Beste
wordt het niet heel moeilijk te weten wat het stukje zwaartekracht is, en wat het stukje middelpuntvliedende is , als je niet weet hoe schuin je fiets (en dus ook je sensor) staat?
jan
ps ooit zei iemand dat het heel moeilijk is het verschil te maken tussen zwaartekracht en versnelling

ps ooit zei iemand dat het heel moeilijk is het verschil te maken tussen zwaartekracht en versnelling

Dat is omdat zwaartekracht gewoon versnelling ís.
Natuurlijk ligt de zwaartekracht hier verticaal en de middelpuntzoekende kracht horizontaal. verder is de zwaartekracht altijd gelijk en kan dus vectorieel afgetrokken worden van de middelpuntzoekende kracht mits je de hoek tussen beide kent.

[edit]
pas nog geleerd :) :
an (= middelpuntzoekende kracht) = v2/R met R de straal van de bocht. En die kan je bepalen met de stuuruitslag.
[\edit]

[Bericht gewijzigd door Shock6805 op (18%)]

Op 10 december 2015 21:42:54 schreef trix:
je hebt voor maar een wiel zoals bij een motorfiets, sturen doe je dan hoofdzakelijk door gewichtsverplaatsing en maar heel weinig stuuruitslag die moeilijk te meten is.

Zeker niet, het sturen gaat volledig door de draaiing van het stuur. Als je daarbij niet je gewicht verplaatst val je om. Door de geometrie van de voorvork zal bij een gewichtsverplaatsing het wiel vanzelf in de juiste richting willen draaien.

Dat het bij een ruime bocht op bv de snelweg maar een zeer kleine uitslag is die moeilijk meetbaar is is zeker waar, maar de draaiing maakt de bocht, niet de gewichtsverplaatsing.

neem eens zo'n zwaartekracht wiel en ga daar eens mee slingeren. Geeft je meteen aan hoe complex het is.

Het is beter handig om toch gewoon al die informatie te hebben. Bedenk je eens als je op een banked weg rijdt (zoals bijvoorbeeld een bank oval)

dan hoe je niet te sturen, maar moet je afhankelijk van je snelheid zijn.

die 5 assen is echt zo gek niet!
Daarbij wil je ook de snelheid weten.

Dan kun je wat gaan meten en eventueel dingen uitsluiten, maar je wilt het motorfiets gevoel nabouwen, dus meot je eerst weten hoe een motorfiets voelt.

en als je het grappig wilt doen, moet je ook weten WELKE motorfiets, een ouderwetse chopper hangt al heel anders als een kortere wegracer. Je kunt het allemaal nabouwen qua gevoel.

Het makkelijkste is het gevoel van mijn zijspan nabouwen: gewoon rechtop houden :+

@Shock6805 Het blijft wel moeilijk om te weten wat "verticaal" en "horizontaal" is op een schuin liggende fiets (sensor). Misschien met een gyroscoop?
jan

Dat is het dus totaal niet.
Die acceleratie sensoren geven zelf aan waar de zwaartekracht zit. Dan kun je die gewoon ontbinden!

Nee Henk, die acceleratie sensoren geven je de totale vector, dus van de zwaartekracht en de zijwaartse en voorwaartse versnellingen. Als je vervolgens ook niet weet wat de stand van de acceleratiesensor (het voertuig blijft immers niet vlak), kun je die vector ook niet zomaar ontbinden.

En dan heb je het alleen nog over een (semi-) statische situatie, als je er nog allerlei trillingen, hobbels in het wegdek, e.d. bij krijgt, is het allang niet meer triviaal om de juiste data terug te vinden in die soep.

@SparkyGSX

Misschien gewoon de sensor horizontaal monteren op de stilstaande fiets, en dan de hoek van de fiets zo regelen dat de sensor steeds enkel kracht naar de sensor onderkant ziet. Ik denk dat de fiets dan steeds in de hoek zal staan die de ts wou.

Of deze kracht zwaarte kracht is of middelpunt vliedende kracht is, kan berekend worden door de grote van de kracht te meten. Wanneer deze minimaal is , is het zuivere zwaartekracht, wordt ze groter is er middelpunt vliedende + zwaartekracht . (denk ik )

De hobbels in het wegdek blijven een andere uitdaging...

jan

[Bericht gewijzigd door ecofablab Brugge op (28%)]

Vergeet niet dat een Carver eigenlijk een Trike is.
Dus je moet echt het stuur draaien wil je de hoek omgaan.
Het kantelen van de body geeft dan het gevoel van een motorfiets.

ik heb ook een trike in gedachten.

@sparky.. Sorry je hebt gelijk.. Wij hadden getest in een auto...

Hier ga je juist bewegen...
Maar die hoek stuur je zelf, dus moet je ook teruglezen...
Dus kun je die hoek eruit filteren..
Je kunt de sensor ook in het vaste deel zetten...

verdorie ik wou dat net voorstellen, de sensor in het deel dat niet mee beweegt :)

@high met henk
ik lees dat je een zijspan hebt, zit je ook toevallig op het motor-forum ?

Nee, ken wel fanatiekelingen daar...
Volgens mij ook 1 van de hotemetoten, maar ben niet zeker of hij daar ook zit

het is een redelijk klein clubje daar in het zijspan gedeelte met veel knutselaars. wel leuk om te lezen.

