hallo,
heb hier een plc van telemecanique type: twdlcae40drf, hiervan heeft de voeding wat magische rook verloren, maar bij nader inzien staat een elco bol (links foto) en een ic ontploft (rechts) vandaar de rook.
deze plc dient voor een grote lichtsturing en is dus redelijk belangrijk en als ik de voeding terug werkende krijg zou fijn zijn, al is het om het programma eruit te halen.
zou iemand een verklaring hebben waarom deze ic gesneuveld is welk type het zou kunnen zijn met een mogelijke oorzaak? of als misschien die elco er iets mee zou kunnen te maken hebben
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de elco geen toeval is, zou dat de oorzaak kunnen zijn. Hij heeft dan de feedbackloop overhoop gegooid, pulsbreedte te ver gestegen, FET stuk, IC hangt aan de FET dus ook IC stuk. En eventuele perifere onderdelen.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Ik ben geen PLC-goeroe, maar zou het niet (tijdelijk) te vervangen zijn door een industriele smps (+5, +24, +/- 15V)?
Op 20 november 2015 14:48:56 schreef kevintjeuh88:...al is het om het programma eruit te halen..
stomme vraag misschien, maar zit er geen memory module in?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Er is een vrij grote kans dat het een UC3842 is of een van zijn broertjes.
Ik heb ook nog van die 8-pins dingen gezien waar de FET zelf in zit, is hier ook al eens langs gekomen, type weet ik zo snel niet.
Dus vanaf het PCB er achter zien te komen waar de pinnetjes naar toe lopen en het datasheet van een 3842 erbij pakken om te kijken of je in de buurt zit?
Wat ook wel eens kan als je veel geluk hebt: Het type van de print via google zoeken op images en dat je ergens een foto vind met een leesbare opdruk.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (18%)]
Stel dat ik de ic en die elco vervang moet ik nog iets anders nakijken of kan ik hem zo terug veilig opstarten? de zekering is er ook wel uitgegaan ma die vervang natuurlijk ook.
[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op (26%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Weet je ondertussen wat het IC voor een type is?
Als het er eentje met een externe FET/schakeltor is zou ik die ook eerste nameten (volgens mij op het koelblok zo te zien?).
Verder zit er bij dat soort voedingen meestal een kleine elco van zo'n 22-47 uF voor de voeding van het IC, die gaan ook heel vaak stuk, ook vervangen door een goede low esr elco 105 graden. bijvoorbeeld de Panasonic FM/FR/FC serie.
Hier op de print linksboven het ontplofte IC. Hier nog net de 3 te lezen.
Ik zie nog ZD1 zitten, waarschijnlijk een zener die in de IC voeding zit, controleer die even op een kortsluiting en/of doorlaat spanning. Andere diodes even op doorlaatspanning van zo'n 0.6V doorpiepen kan ook geen kwaad, bij twijfel even een kant eruit solderen.
Als dat allemaal gefixed is een gloeilamp van bijvoorbeeld 60W in serie met de voeding zetten voordat je die aan zet. Dat behoed je voor een ontploffing als er ergens onverhoopt nog een sluiting in zit.
P.S. Wat is SCR1 rechts onder? Misschien een TL431 oid of is het echt een thyristor zoals het nummer vermoed?
Zowiezo zou ik alle grotere elco's aan de secundaire kant vervangen, meestal is de rest ook rot. Pas nog een voeding gehad, 1 elco zichtbaar rot, vervangen maar de spanningen waren nog steeds niet helemaal lekker. Toen alles vervangen: probleem weg.
Heb deze voeding nu op het werk liggen dus ben er nog niet verder in kunnen gaan, ik moet het maandag verder uitzoeken en heb niet de grootste kennis van elektronica.. dus zal ik de nodige vragen nog stellen.
wacht eens op Henry S.
die heeft vast wel een plc of onderdeel te beschikking waar je even zou kunnen kijken..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat ding op het koelblok rechtsboven op de foto, een schakeltransistor die door het IC aangestuurd wordt.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (89%)]
kijk eens welke spanningen je nodig hebt. links zie ik een 5tal draden vertrekken.
ik an op de print nog net GND lezen.
misschien dat je met een andere +/-15V en een 5V voeding de boel gewoon kunt opstarten.
aan deze voeding zal al veel stuk gegaan zijn, en als je een fet niet kent, schat ik de kans op herstelling al klein in. dergelijke voedingen begin ik al niet meer aan, en ik heb er toch al wat gerepareerd.
k heb nu ook een voeding open liggen waar één of andere exotische fet kapot van is. wacht op het onderdeel uit china om verder te gaan meten (voeding is geïntegreerd op het mainboard van het toestel, dus los vervangen is niet mogelijk
wat ik nog weet van outputs is 24v+ dan 2x NC 24v-, 5.15 of 5.5v en 2x GND
vrij standaard output spanning, alleen dat ik niet weet wat die NC contacten juist doen, ik dacht dus normal closed om te schakelen met de outputs?
henri62
NC=not connect?
