Op 28 januari 2016 20:37:55 schreef evdweele:
[...]Het is mijn recht om een oordeel te hebben over ieder ander. Net zoals ik een mening heb over politici of over mijn buren.
Tot nu toe heb ik nog niets gelezen dat mij van mening heeft doen veranderen.
Jouw mening hoeft ook niet te veranderen. Het is net als met religie. Jij probeert net als een gelovige een ander te bekeren, terwijl de persoon die jij probeert te bekeren totaal geen probleem heeft met jouw geloof. Mag je allemaal zelf weten. Maar probeer niet jouw gedachtengang op te dringen aan een ander. Waarom zou je dat willen?
Op 28 januari 2016 20:41:23 schreef bprosman:
[...]
Hoeft ook niet maar heb hier ook een hoop privacy gerelateerde argumement gelezen die niet (meer) kloppen. Juist vanwege de privacy is de 'default' uitleesfrequentie terruggebracht naar ééns per 2 maanden.
En dat laatste is echt niet te danken aan de mensen die klakkeloos alles maar best vinden, maar juist aan de mensen die niet alles zomaar slikken. 
En dat laatste is echt niet te danken aan de mensen die klakkeloos alles maar best vinden, maar juist aan de mensen die niet alles zomaar slikken.
![]()
Dat klopt maar dan moet je het ook niet meer als argument gebruiken natuurlijk 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toch wel, want in de oude situatie is het alsnog een jaar en in de nieuwe situatie kan het technische gezien willekeurig kort worden uitgelezen - ook als daar geen toestemming voor is. Als het jaren duurt voordat sjoemelsoftware uitlekt kan een handeltje in gegevens of een of andere hack ook wel een tijd geheim blijven.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 28 januari 2016 20:44:34 schreef BVZ:
[...]
Onzin natuurlijk. Men kan wel een goedkoper tarief instellen en hopen dat er genoeg mensen zijn die juist dan even een wasje gaan drogen ofzo. Tenzij je een meter zou hebben die diverse apparaten zou kunnen laten starten als de kWh prijs onder een bepaald nivo komt, maar zo slim zijn die zgn. slimme meters niet. En mijn wasmachine ook niet.
niet helemaal waar dit, laders van elektrische auto's kunnen communiceren met de slimme meter en terug regelen als het verbruik tegen de hoofd aansluitwaarde gaat lopen. een wasmachine starten als de zonnepanelen vol power terugleveren is dan ook wel aan de meter te koppelen..
Met een nieuwe meter ('slim' kun je ze met droge ogen niet noemen) die echt maar eens in de 2 maanden de totalen verzend zou ik overigens niet echt problemen hebben.
Maar zoals ik het begreep verzend de meter ook in de 'eens per 2 maanden stand' wel degelijk een heleboel, alleen gebruikt men er dan administratief alleen de 2 maandelijkse totaalstanden van. Ja, vast.
En nou heb ik ook een warmtemeter die op afstand uitgelezen wordt (door fysiek in de buurt te zijn, zit op 443/886Mhz ofzo.) en dat is in principe ook een privacy-strooiwagen. Die meter zend elke tiental(len) seconde de stand uit als ik het goed begrepen heb, in ieder geval kort op elkaar genoeg om met een auto die door de straat rijdt de gegevens op te kunnen vangen.
Ik zou dus als ik dat zou willen van heel wat buren vrijwel realtime de standen kunnen bijhouden, weet ik inderdaad gelijk wie er niet regelmatig doucht 
Maar goed die zat er al toen ik het huis kocht, daar kan ik niks meer aan doen.
Ok, ben nu een beetje nieuwsgierig naar de mening van vooral de radio amateurs :
blijkbaar (volgens de hele discussie) werken de slimme meters met een gsm/gprs oplossing .... ?
Als ik de regels goed begrijp mag je een beperkte test zender construeren die in een bepaald gebied zend. Zolang het vermogen minimaal is (en niemand stoort) kan en mag dit.
