bij die juwelier ligt het anders.
Dat ben ik niet met je eens. Voor het grootste deel.
Ook bij de juwelier, maakt het materiaal maar een relatief klein deel uit van de uiteindelijk prijs. Net zoals bij die kabeltjes.
Bij de juwelier is het 'what you see is what you get'. Vind jij die ring erg mooi, weet ik wat wat je reden is, en heb je er daarom het geld voor over... Nou ja, wat mij betreft ben je niet wijs, maar als je dat graag wilt... Jouw geld.
Bij die kabeltjes ligt het anders. Daar worden eigenschappen aan toegedicht die volgens de tot op heden als 'waar' aangenomen natuurwetten niet kunnen. Het trucje is vooral dat het niet controleerbaar is - zonder in voodoo land te komen. Als je het immers niet hoort, dan heeft je setje 'niet genoeg dynamiek' of een andere k*t smoes. En daar gaat het fout.
Als die toko de boel gewoon aan zou bieden als 'joh, we hebben wat kabeltjes in het rek liggen. Ziet er g**l uit. Kost 60k€. Kopen?', dan zou ik er al een stuk minder moeite mee hebben. Zij waarschijnlijk wel, want geen hond koopt het dan. Maar soit...
Dat keyboard van IBM... Ja, die waren fijn. En niet stuk te krijgen. Maar verder hadden ze geen voodoo-eigenschappen zoals 'interlinks' die wel schijnen te hebben... En dan is het ook maar net 'wat de gek ervoor geeft'. Ik zou er ook geen €220 voor betalen (dit stukkie text is op een 12 euro keyboard geklopt). Maar als iemand anders dat wel doet... niks mis mee. Tenzij je gaat vertellen dat je door dat gebruik van dat keyboard opeens literair verantwoorde texten kunt schrijven - en dat als verkoopargument gebruikt.
Overigens is dit keyboard ook wel weer eens aan vervanging toe. Maar het typt wel lekker, al is er geen letter meer op te lezen. Goed oefenen voor blind typen!