Gould 1604 reparatie

Zo op de vrijdag wil ik nog wel eens een verloren projectje oppakken.
Vandaag is mijn Gould 1604 sampling scope aan de beurt die afgelopen week via MP is aangeschaft.

Leuk ding, maar voor ik uberhaubt aan testen toe kwam waren de rookpluimen veelvuldig aanwezig.

Diverse weerstanden rookten vrolijk mee.
R109 en R580 (10 ohm 1/8w) en C141 (4u7 6.3v) bleken iets wat defect. Ook de broertjes Rx09 in de overige 3 kanalen rookten vrolijk mee.

6.3 volt voor die C141 leek mij wat laag dus daar is een 16v in beland.
Tantaal heb ik niet liggen, kanaal 3 moet het maar met wat minder gaan doen :)

Dit werkte nu allemaal weer.

En dat was het einde van het beeld op de scoop, L601 kreeg het warm...

Nu heb ik de voeding volledig doorgemeten. Alles binnen specificatie. Geen bijzondere rimpels of overspanningen te bekennen.
Iemand een idee wat hier aan de hand is?
Het lijkt wel alsof alles wat maar met een R, L of C richting de VCC+12 hangt eerst even moet branden.

+ 12 staat op 11,998 met een rimpel van 2mV.

RTFM, dan pas vragen...
flash2b

Special Member

Zener diode D620 en C606 nog heel?

[Bericht gewijzigd door flash2b op vrijdag 8 april 2016 18:01:09 (13%)

miedema

Golden Member

Ha wielklem,

Ook hier al jaren een Gould 1604.
Vooral fijn voor z'n zeer langzame tijdbasis: tot 200sec/div!

Ik ken jouw probleem niet, maar kan wel een paar algemene tips geven.

Het is niet m'n meest stabiele scoop... Die problemen komen vooral uit de voeding. Die wordt heet, en verloopt. Veel wordt afgeleid uit de plus en min 12 voedingen. Verlopen die, dan verlopen andere spanningen ook. Maar ook je trace, DC offset etc.

Indertijd heb ik alle elco's op de voedingsprint vernieuwd, en alle regelaars met verse isolatie en thermische pasta gemonteerd. Dat scheelde veel.
Later heb ik die plotter in het deksel (waar toch geen supplies meer voor zijn) vervangen door een langzaam draaiende 120mm fan. Daarna waren de drift problemen echt weg. (en de scoop een stuk stiller)

Inmiddels zijn in mijn scope alle elco's vervangen, maar geen tantaaltjes (die ook in deze scope wel een slechte naam hebben)

Ook die glazen Ctjes aan de uitgang van de regelaars kunnen voor problemen / drift zorgen (C12, C22 en C18), Heb ik ook gehad. Vervanging door 1uF/35V tantaal loste bij mij dat op.

Verder een paar dingen om in de gaten te houden:

Er zit een accu op de hoofdprint die kan gaan lekken:

http://www.miedema.dyndns.org/co/IMG_6834--Gould-1604-backup-batterij-reparatie-600pix.jpg

Bij mij waren er al een paar sporen weggevreten voor ik het in de gaten had....
Ik heb hem vervangen door een Varta Mempac 0602, 3,6V 150mAh.

Ook heeft deze scoop een Schaffner netfilter, dat bij mij teer begon te spuiten:

http://www.miedema.dyndns.org/co/IMG_6839--Gould-1604---org-Schaffner-netfilter-600pix.jpg

Vervanging bleek lastig, omdat het ook een gecombineerde netentree, zekeringhouder en spanningscarousel is. Uiteindelijk heb ik geen vervanging gevonden, en gerepareerd door het filterdeel er al te slopen, en de rest te behouden.

Eventueel heb ik hier wel manual en servicedoc voor je, maar zo te zien ben je al voorzien :-)

groet & succes, Gertjan.

De zener is nog heel, van C606 kan ik dat dan weer niet zeggen.

Eigenlijk alle tantaal C-tjes zijn nog al gammel. Die staan ook op de nominatie om te vervangen voor ik er uberhaubt weer prik op ga zetten.
Na wat zoeken kwam ik er inderdaad ook achter dat dit een van de standaard problemen van de 1602 en 1604 is.

