Op 13 december 2015 12:56:54 schreef Roetzen:
[...]
Ze zijn anders heel druk bezig momenteel. Er rijden minstens drie busjes van Stedin door het dorp om de meters te vervangen.

Nederland is groter dan dat dorp.

Ik kan nergens een schatting vinden hoeveel ferrarismeters er nog hangen, maar met rond de 8 miljoen woningen en god weet hoeveel bedrijfspanden kan het niet anders als dat er nog miljoenen hangen.

Op 13 december 2015 13:05:10 schreef JoWi:
[...]Ze kunnen ook de tarieven variabel maken zoals de spotprijzen. Dan heb je dus bijvoorbeeld 4 tarieven op een dag, afhankelijk van de tijd/weersomstandigheden. Betaal je ipv 22 cent iets van 10 tot 30 cent per kWh. Met je ferraris meter betaal je dan altijd het hoogste tarief (want die kan het niet per tijdseenheid bijhouden). Ik heb benieuwd hoelang je dan met de oude meter blijft zitten :)

Kun je eens voorrekenen hoe jij denkt dat je van 22ct naar 10ct per kWh zou kunnen als de energiebelasting al een kleine 15ct per kWh is?

Op 13 december 2015 13:16:22 schreef BVZ:
[...]
Nederland is groter dan dat dorp.

Ook in andere dorpen rijden busjes rond. :)

Ik kan nergens een schatting vinden hoeveel ferrarismeters er nog hangen, maar met rond de 8 miljoen woningen en god weet hoeveel bedrijfspanden kan het niet anders als dat er nog miljoenen hangen.

Ik kan ook geen getallen vinden. Dus jouw schatting is net zo goed als de mijne. En voor bedrijven gelden sowieso andere tarieven, dus die laat ik nu even buiten beschouwing.

Laat er nog een miljoen hangen in woonhuizen. Dat is per jaar een kwart miljoen vervangen. Best te doen hoor.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op (65%)]

Op 13 december 2015 07:53:49 schreef henkg:
[...]
Ik denk dat de op de lijst vermelde "MD" code voor fabrikant staat voor Meterfabriek Dordrecht.

Dat zou wel eens kunnen!
Als ik daar vanuit ga dan staat hij in het lijstje met D3XBd, aan de hand van het op de meter vermelde bouwjaar (1961), is het de bovenste. De MC (metercode) staat niet op de meter, dus echt zeker ben ik niet.
Hij zou dus al afgekeurd zijn in 2012. Wat is wijs zonder slapende honden wakker te maken? Een slimme meter wil ik niet, teveel betalen wegens een afgekeurde,(mogelijk)verkeerd tellende meter ook niet!

Op 13 december 2015 13:18:58 schreef BVZ:
[...]
Kun je eens voorrekenen hoe jij denkt dat je van 22ct naar 10ct per kWh zou kunnen als de energiebelasting al een kleine 15ct per kWh is?

Er wordt al jaren gewerkt aan het "vergroenen" van het belastingstelsel. Kijk wat er met de auto belastingen gebeurd. De energiebelasting zal daar ongetwijfeld ook aan mee gaan doen.

Op 13 december 2015 13:21:11 schreef Roetzen:
Laat er nog een miljoen hangen in woonhuizen. Dat is per jaar een kwart miljoen vervangen. Best te doen hoor.

Dan wel, maar wat als in 50% van de huizen nog een ferraris hangt? (Lijkt me niet eens een overdreven schatting)

Op 13 december 2015 13:31:02 schreef vergeten:
Teveel betalen wegens een afgekeurde,(mogelijk)verkeerd tellende meter ook niet!

En te weinig betalen wegens een mogelijk verkeerd tellende meter? Zal allemaal zo'n vaart wel niet lopen.

Op 13 december 2015 13:31:56 schreef joopv:
[...]
Er wordt al jaren gewerkt aan het "vergroenen" van het belastingstelsel. Kijk wat er met de auto belastingen gebeurd. De energiebelasting zal daar ongetwijfeld ook aan mee gaan doen.

Vergroenen van het belastingstelsel doe je niet door het salderen aan te pakken. Ik wil er zelf nog 2500Wp bijleggen, maar zolang ik niet weet wat de plannen voor het salderen zijn wacht ik rustig af.

