Op 30 januari 2016 14:23:39 schreef High met Henk:
"Ik laat u hierbij ook nogmaals weten dat ik mijn collega’s heb doorgeven dat u geen slimme meter wilt. Er zal binnenkort bij u een conventionele meter geplaatst worden. Ik wens u een fijne middag toe!"

ben heel erg benieuwd aan het worden,

Je krijgt een "conventionele meter". Je gaat ons vast laten weten wat dat is als ie er is. :)

maar alle dagen/tijden die hun doorgaven zijn voor mij onmogelijk.. Of de kinderen komen uit school, of moeten naar school of mijn vrouw en ik zijn aan het werk.

En je wilt er natuurlijk zelf bij zijn, dus moeten ze nog maar wat meer moeite doen om een tijd te vinden die jou past. Tenslotte willen zij graag de meter vervangen. Jij hebt er niet om gevraagd.

Schrijf overigens zelf ook de standen van de oude meter op. Beter nog: een foto in gedemonteerde toestand waarop ook het serienummer leesbaar is. Het schijnt nog wel eens mis te gaan. De nieuwe meter zal waarschijnlijk wel op nul staan. Zo niet: idem.

Op 30 januari 2016 14:23:39 schreef High met Henk:
ZWAAR OFFTOPIC:

van mij mogen ze de wiet kweek legaliseren, maar dan ook netjes BTW, ACCIJNS en al die meuk erop.

Ik vind het BEZOPEN dat je over een brandstof, alcohol of tabak je helemaal scheel aan accijns betaald, maar dat wiet en hasj gewoon zonder dat verkocht mag worden.

Nou, er zit wel degelijk soort van accijns op, al is dat wel wat lager dan wanneer het echte accijns zou zijn. Ik schat een procentje of 10 toch wel al gauw. De koffiewinkel draagt immers 21% BTW af, en wel over een hoger bedrag dan als de teelt niet verboden zou zijn.

Wat je nu ziet met de nieuwe opsporingsmethoden voor wietkwekers: zodra er iets meer kan gaat de privacy opzij. Vroeger of later gaan al je gegevens doorverkocht worden.

The story Continues:

Enexis mailt mij 2-2-2015:

Goedemorgen,

Van de klantenservice heb ik de vraag gekregen uw afspraak te verplaatsen.

Kunt u een datum en tijdstip aangeven vanaf maandag 22 februari!?

Met vriendelijke groet,

Vandaag een brief in de bus waarin Kort gezegd staat:

Hierbij bevestigen wij de afspraak van maandag 22 februari 2016 tussen 8:00 en 10:00 om bij u een slimme meter te plaatsen

.1 ik heb nog NIETS afgesproken
.2 ik wilde dus geen slimme meter

dus bericht terug gestuurd

Geachte heer ....,

aangezien ik zelf een erg druk bezet man ben met 1 voltijd baan voor de klas en een eigen bedrijf en een gezin moest ik ook even met mijn vrouw overleggen. Dat heb ik gisterenavond pas kunnen doen, maar tot mijn grote verbazing valt er vandaag een enveloppe van Enexis in de bus.

Hierin wordt een afspraak bevestigd maandag 22 Februari tussen 8:00 en 10:00 voor het plaatsen van een slimme meter.
De datum gaat lukken, maar niet eerder dan 9:00. Daarbij is MEERMALEN expliciet afsgesproken dat er GEEN slimme meter geplaatst wordt.

U of uw collega's zijn die datum ook van harte welkom, maar dus vanaf 9:00 en met en domme meter. Een slimme meter wordt niet geaccepteerd. Rond 11:30 moet ik weer weg, dus zullen de werkzaamheden ook gereed moeten zijn.

Heeft hij nog geluk dat ik die datum KAN. mijn vrouw is dan werken en ik heb een schoolvakantie. Maar moet wel onze eigen kinderen van en naar school halen en brengen.

