Nieuw laser en dergelijke topic deel 3

Dit topic is gesloten

vandaag mn 45 mw groen zo goed als besteld :P
ik kan niet wachten todat ie hier is :D

@ smog ik geef je helemaal gelijk de ene heeft andere hobby's dan de ander

Op 9 december 2004 19:47:24 schreef SMOG:
ik wil mezelf geen freak noemen vind het meer een hobby en inderdaad de een houd van vissen de ander van auto's slopen en wij houden van lasers :)

Heej :) van al die dingen houd ik wel :p

Nou... alles aangeloten maar helaas werkt het niet!

Ik wilde het eerst maar eens proberen zonder het safety board!
Dus ik heb aangesloten de Xout+ en de Yout+ van de controller (van mylaserpage) naar de Xin+ en de Yin+ van de scanner driver, en de GRND's van de controller heb ik aangesloten aan de Xin- en de Yin- van de scanner driver maar het werkt niet gvd :(

Heb geen idee wat het kan zijn...

Komt er wel iets uit de controller ? Wat zijn de specs van dat ding ?
Heb je een scoop ?

Ik heb geen scoop helaas, maar er komt wel iets uit de controller, continu 6.8 volt, wel gek is dat als ik meet op X of Y out+ en de GRND dan krijg ik een -6.8 voltage, je zou verwachten andersom, dus heb ik het ook al andersom geprobeerd maar ook dan helaas geen sjoege.

Ik ben even terug aan het zoeken geweest in dit topic, maar begrijp ik nu goed dat je de controller van mylaserpage.de probeert aan te sluiten op een duur nieuw setje galvo's ?

Kun je even het schema van dat ding posten / doorgeven ? Die pagina geeft erg weinig informatie over hoe en wat met andere galvo-drivers (en mijn Duits is niet zo best :( )

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 11 december 2004 17:03:42

Ja, dat probeer ik inderdaad, heb alleen de controller voor de aansturing (dus heb er geen mot1 scanners bij gekregen)

Guido die het board maakt zegt dat het prima moet lukken...

Schema van dat board heb ik niet, staat ook niet online omdat guido ze zelf maakt...

Ik heb alleen een outY, GND, outX, GND die ik aan moet sluiten op de catweazle driver..

Jammer dat ik geen scoop heb want het kan volgens mij aan zoveel dingen liggen, wie zegt dat de output van het programma goed bij de controller aan komt via mijn LPT :S

Shit dit zeg, echt balen... zo lang gewacht werkt het gewoon niet

Niet verder zoeken aart

Want hij doet het! Alleen nog een beetje finetunen, hij maakt van een 2 een 5 :P

Ik ga nu ff eten zeg... sjees heb er honger van gekregen!

Wooww.. ben echt benieuwd Jelmer!! Hoop dat je snel pics kunt posten.. :)

Ik zal helaas nog even moeten wachten met het aanschaffen en bouwen.. maar het is goed om te zien dat het je gelukt is!

Succes met finetunen..

Foto's kunnen maandag helaas pas komen, heb m'n bluetooth dongle op m'n werk laten liggen :P

Nou heb ik nog 1 vraagje voordat ik het sloop, alles is aangesloten, dat safetyboard begin ik voorlopig nog niet aan, alleen blanking moet ik nog aansluiten, ik heb geen GRND meer over, mag ik bv een GRND gebruiken die al gebruikt wordt? of is dat niet aan te raden?

Op 11 december 2004 17:08:10 schreef Jelmer:
Guido die het board maakt zegt dat het prima moet lukken...

Schema van dat board heb ik niet, staat ook niet online omdat guido ze zelf maakt...

Ik heb alleen een outY, GND, outX, GND die ik aan moet sluiten op de catweazle driver..

Jammer dat ik geen scoop heb want het kan volgens mij aan zoveel dingen liggen, wie zegt dat de output van het programma goed bij de controller aan komt via mijn LPT :S

Guido test ze altijd nog even voor ze de deur uit gaan...
http://www.medialas.de/data/catIIdriver.pdf
Ik zou graag ook een Catweazle willen hebben, maar ik ontdekte dat de driver zowel positieve als negatieve aansturing per kanaal nodig heeft. En hoe ik dat uit de MOT-1 DAC moet krijgen weet ik ook niet.

