Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

Hewlett

Honourable Member

Deze Hameg scopen gedragen zich niet brickwall maar gaussisch, je amplitude op de scoop is toch echt wel heel veel minder dan de output van je signaalgenerator. Wat je scoop laat zien is niet betrouwbaar, je input is een sinus en dan laat een scoop met gaussisch gedrag op frequencties boven zijn bandbreedte ook wel een sinus zien. Zet er maar eens een blokgolf op, dat wordt het wel anders.

Ik heb een Hameg HMO3054 500Mhz scoop welke prima 1Ghz (sinus) signalen kan laten zien.

Lees dit Agilent/Keysight document maar eens door: http://cp.literature.agilent.com/litweb/pdf/5988-8008EN.pdf dan begriip je het gedrag van je scoop beter en het verklaart ook waarom high-end digitale scopen brickwall uitgevoerd zijn.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Op 30 april 2016 12:20:53 schreef Hewlett:
Wat je scoop laat zien is niet betrouwbaar, je input is een sinus en dan laat een scoop met gaussisch gedrag op frequencties boven zijn bandbreedte ook wel een sinus zien. Zet er maar eens een blokgolf op, dat wordt het wel anders.
.

Waarom zou je dat doen? die wordt weergegeven als een sinus, gewoon omdat de scoop niet hoger kan, niet omdat er iets zou fout zijn.

groeten

Kris

RAAF12

Golden Member

De vorm blijft wel sinusvormig, maar je schaalverdeling qua amplitude is weg. Ergo, je ziet iets wat er is maar veel kleiner. Zoiets kan wel nuttig zijn als er buiten de specs van het instrument wordt gemeten.
/OT
Zo zocht ik mijn TTL's uit, scopie deed 20Mc max. maar een aantal, standaard SN7474's deed het nog op 28 MHz wat buiten de specs was. Van enige blokvorm was geen sprake op het beeld. Zocht ze uit omdat er amper ECL was en de telpoort van het zelfbouwcountertje zomaar 78Mc méér kon meten.

fred101

Golden Member

Dat brickwall verhaal is in mijn ogen meer marketing dan echt belangrijk zolang je de scoop binnen zijn BW specs gebruikt. Wat hij buiten zijn specs doet is niet echt van belang, wat je daar meet klopt bij beide niet meer zoals ze zelf schrijven moet je dan een scoop met hogere BW nemen.

Het is geen onzin maar wel hangt het sterk af van hoe je het leest, een beetje nat is het zelfde als bijna droog. In dit geval, een beetje fout is gelijk aan bijna goed.

Je kunt het ook omdraaien, als je hogere frequenties wilt zien dan de BW van de scoop heb je meer aan een Gaussian response. De fout is in het begin wel hoger maar later juist weer minder. Je kunt hogere frequentie componenten zien dan bij brickwall. Maar hoe je het dan ook bekijkt, het is bij beide onbetrouwbaar.

Ze noemen een pulsresponse. Een snelle puls bevat heel veel hogere frequentie componenten. De gaussian respons zal deze naarmate ze hoger in frequentie zijn meer verzwakken (vlak voor de max BW en buiten de BW gaat dat door)
De brickwall zal de componenten vlak voor de BW grens minder verzwakken maar de componenten buiten de BW juist meer verzwakken. Dus in theorie heeft een gaussian scoop een betere pulseresponse. Hoeveel beter ligt aan de bandbreedte (een afbouw "zone" tot -80dB van 10 MHz breed bij 10MHz BW is een ander geval dan die 10MHz bij een 10 GHz scoop. Die eerste is dan bere Gaussiaans, de tweede super brickwall met de zelfde dB/div

Er is wel een groot voordeel aan brickwall voor de fabrikant. Je kunt zo makkelijker de bandbreedte softwarematig beperken en een dure upgrade verkopen zonder hardware aanpassingen te maken. Je moet dan echt een scoop met meer BW hebben want je ziet al snel niets meer buiten de BW. Bij gaussiaans kun je nog redelijk ver buiten de BW gaan. De amplitude klopt niet maar je kan wel zien of er leven is.

Maar uiteindelijk kan brickwall toch de beste optie zijn omdat het laatste stuk frequentie bereik tot het -3dB punt korter is. Maar daarboven valt er juist meer weg. Dus in theorie zal een gaussian scoop meer hogere frequentie componenten kunnen meenemen. Ik denk dat ideale brickwall meer ringing zal geven maar minder overshoot.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 27 april 2016 09:43:40 schreef Mathieu Verhorst:
Het is de 1212 uitvoering. Bandbreedte 100 mHz, uit te breiden tot 300 mHz.

Op 30 april 2016 11:35:40 schreef Mathieu Verhorst:
Hoewel het volgens de factuur de 100 mHz uitvoering betreft, heeft hij zelfs geen moeite met een 400 mHz signaal. Toch geeft 'ie in de setup aan, dat de 300 mHz update niet is uitgevoerd...

