Dit is misschien een stomme vraag maar ik stel hem toch. In het solid-state relais van deze site staat een apart voedingsschema. De +12V van de voeding moet op de +12V van het relais, maar waar moet ik de - op aan sluiten?

Alvast bedankt

Heb het schema eens bekeken, en naar mijn idee hangt de massa direct aan de netspanning van 220 volt, of dit klopt weet ik niet, maar beetje vreemd en onduidelijk is het wel.
Misschien dat wat extra uitleg er bij al een boel opheldering brengt.

SWS

Die min is idd wat verwarrend omdat er helemaal geen negatieve voedingsspanning is. Maar zoals je kan zien staan er ook twee massa symbolen in het schema. Alles aan massa is altijd met elkaar verbonden.

Marcel

ik heb exact dezelfde vraag als SWS.. ik heb deze vraag ook al eerder gesteld. Hoe kan die emitter vd optocoupler nou op de 230V~ staan?

hij staat niet aan de 230V~ maar aan de massa draad en niet aan de fase draad.

Dat klopt; een ietwat vreemde schakeling.
Stel dat je een loodaccu als 12 volt voeding gebruikt
staat de 230 Neutraal op de accu,
Stel dat de 230 Volt ingangen van een stekker komt
( die je kan omdraaien ? ).....heb je 230 lappen op je accu

google "solid state relais" geeft nog andere oplossingen die GEEN extra voeding nodig
hebben: http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/solidstate.html

Op vr 25-10-2002 20:41:55 schreef elektron_:
Dat klopt; een ietwat vreemde schakeling.
Stel dat je een loodaccu als 12 volt voeding gebruikt

Leuke stelling, maar waarom zou je dat willen als je die 12V net zo makkelijk ook uit het net kan betrekken. (zoals hier dus ook gedaan wordt)

Marcel

Op vr 25-10-2002 23:39:54 schreef Marcel:

[...]

Leuke stelling, maar waarom zou je dat willen als je die 12V net zo makkelijk ook uit het net kan betrekken. (zoals hier dus ook gedaan wordt)

Marcel

De 12 Volt voeding hier is optioneel, en zou kunnen vervangen worden door een reeds bestaande 12 volt bron en dan zijn bovenvermelde risicos
best bekend.