NielsDerksen
Ik soldeer op gas :P.
Hallo mensen,
Ik gok dat hier al 1001 topic's over zijn, maar ik zit met een vraag.
Normaal gebruik ik 60/40 van Stanol 1mm. dik, en werkt prima.
Na het zien van >>>dit<<< filmpje bedacht ik me dat ik nog een rolletje had liggen van die samenstelling.
Hierin word gesproken over eutectic soldeer.
Dit lijkt mij de ideale samenstelling voor als je iets vasthoud met je handen. Ik heb vaak van die solderingen die kunnen bewegen, en soms gaat het mis, moet ik opnieuw verwarmen, enz.
Nu was ik net verder aan het bouwen met de CO labvoeding, en heb ik het rolletje eutectic geprobeerd. Dit vloeide voor geen meter.
Nu is het wel het geval dat dit een rolletje uit China is van Ebay, en het is een stuk dunner (ik meen 0,35 mm.).
Wat denken jullie? Het vloeit niet omdat het eutectic is, of omdat het goedkope bout soldeer is zonder fatsoenlijke rosin core?
Solderen meer mensen hier met eutectic soldeer?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Eutectic zegt niets over de soldeersamenstelling, alleen dat het (mogelijk) sneller smelt...
Willie W
Golden Member
Volgens mij vloeit het niet omdat er geen vloeimiddel inzit, of onvoldoende.
Staat er niets op de rol vermeld?
Op 23 april 2016 18:09:09 schreef Arco:
Eutectic zegt niets over de soldeersamenstelling, alleen dat het (mogelijk) sneller smelt...
Eutectisch is alleen Sn63Pb37.
Maar in het algemeen kan je stellen dat de toevoeging van een paar procent koper ipv lood beter soldeert dan Sn60Pb40.
Verder kan het percentage flux nogal variéren.
Eutectisch zegt wel degelijk iets over de samenstelling. Bij een tin/lood soldeer is de verhouding 60/40 de eutectische samenstelling. Bij deze verhouding gaat het soldeer plotseling over van de vloeibare naar de vaste fase en omgekeerd. Bij alle andere verhoudingen is er een overgangsfase waarin het soldeer zich brijachtig gedraagt. Het is dan niet vast en ook niet vloeibaar, en je kunt het dan als het ware nog een beetje boetseren.
Eutectisch is een woord dat zijn oorsprong heeft in het Grieks en het betekent letterlijk: goed verwerkbaar.
Eutectisch tin/load soldeer heeft een mengverhouding van 63 : 37.
Bij deze verhouding gaat het tin snel over van hard naar vloeibaar zonder een lang smeertraject.
Wanneer koper wordt bijgevoegd dan komen deze verhoudingen wat anders te liggen.
Meestal wordt echter near-eutectisch soldeer gebruikt met een verhouding van 60:40 omdat dit volgens de meesten wat fijner soldeert bij electronica onderdelen.
60:40 is echter geen eutectisch soldeer.
Op 23 april 2016 19:10:03 schreef KlaasZ:
Eutectisch zegt wel degelijk iets over de samenstelling.
+1. Volgens Wikipedia is dit specifiek de verhouding waarbij de componenten tegelijk uit hun (moleculaire) mix-structuur los komen. Maw: de snelst mogelijke overgang tussen vloeibaar en vast.
Maar misschien nog belangrijker: dit is ook de verhouding waarbij smelt temperatuur de laagste is van alle mogelijke verhoudingen. En lager dan die v/d afzonderlijke componenten.
Tin: 232 oC
Lood: 327 oC
Sn63Pb37: 183 oC
Andere verhoudingen daar dus tussenin, maar hoger dan 183 oC!
Volgens WP wordt Sn60Pb40 vaak gebruikt omdat het praktisch dezelfde eigenschappen heeft maar iets goedkoper is (ehm ja, tin $$ > lood $, zal voor de kostprijs nogal wat uitmaken die paar % verschil in verhouding ).
60 of 63% Tin boeit mij persoonlijk weinig. Dikte v/h soldeerdraad en wat er aan vloeimiddel inzit (en hoe: single-core vs. multi-core), is veel belangrijker voor het gebruiksgemak cq. resultaat. Dus pak gewoon wat je het prettigste vindt werken.
