Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

Helaas met een beetje pijn in mijn hart afscheid genomen van mijn spectrum analyzer.
Een HP8591E, full options.

Een stagiaire dacht er zonder verzwakking mee op een zender te kunnen meten.
http://images.zaazu.com/img/male13-male-sad-lonely-smiley-emoticon-000052-large.gif

[Bericht gewijzigd door wielklem op dinsdag 16 februari 2016 17:32:57 (21%)

RTFM, dan pas vragen...
RAAF12

Golden Member

Gevalletje WA dekking? Zal laag in waarde getaxeerd worden, maar wel de moeite waard. Of repareren! Sterkte.

dus, weer een vacature bij de buurtsuper gevuld nu :P zonde van zo'n ding, echter brengen ze ook defect nog best wat op, vermits niet meer te maken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi Blackdog,

Interessante link ivm de 287, bij het toestel zat niks van software, enkel een cd-rom met documentatie.
Mij vorige multimeter was een doe-het-zelf-zaak model, die op het laatst steeds meer afwijkende resultaten gaf.....
Met deze ben ik heel tevreden :)

Dank je wel voor het posten van je open rigol voeding, zo kreeg ik het inzicht er maar niets aan te doen zolang er garantie op is.

Ik zet wel een muziekje op dat luider is als de voeding en de MSO1074, die ook behoorlijk kabaal maakt.

:)

[Bericht gewijzigd door KoenP op dinsdag 16 februari 2016 22:16:16 (17%)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Ik heb de ventilator van mijn rigols ook beide vervangen. Je moet bij de DP832 mogelijk nog even een parallel weerstand plaatsen om de stroom van de originele te matchen.

Maar wat bij mij meer hielp: ik heb bij zowel de scoop als de voeding het metalen roostertje bij de ventilator weggehaald en de scherpe randen afgevijld. Een hoop geluid komt van de turbulentie, ook om deze randjes.
De voeding hoor ik nu nauwelijks meer. De DS1000z maakt nog wat geluid maar stoort me niet meer.

En als je de DP832 open hebt: voer meteen even de mod uit waar je je ground van de uitgang 2 en 3 dik aan elkaar hangt uit. Dan ben je die offset als je naar de verkeerde ground retourneert ook (bijna) kwijt.

upd: sorry, miedema melde dit ook al..

Shock6805

Golden Member

Nu kan ik hier ook eens wat showen. :D

Eerst mijn gekregen scoop en (ik denk) zelfbouw signaalgenerator:

En dan nog mijn nieuwste speeltje, hij is sinds dinsdag thuis. Mijn nieuwe multimeter:

Deze gaat mijn oude fluke 87 vervangen voor het fijne werk. voor het wat groffere werk blijf ik braaf de fluke gebruiken. (op de achtergrond staat de trafo voor de CO-labvoeding. die mag hier ook bij als die af is.) ;)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
miedema

Golden Member

Ha Shock6805,

Gefeliciteerd met je aanwinsten. Met deze comi kun je een heel eind komen!

Je functie generator komt me erg "elektuurlijk" voor.....
Dus even gezocht, en ja hoor:

http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/functie-gen-front_elektuur-1984-600pix.png

Dit is het frontje van de functie generator uit Elektuur december 1984. Een XR-2206 generator, met verbeterde sinus, en een mooie discrete 50Ω uitgang.

Stuur me een mailtje als je interesse in het hele artikel hebt.

groet, Gertjan

Shock6805

Golden Member

Ik heb van dezelfde persoon ook een hoop elekturen gekregen. en dat frontje komt me verassend bekend over. ik denk dat die hier dus ergens rondslingert. Maar toch bedankt voor het aanbod.
Ik moet alleen nieuwe draadjes gaan halen, want die dunne draadjes die tussen de bnc's zitten zijn niet zo heel sterk. naargelang waar ik aan kom vervormt het beeld op de scoop al. Of de connectors van de signaalgen zijn versleten natuurlijk. Dat zou eigenlijk aannemelijker zijn, aangezien de draadjes uit de industrie komen. :p

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Sine

Moderator

Jep, XR2206 ding, daar hadden ze inderdaad het vreemde idee dat de VCO ingang een connector met contact moest zijn.