Een verschrijving is menselijk, maar nu toch even een opmerking omdat je het zo consequent fout doet, terwijl je de H wél consequent met een hoofdletter schrijft.

m = milli
M = Mega

100 MHz, 300 MHz, 400 MHz

If you want to succeed, double your failure rate.
Jinny

Golden Member

Bij gaussiaans kun je nog redelijk ver buiten de BW gaan. De amplitude klopt niet maar je kan wel zien of er leven is.

Klopt, in het verleden keek ik met een 50MHz scoop op 2 meter (144-146 MHz) of er leven was.
Waardes deugde natuurlijk niks van, maar daar ging het me ook niet om.
Werkte het of niet.
Als ik signaal had kon ik de volgende trap controleren...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 1 mei 2016 10:19:21 schreef Jochem:
[...][...]Een verschrijving is menselijk, maar nu toch even een opmerking omdat je het zo consequent fout doet, terwijl je de H wél consequent met een hoofdletter schrijft.

m = milli
M = Mega

100 MHz, 300 MHz, 400 MHz

Je hebt helemaal gelijk! Mijn excuses, ik zal er in het vervolg op letten ;-)

Op 30 april 2016 11:38:32 schreef Thomas93:
De amplitude van het signaal blijft ook even groot op 400MHz?

Neen, wanneer ik de frequentie verdubbel, halveert de weergegeven amplitude

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 mei 2016 18:02:01 (23%)

rbeckers

Overleden

Over die foto van de R&S HMO scoop.
De interne 50 Ω is niet gebruikt. Hoe is de scoop aan de meetzender gehangen?
Waar stond de meetzender op ingesteld?

Coax 50 Ohm, op scope met T-stuk en 50 Ohm terminator. Ik had de scope ook op 50 Ohm kunnen zetten, maar dit is een luxe die ik (nog) niet gewend ben ;-)
R&S meetzender op 0 dBm.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 1 mei 2016 18:02:16 (42%)

fred101

Golden Member

Een "echt grote meter" Van RBeckers gehad. Verder niets bekend. Loodzwaar en mega degelijk. Meer foto's: http://www.pa4tim.nl/?p=5620

Daarnaast een actieve analoge meter van Pantek. Niet met FETs maar met torren. Ik heb hem gelijk gerepareerd en gecalibreerd. Dat ding blijkt akelig nauwkeurig te zijn. Hij kan capaciteit meten (maar geen idee hoe) er zit een 1,2kHz puls generatortje in wat ze U.S.I noemen. En aan de zijkant een of andere "connector" waar ik de functie niet van weet. Helaas geen manual van gevonden.
http://www.pa4tim.nl/?p=5615 voor meer foto's

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die grote zou iets uit het onderwijs kunnen zijn. Goed afleesbaar op afstand, en zo geschikt voor demonstratie bij proefopstellingen en bijvoorbeeld om uit te leggen hoe je een multimeter (incl kiezen van bereiken) gebruikt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Bert_Camper

Golden Member

Die grote meter komt uit een elektronica onderwijssysteem van Philips. Het was een groot paneel met allerlei modules die je in een soort moederbord steekt. Op de modules zat bv een transistor, een weerstand, een condensator of een afgestemde kring.
Ik weet niet of de meter ook in het moederbord wordt geprikt of los op de labtafel van de leraar kwam te staan.

Groeten, Bert

[Bericht gewijzigd door Bert_Camper op maandag 9 mei 2016 10:38:35 (18%)

Vanwege Philips even in het 12NC-topic gecross-referenced.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Ha fred,

Die Pantec heb ik ook. Voor capaciteitsmetingen moet je waarschijnlijk 220V AC op die vreemde ingang zetten. Dat is iig bij de mijne zo. Mijn snoertje ben ik daarvoor waarschijnlijk kwijt.
Ik heb daar wel een handleiding/schema van. Bijgevoegd.
Weet je trouwens zeker dat die meter met transistoren in het V/A meetsysteem is uitgerust? Zijn die niet alleen voor die oscillator?

De 22,5V batterij voor de ingangsbeveiliging kun je nog via Amazone Duitsland krijgen.

Een beter potmetertje voor de set zero van het weerstandsbereik is geen weelde. Verder een fijnen meter...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Fred

Die Pantec komt mij zo bekend voor. Volgens mij heb ik in de jaren '70 met een bijna (exact) dezelfde gewerkt, maar stond er Philips op en zat er aan de zijkant een wieltje om hem op 0 te zetten. Maar ja dat is zo lang geleden, misschien vergis ik me.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
fred101

Golden Member

Bedankt Tidak, dat is een stuk handiger. Ze gebruiken dus idd 220VAC via die vreemde zij-ingang.

