REVOX -A77 band gaat te snel bij weergave en opname

Aan Kaap ;-)
Ik had vroeger een Revox G36. Die had al heel wat draai-uren achter de rug omdat hij 10 jaar lang als gespreksrecorder was gebruikt in een alarmcentrale.
De capstanmotor ging pas draaien als ik hem eerst op 19 cm/sec zette en daarna kon ik hem terugzetten naar 9,5 cm/sec.
De lagers waren versleten. Wat een beetje - en tijdelijk - hielp was wat molybdeenvet of -olie in het lager spuiten.

Het kostte wat moeite om een foto te maken, ik ben niet helemaal tevreden, maar het is acceptabel.

Groetjes Hans.

Misschien ben ik te simpel maar als de motor condensator stuk is of capaciteit arm zal de motor moeilijk starten maar zeker niet te snel draaien.
Ik zou beginnen met het uitnemen van q209 uit te nemen als ik het nummer goed lees. zonder die moet de motor stil blijven staan.

Bij conrad kost een bedrijfs condensator van 3uf 11 euro nog wat, maar zoals gezegd met een defecte condensator zou de motor te langzaam lopen en weinig kracht hebben of zelfs hellemaal niet starten.

@evdweele:
Helaas is het hier elektronisch ;(

@Zoef:
Volgens mij zijn die uit een telefooninstallatie. Ik heb ze hier ook liggen.
Radio Twenthe?

Ik denk dat snameroc het bij het juiste eind heeft, met een defecte motor-C zou de motor helemaal niet starten.

Als de brugcel of de transistor er overheen het loodje gelegd hebben gaat het ding in volle toeren.

een defecte motor condensator zou ofwel veroorzaken dat de motor niet aanloopt, ofwel dat deze niet op het volle toerental komt.

die blauwe condensator welke aan 1 zijde bruin is bevalt me ook niet, geen warmtebron aanwezig en de andere hebben het niet..

overigens, is de netspanning hoger als 220V aldaar? dan ook de spannings carousel op 240V zetten.

nog even ter aanvulling ,de potmeter voor het stellen van de snelheid doet het wel.
maar ik kan net niet genoeg regelen, kom iets te kort de muziek is iets te hoog.
als dit de enigste recorder was dan was het niet opgevallen.
is de potmeter niet iets aan te passen?

Volgens mij zijn die uit een telefooninstallatie. Ik heb ze hier ook liggen.
Radio Twenthe?

@Tidak Ada, inderdaad. Waar ze uit komen weet ik niet, maar toen ik er een paar nodig had heb ik ze daar gehaald.

Groetjes Hans.

Je kunt een weerstand in serie met de potmeter zetten van 1 kohm.
Als dat de verkeerde kant uit werkt kun je een condensator van de zelfde waarde parallel aan c209 zetten.

Johan

Op 29 december 2015 01:36:45 schreef Win2k:
nog even ter aanvulling ,de potmeter voor het stellen van de snelheid doet het wel.
maar ik kan net niet genoeg regelen, kom iets te kort de muziek is iets te hoog.
als dit de enigste recorder was dan was het niet opgevallen.
is de potmeter niet iets aan te passen?

Nee, dat gaat niet. De regeling met de instelpotmeter werkt alleen als fijnregeling als de snelheid op de lage bandsnelheid van 9.5 cm/s staat ingesteld. Dat gaat via de twee schakeldiodes onderin het schema.
De hoofd afregeling gaat via de discriminator spoelkern bij 19cm/s snelheid.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat de band op een andere recorder is opgenomen en dat die snelheid niet goed was.

Afregelen van de exacte snelheid gaat zo:
Frequentiemeter op de blauwe en bruine draad van de oppikspoel aansluiten.
Met band erop op 19cm/s zetten en op play drukken
Meter moet 1600-1601Hz aanwijzen, afwijking wegregelen met de spoelkern.
Op 9.5cm/s zetten
Meter moet 800-801Hz aanwijzen, afwijking wegregelen met potmeter P201

Tidak Ada

Bedankt voor de link naar de Studer FTP!

Graag gedaan :-) Echt een voorbeeld voor andere fabrikanten. Nu is het vaak zwoegen op alternatieve sites met slechte scans of incomplete schema's.

hallo Raaf12
bedankt voor de uitleg, iets te laat ingelogd.
apparaat is net weer dicht was het zat ,alles getest en vervangen wat twijfelachtig was maar geen resultaat.
volgende keer jouw bijdrage ,alleen die spoelkern is lastig bij komen.

lijkt wel makkelijk uit te voeren.

hallo Raaf12
hij ligt weer los maar als ik mijn frequentiemeter aan sluit krijg ik niet de gewenste uitslag.
misschien doe ik iets fout, moet er muziek op de band staan of moet er een speciale band op.

