evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Wat ik deze hele discussie toch mis is een duidelijke uitspraak WAAROM men niet wil dat er met enige regelmaat een meterstand wordt doorgegeven/opgevraagd.
Die opsomming van bezwaren zou ik graag eens in een lijstje willen zien.
Vooralsnog lees ik alleen "Ik ben tege!"
Dat buitenstaanders aan de doorgegeven informatie kunnen afleiden of je met vakantie bent vind ik een kul argument.
Het is effectiever om even te kijken of de auto voor de deur staat en of er beweging in huis is.
En is het van belang dat iemand zou kunnen "zien" of je 3 keer per dag onder de douche gaat of 1 keer per jaar? Voor dat laatste is geen meter nodig, dat ruikt iedereen al op een kilometer afstand 
Ik ben benieuwd naar een duidelijke lijst met bezwaren.
Op 28 januari 2016 18:47:47 schreef evdweele:
Wat ik deze hele discussie toch mis is een duidelijke uitspraak WAAROM men niet wil dat er met enige regelmaat een meterstand wordt doorgegeven/opgevraagd.
Die opsomming van bezwaren zou ik graag eens in een lijstje willen zien.
Vooralsnog lees ik alleen "Ik ben tege!"Dat buitenstaanders aan de doorgegeven informatie kunnen afleiden of je met vakantie bent vind ik een kul argument.
Het is effectiever om even te kijken of de auto voor de deur staat en of er beweging in huis is.
En is het van belang dat iemand zou kunnen "zien" of je 3 keer per dag onder de douche gaat of 1 keer per jaar? Voor dat laatste is geen meter nodig, dat ruikt iedereen al op een kilometer afstandIk ben benieuwd naar een duidelijke lijst met bezwaren.
als je paranoia bent, zet je buiten de timer op je verlichting ook een op de waterkoker, stofzuiger en tv.
Overigens ken ik een paar roepers (niet van hier) die dat ding niet willen, maar wel op facebook en andere social sites breeduit meten dat er op vakantie gegaan word of een evenement bezocht word.
Ook de status van sommige "ik ben hier" is wel grappig.
De meeste weten in facebook ook niet de juiste privacy instellingen te vinden, fb is natuurlijk wel zo aardig om alles bijna standaard aan te zetten.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
evdweele,
De elektriciteitsmaatschappij wil gewoon geen kosten met uitlezen van de standen. Het gaat om geld.
Een tweede punt is dat ze alles van je willen weten. Niet omdat daar iemand persé wil weten wanneer jij diarree hebt maar om die gegevens te verkopen. Natuurlijk is dat nu verboden maar iedereen weet dat de wet straks als alles rond is wordt aangepast. Dan komen er jaar na jaar minder beperkingen op. Of je moet straks voor privacy gaan betalen. Alweer gaat het om geld
Derde punt: het is een methode om ervoor te zorgen dat teruglevering aan het net niet mogelijk is. Je kunt er mensen met zonnecellen erg veel geld voor laten betalen zodat er amper iets overblijft. Dat vindt onze overheid heel leuk. Het is blijkbaar goed voor het milieu om mensen die iets milieuvriendelijks willen doen alle winst te laten afdragen.
Overigens denk ik dat het ook geldt voor mensen met zware elektromotoren die aan/uit gaan en in het net terugleveren. Iemand?
Verder hebben we recht op privacy. Overal hoor je mensen matjes het door de overheid voorgekauwde "ik heb geen geheimen" zeggen. Maar dat maakt niet uit. We moeten een keuze hebben. We zijn een vrij land. Ik wil mijn privacy. Ik wil niet dat men weet wanneer ik naar de wc ga. Of een douche neem. Of hoe hoog mijn verwarming staat.
Op 28 januari 2016 18:47:47 schreef evdweele:
Je draait de zaak om. Tot op heden werd het 1 x per jaar doorgegeven, WAAROM zou ik dat verandert willen hebben? Ik zie geen enkel voordeel.
Die opsomming van bezwaren zou ik graag eens in een lijstje willen zien. Vooralsnog lees ik alleen "Ik ben tege!"
Doe eerst maar eens een fatsoenlijke opsomming van de voordelen. Gaat een kort lijstje worden. Heel kort vermoed ik.
Dat buitenstaanders aan de doorgegeven informatie kunnen afleiden of je met vakantie bent vind ik een kul argument.
Onzin natuurlijk, zoek jij dan maar eens uit wie er op vakantie is door persoonlijk even langs te rijden in laten we zeggen heel Rotterdam. Ga je met 14 man met ieder daar een dagtaak aan niet redden.
En is het van belang dat iemand zou kunnen "zien" of je 3 keer per dag onder de douche gaat of 1 keer per jaar?