Zelf ook zijspanrijder?
Is een verslaving, maar heeft niets met motorrijden te maken

Ik heb een jaar of 15 dagelijks zijspan gereden. De eerste waren zelfbouw van een ural bak aan een BMW, later nog een velorex aan een Guzzi. Ook een ural met zijspan en een paar jawa's met zijspan gehad (dat waren mijn pekelbakken) Daarna commerciele ombouwen waarvan mijn favoriet nog steeds de gts1000 met sidebike megacomete is. Helaas kan ik geen zijspan meer rijden en ben ik over gestapt naar een trike.

De laatste 5 jaar reed ik dus woon/werk met een trike. Eerst een EML bermuda (GL1500), nu een reversed trike van EZS (GL1800). Ik werk tegenwoordig thuis dus de trike komt helaas niet meer dagelijks buiten.

nee ik rijd zelf geen zijspan, maar ik vind het altijd wel mooi om te zien.
ik wou er eerst een bouwen, maar ik heb toch gekozen voor een trike.
nu ben ik bezig om een trike te bouwen, op een manier die eigenlijk nog nooit iemand naar mijn weten heeft gedaan.
voor deze trike ben ik dus aan het overwegen om hem "carver eigenschappen" mee te geven, ook omdat ik hem niet breder dan 90 cm. wil hebben.

ik heb voor dit project een topic lopen op het motor-forum:

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/405528/trike-1.html

Misschien lijkt het allemaal niet zo moeilijk, maar wat gebeurd er als dat systeem ooit faalt? Stel dat hij helemaal niet meer beweegt terwijl jij lekker vlot een bocht aansnijdt, of erger, dat het ding onterecht besluit je voertuig rechtop te zetten terwijl je halverwege een bocht bent?

Als ik het goed begrijp, ga je dus een motor verbouwen tot een trike, waar je een kantelsysteem op wilt maken, zodat het rijdt als een motor? "Omdat het kan" is wel ongeveer de enige reden die ik kan bedenken (wat natuurlijk een prima geldige reden is).

Je zou het tilten ook gewoon passief kunnen doen, zoals de Piaggio MP3. Als ik het goed begrijp, kan de ophanging daarvan vrij bewegen als er op snelheid gereden worden, en is de bereider dus verantwoordelijk voor de lean angle, net als bij een motorfiets.

failsafe is een absolute must eigenlijk.

Denk aan redundantie en early warning systems.

Je kunt druk verlies meten om echte schrikbarende lekkages voor te zijn. Redundantie voor sensoren en besturing is ook een goede optie.

Sluit je een hoop uit.

En dubbele hydraulische cilinders kunnen ook.

klopt, het veilig maken van een systeem is vaak moeilijker als de primaire functie op zich.
zo is het automatisch laten rijden van een "treintje" met auto's op de linkerbaan v/d snelweg niet zo heel moeilijk, maar wat als er een een klapband krijgt of er valt een obstakel op de linker baan.

alle electronica en besturing is een potentieel gevaar. dus een volledig mechanisch systeem is wellicht het best. nu begrijp ik van julie dat de carver ook een beetje die kant op gaat.

ik had eigenlijk oorspronkelijk in gedachten om de G-krachten te meten en hiermee een servo aan te sturen die gemonteerd zit op een stuurhuis v/e auto met stuurbekrachtiging (dus waar normaal het stuur op zit). en zo de motor te laten kantelen.
dat stuurhuis idee is gewoon goed naar mijn inzicht, maar ik moet eens bekijken of ik i.p.v. een servo een mechanisch aan sturing kan maken.
dus als je een bocht instuurt dat de mechanisch beweging het stuurhuis verdraaid. niet simpel, maar wel veilig. ga er eens goed over nadenken.

De carver is elekthydraulisch

is dat net zoiets als hydropneumatisch (van citroen) :)

vraag is dan, hoe werkt dat electrische gedeelte ?

simpel gezegd:
sensoren
Besturing en 1 of 2 hydraulische cilinders.

Ik weet dat die dingen besturing hebben, want heb ze ooit promotioneel dat ding vanuit stilstand zien te staan schudden. Die dingen lopen dan ook naar voren...
Erg grappig.

kijk eens wat ik net vind op het net:

Dynamic Vehicle Control
De grap van de Carver zit ‘m uiteraard in de besturing. Tenslotte moet het Dynamic Vehicle Control-systeem de carrosserie laten kantelen in de bocht. Hoe gaat dat nu in z’n werk? Het begint met een draai aan het stuur. De bewegingen worden doorgegeven aan een hevel. Als de Carver op snelheid is, kun je door de natuurkundige wetten het voorwiel niet kantelen. Een hefboom koppelt de krachten uit het stuur aan een reeks stangen dien in verbindingen staan met een hydraulische regelklep tussen de achterwielen. Die geeft de kracht weer door aan een van de twee hydraulische kantelcilinders (gewone stuurbekrachtigingspompen) die de carrosserie de bocht ‘in’ laten kantelen. Een gekantelde carrosserie zorgt er via een verbinding meteen voor dat de achterwielen licht meesturen. Door te kantelen heb je een laag zwaartepunt en kun je theoretisch sneller door de bocht.

en ook nog:
We moeten eerst maar ‘ns leren langere bochten te maken in een vloeiende beweging. Want wie aan z’n evenwicht twijfelt en daardoor wat hakerig stuurt, wordt op een heftig schokkend kantelende Carver getrakteerd

[Bericht gewijzigd door trix op (11%)]