Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

Het enige waar het om gaat met die afscherming is EMC. Weliswaar pikt bedrading ook inductief op maar dat ligt in het audiogebied en wordt door de versterker platgeslagen. Alleen EMC is een ander verhaal. Eindtorren zijn daarvoor te traag. Als dat dan doorstraalt op de ingangen heb je zo een GSM-piepje te pakken.

Verder wordt ook de inductieve koppeling sterk verminderd waardoor je het analoge (jawel) mengpaneel/versterker verder weg kunt zetten, langs de dimmers. We hebben wel eens in een tent gestaan met een geschat 50 meter netsnoer (die trouwens ook afgeschermd was). Speakersnoer weet ik niet meer.

We hadden destijds de oude trouwe Peavy SP1 en eea erbij waarvan ik al niet meer weet wat, 101 dB op 1 meter bij 1 Watt. Je wil toch je ruis onder een 40 dB hebben en dan bij een uitgang van 120 dB betekent dit 80 dB S/R.

Die coax zat er gewoon bij, was standaard blijkbaar.

Nonsens voor thuis, ja. Veilig gevoel voor op de road, ja. Verkoopbaar aan audio-idioten, zeker!

maartenbakker

Golden Member

En zo zie je maar weer. Het "ruwe" spul moet zorgvuldig en "audiofiel" gespecificeerd en opgebouwd zijn voor de beste prestaties. Geen nonsens, dus eigenlijk zelfs offtopic ;).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hmm... mijn kennis over EMI reikt niet zo ver dat ik er gewogen uitspraken over kan doen, maar iets in mij zegt dat het pad wat een EMI-signaal moet afleggen (via de luidsprekerkabels, door de eindtrap naar de ingangstrap, daar terechtkomen in een hoorbaar spectrum en vervolgens door dezelfde trap weer naar de uitgang en vervolgens uit de luidsprekers) ietsjes te groot is om maar ook enige vorm van betekenis te hebben.

Verder zal het signaal wat een mobiele telefoon op een luidsprekerkabel door EMI van een dermate laag vermogen zijn dat het - als het al niet in de versterker word stukgeslagen - word stukgeslagen door de impedantie van de luidspreker.

Wat betreft de S/N rating; 80dB is zeker een minimum. Helemaal mee eens. Maar ik denk dat de luidsprekerkabels hier nog geen promille aan bijdragen. Tenzij we het over extreme lengte's met dunne kabels hebben in een sterk elektronisch vervuilde omgeving met hoogohmige en gevoelige luidsprekers.

@Hoeben; Heb jij in the Melvins gespeeld? In de rider stond dat het geluidsniveau 'at the console' 125dB moest zijn. Dat is gelukt, was heel apart.

Ik kan mij niet voorstellen dat je met 2x2.5 of 2x4.0 zoveel rommel oppikt dat het hoorbaar is, tenzij je het hele zooitje om een dimmer wikkelt.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 januari 2016 14:06:04 schreef Hans60:
Zouden die audiofools nu ook écht het verschil horen tussen deze en deze?

Wat dacht je van dat satijnen lapje, dat moet ook betaald worden en als je het tijdens het luisteren om je kop doet (als een moslima) dan krijg je buiten een warm geluid ook nog eens een warm gevoel >:) :D

Maar alle gekheid op een stokje:
Wat dacht je dat het kost aan uren om al die onzin uit te denken !

Op 25 januari 2016 17:15:51 schreef Hunter:

Ik kan mij niet voorstellen dat je met 2x2.5 of 2x4.0 zoveel rommel oppikt dat het hoorbaar is, tenzij je het hele zooitje om een dimmer wikkelt.

Het is toch laag ohmig? 2-4 Ω Als er dan een "energy point" van onze vriend Tesla naast staat zal er wel een paar volt brom binnenkomen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 januari 2016 18:05:25 schreef Tidak Ada:
Het is toch laag ohmig? 2-4 Ω Als er dan een "energy point" van onze vriend Tesla naast staat zal er wel een paar volt brom binnenkomen...

Ik denk dat Tesla heel rap zijn CE merkje eraf mag poetsen als dat energy point een paar volt in 4 ohm induceert... En zijn FCC merkje trouwens ook.

Wat ik me veel eerder kan voorstellen is dat afgeschermde luidsprekerkabels nodig/nuttig zijn om storing op andere (laag-signaal) kabels te voorkomen, er gaat tenslotte redelijk wat vermogen doorheen.

