joopv
Golden Member
Op 29 januari 2016 19:39:33 schreef Roetzen:
[...]
Dat er als je de slimme meter nu weigert, er later betaald moet worden als je hem alsnog wilt, hebben ze mij ook mee gedreigd. Ik lig daar niet wakker van.
Ik ben benieuwd wat je standpunt wordt als je met de slimme meter over een poosje geld zou kunnen besparen.
Als de energieleverancier over 5 jaar zegt:
"Vannacht tussen 2 en 6 is er veel aanbod van windenergie, we laten in deze periode de kWh prijs zakken met 40%"
Dan heb je met je domme meter daar helemaal niks aan, die kan jouw energiegebruik in deze periode niet apart registreren. Die kan ook niet jouw boiler / vaatwasser / electrische-autoaccu-lader op dat moment signaleren om in te schakelen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de slimme meter heeft al een extra functie bij stedin: http://www.nu.nl/binnenland/4206403/stedin-gebruikt-nieuwe-techniek-he…
Op 30 januari 2016 10:22:48 schreef joopv:
[...]
Ik ben benieuwd wat je standpunt wordt als je met de slimme meter over een poosje geld zou kunnen besparen.Als de energieleverancier over 5 jaar zegt:
"Vannacht tussen 2 en 6 is er veel aanbod van windenergie, we laten in deze periode de kWh prijs zakken met 40%"
Van 6 cent naar 4 cent dus? En voor die 2 cent/KWh zou ik dan mijn was/vaat/drogen moeten gaan uitstellen/plannen? Al is de korting 100%, dan nog niet. 
Als de energieleverancier over 5 jaar zegt:
Daar lig ik dan niet wakker van. Wat moet ik tussen 2 en 6 met goedkope energie? Ik heb geen elektrische auto.
Zodra er een grootverbruiker opduikt kunnen ze die dus wss meteen traceren per regio via die slimme meters.
Waar ik overigens ook niks op tegen heb
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Ik sta daar ambivalent tegenover want het is wel goed dat die illegale wietplantages worden aangepakt, maar je ziet hier meteen al weer "function creep". De slimme meters worden ingezet voor opsporingsdoeleinden! Terwijl de meters bedoeld waren voor het meten van het verbruik ten behoeve van de rekening.
Ik vermoed overigens dat het werkt door het op vele plaatsten meten van de spanning. Als er een zware gebruiker wordt ingeschakeld, dan zal de spanning op de hoofdkabel naar de trafo dalen. Hoe verder van de trafo, hoe groter de spaningsdaling. Totdat de zware gebruiker is gepasseerd, Dan zal de spanning niet verder dalen. Elimineer je dan de effecten veroorzaakt door bij de legaal aangesloten gebruikers gemeten grootverbruik, dan kan je waarschijnlijk de illegale grootverbruiker vrij nauwkeurig lokaliseren.
Op 30 januari 2016 10:58:20 schreef KlaasZ:
[...]Daar lig ik dan niet wakker van. Wat moet ik tussen 2 en 6 met goedkope energie? Ik heb geen elektrische auto.
nu niet maar straks misschien wel.
Kan ook andersom gaan morgenmiddag tussen 14:00 en :20:00 energie tarief 200%, reden geen zon en wind energie.
Over niet al te lange tijd komen nieuwe energie contracten in 2 smaken, met of zonder slimme meter. Dan gaat 99% over. Blijft 1% ferraris over.
testman
Op 30 januari 2016 11:41:06 schreef Roetzen:
Ik sta daar ambivalent tegenover want het is wel goed dat die illegale wietplantages worden aangepakt, maar je ziet hier meteen al weer "function creep". De slimme meters worden ingezet voor opsporingsdoeleinden! Terwijl de meters bedoeld waren voor het meten van het verbruik ten behoeve van de rekening.Ik vermoed overigens dat het werkt door het op vele plaatsten meten van de spanning. Als er een zware gebruiker wordt ingeschakeld, dan zal de spanning op de hoofdkabel naar de trafo dalen. Hoe verder van de trafo, hoe groter de spaningsdaling. Totdat de zware gebruiker is gepasseerd, Dan zal de spanning niet verder dalen. Elimineer je dan de effecten veroorzaakt door bij de legaal aangesloten gebruikers gemeten grootverbruik, dan kan je waarschijnlijk de illegale grootverbruiker vrij nauwkeurig lokaliseren.