NielsDerksen
Oke, ik heb alles even doorgelezen, ook de link.
Wat ik begrijp is dat 63 : 37 wat minder vloeit (brugjes maken en vullen) t.o.v. 60 : 40.
Ik begrijp ook dat het kopergehalte in het tin soldeer aanzienlijk invloed heeft op het vloeien, maar ook het overgangspunt vast / vloeibaar (of de overgangsfase) beïnvloed.
Ik begrijp ook dat het van invloed is hoeveel vloeimiddel in de de soldeer zit.
Ik lees ook over meerdere kanaaltjes met vloeimiddel er in.
Heeft dit nog invloed op het vloeien?
Oke, wat ik nu denk dat het beste is:
Voor volderen van een print (of wat dan ook) wat stabiel ligt:
60 :40 met cu er in, en vloeimiddel (en dan een goede kwaliteit).
Voor op locatie uit de hand solderen, verbindingen van draad etc.:
63 : 37 Maar welke???
Ik neem aan zoeken naar 63 : 37 met koper, en vloeimiddel?
Edit:
Als ik bij onze grote vrienden met de >>>C<<< kijk, dan zie ik ook veel soldeer met 99% tin, en 1% koper.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Deze is namelijk ook eutectisch staat >>>hier<<<.
[Bericht gewijzigd door NielsDerksen op zaterdag 23 april 2016 20:09:38 (18%)]
Willie W
Golden Member
Op locatie mag je gewoon 60/40 gebruiken, dat is toch reparatie.
In de werkplaats waar je nieuw bouwd moet je loodvrij.
Ik gebruik eigenlijk altijd 60:40, zowel voor printplaten als voor losse soldeerverbindingen.
Het juiste merk is wel belangrijk in verband met het gebruikte vloeimiddel, zelf ben ik erg tevreden over Stannol.
Neem niet te dun soldeer, want dat bevat naar verhouding minder flux.
het liefst 0,5 mm behalve voor het SMD werk, daar gebruik ik 0.35 of dunner voor.
Voor het solderen van verzilverde onderdelen gebruik ik 62Sn,36Pb,2Ag.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Je zoekt het allemaal te diep en te ver. Denk ik.
Ik soldeer al zo'n jaar of 55 en heb me nog nooit druk gemaakt over welk soldeer ik zou moeten gebruiken. Ik koop een als "goed" bekendstaand merk in de verhouding 60/40 of met een toevoeging van koper.
Over de hoeveelheid en soort flux die in het soldeer zit is meestal maar weinig bekend. Alleen in de datasheets van de fabrikant staat het vermeld, niet op de webpagina van de winkel die het verkoopt.
Voor het grove werk gebruik ik al een aantal jaren een rol Stannol 1mm Sn60/Pb38/Cu2 en voor fijner werk Billiton 0,5mm Sn60/Pb40.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
In eutectisch soldeer zit GEEN koper. De verhouding is Sn63/Pb37. Het eutectisch vloeit een stuk beter dan 60/40. Ik gebruik in 99% van de solderingen Kester 63/37. Veruit het beste soldeer wat ik ken. Een stuk beter dan Stannol of Felder ELR 0.5.
Doordat het soldeer een exact smeltpunt heeft is het minder stroperig. Daardoor kan je er inderdaad minder makkelijk 'brugjes' mee maken. Maar dat is een groot voordeel bij het solderen van SMD. Ik zit zelden veel boven 210°C te solderen. Alleen bij grote oppervlakten of dikke aansluitingen.
De Stannol of Felder worden alleen nog gebruikt om bijvoorbeeld een draad te vertinnen of een dc-connector te solderen. Mocht ik ze niet gehad hebben voor de aanschaf van de Kester, waren ze er nooit gekomen.
@Willie W: thuis is er helemaal geen regel en mag je ook voor nieuw gewoon loodhoudend gebruiken. Bepaalde sectoren zoals luchtvaart of medisch zijn trouwens vrijgesteld van loodvrij.
Daar gaan we weer. Allemaal gezeur over niks. Ik gebruik altijd S39 in combinatie met 3mm dik soldeer, ook voor 0402 SMD, werkt voortreffelijk. Gewoon veel S39 toevoegen, veel tin en vooral lekker heet stoken, 480 graden of nog hoger is beter. Voor solderen geldt wat iedereen weet: veel zuur S39 en heel veel hitte - gasbrander is nog beter daan een bout!