Lijkt nog een leuk verhaal te worden...
Mijn vertrouwen in Enexis begint alleengs te dalen. Vermoed dat ik TOCH een slimme meter ga krijgen. OF althans 1 die "om de functionaliteit te controleren" aanvankelijk elk kwartier mijn meterstanden door gaat sturen...

Ik DENK dat ik er dan meteen ook even werk van ga maken, want zoals ik reeds eerder gemeldt heb: Ik heb een contract bij mijn energieleverancier, niet bij hun. Die spelregels zijn tussentijds nimmer gewijzigd, dus ik heb NOOIT toestemming gegeven om mijn gegevens te delen/op te laten sturen. Juridisch sta je daarmee heel sterk...

Op 6 februari 2016 22:46:13 schreef High met Henk:
Ik DENK dat ik er dan meteen ook even werk van ga maken, want zoals ik reeds eerder gemeldt heb: Ik heb een contract bij mijn energieleverancier, niet bij hun.

Nogmaals: je hebt bij je energieleverancier een contract voor het leveren van energie. Die leverancier gaat niet over de meter, het meterbeheer is wettelijk in handen gelegd bij de netbeheerder. En daar ben je dus ook klant, omdat je toevallig in hun gebied woont. Ook al heb je daar dan geen getekend contract.

Dat snap ik, maar omdat ik geen contract met hun, sta ik juist sterker.
Een wildvreemde die mijn verbruik in kaart brengt?? Beetje vreemd toch?

Geen contract, wel data verzamelen terwijl ik aangeef dat ik dit niet wil. En er ook niet direct overgeïnformeerd ben.

Je zou toch ook niet akkoord gaan met het volgende?
Ja, u woont bij ons in gemeente x en om te controleren of u niet stiekem iemand illegaal huisvest hangen wij bij iedereen een camera op. Daar kunt u niets tegen doen en hoeft u geen toestemming voor te geven, want u woont in gemeente x

Overigens klaasz. Je betaald wel netwerkkosten aan hun via je energieleverancier. Ik weet niet of het nu nog kan, maar toen de energiemarkt geprivatiseerd werd, werd er gestunt met hele goedkope tarieven... Echter dan kreeg je alleen verbruik en kreeg je nog een afrekening van de netwerkbeheerder voor de infrastructuur en levering dus. Dan heb je wel een overeenkomst.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (25%)]

Dat van die afrekening ging over het z.g. leveranciersmodel en het netwerkmodel. Je kon toen nog kiezen. Bij het leveranciersmodel lopen alle rekeningen via de leverancier, bij het netwerkmodel kreeg je 2 rekeningen, 1 van de leverancier en 1 van de netbeheerder. Die keuze is er sinds een paar jaar niet meer. Er werd te veel mee gesjoemeld. Nu geldt alleen nog het leveranciersmodel.

Moraal blijft dat hun niet continu mijn verbruik hoeven te monitoren.
Ik heb ooit anti kraak gewoond en toen kwamen ze 1x in de maand langs... Dat weet je dan. Maar in geval gewone huur, zou je het vreemd vinden als de verhuurder elke maand binnen komt. Laat staan een camera in je huis ophangt. En dan heb je zelfs wel een contract

Het is bij wet geregeld dat je een slimme meter mag weigeren. Dus als op 22 februari de monteur met een slimme meter komt aanzetten, kun je hem wegsturen. Met een slimme meter met uitgeschakelde uitlezing hoef je geen genoegen te nemen.

Het zou in jouw situatie anders kunnen zijn, maar ik heb geen klant/leverancier relatie met de netbeheerder, laat staan een contract. Ik heb nooit iets betaald aan de netbeheerder en ook nooit iets getekend. Alle betalingen lopen via de leverancier van de elektriciteit, en daar heb ik een klant/leverancier relatie mee.