Meet je soms aan de line uitgang van de recorder?

Ik denk dat RAAF bedoelt dat je ergens in het regelcircuit van de kaapstandermotor moet meten. Bijvoorbeeld het signaal dat uit de sensor van die tandkrans op de rotor komt.

ja ik meet op de sensor zo als aangegeven.
bruine en blauwe draad.

op het knooppunt c204 / t201 meet ik de juiste waarde na correctie,dus 19 cm/sec is nu goed maar de 9,5 cm/sec is hopeloos.
krijg ook geen mooi scoop beeld bij deze snelheid
800 Hz kan ik niet halen.
op de gegeven punten blauw en bruin meet ik niets,
met de frequentiemeter die ik heb (bremi BRI 8200
wat ik meet kun je op de foto zien

Het ziet er naar uit dat er 50Hz in het signaal zit in die foto bij 800Hz en een dosis dc. Doet mij aan een onderbreking denken.

Op 30 december 2015 15:17:51 schreef Win2k:
hallo Raaf12
hij ligt weer los maar als ik mijn frequentiemeter aan sluit krijg ik niet de gewenste uitslag.
misschien doe ik iets fout, moet er muziek op de band staan of moet er een speciale band op.

Het signaal op de tacho spoel is maar ong 50mV eff wellicht dat je meter te ongevoelig is? Zo ja kan je ook verderop meten in het circuit als het signaal versterkt is. Inderdaad zorgen de 120 ingefraisde tandkransen in 'aussenlaufer' motor voor de inductie. Mooi systeem!
ps. Als het signaal bij 800Hz slecht is verdenk ik die serie elco bij de discriminator spoel. Of had je alle 5 elco's al vervangen op het board?
De reden dat er tape moet draaien is de kracht die dan via de rubberen aandrukrol op de capstanas moet staan. Dus werkt de motor belast, het maakt niet uit of er iets als audiosignaal op de band staat :-)

ik krijg geen 800 Hz op mijn meter.
condensator parralel gezet van 0,1 Uf over 0,068 Uf (207)en hij klinkt een stuk beter op 9,5 cm/sec
frequentiemeter geeft dan 4500 Hz aan op het meetpunt c204/ t201.

condensators die vervangen zijn c 201,202 204,209,210,211.
de c205,306,207 meten goed, maar met de parallel geschakelde 0,1 Uf op c207 klinkt het redelijk goed.
let wel op mijn bespeelde banden.
originele testband heb ik niet maar de banden die ik heb doen het op alle bandrecorders goed die ik heb.

Wellicht is de meter ongevoeliger op 800Hz? Of de oppikspoel dichterbij de tandkrans zetten door de nylon schroefjes los te maken. Dan wordt het signaal wat sterker.

ik ga die oppikspoel niet loshalen, ik heb de meter op het punt van het scoopsignaal.
voor zover bedankt voor je bijdrage.
op de scoop heb ik ook geen blokgolf zo als bij 1600 Hz
meer een sluitings signaal

Frequentiemeters zijn stukken minder nauwkeurig als het signaal niet sinusvormig is.
Beter is om op de scoop de frequentie zo goed mogelijk te meten door de schaalverdeling te tellen.
Of een lissajous figuur op de scoop te maken met een toongenerator die precies op 800 Hz is ingesteld.

allen bedankt voor de bijdragen, maar ik ben tevreden met het resultaat en heb de machine weer dicht gemaakt en in gebruik genomen.
als laatste meld ik dat ik 800 hz op knooppunt c206 / t201 heb gemeten na het parallel zetten van een condensator op c207 .
afwijking was 54 Hz voor aanpassen.
afregelen met R 201 ging feilloos.

condensator van 3,3 uf vervangen hielp niet, had er nog een paar liggen in een vergeet hoekje.

[Bericht gewijzigd door Win2k op (13%)]

Heb je de condensator van de laatste foto laten zitten?

Waarschijnlijk is de bedrijfsspanning te laag voor lange levensduur. Ik zou minimaal meten hoeveel volt er over staat in de praktijk.

Nu geeft het schema aan dat de motor 130 volt is dan zou je denken 250 is genoeg maar het is een spoel met een condesator in serie dus in de praktijk is de spanning hoger.

Johan

originele condensator zit er nog in.

Afhankelijk van het toerental is de spanning op de motor tussen de 60-100V (50Hz), gevoed door de trafo. De motor C was niet defect.

edit

Win2k was iets sneller!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]

Dan is het goed dat hij de oude terug geplaatst had stond er niet in mijn ogen. Maar mijn opmerking was meer bedoeld met het feit dat de spanning over de condensator groter kan zijn dan de voedingspanning van de motor. vandaar de vraag om het te meten.

Maar goed te lezen dat het kleine ctje in serie met de potmeter de oplossing bracht zoals door mij gehoopt.

Johan