Nog een ander voorbeeld, maatje van me verbruikt 27.000kWh per jaar (12 zeeaquariums in huis). Die zou graag PV neerleggen, maar dat is voor hem financieel niet interessant omdat hij met 17.000kWh in het lagere energiebelasting tarief valt, de terugverdientijd wordt daardoor zelfs met de huidige regels al veel te lang.

Op 13 december 2015 09:09:08 schreef joopv:
Ik denk dat de praktische implementatie van de klimaat akkoorden nogal wat impact gaat hebben. Er is onlangs ook een nieuwsbericht geweest dat er een uurtarief aan gaat komen. De energie prijs wordt afhankelijk van het aanbod aan wind en zonneenergie.

Zal het klimaatakkoord er voor zorgen dat de energierekening voor de gewone burger onbetaalbaar wordt en storen slimme meters ook de ontvangst op de kortegolf?

ik heb het al vaker gezegd, maar salderen tot 5000kwh is allang niet meer van toepassing. in 2014 is dat veranderd en mag je tot max je eigen jaargebruik terug leveren, dus verbruik 0 uiteindelijk.

dat die regels gaan veranderen kon niet missen, in de landen om ons heen is het ook al een issue, de energiemarkt zal sterk gaan veranderen met inkopen van wind en zonenergie uit DE bijv, die is dermate goedkoop tov kern of kolenenergie dat het moment van inkopen samen met de hoeveelheid erg belangrijk is om de juiste prijs te betalen. niet dat je dat merkt als klant, want alles wat er aan geinvesteerd moet worden mag je als klant gaan betalen..

[Bericht gewijzigd door testman op (12%)]

Op 13 december 2015 13:18:58 schreef BVZ:
[...]

Er werd al meerdere malen verondersteld dat wetten, dus ook belastingtarieven, gewijzigd kunnen worden. Die aanname heb ik ook maar gemaakt. In de recent aangenomen belastingplannen gaat trouwens de belasting op elektriciteit omlaag en die op gas omhoog.

Op 13 december 2015 14:25:33 schreef testman:
ik heb het al vaker gezegd, maar salderen tot 5000kwh is allang niet meer van toepassing. in 2014 is dat veranderd en mag je tot max je eigen jaargebruik terug leveren, dus verbruik 0 uiteindelijk..

Je tweede zin spreekt je eerste zin volledig tegen.

Salderen is je eigen verbruik wegstrepen tegen je eigen teruglevering. Dat mag tot max 5000kWh. Wellicht haal je netto terugleveren door de war met 'salderen'. Het is inderdaad niet zo dat je het recht hebt om te (salderen + netto terugleveren) tot 5000kWh. Is volgens mij overigens ook nooit zo geweest.

Op 13 december 2015 13:58:06 schreef dawmast:
[...]

Zal het klimaatakkoord er voor zorgen dat de energierekening voor de gewone burger onbetaalbaar wordt en storen slimme meters ook de ontvangst op de kortegolf?

Werken slimme meters niet met een GSM modem?

Er kwamen meerdere energieaanbieders op de markt en door de marktwerking zou dat de prijs van energie gunstig beïnvloeden, dus had de consument voordeel. Toch wel jammer dat het goedkoper wordt, weet je wat, we voeren een energiebelasting in, want stel je eens voor dat de consument er voordeel bij heeft. Dus met andere woorden,het beloofde voordeel is gewoon om zeep geholpen en is het alleen maar duurder geworden.Het eerste jaar was dat 52%, dit vind ik gewoon a-sociaal!

Groetjes Hans.

Op 13 december 2015 14:48:21 schreef JoWi:
[...]Er werd al meerdere malen verondersteld dat wetten, dus ook belastingtarieven, gewijzigd kunnen worden. Die aanname heb ik ook maar gemaakt.

Die aanname is ansich niet zoveel mis mee, men kan best ietsje sturen. Maar je praktijkvoorbeelden raken m.i. kant noch wal.

In de recent aangenomen belastingplannen gaat trouwens de belasting op elektriciteit omlaag en die op gas omhoog.

Dat was te verwachten, zelf gas opwekken is lastiger dan stroom, dus op die manier kunnen ze makkelijker de belastinginkomsten veiligstellen. :D

Voor mij persoonlijk goed nieuws, ik heb geen gas.

Op 13 december 2015 14:56:21 schreef maartenbakker:
Werken slimme meters niet met een GSM modem?

Ik denk dat de bandbreedte dan snel op zou zijn. Mobiele data heeft een enorme overhead. Daarom wordt er nu zo hard gewerkt aan IoT protocollen.