En als de antennegain van een kabel -80dB is, en je pompt er 120dB in, dan komt er nog steeds 40dB uit. En als die microfoon-kabel ook een antennegain van -80dB heeft, dan fietst er dus -40dB vanuit de eindversterker de voorversterker in....

High met Henk

Special Member

@blurp.

Ik geloof dat in de tijd van nikola tesla nog niet zoiets als ce of fcc bestond.

Denk dat je spraakverwarring hebt met automerk tesla diezelfde die nu de powerwall gaat introduceren.

Overigens konden Nikola Tesla's experimenten bijna allemaal geen veiligheids predikaat verdienen. Zie tesla coils, zijn wireless power transfer en nog wat zaken.

De enige die ik ken is zijn resonantie aardbevingmachine. Die had ooit een ce merkje kunnen krijgen

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 25 januari 2016 19:29:07 (41%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lucky Luke

Golden Member

Die aardbevingsmachine deed het dan ook niet bijster goed. Als ik de Mythbusters mag geloven (En dat mag wel, maar op eigen risico :P).

Op 25 januari 2016 17:10:18 schreef fritsuitoosterstreek:
Hmm... mijn kennis over EMI reikt niet zo ver dat ik er gewogen uitspraken over kan doen, maar iets in mij zegt dat het pad wat een EMI-signaal moet afleggen (via de luidsprekerkabels, door de eindtrap naar de ingangstrap, daar terechtkomen in een hoorbaar spectrum en vervolgens door dezelfde trap weer naar de uitgang en vervolgens uit de luidsprekers) ietsjes te groot is om maar ook enige vorm van betekenis te hebben.

Met school heb ik eens een presentatie bij DARE gehad. (Dus niet de uitgebreide cursus oid, maar gewoon een presentatie en een rondleiding. Wel erg interessant).

Een van de dingen die daar aan bod kwam is dat voor EMI een uitgang óók een ingang is, voor alles waar "lange" draden aan zitten moet vóór de eerste halfgeleider een klein Ctje naar massa.

Na die eerste halfgeleider ben je te laat, die werkt dan als diodedetector uit de bekende "kristalradio".

Anyway, in hoeverre dat in de praktijk een probleem is bij audioversterkers weet ik niet. Je kunt eens je GSM naar netwerk laten zoeken naast een speakerkabel, net geprobeerd bij mijn computerboxjes en die zijn redelijk immuun, alleen als ik mijn gsm naast het boxje met de versterker houd hoor ik 'm, naast de kabel naar de PC of naar het andere boxjes niks, ook niet als ik die losmaak van de speaker of van de PC. Ik ga ze nu niet open schroeven om te zoeken of er een klein Ctje over de speakeraansluitingen staat, mogelijk wel, bij de tda2003 versterker hier op CO zit het er ook... En niet eens om die reden.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Inderdaad, die trage eindtorren doen niets met de EMC, maar de interne diodes werken wel en geven demodulatie. Dat geeft met mobieltjes de bekende pulstrein.

Juist lange kabels geven meer emc problemen, werken als antenne. Zoals blurp schrijft vind dat dat zijn weg wel. Zeker bij wat oudere apparatuur die niet op emc gebouwd is.

En Maarten, inderdaad erg off-topic. Maar niet helemaal: coax is niet per definitie een hype.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 25 januari 2016 20:50:06 (13%)

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat je voor het induceren van EMC in een luidsprekerkabel toch, toch echt wel een aantal kW moet ophoesten en dan nog vlak bij die kabel, voor je het in de luidspreker zult horen, tenzij je natuurlijk over actieve luidsprekers hebt, en den nog met een asymmetrische lijn er aan....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Nee, het gaat juist in de stille stukken, vroegah met mijn zelfbouw 180 meter AM zender van enkele Watts hoorden de buren mij gewoon door de versterker...
Lange luidsprekerdraden was de oorzaak...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Ook als hun versterker uit stond? Lijkt me niet.
Inderdaad kan een leiding als antenne werken, maar daar merk je alleen iets van als de ingangstrap van die versterker niet goed is gedimensioneerd. Die werkt dan als detector.

OT
'vroegah'? Een Noord-Hollander, die Haags spreekt....? ;)
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bijzonder om te lezen over het oppikken van dat soort signalen, mijn eigen ervaring is daar heel anders mee, en echt modern is mijn installatie niet te noemen... Ik maak gebruikt van een Klein&Hummel VS30 versterkertje icm Tesla AKR303 luidsprekers, beide van begin jaren 60. Ook leg ik mijn mobiel bovenop kabels of versterker met zoeken geen enkel geluidje dat doorkomt.

