Ooit sprak ik een iemand die vierkant achter een merk interlinks (tulpkabeltjes) stond van €2.500,00 per setje en die heb ik dan ook gevraagd om mij in technische termen uit te leggen waarop deze prijs gebaseerd is.
Ik kreeg een bijna romantisch en technisch verhaal dat de zilveren kern in deze kabels gemaakt is van een zeer zuivere zilversoort welke vanaf een blok zilver door een treksteen wordt gehaald. Dit proces is bijna niet te doen omdat er een eis wordt gesteld aan continue dezelfde dichtheid en diameter in bepaalde minimum lengtes, hier vaak stukken breken en hierdoor 80% van het getrokken zilver de gestelde kwaliteit niet behaald. Dit afgekeurde procesmateriaal wordt gezien als zeer duur restafval wat niet zonder meer herbruikbaar is maar dus wel verwerkt moet worden in de productiekosten. Met andere woorden heeft de paar gram zilverdraad in de interlinks dus misschien wel een halve kilo zuiver zilver en uren productie gekost.
Daarnaast werden de uiteindelijk goed gekeurde lengtes zilverdraad in een oven gelegd om aldaar over een langere tijd op nauwkeurig geregelde temperaturen na te gloeien zodat de kristalstructuur tot rust zou komen.
Ook dit proces kost veel geld omdat het tijd kost en dit niet kan worden versneld zonder de kwaliteit hoog te houden.
In de eindfase van assemblage worden er puur en alleen hoogste kwaliteit materialen en connectoren gebruikt om de interlink tot stand te laten komen. En dit allemaal middels handwerk in Europa tegen goed betaalde salarissen om de werknemers te belonen voor hun kustwerkjes. Bijna zoals de instrumentmakers van bijvoorbeeld een klokkenboer IWC in Zwitserland.
Stop je de interlinks na vele uren 'inspelen', testen en beproeven in een hoogglans notenhoutendoosje met fluelen voering waar de vakhandel ook nog zijn marge op legt, dan kom je vanzelf op een product van deze prijs. Maar wat niet te vergelijken is met het ondersegment. Immers heeft men tal van bewezen blinde luistertests uitgevoerd welke allen de kwaliteit onderschrijven.
Tja, ten dele te volgen en te verantwoorden, maar dan kom ik niet verder dan hooguit €250,00 i.p.v. €2.500,00.
Daarop volgde een honend gelach van zowel begrip als vooral onbegrip. Alsof werd begrepen dat ik zo redeneerde, maar omdat ik niet tot de High End Elite behoor ik het ook niet kon snappen. Gelukkig niet, scheelt een hoop geld.