Mag ik dus een (vies woord volgt..) stoorzender(tje) maken die bovenop de slimme meter zit en het signaal effectief verstoord ?
Hoeft slechts een radius van 40 centimeter te hebben.
idee ?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Om te weten of ik wel regelmatig onder de douche sta heb je geen slimme meter nodig, als het te weinig is ruik je het wel. 
En verder kan het mij niet zo heel veel schelen hoe vaak dat ding wordt uitgelezen.
Zoveel privacy gegevens zijn er niet uit het verbruik te halen.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Inblikken (grondig) werkt beter.
Daarbij maak ik graag zelf uit waar ik mijn centjes aan besteed, sluipverbruik dat ik niet zelf kan bepalen heb ik een hekel aan.
[Bericht gewijzigd door Jinny op (68%)]
Druk maken om een slimme meter, je internet provider weet veel meer van jou. ook wanneer je thuis bent of niet. Als je google chrome gebruik houd deze precies bij wat en wanneer je dat ding gebruikt.
Jou telefoon provider weet ook redelijk goed waar je uithangt
Tegenwoordig als je in een drukke stad woont sta je met je bakkes zo 40x op een camera.
Als je dit niet wilt, is een hutje in de sahara een oplossing.
Je pin gedrag is ook goed te volgens
Je ov chip kaart
Inklokken op je werk.
enz.....
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 28 januari 2016 21:53:34 schreef Peter112:
Druk maken om een slimme meter, je internet provider weet veel meer van jou. ook wanneer je thuis bent of niet. Als je google chrome gebruik houd deze precies bij wat en wanneer je dat ding gebruikt.
Gebruik ik niet..
Jou telefoon provider weet ook redelijk goed waar je uithangt
Noodzakelijk kwaad, moet berijkbaar zijn ivm werk
Tegenwoordig als je in een drukke stad woont sta je met je bakkes zo 40x op een camera.
Woon in een simpel dorpje.
Als je dit niet wilt, is een hutje in de sahara een oplossing.
Je pin gedrag is ook goed te volgens
Zo vaak mogelijk contant.
Je ov chip kaart
Heb ik niet
Inklokken op je werk.
Eigen baas.
enz.....
Yep, ik wil geen gebruik waar ik geen invloed op heb.
Daarbij maak ik graag zelf uit waar ik mijn centjes aan besteed, sluipverbruik dat ik niet zelf kan bepalen heb ik een hekel aan.
Voeding van de slimme meter zit (uiteraard) voor de meter.
Op 28 januari 2016 20:40:14 schreef bprosman:
[...]
Waarom zou een GSM modem meer storing geven dan de mobiele telefoons in je huis of van de buren ?
Nee, de GSM/GPRS stoort niet (minder). Het is juist de PLC variant die storing geeft.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 28 januari 2016 20:49:57 schreef BVZ:
Jij probeert net als een gelovige een ander te bekeren, terwijl de persoon die jij probeert te bekeren totaal geen probleem heeft met jouw geloof. Mag je allemaal zelf weten. Maar probeer niet jouw gedachtengang op te dringen aan een ander. Waarom zou je dat willen?
Ho! Ik probeer helemaal niemand iets op te dringen. Ik zeg alleen dat ik vind dat het allemaal onzin is dat hier voorbijkomt.
Als iemand iets wil geloven moet hij dat helemaal zelf weten, ik zal hem daarvan niet afhouden al vind ik het dom en paranoïde.
Jinny
Golden Member
Op 28 januari 2016 22:01:39 schreef bprosman:
[...]
Voeding van de slimme meter zit (uiteraard) voor de meter.
Sinds wanneer?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 28 januari 2016 21:39:21 schreef Skysoft:
Mag ik dus een (vies woord volgt..) stoorzender(tje) maken die bovenop de slimme meter zit en het signaal effectief verstoord ?