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen. I stay tuned... :)

Op 7 februari 2016 02:02:49 schreef Roetzen:
Het is bij wet geregeld dat je een slimme meter mag weigeren. Dus als op 22 februari de monteur met een slimme meter komt aanzetten, kun je hem wegsturen

Je mag de slimme meter weigeren maar dan krijg je een domme meter. Je krijgt zo wie zo een nieuwe meter. En ja, je kan de monteur wegsturen maar je hebt de kans dat als je dat te vaak doet dat je wordt afgesloten. En als je ze niet binnenlaat dan knippen ze simpelweg de kabel in de weg door. Wil je daarna weer stroom wilt dan krijg je een fikse rekening. En dat omdat je geen nieuwe meter wilt...

De meeste mensen vergeten dat die meters van het energie bedrijf zijn en als ze die dingen willen vervangen is dat hun goed recht.

inderdaad: dat de meter vervangen moet worden staat buiten kijf.
Hij is buiten de ijking dus mag neit meer (Wettelijk geregeld)
maar dan zijn er dus 3 opties
.1 een domme meter
.2 een slimme meter met uitgeschakelde functies (waarbij als je de kleine lettertjes leest blijkt dat ze hem nog steeds uitlezen en als ze dat niet kunnen dat ze voor de deur staan)
.3 een slimme meter met alle toeters en bellen

ik wil variant 1.

daarbij:
leuk dat ze willen vervangen, maar wel als het MIJ uitkomt en in mijn geval proberen ze iets af te dwingen. Daar houd ik helemaal niet van!

Op 7 februari 2016 10:27:28 schreef High met Henk:

daarbij:
leuk dat ze willen vervangen, maar wel als het MIJ uitkomt en in mijn geval proberen ze iets af te dwingen. Daar houd ik helemaal niet van!

Ik weet niet in welk gebied je huis woont, maar bij enexis kun je gewoon een dag en tijd afspreken voor vervanging.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (19%)]

laten plaatsen en de meterkast met lood bekleden, communicatie waar je niet voor tekent komt er dan ook niet :P

vraag me af of ze dan eens met die TF signalen kunnen gaan stoppen. als de meters zijn omgebouwd dan heb je nog boilers ( hoeveel nog eigenlijk ) en straatverlichting welke op TF schakelt. alles wat niet bij hun bekend is, maakt niet uit of dat niet meer werkt als TF zou gaan stoppen..

Op 7 februari 2016 10:20:42 schreef Blue Sky:
Je mag de slimme meter weigeren maar dan krijg je een domme meter. Je krijgt zo wie zo een nieuwe meter. En ja, je kan de monteur wegsturen maar je hebt de kans dat als je dat te vaak doet dat je wordt afgesloten. En als je ze niet binnenlaat dan knippen ze simpelweg de kabel in de weg door. Wil je daarna weer stroom wilt dan krijg je een fikse rekening. En dat omdat je geen nieuwe meter wilt...

Dat is al de zoveelste keer dat je hier complete onzin loopt te verkondigen. Je bent in ieder geval wel consequent, dat dan weer wel.

Als je een aanbod voor een slimme meter krijgt kun je dat gewoon weigeren. Je oude meter blijft dan gewoon hangen. (Tenzij je huidige meter is afgekeurd, maar die lijsten met afgekeurde typenummers zijn openbaar en dat is dus makkelijk te controleren.)

Op 7 februari 2016 10:31:07 schreef testman:
vraag me af of ze dan eens met die TF signalen kunnen gaan stoppen. als de meters zijn omgebouwd dan heb je nog boilers ( hoeveel nog eigenlijk ) en straatverlichting welke op TF schakelt. alles wat niet bij hun bekend is, maakt niet uit of dat niet meer werkt als TF zou gaan stoppen..

Ze zullen inderdaad op termijn stoppen met die toonsignalering. Toen ik de slimme meter weigerde, werd gedreigd dat zonder slimme meter de mogelijkheid van dag/nacht tarief op termijn zou vervallen.

Het weze zo.