Op 9 december 2004 11:10:05 schreef ledfreak:
de tim 622-3p is ook alleen nog in 5 mw versie te krijgen en vindt ik persoonlijk te duur
omdat je voor 150 euro meer een 45 mw versie hebt

Hey Ledfreak, waar vind ik dan een 45mW groen voor 185 euro? Ik heb vorig jaar (met Geronimoos) in een IA een 20mW gekocht, maar dat ding geeft steeds minder licht terwijl de voeding perfect is...
Wel een leuk kastje mee gebouwd, ik zal eens wat foto's maken.

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Op 12 december 2004 01:25:32 schreef Scoob:

[...]
Hey Ledfreak, waar vind ik dan een 45mW groen voor 185 euro? Ik heb vorig jaar (met Geronimoos) in een IA een 20mW gekocht, maar dat ding geeft steeds minder licht terwijl de voeding perfect is...
Wel een leuk kastje mee gebouwd, ik zal eens wat foto's maken.

Nou voor 185 nergens maar voor 250 wel in iedergeval
ja die 20 mw modules zullen wel iets te hoog afgesteld zijn geweest zijn waarschijnlijk 10 mw modules geweest waar ze de laserdiodes tot de mex hebben belast en naar loop van tijd worden ze dan steeds zwakker en gaan ze uiteindelijk uit

Op 11 december 2004 16:57:46 schreef Aart:
Ik ben even terug aan het zoeken geweest in dit topic, maar begrijp ik nu goed dat je de controller van mylaserpage.de probeert aan te sluiten op een duur nieuw setje galvo's ?

Kun je even het schema van dat ding posten / doorgeven ? Die pagina geeft erg weinig informatie over hoe en wat met andere galvo-drivers (en mijn Duits is niet zo best :( )

dat kan ook gewoon die negatieve ingang van de galvo's kan je gewoon aan de massa hangen zonder problemen

hang maar eens een speakertje op de y of y uitgang dan zou je in iedergeval geluid moeten horen
dat er spanning uit komt zegt verder ook helemaal niks

[Bericht gewijzigd door ledfreak op zondag 12 december 2004 10:47:19

Let wel op aardlussen. De controller (of liever: DAC) zal waarschijnlijk direct aan de gnd van de PC hangen, en daarmee aan de randaarde.
Zolang je een sym. X en Y ingangen van de galvodriver gebruikt is er niets aan de hand, maar als je straks de blanking asy. aansluit zou je problemen kunnen krijgen.

Ik zeg niet dat het gebeurd, maar het is wel mogelijk. Een optocoupler in de (digitale-) blanking zou dan een mooie oplossing zijn.

Hoe snel is die DAC (in punten per seconde) eigenlijk ?
Mijn eigen ervaring met geluidskaartjes op de parralelle poort valt wat tegen wat dat betreft, daarom ben ik wel nieuwsgierig. :)

Op 12 december 2004 12:42:00 schreef Aart:
Let wel op aardlussen. De controller (of liever: DAC) zal waarschijnlijk direct aan de gnd van de PC hangen, en daarmee aan de randaarde.
Zolang je een sym. X en Y ingangen van de galvodriver gebruikt is er niets aan de hand, maar als je straks de blanking asy. aansluit zou je problemen kunnen krijgen.

Ik zeg niet dat het gebeurd, maar het is wel mogelijk. Een optocoupler in de (digitale-) blanking zou dan een mooie oplossing zijn.

Hoe snel is die DAC (in punten per seconde) eigenlijk ?
Mijn eigen ervaring met geluidskaartjes op de parralelle poort valt wat tegen wat dat betreft, daarom ben ik wel nieuwsgierig. :)

ja ik raad zowiezo een optocoupler aan voor de blanking al is het alleen om de laser te beschermen
opzich zou de dac ruim over de 12k ilda heen moeten kunnen is meer een kwestie van de software dan de hardware

Dat valt me dan behoorlijk mee :)

Zit zelf met een half oog naar Medialas Mamba met een simpele goedkope parralelle-poort DAC te kijken, vandaar.

Ik heb zelf een paar dagen geleden mijn galvo's binnengekregen (General Scanning Z1002) met bijbehorende driverboards. De galvo's zijn groot en zwaar, maar wel lekker stevig. ;)
Er is helaas over deze galvo's of drivers niets te vinden op het internet, dus ben ik nu zelf bezig het schema van de driver op te nemen.
Is nogal een klus, het is een dubbelzijdige print die flink dicht bestuukt is.

Foto's heb ik geprobeerd te maken, maar dat is helaas nog niet gelukt. Mogelijk later meer, moet er ook nog spiegels op monteren en een tijdelijke mounting maken.