Zo uit m'n hoofd was er helemaal niets aan de hand als je die ingang ongebruikt liet zweven. Ofwel ... er kan prima een bnc op.

Hallo CO,

Nieuweling hier. Ik wil jullie mijn eerste serieuze aanschaf op meetgebied laten zien: deze PM3380B. Via Marktplaats gekocht zonder dat ik vooraf alle details kende. Ik was zeer aangenaam verrast toen bleek dat deze scoop was uitgerust met alle fabrieksopties. Dus én Math+ én IEEE-488 én Extended Memory én Aux-out!!!

Niet op de foto's te zien: de enorme grijns van de trotse nieuwe eigenaar.

Close-up van het scherm:

Meteen maar even een technische vraag:
De Probe Adjust geeft een wat afwijkend signaal: Vpp is netjes 594 mV (= 600 mV - 1%) maar de frequentie wijkt nogal af: 2,28 kHz ipv 2 kHz. Is dat normaal, of moet ik de scoop eerst even openmaken om het stof er uit te blazen?

Groeten,
Corneille

Hi Corneille,

In de eerste plaats gefeliciteerd met je aanwinst nu je vraag dat is moeilijk te zeggen heb je een andere bron signaal generator of heb je een frequentie teller tot je beschikking.

Het kan de kalibratie uitgang zijn maar het kan ook de tijdbasis zijn.
Ik zou nooit zomaar ergens aan draaien zonder te weten wat je doet en of het een beter resultaat teweeg breng.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
miedema

Golden Member

Ha Corneille,

Ik zou me geen zorgen maken over je Probe Adjust signaal.
Dat is bedoelt om, je raadt het al: de frequentie compensatie van je probes in te stellen.

Dus is het van belang dat het een mooie blok is, met schone & scherpe hoeken.
Maar wat precies de frequentie of amplitude is maakt natuurlijk helemaal niks uit. Vandaar dat daar ook niet de aandacht van de fabrikant ligt. Die frequentie wordt waarschijnlijk bepaald door een Ctje met 10% of 20% tolerantie.

groet, Gertjan.

Hallo Henk,

Goeie tip! Een second opinion van mijn multimeter geeft ook 2,28 kHz. Ik denk dat ik zo even ga kijken hoeveel stof zich in de scoop heeft verzameld.

Hallo Gertjan,

Dus zo'n afwijking is niet abnormaal? Dan zal ik me daar verder geen zorgen over maken, ook al omdat het signaal een mooie blokvorm heeft. Toch een beetje jammer dat Philips/Fluke op zo'n onderdeel een beetje zuinig waren terwijl de rest van de scoop zo degelijk is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 3 maart 2016 20:52:28 (42%)

miedema

Golden Member

Ha Corneille,

Ik heb het even voor je opgezocht.
Ik kijk in het Reference Manual: http://www.woutersenwouters.be/sites/default/files/products_attachment…

Op pagina 1-31 staat de spec voor de calibrator:

OUTPUT VOLTAGE: Peak-peak value 600 mV, Tolerance 1%
FREQUENCY: Value 2kHz, Tolerance 20%.

Jouw calibrator is dus (bijna) in spec :-)

Edit:
Je denkfout zit er in dat je naar de verkeerde grootheden kijkt.
De belangrijke grootheid, die je gebruikt, is hier de rechthoekige vorm van het signaal, frequentie en spanning zijn onbelangrijk. Met die vorm stel je immers je probe in.
Philips/Fluke heeft z'n ontwerp geoptimaliseerd om die vorm goed te maken.

groet, Gertjan.

goed dat je dat zegt, ik had vaker gemerkt dat 1:10 probes geen mooie rechthoek meer gaven op m'n tek. dat even bijgesteld met de trimcondensator in de probe en weer goed. alleen de tek probes welke bij de scope zaten plus nog 3 philips probes waren precies goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Edit: En hij is al weer dicht. Minuscule hoeveelheid stof, verder zo schoon en netjes, daar moet ik maar van afblijven.

