Win2k
Golden Member
revox a77 band loopt te snel en kan hem niet regelen met de potmeter, staat al in de laagste snelheid.
volgens mij is de potmeter al eens vervangen met de condensators.
maar er zitten 3 grotere elko's bij elkaar waar er 2 van lekken zwarte vloeistof (kleverig / zweten)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als die grote zweten, beter vervangen dan. met testen lijkt het mee te vallen maar, eenmaal een paar keer warm worden en het ding gaat kapot.
is de motorregeling wel goed verder? ook niet de verkeerde potmeter gebruikt ( een die te laag is van weerstand kan zorgen voor te weinig regelbereik) ook kan er mechanische frictie zijn die niet meer werkt, waardoor dus te snel lopen van het deck. iets van een rem op de opwikkelspoel oid..
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Het gaat om de capstanmotor-regeling. Is best een mooi stukje techniek. Ze hebben in de service manual bijna twee pagina's nodig om het principe uit te leggen.
Misschien handig om dat eens door te lezen.
Edit: Alle connectortjes even controleren, vooral E1 en E2 ( bruin en blauw ) dat is van de tacho, dus de terugkoppeling.
Edit 2: Motorcondensator van 3.5uF controleren, dus het witte draadje volgen.
[Bericht gewijzigd door Hunter op (11%)]
Check ook de afstand tussen tachospoel en de motor en de kleine elco's op de print. Er staat een duidelijk schema met meetwaardes op de Studer ftp site.
Er zijn diverse serie's A77 geweest Mk1,2 en 3 met een andere sturing erin.
ftp://ftp.studer.ch/Public/Products/Revox/Revox_A77/Manuals/Revox_A77_Serv.pdf
edit
Volgens foto is het een Mk1 model, zonder IC's. Elco's op de print zijn waarschijnlijk rot als de potmeter van de motorregeling niet werkt. Je kan ook even de tor op de koelplaat checken of die warm wordt.
Win2k
Golden Member
het is een mk4 volgens serienummer ,condensatortjes op de stuurprint al vervangen regeling iets beter maar nog niet genoeg.
wacht verdere opmerkingen /sugesties even af.
apparaat staat net weer dicht in de huiskamer.
de condensators (wit) zijn vervangen, foto oude situatie.
potmeter nog niet gezien op de waarde wel goed is.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
3,3Uf mag dat ook, want deze heb ik hier nog liggen in 250 volt uitvoering. Afmetingen, 43X49X14MM. Laat maar horen.
Groetjes Hans.
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Ergens op ebay. 22$ en gebruikt. Ik zou daar niet vrolijk van worden.
Het is in ieder geval geen standaarddingetje.
Win2k
Golden Member
hallo Zoef
ik weet niet of 3,3 mag , heb je er een foto van.
Raaf 12 kan het dat er een print van de MK 1 inzit.
volgens serienummer is het een MK IV.
[Bericht gewijzigd door Win2k op (44%)]
Dat zou kunnen, mijn A77 Mk3 2 spoor had in ieder geval geen IC op de tachoprint. Volgens die Studer ftp site zou er in een Mk4 wel een IC inzitten. Heb je die motor 3.5µF gemeten?
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
ik weet niet of 3,3 mag
Op de condensator op de foto staat +/- 10%, de condensator kan dus tussen 3.15 en 3.85 µF zijn.
Een condensator van 3.3 µF +/- 10% kan dan tussen 2.97 en 3.63 µF zijn. Zoveel ontloopt het elkaar niet.
Maar eerst zal je je ervan moeten overtuigen dat de aanwezige condensator niet goed meer is.
Win2k
Golden Member
zo als in mijn openingspost reeds aangegeven ,de condensators lekken zwarte vloeistof ook te zien op de foto.
nog niet gemeten of hij nog goede waardes heeft.
nog geen tijd voor.
nog vergeten te vermelden spoelen van 26 cm gaat moeizaam.
[Bericht gewijzigd door Win2k op (15%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@RAAF12:
Bedankt voor de link naar de Studer FTP!
Ik heb snel alle A700 documenten gedownload. Die machine van mij heet namelijk ook aandrijvingsproblemen.
Kaap:
Ik ben er jááren geleden mee bezig geweest en merkte dat er een 15V(?) voedingslijn niet goed zit. Tijdgebrek en onvoldoende werkruimte heeft er toe geleid dat ik er niet veel meer aan heb gedaan.
Bij mij ging het juist andersom: De recorder ging steeds langzamer draaien en moest eerst warm draaien voor hij gebruikt kon worden. Daarna is de capstanmotor er helemaal mee gestopt.
Heb jij ervaring met dat ding?