Niks kilowatts, milliwatts! Je hebt ingangen die in millivolts werken, gooi daar nog eens een 80 dB S/R bovenop en je zult zien dat het erg moeilijk is om het stil te houden. Professionele apparatuur is niet voor niets zo duur.

Apparatuur van de laatste jaren is veel beter tegen emc beschermd dan wat ouder spul. Overigens hebben buizen bijna geen emc probleem omdat een buis niet zo'n krom is als een transistor (voor emc), geen diodes.

Het wordt niet opgewekt in de luidspreker maar de luidsprekerbedrading werkt als antenne en voert het signaal naar die gevoelige ingangen.

Jinny

Golden Member

Het waren ook transistor versterkers waar ik op binnenkwam...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

De discussie ging over Luidsprekerkabels, die direct signaal van buiten aan de speakers doorgaven; daar ging ik tegenin, vandaar ook die 'Tesla Hotspot' (Tesla wilde immers megawatts via de 'aether' verspreiden...).

Ik heb hier overigens een (goed gedimensioneerde)transistorversterkers, waar ik dat soort dingen nooit mee meemaak.
Wèl instraling via de kabel, ook direct vanaf het aftappunt :(

@Hubie hieronder:
Je weet best dat er jááren een discussie tegen zendamateurs is gevoerd omdat zij het luistergenot van muziekliefhebbers zouden
vergallen, tot bleek dat het alleen voorkwam bij brakke versterkers met slecht ontworpen ingangstrappen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Op 25 januari 2016 21:11:33 schreef Tidak Ada:
Ook als hun versterker uit stond? Lijkt me niet.
Inderdaad kan een leiding als antenne werken, maar daar merk je alleen iets van als de ingangstrap van die versterker niet goed is gedimensioneerd. Die werkt dan als detector.

OT
'vroegah'? Een Noord-Hollander, die Haags spreekt....? ;)
/OT

Dat is goed mogelijk hoor Tidak.
Ik heb weleens een 27 MC piraat door de speakers van een elec.orgel gehoord en die stond toch echt uit hoor.
Edit\Maar we raken een beetje offtopic denk ik ;-)

Inderdaad. Laten we verder gaan met audioidioterie belachelijk te maken.

Bijvoorbeeld 2 meter kabel voor 450 dollar: http://www.tempoelectric.com/cables.htm

En hier zie je hoe je ze zelf kunt maken: http://www.laventure.net/tourist/cables.htm

Gewoon een buisje/sleeve met zilverdraadje erin. Makkelijk verdiend.

Is er eigenlijk niet iemand die de lol erin ziet aan zoiets te meten?
Geen mooiere manier dat soort verhalen in een keer onderuit te trekken lijkt mij.
Heb in de rommeldoos zo'n setje belachelijke speaker kabels(MIT Terminator oid) gevonden, wil deze daar best voor ter beschikking stellen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat zou niet zoveel zin hebben. Wij weten al wat eruit zou komen.
En de audioten weten ook al wat eruit zou komen: zij vinden immers dat wij vooringenomen zijn, dat 'conventional science' de verschillen niet kan verklaren, en dat alleen hun geheiligde oortjes goed genoeg zijn om er iets van te zeggen. Of liever gezegd de heilige oren van de 'reviewer' in dat tijdschrift, want wat die zegt, dat is de goddelijke waarheid, waar de audioten blind - en blijkbaar ook doof - achteraan rennen.

Daar doe je dus niets aan. 'Never wrestle a pig. You both get dirty, but the pig likes it.'

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Nieuwste speaker, als audifiel kun je hier echt niet zonder.
( wel met ontgaste gouddraad type nemen)

https://www.youtube.com/watch?v=PkMFw7tqzvA

Hubie

Special Member

Ik heb de term 'platina' gemist of niet gelezen in dit topic.
Dat is natuurlijk de toekomst voor High End Audio.!
(Meestal duurder dan goud,hangt van de koers af) ;-)
Dus nog duurder,dus beter ;-)

Schimanski

Golden Member

Oh mooi, platina TOS-link stekkertjes. :+

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
High met Henk

Special Member

ik opteer voor titanium: maakt zware muziek wat lichter.
misschien kan ok zo eens naar Bach luisteren. of Mootzart.
Heetboven is al lichtvoetiger.

alleen ik vraag me af hoe je dan naar heavy metal luistert. Denk dat je dan loodkabels moet hebben...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

en voor country moet je pluggen met houten huls hebben...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit topic is gesloten