In eutectisch soldeer zit GEEN koper
Dan begrijp je niet wat eutectisch betekent.
Er zijn genoeg andere soldeerlegeringen die eutectisch zijn.
Voor wat betreft Tin, Lood en Koper is Sn62Pb37Cu1 er een.
Het zilverhoudend soldeer dat ik eerder noemde is er ook een.
[Bericht gewijzigd door Brainbox op zaterdag 23 april 2016 20:55:12 (13%)]
Willie W
Golden Member
Op 23 april 2016 20:29:51 schreef buckfast_beekeeper:
@Willie W: thuis is er helemaal geen regel en mag je ook voor nieuw gewoon loodhoudend gebruiken. Bepaalde sectoren zoals luchtvaart of medisch zijn trouwens vrijgesteld van loodvrij.
Bedrijfsmatig moet je loodvrij werken, behalve bij reparaties en speciale vrijstellingen.
NielsDerksen
Op 23 april 2016 20:26:39 schreef evdweele:
Je zoekt het allemaal te diep en te ver. Denk ik.
Dat denk ik ook, maar dat filmpje uit de eerste post zette me aan het denken, en herkende direct het probleem.
Als ik dan toch nieuwe soldeer ga bestellen kan ik beter meteen goed spul bestellen was het idee.
------------------------------------------------------
Maar goed, nu de volgende vraag.
Waar kan ik fatsoenlijke soldeer bestellen buiten de grote C?
=> EOO.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
en herkende direct het probleem
Welk probleem bedoel je dan? De hele film van 20 minuten heb ik niet bekeken, dat duurt me te lang.
Is het niet veel meer het gebrek aan ervaring met solderen?
Je moet in elk geval zorgen dat 1 punt stabiel is zodat het niet kan bewegen en als je een draad of iets dergelijks in je hand houdt dat je ergens op steunt zodat je hand niet beweegt. Een klein bankschroefje of zoiets is een handig hulpmiddel.
Na een avondje doorzakken is het niet verstandig om kritische soldeerverbindingen proberen te maken
@ hieronder:
Dat soms tijdens het afkoelen de soldering beweegt, en "mat" word.
Dat overkomt iedereen met zekere regelmaat. Even opnieuw laten vloeien en klaar.
[Bericht gewijzigd door evdweele op zaterdag 23 april 2016 21:43:02 (14%)]
NielsDerksen
Op 23 april 2016 21:23:05 schreef evdweele:
[...]Welk probleem bedoel je dan?
Dat soms tijdens het afkoelen de soldering beweegt, en "mat" word.
Ik verwarm dan opnieuw, en laat het opnieuw afkoelen.
Ik weet genoeg mensen, volgende keer gewoon "normale" soldeer, met voldoende flux/vloeimiddel van een fatsoenlijk merk.
Dank u allen voor het meedenken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Uit een document van Multicore blijkt dat het verschil met gewone tin nihil is:
"Although 63/37 is the eutectic alloy, 60/40 is often used in practice as the slightly higher 5°C freezing range of 60/40 is of no practical significance and 60/40 is a
little cheaper than 63/37. Under conditions of slow cooling, 60/40 may give duller joints than 63/37 but this is a purely cosmetic effect."
Op 23 april 2016 20:31:30 schreef Hewlett:
Daar gaan we weer. Allemaal gezeur over niks. Ik gebruik altijd S39 in combinatie met 3mm dik soldeer, ook voor 0402 SMD, werkt voortreffelijk. Gewoon veel S39 toevoegen, veel tin en vooral lekker heet stoken, 480 graden of nog hoger is beter. Voor solderen geldt wat iedereen weet: veel zuur S39 en heel veel hitte - gasbrander is nog beter daan een bout!
zucht
Ik heb nog een doos vol met soldeerklossen van 500 gram.Geen idee welk merk, maar ik denk dat ik 300 jaar moet worden om het op te maken...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 24 april 2016 15:29:58 (15%)]
50/50 soldeer komt voor in de sanitair. Hogere smelttemperatuur dan 60/40 maar ook sterkere verbindingen ! Gebruik dit soms om een diodebrug in een alternator te herstellen. Vraagt 450° van mijn bout.
-Philip.