KG vervuiling: hoe lang zou het duren om een paar bytes over het net te versturen? Dat maar het aantal huizen in de buurt. Blijft genoeg bruikbare tijd op HF over lijkt me.

Op 13 december 2015 13:31:02 schreef vergeten:
Wat is wijs zonder slapende honden wakker te maken? Een slimme meter wil ik niet, teveel betalen wegens een afgekeurde,(mogelijk)verkeerd tellende meter ook niet!

Laat die hondjes maar lekker slapen. Omdat er altijd een afwijking is, worden de meters met een marge te laag afgesteld, zodat de klant (bijna) nooit te veel betaald en de hardrijder er mee weg komt 53 km te rijden in de bebouwde kom. De nieuwe meters zijn nauwkeuriger, en dus worden ze met een kleinere marge afgesteld dan de oude meters. Gemiddeld wordt er dus in elk geval meer betaald met een nieuwe meter. De kans dat je nu minder betaalt is aanzienlijk groter dan dat je te veel betaalt.

Op 13 december 2015 13:33:35 schreef BVZ:
Dan wel, maar wat als in 50% van de huizen nog een ferraris hangt? (Lijkt me niet eens een overdreven schatting)

Dat lijkt me aan de hoge kant, maar zelfs dan gaat het nog wel lukken denk ik. Ik kan helaas geen gegevens vinden over hoe ver men inmiddels is. Vreemd eigenlijk dat niemand dat bijhoudt en ergens plaats waar ik het kan vinden. Het enige wat ik tot nu toe vond is dit:

=== begin ===
Sinds 2012 zijn al op kleine schaal slimme meters geplaatst. Vanaf begin 2015 krijgt elk huishouden een slimme meter aangeboden. Voor het einde van 2020 heeft iedereen zo’n aanbod ontvangen
=== einde ===

Bron: https://www.gaslicht.com/energie-informatie/slimme-meter

OK, het wordt dus niet vóór 2020, maar eind 2020. Alles loopt altijd uit... :)

Op 13 december 2015 13:58:06 schreef dawmast:
storen slimme meters ook de ontvangst op de kortegolf?

Nee. De nieuwe meters hebben een GSM module.

Er zijn meters geweest die via PLC de data vesturen, maar dat is met een eigen standaard op lage frequenties met een bitrate die veel lager ligt dan wat in de media als "internet over het stopcontact" wordt aangemerkt. Dat stoort niet op de amateurbanden.

Op 13 december 2015 15:06:00 schreef flipflop:
[...]
Ik denk dat de bandbreedte dan snel op zou zijn. Mobiele data heeft een enorme overhead. Daarom wordt er nu zo hard gewerkt aan IoT protocollen.

De data past desnoods nog in een SMS'je en bovendien is er op 2G en 3G netwerken steeds meer ruimte over naarmate er meer intensief gebruike toestellen naar 4G gaan. Je opmerking over IoT kan ik niet direct plaatsen; die data moet immers ook ergens een carrier op, bijvoorbeeld GSM of Wifi.

KG vervuiling: hoe lang zou het duren om een paar bytes over het net te versturen? Dat maar het aantal huizen in de buurt. Blijft genoeg bruikbare tijd op HF over lijkt me.

Elke minuut een ratel is net zo goed hinderlijk, maar zoals Roetzen al zegt: het gaat om zo weinig data dat het op een lage frequentie kan. Dat is dus om dezelfde reden dat het ook wel via GSM kan.

Op 13 december 2015 15:19:17 schreef Roetzen:
Dat lijkt me aan de hoge kant, maar zelfs dan gaat het nog wel lukken denk ik. Ik kan helaas geen gegevens vinden over hoe ver men inmiddels is.

Ik lees hier gedateert op 23 juni 2015:

Energie-Nederland maakt bekend dat al meer dan anderhalf miljoen huishoudens inmiddels een slimme meter hebben. Uit de gegevens blijkt dat de grote meerderheid de slimme meter tot nu toe heeft geaccepteerd. Slechts 3 procent zou de slimme meter hebben geweigerd.

En hier is ook wat meer info, zie bv blz 26 waaruit blijkt dat men denkt in 2020 ruim 80% van de meters te hebben vervangen. 20% van 8 miljoen is dan nog steeds 1,6 miljoen stuks die nog niet zijn vervangen.

