een goedenavond,

ik ben bezig om te kijken of het haalbaar is qua software een carver achtig voertuig te bouwen.
zoals ik er tegen aankijk is het niet zo heel moeilijk, maar zoals altijd zal het nu ook wel veel moeilijker zijn als vooraf gedacht :)

hoe ik het zie:

als je b.v. een rechterbocht instuurt (voor de beeldvorming een afrit v.d snelweg). de G krachten meten met een geschikte sensor die je met een eventuele omreken factor vertaald naar de hellingshoek. naar mijn idee is dit een linear verband.
op het eind v/d bocht zie ik 2 mogelijkheden:
1- je stuurt naar links (zoals bij elke auto) waardoor de G krachten afnemen en daar weer de hellingshoek op aan past.
2- je stuurt naar links (zoals bij elke auto) de stuuruitslag meten, en dat als triggerpunt maken om aan de hand v/d G krachten de hellingshoek weer te verkleinen.

mijn vraag is eigenlijk hoe julie dit zien ? wat zie ik over het hoofd ?waar moet ik rekening mee houden ?

alle input word bijzonder gewardeerd.

Die rechten van carver zijn verkocht.
Ding is doorontwikkeld en vliegt nu.
Hij heet PAL-V

Ik dacht dat die Carver juist zonder software schuin ging hangen. Door een listige ophanging zat het zwaartepunt net onder het virtuele draaipunt.

edit. fout, dat was iig niet de Carver

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (14%)]

In de eerste proto's moest elektronica...
Ken iemand die meegedongen heeft om de opdracht voor deze sturing binnen te halen.

Nu ben ik de laatste anderhalf jaar niet geweest maar in de eerste proto zat buiten wat relais geen intelligente electronica in het rollen.
Werd puur op stuuruitslag en voertuigsnelheid gedaan.
Ik heb toen wel de wankelmotor in orde gemaakt.

Hij heeft de opdracht ook niet gekregen, dus kan niet zeggen of het er nu inzat. Kan idd best dat het ding nu mechanisch was

Echter carver is in 2009 op de fles gegaan als autobouwer. Dus anderhalf jaar terug.... Hmmmm

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (28%)]

het lijkt wel of ik op de gemiddelde verjaardag bij een van mijn vrienden zit......snij een onderwerp aan en binnen een halve minuut gaat het over iets anders, meestal sex :)

geintje, natuurlijk >:)

maar hoe zien julie mijn gedachtengang ?

Beste
kan het niet eenvoudiger wanneer je de stuurhoek en de snelheid meet?
De zijdelingse kracht is eigenlijk "middelpuntvliedende kracht", en deze hangt af van de snelheid, en van de straal (te berekenen uit stuurhoek.)

Als bovenstaande juist is heb je geen g sensor nodig ....

efl Brugge
ps als de weg natuurlijk horizontaal is....

je hebt voor maar een wiel zoals bij een motorfiets, sturen doe je dan hoofdzakelijk door gewichtsverplaatsing en maar heel weinig stuuruitslag die moeilijk te meten is.

bovendien, stel dat je in een slip komt, dan ga je soms tegen sturen, dus b.v. naar rechts sturen om links een bocht om te gaan. dat geeft denk ik rare effecten.

en is stuurhoek & snelheid meten eenvoudiger dan een G sensor uit lezen ?
zou kunnen ik heb er nog nooit mee gewerkt.

Ik zou eens meten met een 5 of 6 assige acceleratie sensor...
Dus in alle richtingen, dan weet je een hellingshoek ook een hoekverdraaiings snelheid..

Xsens heeft van die dingen. Ik zou eens beginnen met meten op een motorfiets en dat loggen..

zou je dan niet een overkill aan informatie krijgen. de informatie die nodig is zit er in ieder geval wel bij.
maar naar mijn idee heb ik alleen de middelpunt vliegende kracht nodig, hier zit de scherpte van de bocht (verglijkbaar met stuuruitslag) en de snelheid al in "opgesloten".
ik heb een beetje het gevoel dat ik wat variabele over het hoofd zie.

Beste
wordt het niet heel moeilijk te weten wat het stukje zwaartekracht is, en wat het stukje middelpuntvliedende is , als je niet weet hoe schuin je fiets (en dus ook je sensor) staat?
jan
ps ooit zei iemand dat het heel moeilijk is het verschil te maken tussen zwaartekracht en versnelling

ps ooit zei iemand dat het heel moeilijk is het verschil te maken tussen zwaartekracht en versnelling

Dat is omdat zwaartekracht gewoon versnelling ís.
Natuurlijk ligt de zwaartekracht hier verticaal en de middelpuntzoekende kracht horizontaal. verder is de zwaartekracht altijd gelijk en kan dus vectorieel afgetrokken worden van de middelpuntzoekende kracht mits je de hoek tussen beide kent.