ik denk niet dat het zo werkt, dat kan tenslotte alleen werken met meerdere gebruikers op 1 kabel, en er mag niet teveel geschakeld worden met de lasten, die kweeklampen staan tenslotte erg lang aan 1 stuk aan.. vaak zat worden bedrijfspanden gebruikt voor plantages, daarvan zitten er minder op een kabel, of hebben zelfs een aparte kabel. de meter kan veel meer meten, dus ik denk dat ze de harmonischen of cosinus meten, evt de spanningsval op gezette tijden ( als er 3x 40A aan lampen inschakelt merkt de meter dat, het ding kan heel veel grafieken bijhouden van blindstroom tot cosinus ). die is met veel 600W kweeklampen niet goed te noemen. als het verbruik dan maar 200W op de meter is, klopt dat natuurlijk niet..
Roetzen
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Op 30 januari 2016 12:07:13 schreef BVZ:
Och, een slimme meter nemen kan altijd nog. Terug naar een Ferraris nooit meer.
Precies. Als het echt voordeliger wordt een slimme meter te nemen, wat nog maar afwachten is, kan ik altijd mijn besluit heroverwegen. Als ik er dan alsnog voor moet betalen, neem ik dat wel mee in de overweging. Tot het zo ver is, houd ik lekker mijn Ferraris metertje.
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Op 30 januari 2016 09:59:17 schreef Nightwalker:
Ik ben op het moment op m'n werk, de enige plaats waar ik naar de radio luister. Bij het nieuws hebben ze gezegt dat ze nu een nieuwe manier hebben om wietplantages op te sporen op softwarematige wijze. Een betrouwbaardere methode dan de hittecamera's die ze nu gebruiken. Zodra er een grootverbruiker opduikt kunnen ze die dus wss meteen traceren per regio via die slimme meters.
Zou het niet zo zijn dat die plantages ook steeds meer naar Led's gaan. Zal dan geen nut hebben voor de illegale stroom-aptappers, maar wel voor de kleinere thuiskwekers.
TonHek
testman
volgens deze bron, gaat het ( niet alleen) om de slimme meters, maar ook om meters in de trafostations zelf. http://nos.nl/artikel/2083763-slimme-software-spoort-hennepkwekerij-op…
dat maakt de rekensom veel makkelijker tenslotte. ze kunnen ala minuut de aangesloten slimme meters op dat station aanspreken en de afgenomen stroom uitlezen. die moet vrijwel gelijk zijn aan de stroom die de meter in het station zelf heeft lopen. er zal een marge zijn, maar loopt er al 2A per fase meer op bepaalde tijden, zullen ze al alert zijn..
of dat de methode is zal snel zat blijven, als een straatkabel rot is en de politie langskomt ervoor. tenslotte kan daar ook een behoorlijk vermogen in gaan lopen en enige tijd duren voor het echt fout gaat.
[Bericht gewijzigd door testman op (61%)]
Leds hebben weinig voordelen wat dat betreft, om aan hetzelfde aantal lumen te komen (ik dacht 90000 voor een 600W lamp) heb je dan nog steeds een berg stroom nodig. En zie het spectrum maar eens goed te krijgen.
Roetzen
Op 30 januari 2016 12:16:24 schreef testman:
[...]
vaak zat worden bedrijfspanden gebruikt voor plantages, daarvan zitten er minder op een kabel, of hebben zelfs een aparte kabel.
Dan wordt het alleen maar makkelijker. Stroom op de afgaande kabels meten bij de trafo en vergelijken met de stroom bij de gebruikers. Is er maar één legale gebruiker op die kabel, dan hoef je niet lang te zoeken.
de meter kan veel meer meten, dus ik denk dat ze de harmonischen of cosinus meten, evt de spanningsval op gezette tijden
De meter kan alleen cosinus meten van apparaten die achter de meter aangesloten zijn. Je zou wel weer de cosinus op de afgaande kabels bij de trafo kunnen meten en die vergelijken met de cosinus gemeten op de slimme meters.
Maar ja, dat alles werkt natuurljk alleen als de gegevens van de slimme meter beschikbaar zijn. En daar ga je dan met het hele verhaal van slechts eenmaal in de twee maanden uitlezen en/of administratief uitschakelen...