/Kaap
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Aan Kaap 
Ik had vroeger een Revox G36. Die had al heel wat draai-uren achter de rug omdat hij 10 jaar lang als gespreksrecorder was gebruikt in een alarmcentrale.
De capstanmotor ging pas draaien als ik hem eerst op 19 cm/sec zette en daarna kon ik hem terugzetten naar 9,5 cm/sec.
De lagers waren versleten. Wat een beetje - en tijdelijk - hielp was wat molybdeenvet of -olie in het lager spuiten.
Zoef de Haas.
Het kostte wat moeite om een foto te maken, ik ben niet helemaal tevreden, maar het is acceptabel.
Groetjes Hans.
Misschien ben ik te simpel maar als de motor condensator stuk is of capaciteit arm zal de motor moeilijk starten maar zeker niet te snel draaien.
Ik zou beginnen met het uitnemen van q209 uit te nemen als ik het nummer goed lees. zonder die moet de motor stil blijven staan.
Bij conrad kost een bedrijfs condensator van 3uf 11 euro nog wat, maar zoals gezegd met een defecte condensator zou de motor te langzaam lopen en weinig kracht hebben of zelfs hellemaal niet starten.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@evdweele:
Helaas is het hier elektronisch 
@Zoef:
Volgens mij zijn die uit een telefooninstallatie. Ik heb ze hier ook liggen.
Radio Twenthe?
Ik denk dat snameroc het bij het juiste eind heeft, met een defecte motor-C zou de motor helemaal niet starten.
Als de brugcel of de transistor er overheen het loodje gelegd hebben gaat het ding in volle toeren.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een defecte motor condensator zou ofwel veroorzaken dat de motor niet aanloopt, ofwel dat deze niet op het volle toerental komt.
die blauwe condensator welke aan 1 zijde bruin is bevalt me ook niet, geen warmtebron aanwezig en de andere hebben het niet..
overigens, is de netspanning hoger als 220V aldaar? dan ook de spannings carousel op 240V zetten.
Win2k
Golden Member
nog even ter aanvulling ,de potmeter voor het stellen van de snelheid doet het wel.
maar ik kan net niet genoeg regelen, kom iets te kort de muziek is iets te hoog.
als dit de enigste recorder was dan was het niet opgevallen.
is de potmeter niet iets aan te passen?
Zoef de Haas.
Volgens mij zijn die uit een telefooninstallatie. Ik heb ze hier ook liggen.
Radio Twenthe?
@Tidak Ada, inderdaad. Waar ze uit komen weet ik niet, maar toen ik er een paar nodig had heb ik ze daar gehaald.
Groetjes Hans.
Je kunt een weerstand in serie met de potmeter zetten van 1 kohm.
Als dat de verkeerde kant uit werkt kun je een condensator van de zelfde waarde parallel aan c209 zetten.
Johan
Op 29 december 2015 01:36:45 schreef Win2k:
nog even ter aanvulling ,de potmeter voor het stellen van de snelheid doet het wel.
maar ik kan net niet genoeg regelen, kom iets te kort de muziek is iets te hoog.
als dit de enigste recorder was dan was het niet opgevallen.
is de potmeter niet iets aan te passen?
Nee, dat gaat niet. De regeling met de instelpotmeter werkt alleen als fijnregeling als de snelheid op de lage bandsnelheid van 9.5 cm/s staat ingesteld. Dat gaat via de twee schakeldiodes onderin het schema.
De hoofd afregeling gaat via de discriminator spoelkern bij 19cm/s snelheid.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat de band op een andere recorder is opgenomen en dat die snelheid niet goed was.
Afregelen van de exacte snelheid gaat zo:
Frequentiemeter op de blauwe en bruine draad van de oppikspoel aansluiten.
Met band erop op 19cm/s zetten en op play drukken
Meter moet 1600-1601Hz aanwijzen, afwijking wegregelen met de spoelkern.
Op 9.5cm/s zetten
Meter moet 800-801Hz aanwijzen, afwijking wegregelen met potmeter P201
Tidak Ada
Bedankt voor de link naar de Studer FTP!
Graag gedaan
Echt een voorbeeld voor andere fabrikanten. Nu is het vaak zwoegen op alternatieve sites met slechte scans of incomplete schema's.
Win2k
Golden Member
hallo Raaf12
bedankt voor de uitleg, iets te laat ingelogd.
apparaat is net weer dicht was het zat ,alles getest en vervangen wat twijfelachtig was maar geen resultaat.
volgende keer jouw bijdrage ,alleen die spoelkern is lastig bij komen.
lijkt wel makkelijk uit te voeren.
Win2k
Golden Member
hallo Raaf12
hij ligt weer los maar als ik mijn frequentiemeter aan sluit krijg ik niet de gewenste uitslag.
misschien doe ik iets fout, moet er muziek op de band staan of moet er een speciale band op.