MD is inderdaad Meterfabriek Dordrecht. De D3XBd is een typeaanduiding van deze fabriek.

Op 13 december 2015 15:54:53 schreef BVZ:
En hier is ook wat meer info, zie bv blz 26 waaruit blijkt dat men denkt in 2020 ruim 80% van de meters te hebben vervangen. 20% van 8 miljoen is dan nog steeds 1,6 miljoen stuks die nog niet zijn vervangen.

En een bladzijde verder in datzelfde rapport lees ik:

De huidige acceptatiegraad van de consument vormt op dit moment geen belemmering voor het behalen van de wettelijke doelstelling, dat 80% van de huishoudens in 2020 over een slimme meter dient te beschikken. Uit overleg met het Ministerie blijkt dat de Minister voornemens is de netbeheerders een 100% aanbiedingsplicht te geven (per 2020). Dit betekent dat de netbeheerder elke consument (en kleinzakelijke afnemer) een slimme meter moet aanbieden.

Dus naar verwachting heeft iedereen per 2020 een slimme meter aangeboden gekregen. Als er dan 3% weigering is, zoals ze beweren, dan blijven er geen 1,6 miljoen, maar nog maar 240.000 over. Ik constateer een discrepantie...

Overigens is het niet gezegd dat dat restant, 1,6 miljoen of 240 duizend, allemaal Ferraris meters zijn. Er zijn immers voor de komst van de "slimme" meter ook al veel "domme" electronische meters geplaatst. Ook kan ik mij voorstellen dat er bij de uitrol prioriteit wordt gegeven aan het vervangen van Ferraris meters. Daar willen ze namelijk om een andere reden ook al vanaf. Ze zijn "te onnauwkeurig". Ofwel ze laten de klant minder betalen.

Het blijft gissen. We zullen het zien over vijf jaar... :)

Op 13 december 2015 12:42:44 schreef Nightwalker:

Teruglevering enkeltarief: 0,0800

... ik dus over het afgelopen contractjaar -804kWh heb 'verbruikt' wat een bedrag geeft van -28,94.

Die 29 euro blijkt maar 3.5 cent per kWh te zijn ipv 8.

Tot je "eigen gebruik" en tot "max 5000kWh" mag je salderen, effectief levert een kWh dan ongeveer 20-22 cent op. Daarboven krijg je dus maar de 3.5 (gemeten bij NightWalker) tot 8 (geclaimed volgens NightWalker) cent/kWh terug.

Op 13 december 2015 16:17:43 schreef Roetzen:
Dus naar verwachting heeft iedereen per 2020 een slimme meter aangeboden gekregen.

Het is nog geen 2020 en zowel jij als ik hebben hem ook al aangeboden gekregen. Hij hangt er echter niet. Aanbieden voor 2020 zegt dus niks over aanwezig zijn.

Ik lees ook nergens dat het dus verplicht wordt om voor 2020 een slimme meter te hebben en dus ben ik het nog steeds niet eens met deze stelling van je:

Op 13 december 2015 11:57:19 schreef Roetzen:
Het lijkt me buitengewoon onwaarschijnlijk dat er in 2020 nog Ferraris meters in gebruik zijn.

Gewoon omdat het me juist zeer onwaarschijnlijk lijkt dat dat niet het geval is (het is namelijk niet verplicht, en voor PV eigenaren mogelijk zelfs zeer nadelig dus juist die mensen zullen eerder weigeren dan een gemiddeld huishouden.)

toch ook wel een leuke: ik wil op korte termijn naar 3F
Krijg dus een nieuwe meter.

maar kan ik die slimme meter dan ook weigeren?

Op 13 december 2015 16:17:43 schreef Roetzen:
Ook kan ik mij voorstellen dat er bij de uitrol prioriteit wordt gegeven aan het vervangen van Ferraris meters. Daar willen ze namelijk om een andere reden ook al vanaf. Ze zijn "te onnauwkeurig". Ofwel ze laten de klant minder betalen.

Feitenkennis of speculatie? Ferraris meters kunnen ook in het nadeel van de klant afwijken. Zoals ik eerder zei, meters worden alleen vervangen als uit de steekproef blijkt dat ze te onnauwkeurig zijn geworden.
Bij de uitrol van de slimme meter wordt geen voorrang gegeven aan feraris meters. Dat gaat op postcodegebied omdat dat het meest efficiënt is.