Nee, is niet van belang. Het is in principe ook niet erg als iedereen weet wat ik elke dag eet of hoe laat ik ga slapen en weer opsta. Of mijn loonstrook in kan zien. Maar ik vind het gewoon niet nodig, en dat is gelukkig mijn goed recht. Een recht wat jij kennelijk graag aan een ander weggeeft, maar ik hou het liever zelf in de hand.
Ik ben benieuwd naar een duidelijke lijst met bezwaren.
En ik ben benieuwd naar een lijst met duidelijke voordelen van een slimme meter.
En ik ben benieuwd naar een lijst met duidelijke voordelen van een slimme meter.
1. Ik hoef de meterstanden nooit meer door te geven, in het verleden vergat ik dat altijd, na 3 jaar komen ze dan wel thuis controleren maar als ze geschat hebben kun je qua afrekening voor een verassing komen. In mijn geval hadden ze ruim geschat dus kreeg dan wel weer 900 Euro terug
.
2. Door iedere 2 maanden uit te laten lezen kan ik per 2 maanden kijken of ik qua maandbedrag nog wel ok is, geruststellend gevoel.
Tevens kan ik vergelijken hoe ik het doe tov gelijkwaardige woningen.
3. Door de P1 poort uit te lezen kan ik per fase iedere 10 seconden het verbruik zien dus ook sluipverbruik en er daardoor bewuster mee om te gaan.
Voor dit laatste hoeft de leverancier niet uit te lezen dus daar zou men ook voor kunnen kiezen. Wel slimme meter, niet uit laten lezen.
Onzin natuurlijk, zoek jij dan maar eens uit wie er op vakantie is door persoonlijk even langs te rijden in laten we zeggen heel Rotterdam. Ga je met 14 man met ieder daar een dagtaak aan niet redden.
Dat ga je ook niet te weten komen door de meter te hacken. De koppeling slimme meter (serienummer) aan klant (adres) wordt pas in de database van de netbeheerder gemaakt.
En als je het signaal zou kunnen hacken sta je toch al voor de deur.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (21%)]
1) Ben ik nog nooit vergeten, kleine moeite ook, is maar 1 x per jaar.
2) Of ik nou 35,- per maand, 30,- per maand, of 50,- moet betalen. Zal me worst zijn.
3) Zie 2)
En je edit:
[...]Dat ga je ook niet te weten komen door de meter te hacken. De koppeling slimme meter (serienummer) aan klant (adres) wordt pas in de database van de netbeheerder gemaakt.
En als je het signaal zou kunnen hacken sta je toch al voor de deur.
Je moet ook niet de meter hacken, maar de netbeheerder...
[Bericht gewijzigd door BVZ op (50%)]
2) Of ik nou 35,- per maand, 30,- per maand, of 50,- moet betalen. Zal me worst zijn.
Welke energieleverancier heb jij ?
Bij mij ligt het in de orde van 160...180 Euro.
mvdk
Golden Member
Willen de tegenstanders weer een meteropnemer die iedere maand langskomt ? Dat is pas een inbreuk op je privacy. In mijn vakantieland is onze elektriciteitsleverancier een gemeentelijk bedrijf. En die meteropnemer kijkt ook naar andere dingen. Als je toevallig een beetje illegaal aan het bijbouwen bent, dan maakt ie daar een notitie van, en geeft dat door in z'n organisatie. Misschien heeft de man wel criminele vriendjes, waar ie aan doorgeeft wie op welk adres thuis is of niet. Who Knows ? In dat dorp zitten de meters in kasten buiten de huizen, de opnemer hoeft niet binnen te komen.
Ik weet niet echt wat het probleem nu precies is. Er is hier veel ophef over die zogenaamd slimme meter maar vergeten de tegenstanders nu niet even voor het gemak dat je gebruik maakt van een dienst die geleverd word? Door een bedrijf? Als je het niet eens bent met de voorwaarden van het bedrijf neem je toch gewoon de dienst niet meer af? Zet je toch gewoon een dieselgenerator in je schuurtje?
Je kunt als klant zijnde hoog en laag springen maar als het bedrijf besluit om zijn dienstverlening te wijzigen is dat toch haar goed recht? Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor mensen die het niet eens zijn met de persoonlijke OV chipkaart; koop je toch lekker een auto?
Op 28 januari 2016 19:47:55 schreef bprosman:
[...]
Welke energieleverancier heb jij ?
Bij mij ligt het in de orde van 160...180 Euro.
Gewoon Essent. Jaarverbruik (na vrolijk salderende Ferraris) 2200kWh.
Gas heb ik (en de rest van de wijk) niet. (wel een HR-houtkachel)
Op 28 januari 2016 19:48:35 schreef mvdk:
Willen de tegenstanders weer een meteropnemer die iedere maand langskomt ?