De torren zie je in het schema staan. 2 vormen een verschilversterker en twee een oscillator. Het zijn 3x BC238 en 1x AF126 Die laatste was dood, ook de 1nF condensator was niet lekker meer.

Die nul-pot is inderdaad een vreselijk beroerd ding. Dat is dus blijkbaar een "feature" ;-)

Edit: Net het manual/schema zitten bestuderen en dit is geen actieve meter.
Beetje vreemd dat ze 230V gebruiken om capacitieve reactantie te meten terwijl er een oscillator aan board is.

Kris hieronder: deze meet niet volgens de balistische methode in de twee aanwezige ranges. Hij meet de reactantie mbv een 50Hz sinus en geeft deze weer in capaciteit. Dat doe je met 230VAC.

De ballistische methode kan bij de meeste analoge meters en dus ook hier, en gebruikt DC om de condensator te laden. Hij moet in weerstand staan en meet de piekstroom (de max uitslag van de meter) Daarna moet je rekenen maar ze zijn zo aardig een conversie schaal af te beelden. Dit werkt alleen bij niet te lekke condensators.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred,

je Pantec meter is helemaal geen electronische VOHM...

Maar hij heeft wel een capaciteismeter volgens de "ballistische" methode, en dat had je nog niet schreef je onlangs.

groeten

Kris

miedema

Golden Member

Ha Fred,

Die "echte grote meter" is bij jou ideaal op z'n plek!
Kun je eindelijk aan de ene kant van je nieuwe 6½ meter bench in de gaten houden wat er aan de andere kant gebeurt :-)

groet! Gertjan.

mel

Golden Member

Op 9 mei 2016 07:16:44 schreef fred101:
Een "echt grote meter" Van RBeckers gehad. Verder niets bekend. Loodzwaar en mega degelijk. Meer foto's: http://www.pa4tim.nl/?p=5620
[bijlage]

Daarnaast een actieve analoge meter van Pantek. Niet met FETs maar met torren. Ik heb hem gelijk gerepareerd en gecalibreerd. Dat ding blijkt akelig nauwkeurig te zijn. Hij kan capaciteit meten (maar geen idee hoe) er zit een 1,2kHz puls generatortje in wat ze U.S.I noemen. En aan de zijkant een of andere "connector" waar ik de functie niet van weet. Helaas geen manual van gevonden.
http://www.pa4tim.nl/?p=5615 voor meer foto's
[bijlage]

Ik heb dezelfde pantec, maar ik heb geen connector aan de zijkant.Is dat niet apart bijgemaakt?edit: is toch niet exact eender, maar denk dat het zn broertje is. de layout van de schakelaar is anders.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Er zijn volgens het manual van Tidak 3 versies. Maar ik vond nog een Italiaans manual van weer een andere en op een Italiaans forum had iemand het over een versie met een 200Mohm stand. De versie met de 2 pF ranges heeft de connector aan de zijkant. Hij werd met een kabel geleverd die daar in moest tbv de 230VAC voor de capaciteit meting.

Wel grappig, ik had nog nooit van Pantek gehoord, er is bijna niets over te vinden, maar blijkbaar heeft het halve forum er een gehad. Ik heb hem gejusteerd (met wat trial en error omdat ik geen schema etc had) en het ding is akelig goed in elke range en ook over de hele schaal. Dat zie je niet vaak. Ten minste ik niet :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Nou, het halve forum :-) Er werd bijv. ook in Elektuur mee geadverteerd. Qua naamsbekendheid doet dat veel. Pantek ads staat nog wel online in ouwe Elektuur's afgebeeld. Het zegt eigenlijk meer over jou, dan over het merk Pantek :-)

Ik ken de Pantec wel. Het schema is zowat een kopie van de typische Japanse multimeter (Hansen, Kyortisu, Sanwa) uit begin jaren 70. Maar de wals en de schakelaartjes waren wat minder. Philips had tot in de jaren 80 een kleine multimeter dat je kon kopen via service, zou me niet verbazen mocht dat ook een Pantec product zijn.

groeten

Kris

Schimanski

Golden Member

Dit type meter werdt ook onder merknaam Chinoglia verkocht. Staat er toevallig net een te koop. zendamateur.2dehands.nl

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
TinusTech

Golden Member

Ik heb ook zo'n Pantec. De versie zonder USI. Die overbelastingsbeveiliging was erg prettig en werkte ook heel erg snel. De 22.5 volt batterij was ook noodzakelijk voor het hoogste weerstandsbereik. Helaas is mijn 22,5V batterijtje leeg en vraag ik me af of ik een nieuwe zal bestellen. 7 lithium knoopcellen zouden het ook moeten doen.

Al eerder op dit forum kwam deze meter ter sprake http://www.circuitsonline.net/forum/view/87443

[Bericht gewijzigd door TinusTech op maandag 9 mei 2016 23:36:44 (14%)

Dit topic is gesloten