Om maar even aan tegeven hoe leuk deze tantaaltjes zijn;
Ik heb er een paar uit gehaald die prima leken. Doorgemeten met de LCR en ook redelijk richting de opgegeven waarden.
Dan sluit je ze aan op een standaard labvoeding 5 volt, iets verwarmen tot deze ongeveer een 45 á 50 graden zijn en haal een kop koffie.
Als je terug bent zit er een zwarte vlek op de plaats waar je net nog een tantaal had liggen.
Fijne dingen, heel betrouwbaar in stukgaan :(.

Ook de 2 elco's op het 5V deel van de voeding begroetten mij al als cabrio in spé. 2 stuks 220uF 6V3 parallel op een 5 volt lijn direct naast het koelblik. welke *** heeft dit zo ontworpen.. Maar goed, vervanging is aanwezig. 470uF 35v houdt het wel weer even uit.

Gelukkig heb ik inderdaad ook de service manual liggen, anders was ik er ook niet eens aan begonnen.

Die varta cel heb ik er ook direct uit gehaald. Helaas was die ook hier al gaan lekken, dus de interface aansluiting net als N12 en de IC's er rechts van mocht ook even los.
Gelukkig zijn dat maar een paar (honderd) pennen :(
De vervanger van deze cel is een standaard 3.2v 50mA celletje (VL2330) die nog ongebruikt in mijn lade lag. Niet netjes, maar doet het ook.

Wat Gertjan beschrijft over het netfilter mag nu ook bij de standaard problemen. Ook hier een mooie rookpluim.... (en een hartverzakking)
Mijn oplossing was de haakse slijper op het filter. Eerst het blik er af knippen en door slijpen op ongeveer 5mm na de overgang van plastic/blik. zo zit je exact in de spoel en blijven de aansluitpennen onbeschadigd. Die kunnen dan weer gebruikt worden. Vervangers zijn inderdaad niet of nauwelijks te vinden.

Mijn conclusie voor nu; fijne scoop, maar zorg dat je goede meet- en reparatie apparatuur hebt.
;)

(ps. de reparatie is nog niet klaar. die staat even in de wacht)

RTFM, dan pas vragen...

Voor wat beeldvorming over de tantaal condensatoren de volgende foto.
Dit is het resultaat van mijn 'ga koffie halen' experiment.

RTFM, dan pas vragen...

Dat herken ik, tantaaltjes geven ook wel eens een mooie knal. Dus tijdens het nuttigen van een kopje koffie de deuren open laten staan voor een akoestische feedback :-)

TonHek
P.s. Ten tijde dat ik dagelijks bezig was met reparatie's herken ik de tantaaltjes toch het meeste met kortsluiting als defect.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Afgelopen week ben ik maar weer eens verder gegaan en voiles zie hier het resultaat:

Alle tantaaltjes zijn vervangen door reguliere elco's.
Ze zitten toch alleen maar in de voedingslijn, dus dat zal het verschil niet maken. (laat de audiofielen het niet horen ;) )

Alles getest, alle kanalen werken keurig zonder noemenswaardige afwijking.

Tot slot nog even de plotter testen, maar hoe werkt dat nou eigenlijk?
Handleiding er bij en dan lees je het volgende:
'To plot the current view press the plot button.'

he watte?

Nou DIE DUS:

Goeiemorgen zeg... :(

Nu alleen nog opzoek naar nieuwe plot pennen.

RTFM, dan pas vragen...
Thevel

Golden Member

Mooi dat het weer werkt :)
Is wel een heel mooi scoopje hoor!

Tot slot nog even de plotter testen, maar hoe werkt dat nou eigenlijk?
Handleiding er bij en dan lees je het volgende:
'To plot the current view press the plot button.'

he watte?

Goeiemorgen zeg... :(

Nu alleen nog opzoek naar nieuwe plot pennen.

Er staat met koeie letters PLOT boven die knop. Waarom vindt je dat raar?

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
miedema

Golden Member

Ha wielklem,

Gefeliciteerd met je reparatie!

Ben benieuwd of je nog pennen kunt vinden voor je plotter. Dat is mij indertijd niet gelukt....

Zoals gezegd heb ik die plotter vervangen voor een 120mm fan:

http://www.miedema.dyndns.org/co/IMG_4647-Gould_1604_met_fan-600pix.jpg

Daardoor is mijn scoop een stuk stiller geworden, èn stabieler. (Die 120mm fan draait vrij langzaam, maar koelt wel de hele scoop). En met die fan als hoofdkoeling kon het kleine gierende fannetje achterin ook een stuk langzamer draaien.

Die plotter mis ik eigenlijk niet.

Het zou natuurlijk wèl leuk zijn als je die plot output kon afvangen, en als digitaal plaatje bewaren :-)

groet, Gertjan.