Maandelijks? Dagelijks toch?
Kom op hee, kom met een echt argument aub.
Willen de tegenstanders weer een meteropnemer die iedere maand langskomt ? Dat is pas een inbreuk op je privacy.
Een paar inbraken in ons huis destijds (heb er 17 meegemaakt in mn leven) waren inderdaad ook getipt door mensen die in huis geweest zijn. Weten we omdat een paar keer de daders gepakt zijn.
Op 28 januari 2016 19:53:32 schreef bprosman:
[...]
Een paar inbraken in ons huis destijds (heb er 17 meegemaakt in mn leven) waren inderdaad ook getipt door mensen die in huis geweest zijn. Weten we omdat een paar keer de daders gepakt zijn.
Dat was vroeger. Tegenwoordig hoeft men niet meer in huis te zijn, als je een administratief medewerker van een netbeheerder kent kun je makkelijker en onopvallender aan je inbraakadressen komen. 
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 28 januari 2016 18:44:56 schreef High met Henk:
Ik krijg nu een 1 f domme meter.Binnen een week vraag ik de verzwaring aan. Met weer een domme meter
Even teruggebladerd en nu snap ik hem. Jij kreeg de slimme meter om een andere reden aangeboden dan ik. Ik kreeg hem omdat mijn wijk "aan de beurt was". Ik had de optie mijn Ferraris meter nog een tijdje te houden. Jij had die optie kennelijk niet. Jouw meter was over de houdbaarheidsdatum en moest om die reden in elk geval vervangen worden.
En nu ze er niets te regelen is met de opwaardering naar drie fasen, laat je ze twee keer komen om de meter te vervangen.
Goed goân. 
De slimme meter communiceert meestal over het elektriciteitsnet (niet allemaal, er zijn ook types met een GSM modem) met de energieleverancier. Het gaat dan om PLC achtige communicatie. Dit kan veel storing geven op met name HF radio verkeer.
Als zendamateur heb ik al veel last van vervuiling van het HF-spectrum (PLC modems, schakelvoedingen, etc.) Ik zit niet te wachten op meer storing, die ook nog eens uit mijn eigen huis komt. Voor mij een voldoende argument om een slimme meter te weigeren (en mijn buren te adviseren hem ook maar niet te laten installeren)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zijn meer opties met die meter uitlezing, via de glasvezel aansluiting en modem. zelfs zonder glasvezel abo kan dat nog in deze buurt, men heeft 4 aders gelegd 10 jaar geleden..
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Ik heb al een jaar of 10 slimme meters op de radiatoren van de blokverwarming en de 2 meters van koud en warm water.
Ik vind het ideaal; nooit meer vreemde kerels in mijn huis die in alle kamers willen/moeten kijken naar de vroegere verdampingsmeters en daar de buisjes van moesten verwisselen. "Wel eerst alles voor de cv-radiatoren weghalen, want de meteropnemer komt straks".
Nu komt eens in de 10 jaar iemand nieuwe batterijtjes in die meters plaatsen. Wel zo rustig.
Een slimme elektriciteitsmeter heb ik (nog) niet, en ik heb er nog niets over gehoord of gelezen en een gasmeter heb ik al helemaal niet.
Maar het zou mij de moeite besparen om zelf de meterstand te moeten opnemen en door te geven aan Eneco.
Als je zo paranoïde bent dat je je laat opnaaien door een elektriciteitsmeter moet je ook aan je werkgever vragen of hij je salaris contant wil uitbetalen en vooral geen opgave wil doen aan de belastingdienst. Niet tanken bij een benzinepomp en daar met je pinpas betalen, alle wegen waar camera's staan voor snelheidscontrole vermijden, het kenteken van je auto niet op naam laten zetten, geen vliegreis boeken, niet met het openbaar vervoer reizen, gehuld in een boerka over straat gaan (want daar zouden wel eens camera's kunnen staan), bij de supermarkt alleen met losse centen betalen, nooit iets online bij een webshop bestellen...
Het beste is om alleen maar in bed te blijven liggen, met de gordijnen dicht.
Om een lang verhaal kort te maken: ik vind het volstrekte onzin om je druk maken over een elektriciteitsmeter.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik heb ook slimme meters op de cv, en daar zijn ze juist goed voor mijn privacy, en scheelt een hoop opruimwerk inderdaad.
Goed voor mijn privacy: aan het begin van het stookseizoen gaat de thermostaatkraan open en aan het einde weer dicht in de kamer en in alle andere kamers staat de kraan meestal dicht.
Op 28 januari 2016 20:13:19 schreef evdweele:
[...]Ik heb al een jaar of 10 slimme meters op de radiatoren van de blokverwarming en de 2 meters van koud en warm water.