[edit]
pas nog geleerd :) :
an (= middelpuntzoekende kracht) = v2/R met R de straal van de bocht. En die kan je bepalen met de stuuruitslag.
[\edit]

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op (18%)]

Op 10 december 2015 21:42:54 schreef trix:
je hebt voor maar een wiel zoals bij een motorfiets, sturen doe je dan hoofdzakelijk door gewichtsverplaatsing en maar heel weinig stuuruitslag die moeilijk te meten is.

Zeker niet, het sturen gaat volledig door de draaiing van het stuur. Als je daarbij niet je gewicht verplaatst val je om. Door de geometrie van de voorvork zal bij een gewichtsverplaatsing het wiel vanzelf in de juiste richting willen draaien.

Dat het bij een ruime bocht op bv de snelweg maar een zeer kleine uitslag is die moeilijk meetbaar is is zeker waar, maar de draaiing maakt de bocht, niet de gewichtsverplaatsing.

neem eens zo'n zwaartekracht wiel en ga daar eens mee slingeren. Geeft je meteen aan hoe complex het is.

Het is beter handig om toch gewoon al die informatie te hebben. Bedenk je eens als je op een banked weg rijdt (zoals bijvoorbeeld een bank oval)

dan hoe je niet te sturen, maar moet je afhankelijk van je snelheid zijn.

die 5 assen is echt zo gek niet!
Daarbij wil je ook de snelheid weten.

Dan kun je wat gaan meten en eventueel dingen uitsluiten, maar je wilt het motorfiets gevoel nabouwen, dus meot je eerst weten hoe een motorfiets voelt.

en als je het grappig wilt doen, moet je ook weten WELKE motorfiets, een ouderwetse chopper hangt al heel anders als een kortere wegracer. Je kunt het allemaal nabouwen qua gevoel.

Het makkelijkste is het gevoel van mijn zijspan nabouwen: gewoon rechtop houden :+

@Shock6805 Het blijft wel moeilijk om te weten wat "verticaal" en "horizontaal" is op een schuin liggende fiets (sensor). Misschien met een gyroscoop?
jan

Dat is het dus totaal niet.
Die acceleratie sensoren geven zelf aan waar de zwaartekracht zit. Dan kun je die gewoon ontbinden!

Nee Henk, die acceleratie sensoren geven je de totale vector, dus van de zwaartekracht en de zijwaartse en voorwaartse versnellingen. Als je vervolgens ook niet weet wat de stand van de acceleratiesensor (het voertuig blijft immers niet vlak), kun je die vector ook niet zomaar ontbinden.

En dan heb je het alleen nog over een (semi-) statische situatie, als je er nog allerlei trillingen, hobbels in het wegdek, e.d. bij krijgt, is het allang niet meer triviaal om de juiste data terug te vinden in die soep.

@SparkyGSX

Misschien gewoon de sensor horizontaal monteren op de stilstaande fiets, en dan de hoek van de fiets zo regelen dat de sensor steeds enkel kracht naar de sensor onderkant ziet. Ik denk dat de fiets dan steeds in de hoek zal staan die de ts wou.

Of deze kracht zwaarte kracht is of middelpunt vliedende kracht is, kan berekend worden door de grote van de kracht te meten. Wanneer deze minimaal is , is het zuivere zwaartekracht, wordt ze groter is er middelpunt vliedende + zwaartekracht . (denk ik )

De hobbels in het wegdek blijven een andere uitdaging...

jan

[Bericht gewijzigd door ecofablab Brugge op (28%)]

Vergeet niet dat een Carver eigenlijk een Trike is.
Dus je moet echt het stuur draaien wil je de hoek omgaan.
Het kantelen van de body geeft dan het gevoel van een motorfiets.

ik heb ook een trike in gedachten.

@sparky.. Sorry je hebt gelijk.. Wij hadden getest in een auto...

Hier ga je juist bewegen...
Maar die hoek stuur je zelf, dus moet je ook teruglezen...
Dus kun je die hoek eruit filteren..
Je kunt de sensor ook in het vaste deel zetten...

verdorie ik wou dat net voorstellen, de sensor in het deel dat niet mee beweegt :)

@high met henk
ik lees dat je een zijspan hebt, zit je ook toevallig op het motor-forum ?

Nee, ken wel fanatiekelingen daar...
Volgens mij ook 1 van de hotemetoten, maar ben niet zeker of hij daar ook zit