Verder omdat het een plc is zal de hoofdvoeding wel 24V zijn en 5V.
Wat is het complete typenummer op de print, rechts onder half te zien?
[Bericht gewijzigd door henri62 op (30%)]
Anoniem
Op 20 november 2015 14:48:56 schreef kevintjeuh88:
deze plc dient voor een grote lichtsturing en is dus redelijk belangrijk ...
... al is het om het programma eruit te halen.
Waarom is er geen up-to-date backup van de software? 
op GJ_'s vraag: nee
Een backup is er niet, als onderhoudsfirma van behoorlijk grote techniek kunnen we niet van alles backups hebben wat destijds geplaatst is door een andere firma's, zij geven dit ook zomaar niet mee, of is er veel geld mee bemoeid en is er meestal maar 1 mogelijkheid en dat is een volledige nieuwe sturing omdat er zogezegd geen ondersteuning meer voor is, dus het zou zelfs kunnen dat het programma van deze plc beveiligt is met een wachtwoord.
Zo heb ik wel enkele jaren geleden al een hardwarematige backup voorzien op 2 elektrische borden doormiddel van enkele relais en een schakelaar die dan de uitgang van de plc's overbruggen indien dat een plc of het touchscreen ervan niet zou werken kan dan toch de belangrijkste verlichting werken.
Het touchscreen is enkele jaren geleden al hersteld toen dat de backlight het niet meer deed, deze brand ook 24/24 voor niets maar dit is hardwarematig een beperking van dit type of zo geprogrammeerd door de firma destijds zodat ie sneller stuk gaat, allesinds is het ellendige techniek als 1 hiervan stuk gaat dat alles plat ligt, alleen mooi als het werkt, goed dat ik hier al op voorzien ben.
henri62
Ik had ook al via een deelstring gevonden dat de niet zichtbare letters PT- zouden kunnen zijn. Een (custom?) Meanwell voeding, bekende PSU fabrikant.
Inderdaad 24V en 5V, wat je kunt proberen is met een losse voeding de PLC tot leven wekken en het programma proberen uit te lezen, dan heb je dat in ieder geval.
Reverse engineering van het primare stuk kan uitsluitsel geven wat de chip is geweest. Maar dat vergt wel de nodige ervaring.
Er zijn ook diverse PLC reparatie bedrijven die dit soort dingen gewoon voor je kunnen repareren, kost waarschijnlijk bijna net zo veel als een nieuwe.
Zoek maar eens op PT-44GD-R4, meteen de eerste hit wat ik bedoel.
Verder is dus eigenlijk alles afgeschreven, dus gewoon de hele meuk vervangen als je de gelegenheid krijgt door courante spullen.
Helaas komen dit soort praktijken vaak voor.
-edit- Maak anders een scherpe foto van de onderkant van het PCB en de bovenkant zodat het sporenpatroon te volgen is.
Wat ook een optie is, is een precies dezelfde PLC scoren en daar van afkijken wat de componenten zijn. Dan is het power PCB eventueel over te zetten. En kun je eventueel de print alsnog reparen. Dat heb je meteen een spare voor de PLC.
ik heb vandaag een nieuwe plc binnen, identiek dezelfde, de print is niet fel veranderd, ander merk van condensatoren (capxon toen, nu yxg?) enz..
ik wil proberen eens te kijken als ik het ic kan aflezen, kan hem niet openmaken er kleeft een garantiesticker op.
waarom in een plc geen degelijke condensatoren gebruiken voor iets wat 24/24 werkt in een warme omgeving? dat deze al opgezwollen zijn op 10 jaar tijd mag niet vind ik, heb er nog 1 van in gebruik en ik vrees dat ik die tijdig moet gaan vervangen.
En ik heb hier 2 losse dc voedingen liggen van 24v en 5v zou het mogelijk deze te gebruiken om beide de print te voeden of moet het van 1 voeding komen? en wat dan met die NC inputs?