Ik vind het ideaal; nooit meer vreemde kerels in mijn huis die in alle kamers willen/moeten kijken naar de vroegere verdampingsmeters en daar de buisjes van moesten verwisselen. "Wel eerst alles voor de cv-radatoren weghalen, want de meteropnemer komt straks".
Nu komt eens in de 10 jaar iemand nieuwe batterijtjes in die meters plaatsen. Wel zo rustig.
Ja hoi. Allemaal leuk maar heeft net zoveel met een slimme meter te maken als een zwemabonnement.
Als je zo paranoïde bent dat je je laat opnaaien door een elektriciteitsmeter moet je ook aan je werkgever vragen of hij je salaris contant wil uitbetalen en vooral geen opgave wil doen aan de belastingdienst.
Ik ben zelfstandig ondernemer, en ik doe inderdaad zoveel mogelijk a contant. Ik heb een pinpas, maar die gebruik ik hooguit 3 x per jaar, dan moet ik hem meestal weer eerst zoeken. 
Het beste is om alleen maar in bed te blijven liggen, met de gordijnen dicht.
Het beste is om maar gewoon een camera in elke kamer in je woning te hangen en 24/7 een stuk of 6 livestreams uit te zenden. (Yup, kul, net zoals jouw stelling.)
Om een lang verhaal kort te maken: ik vind het volstrekte onzin om je druk maken over een elektriciteitsmeter.
Dat is je goed recht. En ik wil hem gewoon niet. Dat is mijn goed recht. Ik probeer jou niet over te halen om hem te weigeren, moet je allemaal zelf weten. Is jouw feest. Maar waarom meen jij dat jij wel een waardeoordeel aan de weigering van anderen moet/mag hangen?
De gevolgde weg is al enigzins bekend.
Metertarieven voor ferraris en domme meters gaat omhoog, reden : veel handmatig werk en dus komen ze er mee weg.
Er zijn nu 2 tarieven dag/nacht dit gaat in de toekomst misschien we naar een stuk of 5. Kun je dmv slimme oplossingen kiezen om op laagste tarief te gaan wassen enz.
Ik heb ook panelen, ik wek ongeveer op wat ik verbruik. Als de terugleververgoeding eraf gaat kan ik het overschot op sommige dagen makkelijk weg stoken in verwarming/ warm water. Ook wordt een http://www.volkskrant.nl/tech/tesla-komt-met-accu-voor-huishouden-op-z… huis batterij dan interessanter.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tja de bekende reden is dat men beter de stroom kan inkopen, op de juiste momenten. nu scheelt een dag/nacht tarief amper iets, maar dat zal best eens kunnen veranderen.
het omschakelen van meters met tf zal over 5 jaar niet meer hoeven. de verschillende tarieven zijn makkelijker te kiezen in dat digitale ding..
evdweele
Overleden
Maar waarom meen jij dat jij wel een waardeoordeel aan de weigering van anderen moet/mag hangen?
Het is mijn recht om een oordeel te hebben over ieder ander. Net zoals ik een mening heb over politici of over mijn buren.
Tot nu toe heb ik nog niets gelezen dat mij van mening heeft doen veranderen.
De slimme meter communiceert meestal over het elektriciteitsnet (niet allemaal, er zijn ook types met een GSM modem) met de energieleverancier. Het gaat dan om PLC achtige communicatie. Dit kan veel storing geven op met name HF radio verkeer.
Waarom zou een GSM modem meer storing geven dan de mobiele telefoons in je huis of van de buren ?
Tot nu toe heb ik nog niets gelezen dat mij van mening heeft doen veranderen.
Hoeft ook niet maar heb hier ook een hoop privacy gerelateerde argumement gelezen die niet (meer) kloppen. Juist vanwege de privacy is de 'default' uitleesfrequentie terruggebracht naar ééns per 2 maanden.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (20%)]
Op 28 januari 2016 20:36:07 schreef testman:
tja de bekende reden is dat men beter de stroom kan inkopen, op de juiste momenten. nu scheelt een dag/nacht tarief amper iets, maar dat zal best eens kunnen veranderen.
Onzin natuurlijk. Men kan wel een goedkoper tarief instellen en hopen dat er genoeg mensen zijn die juist dan even een wasje gaan drogen ofzo. Tenzij je een meter zou hebben die diverse apparaten zou kunnen laten starten als de kWh prijs onder een bepaald nivo komt, maar zo slim zijn die zgn. slimme meters niet. En mijn wasmachine ook niet.
Maar al scheelt het de helft, dan nog valt het in het niets t.o.v. de belastingen en het transporttarief. Ik heb dan ook gewoon enkeltarief, dubbeltarief zou me hooguit een halve euro per maand schelen. Als ik heel erg goed ga schuiven met was/droog/vaat tijdstippen. Ja doei, vol = aanzetten.