Zit op m'n zondag middagje een beetje rond te neuzen naar scannertjes e.d...

De Widemove scanners van Medialas lijken me wel een goede optie.. of zijn er goedkopere, betere? (Aart heef het bijvoorbeeld over General Scanning Z1002).

Misschien een domme vraag.. maar hoe wordt een beameffect als deze: http://www.flyingpictures.co.nz/gallery/laser-images/images/Laser-069.… tot stand gebracht? Zijn hier meerdere spiegels of X-Y scanners voor nodig of red je dit ook al met een paar goede en snelle galvo's? Heeft een beamsplitter hier mee te maken?

Heeft iemand trouwens de prijslijst van Medialas bij de hand? Heb het formulier ingevuld op de site, maar nog niks ontvangen..

Die General Scanning's zijn duidelijk oud, en waarschijnlijk relatief traag, exacte specificaties ontbraken. Daar was de prijs dan ook naar :)
Ik doe het puur voor de lol van het knutselen, heb geen groot budget.

Dat effect op de foto is waarschijnlijk een simpele grating (trali). Kost weinig (paar E - enkele tientallen E) en ziet er leuk uit. Zijn in vele soorten en maten te verkrijgen.
Het wordt alleen vrij snel een beetje saai vind ik.

XY galvo's icm modulatie zijn de meest universele manier om een laser te gebruiken voor showwerk, maar wel gelijk ook de duurste. Als je animaties wilt maken is het de enige optie, voor beamshows kan een optische bank met de nodige effectspiegels ook prima volstaan.

Ik heb die gast van mylaserpage al een paar keer gemailt op verschillende dagen, en nooit een antwoord gehad. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar dan?

Anyway, nog maar een keer proberen.

Op 12 december 2004 01:25:32 schreef Scoob:

[...]
Hey Ledfreak, waar vind ik dan een 45mW groen voor 185 euro? Ik heb vorig jaar (met Geronimoos) in een IA een 20mW gekocht, maar dat ding geeft steeds minder licht terwijl de voeding perfect is...
Wel een leuk kastje mee gebouwd, ik zal eens wat foto's maken.

Hee, ik heb dit probleem zelf ook ondervonden, ook mede door teveel tunen is m'n diode vorige maand doorgebrand. Ik ben bezig met een nieuw 9mm 500mw diode en driver om me module weer werkend te krijgen. Het plan is dus om me module in de kerstvakantie weer inelkaar te zetten met een nieuwe diode en een externe driver te bouwen.

zie hier me diode, kapot :(
http://home.student.utwente.nl/j.vandezand/laser/dsc03793_small.jpg

En me module die gedemonteerd is:
http://home.student.utwente.nl/j.vandezand/laser/DSC03789_small.jpg
http://home.student.utwente.nl/j.vandezand/laser/DSC03788_small.jpg
Oude driver:
http://home.student.utwente.nl/j.vandezand/laser/DSC03787_small.jpg

Ps: eindelijk ook weer is wat foto's...

Is dat nu een halve diode ? ;)

Heeft het "opvoeren" van kleine DPSS lasers (op basis van een gecombineerd Nd:YAG / KTP - kristal ? ) nu werkelijk zin in termen van levensduur, kosten en prestaties ?

@ foto's: Als mijn camera niet gejat was kregen jullie er veel meer te zien :( :'(

Op 12 december 2004 16:28:38 schreef Aart:
Is dat nu een halve diode ? ;)

Heeft het "opvoeren" van kleine DPSS lasers (op basis van een gecombineerd Nd:YAG / KTP - kristal ? ) nu werkelijk zin in termen van levensduur, kosten en prestaties ?

@ foto's: Als mijn camera niet gejat was kregen jullie er veel meer te zien :( :'(

diode is altijd 'half' geweest, het is een soort open constructie van een laserdiode. Soms zit hier nog een huisje omheen. Het verkleurde gedeelte bovenop hoort echter niet ;) das toch echt wel wat te warm geweest...

Trouwens ik kan ook voor een leuk prijsje aan groene laserpointers komen. Moet ik nog even verder informeren.

Op 12 december 2004 15:46:05 schreef geronimoos:
[...]
[afbeelding]

V*I = R? Meneer Ohm draait zich om in zijn graf!

Kan iemand trouwens de spelfouten in de titel van dit topic eens verbeteren?

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

Dit topic is gesloten