou werken in de praktijk maar das helaas niet zo de scan angle zou veel te klein zijn en niet precies genoeg aangezien ie alleen openloop gestuurd zou kunnen worden

btw het is trouwens knap dat je met zo'n rode laser pointer wolken haald over het algemeen zijn deze maar 1 mw en daar kom je de straat niet eens mee uit laat staan wolken daarby komt dan meestal ook nog dat de kwalitijd van de straar dermaten slecht is dat ie na 10 meter al 3 cm breed is

@ TV-idee:

Ik geef het erg weinig kans op interressante resultaten.
Als je ooit geprobeerd hebt iets van een galvo te bouwen zul je begrijpen waarom. ;) De constructie heeft geen voordelen boven een opzet met (b.v.) HDD-voicecoils en de resultaten daarvan vallen al nogal tegen.
Het idee om X en Y met 1 spiegel te doen is wel leuk, heb er wel eens over gedacht. Maar volgens mij heeft het geen voordelen ?

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 4 december 2004 11:11:34

@ ledfreak mijn 5 mw rood module zie je ook op de wolken hoor (zelfs zonder verrenkijker)

Beetje absurde manier van lasermodules beoordelen imo.
De omstandigheden in de atmosfeer lopen heel erg uiteen, het lijkt me compleet nietszeggend.

Volgens mij had ik dat al eens opgemerkt, we vervallen in herhaling.

In dat verband: Heeft er iemand goede ideeen voor het zelfbouwen van een laser-power meter ?
Iets dat liefst voor meerdere golflengtes bruikbaar is en zonder hoge eisen aan de opstelling redelijk reproduceerbare resultaten geeft.

De echte apparaten werken met een mat zwart vlakje op een thermokoppelsensor en meten de hoeveelheid warmte die vrij komt. Werkt goed, maar dat lijkt me voor kleine vermogens niet zelf te maken.

heeft er nou echt niemand een antwoord op deze vraag: heeft er hiet iemand een idee of er een progie bestaat waar je op je pc geluiden in bepaalde frequenties kan maken en er ook nog de linker en rechter kant kan regelen (linker en rechter speaker (niet heel nodig dit laatste))

Dit topic is gesloten