Als dit echt gaat werken, komt er natuurlijk binnen no-time een wijziging in de wet die het opsporingsdiensten toestaat de meter willekeurig vaak uit te lezen zonder toestemming van de gebruiker.
Zoals ik al schreef: function creep!
TonHek
Op 30 januari 2016 12:32:51 schreef BVZ:
Leds hebben weinig voordelen wat dat betreft, om aan hetzelfde aantal lumen te komen (ik dacht 90000 voor een 600W lamp) heb je dan nog steeds een berg stroom nodig. En zie het spectrum maar eens goed te krijgen.
//
begin
Aha... daarom lukt het niet. De kleurtemperatuur klopt dus niet, ook het UV is niet goed. Veel rood, en beetje blauw, en wat UV proberen.
//
eind
Poosje terug zag ik in zo'n amerikaans blad een "groeitoren" staan met daar tomatenplantjes in. Volledig uitgevoerd met Led's. De hint dat het eigenlijk niet om tomaten ging was duidelijk.
Ook in dat segment, net als de high end audio nonsens, zijn er dus volop bedrijven die een graantje mee willen pikken van de goedgelovigheid van de consument blijkbaar. Hier in NL is het onlangs verboden geworden om spul te verkopen, of ermee te adverteren, wat in relatie kan staan met wietteelt.
TonHek
Sorry, dwaalde even af van het oorspronkelijk topic.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 30 januari 2016 11:41:06 schreef Roetzen:
Ik sta daar ambivalent tegenover want het is wel goed dat die illegale wietplantages worden aangepakt, maar je ziet hier meteen al weer "function creep". De slimme meters worden ingezet voor opsporingsdoeleinden! Terwijl de meters bedoeld waren voor het meten van het verbruik ten behoeve van de rekening.
Daar sta ik niet ambivalent tegenover, het is simpelweg uit den boze. Het beste bewijs dat het hellendvlak-argument in geval van privacy eigenlijk nooit een drogreden is.
De beste bestrijding van illegale wietplantages is het legaliseren van productie en groothandel van wiet. De plantages die dan nog illegaal blijven, kunnen met een spaarzamer gebruik van conventionele opsporingsmiddelen aangepakt worden.
[...]
Ik ben benieuwd wat je standpunt wordt als je met de slimme meter over een poosje geld zou kunnen besparen.Als de energieleverancier over 5 jaar zegt:
"Vannacht tussen 2 en 6 is er veel aanbod van windenergie, we laten in deze periode de kWh prijs zakken met 40%"Dan heb je met je domme meter daar helemaal niks aan, die kan jouw energiegebruik in deze periode niet apart registreren. Die kan ook niet jouw boiler / vaatwasser / electrische-autoaccu-lader op dat moment signaleren om in te schakelen.
Van leverancier wisselen, want het zijn vast niet allemaal ballententen? Rechtszaak aanspannen? Zelf energie produceren en opslaan?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]
Ze zijn zat te krijgen. Maar niet geschikt voor de hennepteelt. Groei, in de 18u fase gaat prima, maar bloei, in de 12u fase wil niet echt lukken.
Maak maar een (betaalbare) ledlamp die de natriumlamp kan evenaren en een stuk minder verbruikt (= minder warmte, dat is belangrijker dan de energierekening...) en je hoeft een paar jaar later nooit meer te werken. Dat is zo'n beetje de heilige graal onder de kwekers. 
TonHek
Op 30 januari 2016 13:21:34 schreef BVZ:
Ze zijn zat te krijgen. Maar niet geschikt voor de hennepteelt. Groei, in de 18u fase gaat prima, maar bloei, in de 12u fase wil niet echt lukken.Maak maar een (betaalbare) ledlamp die de natriumlamp kan evenaren en een stuk minder verbruikt (= minder warmte, dat is belangrijker dan de energierekening...) en je hoeft een paar jaar later nooit meer te werken. Dat is zo'n beetje de heilige graal onder de kwekers.
Iets uitvinden.. HET gat in de markt en daarna "binnenlopen".
Tijd voor een nieuw topic in de sectie ontwikkeling !!
Niks een nieuwe CO voeding, maar de nieuwe CO lamp !!