Nee, dat mag uiteraard niet. Je mag niet zenden in de banden van publieke netwerken. Zal ongetwijfeld een misdrijf zijn.
Overigens, werd hierboven ergens PLC genoemd. Ik heb begrepen dat dat niet meer gebruikt wordt voor meters die nu geplaatst worden. Werkte niet betrouwbaar genoeg. Ook GPRS wordt minder gebruikt omdat grappenmakers de SIMkaart eruit haalden en vrolijk gratis ermee gingen bellen. KPN heeft een netwerk in de lucht dat met CDMA werkt, en dat wordt nu gebruikt. Daarvoor is geen SIMkaart oid nodig.
Sinds wanneer?
Sinds altijd, zet de hoofdschakelaar maar uit , meter blijft doorlopen (displays aan) en verbruik loopt niet op.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 28 januari 2016 20:21:39 schreef BVZ:
[...]
Het beste is om maar gewoon een camera in elke kamer in je woning te hangen en 24/7 een stuk of 6 livestreams uit te zenden. (Yup, kul, net zoals jouw stelling.)
[...]
Dat is je goed recht. En ik wil hem gewoon niet. Dat is mijn goed recht. Ik probeer jou niet over te halen om hem te weigeren, moet je allemaal zelf weten. Is jouw feest. Maar waarom meen jij dat jij wel een waardeoordeel aan de weigering van anderen moet/mag hangen?
Helemaal mee eens. Privacy en individualiteit zijn tegenwoordig zwaar onderschat. En dat sommigen dat niet belangrijk vinden schijnt een reden te zijn om iedereen dan maar de privacy af te nemen.
Van mij mag het best automatisch hoor. Maar dan 1 keer per jaar!
Mijn meter heeft gprs/lte(4g).
Althans als ik de slimme meter zou nemen...
Maar enexis wilde niet meewerken, dus krijg ik een domme meter.. En ik hoop dat ik dan niet die comm troep heb...
Echter schakelen ze alleen zenden uit, krijgt hij een geaard alu hoedje. Vertrouw ze voor geen cent
Op 29 januari 2016 05:14:28 schreef High met Henk:
Echter schakelen ze alleen zenden uit, krijgt hij een geaard alu hoedje.
Ik denk dat dat niks uitmaakt want ik neem aan de data gewoon in een wachtrij wordt geplaatst tot de eerste de beste keer dat er wel een verbinding is.
dan moet eerst dat hoedje eraf...
En er staat in sommige voorwaarden: de eerste periode lezen we hoe dan ook regelmatig uit... Dus dan komt DAT al niet door.
Wellicht klein gaasje erin voor meterstand aflezen..
Dat klopt wel, maar je zal hem toch af en toe moeten laten zenden voor de meterstanden. Al is het maar 1x per jaar. Kleine moeite voor de meter om dan alsnog 1 jaar aan data eruit te persen.
hoeft toch niet? mijn huidge meter zendt hooguit wat magnetisme uit, gewoon displaytje aflezen... en inkloppen op website.
Nu begon ik zelf dan wel over het plaatsen van een alu-hoedje over de slimme meter. Maar ik denk dat dat helemaal geen effect heeft. De meter zou volledig ingepakt moeten zijn om alle zendstraling tegen te houden. Het is GSM dus een hele korte golflengte. Een kleine opening is al voldoende voor een stralingslek. Maar volgens mij kun je niet achter de (plastic) behuizing van de meter komen, waardoor je een heel groot open gat hebt aan de achterkant.
Tenzij iemand iets weet wat ik over het hoofd zie of fout heb, lijkt mij dit dus hoogstwaarschijnlijk niet te werken.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
De meters worden door de netbeheerder gemonitord. Als een meter niet meer wordt ontvangen wordt hij als defect aangemerkt en komt er iemand op de deur bonzen om hem te vervangen.