Hoi GertJan (en andere CO-ers natuurlijk!),

nou, die plot pennen kan ik wel vergeten.
Die zijn destijds speciaal voor Gould gemaakt. Ik heb via via via de producent nog wel op weten te sporen, maar helaas. Niet meer verkrijgbaar en vervanging is er niet.
Mijn oplossing was dan ook een standaard 4kleur balpen verbouwen tot plotpennen.

als je een fijne uitvoering neemt werkt dat erg fijn.

Nu heeft de scoop een tijdje stil gestaan tijdens mijn verhuizing. Afgelopen week ben ik weer begonnen om thuis alles in te richten en is ook de DSO weer eens aan gezet.

Helaas is deze na een tijdje ongebruikt te hebben gestaan wel opgehouden met werken.
Die staat dus wederom voor een service beurt in mijn vernieuwde werkhok. (foto volgt nog)

Bij een koude start zie ik alleen de frontpanel leds aan gaan. Bediening is niet mogelijk. Bij een warme start (beeldbuis en hoogspanningsvoeding) is dan al warm) zie ik even kort zijn opstart scherm, waarna het geheel weer keurig op zwart gaat.

De voeding heb ik nog niet na kunnen meten (meetsnoeren zitten nog in een nog niet gevonden doos), maar lijkt wel op orde.

Wordt vervolgt dus.

RTFM, dan pas vragen...

Ha leuk. Dat ding staat nog ergens op mijn werk in een hoekje in de kooi van faraday. Laatst geprobeerd en hij doet het gewoon. Ik zal die printer ook eens uitproberen. ben benieuwd wat hij doet. Vast nog wel ergens een doos pennen in een hoekje van de kooi staan ook.

Alleen vind ik het niet zo'n fijne scoop. Mijn TEK 7603 werkt prettiger.

Het zou natuurlijk wèl leuk zijn als je die plot output kon afvangen, en als digitaal plaatje bewaren

Voor sommige scoops/spectrumanalyzers bestaan beeldbuis vervang modules. Als de beeldbuis is uitgeblust komt daar een LCD (o.i.d) met een cpu en adc voor in de plaats. Het super oude apparaat maakt dan meteen de stap naar de moderne wereld maar blijft ouderwets analoog. De fouten die door goedkope en brakke hardware ontstaan zijn er niet en hoeven ook niet digitaal rechtgebreid te worden. Door die oude super degelijke hardware was die oude meuk vroeger zo onwijs duur.

De moderne nieuwe scoops en analyzers werken wel erg mooi overigens. Al mis ik wel het hele scherpe ragfijne lijntje van de oude analoge scoop. De redelijk nieuwe tek (1,5 jaar oud) die ik op het werk heb staan heeft maar een teleurstellend grofstoffelijk lcd display met een dikke worst van een lijn.

Gevonden:

http://testequipmentplus.com/LCD85662H.php

Dit is er een. Maar er zijn er meer.

miedema

Golden Member

Ha Wielklem,

Die plotpennen kon ik dus ook niet vinden :-)

Maar het verbaasd me dat je schrijft dat ze speciaal voor Gould gemaakt werden.
Bij mij zat er gewoon een standaard Alps printertje in.
(Uit mijn aantekeningen: Alps, type: PCA 104 plotter, assy no. 77190, loopwerk: Alps PTMPG2335A, 741320)

Jammer om te horen dat je weer een defect hebt....
Ik zou inderdaad weer bij de voeding beginnen. Dat blijkt toch de achilleshiel van deze scoop. En hou in je achterhoofd dat veel van de +12V wordt afgeleid...

@ Ex-fietser
Inderdaad is de bediening heel anders dan bij andere scoops.
Je moet er aan wennen, maar inderdaad blijft het niet intuïtief...
Maar hij kan dingen die mijn andere scoops niet kunnen :-)

Op 19 augustus 2016 00:28:02 schreef Ex-fietser:

miedema schreef: Het zou natuurlijk wèl leuk zijn als je die plot output kon afvangen, en als digitaal plaatje bewaren

Voor sommige scoops/spectrumanalyzers bestaan beeldbuis vervang modules..

Dat is niet waar ik aan dacht.
Ik dacht meer aan een microprocessor waarmee je de datastroom naar de printer kunt afvangen, en omzetten naar een digitaal plaatje....

Helaas ben ik niet handig met microprocessoren, dus mijn oplossing is een camera met mooie Zeiss macro lens :-)

groet, Gertjan.