Ik ga ook eens fotos posten van de achterkant.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die elco's gaan wel langer mee als 10 jaar, echter denkt niemand ooit aan de juiste koeling blijkbaar. smps voedingen die 24/7 aanstaan zonder fan erin hebben afdoende natuurlijke koeling nodig. vaak zitten ze in een kast die dat niet heeft, of niet meer heeft door aanpassingen met de jaren. zet je een fan in de kast onder de plc heb je al veel meer lucht circulatie in de kast wat voor de elco's een langere levensduur betekent. 10 graden minder omgeving temperatuur is vlot meer als 2000 uren langere levensduur..
thans worden apparaten tegenwoordig zo ontworpen dat de levensduur van 20+ jaar allang niet meer haalbaar is, voorheen ging dat nog wel met semi pro spul in 24/7 opstellingen. smps voedingen zijn er een bekend voorbeeld van..
[Bericht gewijzigd door testman op (30%)]
Wegwerpmateriaal...
Heb het ic kunnen aflezen: 1203p60
En foto van de print voor en achter
Op de foto is te zien dat die nc contacten niet gebruikt zijn. De gnd contacten zitten gewoon samen, 2 losse voedingen zal dan wss niet lukken, maar ik zou dan met deze 24v voeding een apart circuit kunnen maken met 5v en dan gewoon ansluiten, hoe kan ik dit het beste doen?
[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op (75%)]
EricP
mét CE
10 graden minder omgeving temperatuur is vlot meer als 2000 uren langere levensduur..
Nou, ik ben onder de indruk... Net geen 3 maanden. Da's niet de moeite op enkele jaren.
Ik denk dat alleen een erg robuust ontworpen SMPS dat gaat halen...
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
eeh ja, 10 graden is niet veel, maar als je een fan erop hebt staan die dus door de voeding heen blaast ga je meer naar de 25 graden verschil. het is geen kast temperatuur, maar heersende temperatuur in de smps zelf..
hier staat dat de FM reeks 2000-7000uren heeft bij 105 graden.
http://industrial.panasonic.com/lecs/www-data/pdf/ABA0000/ABA0000CE108…
ben er ook tegengekomen die al 220.000 uren op de klok hadden in noodverlichting armaturen ( geen smps natuurlijk ). niet bepaald een koele omgeving maar de gebruikte schakeling is ook zeker bepalend voor de levensduur. sinds de eeuwwisseling mag er ook niet meer zoveel zooi in elc's zitten, mee van de reden dat ze ook niet meer zo lang meegaan..
maartenbakker
Golden Member
FR doet zelfs al 10.000 uur en de 125 graden reeks van Würth zit bij 105 graden ook al op 8000 ofzo, maar ik ben wel benieuwd om wat voor zooi het dan ging die rond 2000 verboden is. Dat is niet RoHS-gerelateerd als het al zo lang speelt.
Op 24 november 2015 16:51:02 schreef EricP:
[...]Nou, ik ben onder de indruk... Net geen 3 maanden. Da's niet de moeite op enkele jaren.Ik denk dat alleen een erg robuust ontworpen SMPS dat gaat halen...
Dat zal wel spraakverwarring zijn. In werkelijkheid gaat het niet om 2000 uur verschil maar om een verdubbeling van de levensduur voor èlke 10 graden. Dat is alleen van 105 naar 95 graden in de ordegrootte van 2000 uur en loopt daaronder al snel spectaculair op.
Op 24 november 2015 16:48:50 schreef kevintjeuh88:
Wegwerpmateriaal...Heb het ic kunnen aflezen: 1203p60
NCP1203P60 zal dat wel zijn; de eerste letters laten ze vaak weg en dan moet je net het geluk hebben dat het je bekend voorkomt.
Op 24 november 2015 16:23:08 schreef kevintjeuh88:
ik heb vandaag een nieuwe plc binnen, identiek dezelfde, de print is niet fel veranderd, ander merk van condensatoren (capxon toen, nu yxg?) enz..
ik wil proberen eens te kijken als ik het ic kan aflezen, kan hem niet openmaken er kleeft een garantiesticker op.
Capxon is inderdaad dubieus spul. YXG is geen merk maar een reeks (high ripple @100kHz, long life 3000 a 6000h - in de volksmond heet dat low ESR). Het merk is Rubycon, je ziet ze wel eens stuk maar ze zijn wel een klasse beter dan Capxon. Kennelijk hebben ze ervan geleerd.