Op 7 februari 2016 10:39:08 schreef Peter112:
https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/20160101_overzich…

Aha. Mijn Schlumberger G16Xd, code 262G staat er nu ook bij. Dus zal ik later dit jaar wel weer een brief krijgen met de mededeling dat ze een slimme meter komen plaatsen. :)
En dan ga ik weer hetzelfde toneelstukje opvoeren als High met Henk want ook ik ben nog steeds in voor een gratis upgrade naar 3x25A. :)

[Bericht gewijzigd door Roetzen op (31%)]

Op 7 februari 2016 10:39:08 schreef Peter112:
https://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/20160101_overzich…

Of die lijst klopt niet, of mijn meter had al heel lang geleden vervangen moeten worden.
Hij staat er in elk geval niet bij.
Landis & Gyr CL2f3 bouwjaar 1971 met een zegel van 74.

mijne is ook al 2 jaar over de datum, dus echt snel zijn ze niet hoor..

Op 7 februari 2016 10:51:22 schreef Roetzen:
Ze zullen inderdaad op termijn stoppen met die toonsignalering. Toen ik de slimme meter weigerde, werd gedreigd dat zonder slimme meter de mogelijkheid van dag/nacht tarief op termijn zou vervallen.

Een domme meter heeft een TF nodig voor hoog en laag tarief. In sommige gebieden hebben ze geen TF's maar proefdraden in de kabels, daar wordt dan hoog en laag tarief mee geschakeld.

Weet ik. Dat is ook zoals het hier werkt. Er zitten twee schakeldraden in de kabel. De toonontvangers zitten in het ransformatorhuisje. Maar als de toonzenders in de centrales uitgeschakeld worden, doen die toonontvangers in de transformatorhuisjes dus ook niet meer.

Volgende week vrijdag, krijg ik in mijn nieuwe woning ook een upgrade van 1x35A naar 3x25A.

De aardige mevrouw bij Liander gaf aan dat het geen enkel probleem is om een domme meter te monteren.

Ze wist me ook nog te melden, dat ik mijn "oude" gasmeter zou behouden, die wordt alleen gewisseld als er een slimme meter wordt geplaatst.

Ik ben benieuwd...

Ik heb onlangs een huis gekocht (bouwjaar 1989), aangemeld bij E.ON en lees in de welkomstbrief:

Iedere gas- en electriciteitsaansluiting wordt onderverdeeld in verschillende capaciteitscatagorieën. De aansluiting op uw adres vallen onder de volgende capaciteitscatagorie:
Gas: ....
Elektriciteit: capaciteit t/m 3X25 ampére of t/m 1X80 ampére

Ik heb nu maar een simpele 4 x 16A groepen kast, met - naar ik aanneem - een 1x35A hoofdzekering.

Wordt dat onderste deel van de groepenkast dan vervangen bij vervanging van de meter? Ik zal straks eens nauwkeurig kijken naar het typeplaatje van de meter.

Op 8 februari 2016 11:18:45 schreef joopv:
...met - naar ik aanneem - een 1x35A hoofdzekering.

Dat hoef je niet aan te nemen, bij het netwerkbedrijf horen ze te weten welke zekering er in zit.
Je kunt wel zien of het een 1-fase of 3-fase aansluiting is. Dat blijkt uit het type van de meter.

Als ze een nieuwe meter komen plaatsen verandert er niks aan je groepenkast. Ze vervangen gewoon de meter.
Er kan alleen een probleem optreden als je nog een klein meterbord hebt en ze komen een slimme meter plaatsen. Die zijn in het algemeen een stuk groter, en dan moet er een hoger meterbord tussen. Dan zal er iets opgeschoven moeten worden, maar dat is hun probleem.

https://www.enexis.nl/consument/slimme-meters/afspraak-slimme-meter/pl…

nou het gaat hard met wisselen :)

Als je deze link bekijkt kun je onderin zien hoeveel er ongeveer gedaan zijn .

[Bericht gewijzigd door Peter112 op (14%)]