Gevonden! Onder de kapjes van de voetsteunen zaten nog vier schroefjes verborgen. Sneaky.

Ik denk dat ik zo even ga kijken hoeveel stof zich in de scoop heeft verzameld.

Nou, zo eenvoudig gaat dat niet. Wie heeft er ervaring met het openmaken van zo´n Philips/Fluke-scoop zonder 'm naar z'n grootje te helpen? Ik heb aan de achterkant acht T10-schroefjes eruit gedraaid maar dat lijkt niet voldoende om de scoop uit z'n behuizing te kunnen schuiven. De vier schroeven boven op de kast zijn voor rack-montage?

Groeten,
Corneille

fred101

Golden Member

Op 28 februari 2016 15:40:49 schreef testman:
goed dat je dat zegt, ik had vaker gemerkt dat 1:10 probes geen mooie rechthoek meer gaven op m'n tek. dat even bijgesteld met de trimcondensator in de probe en weer goed. alleen de tek probes welke bij de scope zaten plus nog 3 philips probes waren precies goed.

Dat heet compenseren en is iets wat je altijd moet doen voor elke scoop/kanaal/probe combi. Daarom kun je ook niet elke probe op elke scoop gebruiken en staat er in de specs van beide een capaciteit bereik opgegeven.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Mijn nieuwe aanwinst is een Rek RKS3005D switching power supply gemaakt door Shenzhen Meiruike Electronic (China). Dit is een regelbare voeding van 0..30V en 0..5A.

Het bijzondere is dat hij heel klein (zie foto) en licht is, maar toch 150W kan leveren. Hij is voorzien van een ventilator, maar die is temperatuur geregeld en bij weinig vermogen staat hij stil. Regelen kan zowel voor spanning als stroom met 2 knoppen fijn/grof.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01292_cleaned.jpg

Sinds kort mijn nieuwste aanwinst: een MAVO-meter van de fa. Gossen GmbH. Werden gebouwd in de periode 1925-1930

miedema

Golden Member

Ik was gister een dagje bij rbeckers.

Daar had ik het voorrecht om mijn Fluke te mogen vergelijken met een Echte Grote Meter:

http://www.miedema.dyndns.org/co/IMG_1264-Fluke-8846A-echte-grote-meter-600pix.jpg

Helaas bleek wel dat mijn Fluke wat meer aangaf dan de Echte Grote Meter. Ik kan daar wel mee leven, het is tenslotte maar een kleine meter :-)

Wat wel opvallend was dat de Fluke en de bejaarde Keithley 193 199 van rbeckers het tot de laatste digit precies eens waren. Niet zo raar natuurlijk, het zijn tenslotte allebei kleine meters....

groet, Gertjan.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Gerjan, het schuifschakelaartje voor AC-DC, moet je even 3x schuiven, dan klopt het weer!

miedema

Golden Member

Ha Krelis,

Bedankt voor de tip. Jammer dat ik daar gister niet aan gedacht heb....
Dat zou toch eigenlijk niet nodig moeten zijn bij een Echte Grote Meter!

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Miedema,

Ziet er mooi uit, ik heb zelf een keithley 199 en die is het ook nog heel erg eens met de andere kleine meters ;-)

Groet Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
rbeckers

Overleden

Gertjan, mijn Keithley 193 is een Keithley 199.
Kleine meters hebben kleine cijfers. :)

miedema

Golden Member

Oeps... Ik denk dat de meters van rbeckers ook Keithley 199 zijn. Ik heb het aangepast.

Edit:
Ha rbeckers,
Wij posten kennelijk te gelijk. Het vraagteken kan weer weg achter de 199.....
Ik denk dat het typenummer wat verduisterd werd door de schaduw van de Echte Grote Meter :-)

groet, Gertjan.

[Bericht gewijzigd door miedema op zaterdag 5 maart 2016 12:06:46 (49%)

Dit topic is gesloten