@Bram,
Die leverancier ken ik geloof ik wel 
Maar dat zijn heel andere plantjes op de foto. Die gedijen wel onder dat spectrum. Kan ik wat lampen op test krijgen 
TonHek
Hier in NL is het onlangs verboden geworden om spul te verkopen, of ermee te adverteren, wat in relatie kan staan met wietteelt.
Aha... vandaar dat ik laatst geen potgrond meer kon krijgen, en ook geen balpen.
-
Hoe kun je met een slimme meter een wietplantage aantonen? De clou is toch dat wiet alleen groeit met stroom vóór de meter? 
Ik denk dat ze gewoon het inschakelpatroon herkennen. Elke dag om de 12u een in/afschakelpiek moet wel te herkennen zijn.
TonHek
Daarom moet je 2 ruimtes hebben, de ene aan als de ander net uit is 
TonHek.
P.s. Ik heb een jaar of 2 een Jacuzzi buiten gehad. Lekker het warme water in als het buiten kouder werd. Ik schrok me rot bij de afrekening. Moest flink bijbetalen.
Hup, dat ding de deur uit want het was echt te gek (stond wel bijna het hele jaar aan).
Het jaar daarop kreeg ik toch wel een opmerking van de energieleverancier hoe het kwam dat ik ineens een heel andere energie afname had.
[Bericht gewijzigd door TonHek op (74%)]
Op 30 januari 2016 14:09:45 schreef TonHek:
Daarom moet je 2 ruimtes hebben, de ene aan als de ander net uit is
Dan heb je ook een in- en afschakelpiek. 2 x zoveel zelfs.
mvdk
Golden Member
In de schakelhuizen van Stedin zaten nog duizenden mechanische max. tijdrelais, de z.g. S serie van BBC. Die worden of zijn nu vervangen door nieuwe apparatuur waar communicatiemodules inzitten.
Die dingen doen veel meer dan alleen maar een kabel afschakelen bij kortsluiting, die verzamelen data en kunnen dat continu naar het bedrijfsvoeringcentrum versturen. In het verleden waren er altijd een paar man onderweg om de sterkte van TF signalen te meten. Assimilatieverlichting heeft een onaangename eigenschap door die signalen weg te "zuigen". Werd er in een afgaande kabel een afwijking geconstateerd, ging men in die streng verder zoeken.
Kabels vanuit een schakelhuis lopen meestal langs zo'n twintig huisjes, en komen dan weer in hetzelfde of een ander schakelhuis terug. Ik denk niet dat Stedin een investering doet om alle huisjes van een of andere box te voorzien, voor die keren dat 't nodig is kan die meetploeg er op af gaan.
Het is waarschijnlijk één van de redenen dat Stedin al z'n TF installaties nog in gebruik heeft, terwijl ze zelf niet de gebruiker van die uitgezonden signalen zijn. Dat zijn OV netwerkbeheerders en elektriciteitsverkopers.
ZWAAR OFFTOPIC:
van mij mogen ze de wiet kweek legaliseren, maar dan ook netjes BTW, ACCIJNS en al die meuk erop.
Ik vind het BEZOPEN dat je over een brandstof, alcohol of tabak je helemaal scheel aan accijns betaald, maar dat wiet en hasj gewoon zonder dat verkocht mag worden.
en dat van iemand die niet drinkt, rookt of wiet gebruikt.
Overigens hier in de gemeente zijn coffeshops verboden (bergen op zoom en roosendaal hebben dat in een APV staan) Dus de prijs voor wiet is hier veel hoger als elders. (ja ik informeer nog weleens) gevolg is dat speed hier bijna net zo duur is en de overstap HEEL makkelijk..
EINDE OFF TOPIC.
ik ben wel benieuwd wat voor meter ze gaan plaatsen.... Een uitgeschakelde slimme meter (die dus stiekem toch aanstaat) of een echte domme meter.
"Ik laat u hierbij ook nogmaals weten dat ik mijn collega’s heb doorgeven dat u geen slimme meter wilt. Er zal binnenkort bij u een conventionele meter geplaatst worden. Ik wens u een fijne middag toe!"
ben heel erg benieuwd aan het worden, maar alle dagen/tijden die hun doorgaven zijn voor mij onmogelijk.. Of de kinderen komen uit school, of moeten naar school of mijn vrouw en ik zijn aan het werk.