Op de Jutberg liep ik een Fluke 8800A tegen het lijf.
Nu die weer is gerevitaliseerd is het tijd voor een familie portretje:
De bovenste, een 8000A heeft mijn vader ooit nieuw gekocht, rond 1975. Toen ongeveer het mooiste wat nog betaalbaar was voor de hobbyist.
Ik gebruik hem nog steeds vrij veel. Voedingen in de gaten houden, op de acculaadtafel etc. Een echt werkpaardje.
Bleek nu, na al die tijd (zo'n 40 jaar...), nog steeds aardig in cal te zijn.
De middelste, 8600A, heb ik een paar jaar terug voor weinig van Marktplaats gevist.
Hij heeft een flinke reparatiegeschiedenis achter zich voor hij goed bruikbaar werd. Na reparatie deed hij het wel maar was niet stabiel... Verder zoeken leverde slechte tantaaltjes, en vooral slechte contactjes, haarscheurtjes in solderingen en printbreukjes op... Maar nu is hij weer zeer betrouwbaar en stabiel.
Ik gebruik hem veel. Vooral voor dingen als voeding rails in de gaten houden etc. Met z’n 200µA stroombereik ook ideaal om elco’s te formeren. Lekker klein, dus past overal nog wel op of bij.
Eigenlijk net zo handig als de 8000A, maar dan met een digit meer
De 8800A is dus nieuw, van de laatste Jutberg. (Voor zo weinig dat ik het niet kon laten....)
Deze meter is gemaakt voor ander gebruik dan de bovenstaande. 5½ digit mét guarding en shielding. 4 draads Ohm meting. Maar weer helemaal geen stroombereiken.....
De uitlezing gaf onzin aan. Dat bleek te komen door een erg lekke voedings elco. Meteen alle voedingselco’s vervangen door mooie longlife elco’s. (Vishay maakt nog axiale, maar steeds meer typen worden "end of life"...). Daarna de verification tests doorlopen, en bleek de meter bijna nog in cal te zijn (gemiddeld een paar laatste digits te laag)
Verder was de aan/uit toets afgebroken. Even rondkijken op het web leerde dat het een veel voorkomend probleem is.
Door de hefboomconstructie staat er veel kracht op die toets. En dat plastic wordt met de jaren brosser, en de netschakelaar plus bedieningsmechaniek gaan juist zwaarder lopen door uitdrogend vet..... Dat betekend ook dat zo’n toets lastig te vinden zal zijn. Ik heb een steviger alternatief bedacht. De toets van achter volgegoten met epoxy lijm, en er draad in getapt. Daar een boutje in, met een mooi hoesje er overheen. En natuurlijk die schakelaar gesmeerd
De afgelopen dagen heb ik besteed om alle drie opnieuw te calibreren en justeren. Dat ging prima door mijn nog nieuwe 8846A als referentie te gebruiken. Wat wel een flinke opgave bleek was om alle benodigde spanningen te maken. (en dan nauwkeurig en stabiel genoeg...)
Alle drie stonden er eigenlijk opvallend goed bij, en hadden alleen wat tweaken nodig om weer in cal te komen. De 8000A was nog origineel (laatste cal 1975....), de 8600A had ik zelf al provisorisch opnieuw gejusteerd met de toen beschikbare middelen.
En dit is het resultaat:
Dat de 8600A niet precies op 10,000 staat is hem vergeven. 10V was ook geen ijkpunt, dat was 19,000V voor het 20V bereik.
Groet, Gertjan.