Goedenavond allemaal.

Sinds 7 maanden ben ik in het trotse "bezit" van een klein jochie (Jorik) en sinds een maand ligt hij op zijn eigen kamertje in zijn veel te grote ledikantje. s'Nachts word hij regelmatig wakker en geeft dan al jankend aan dat zijn Nijntje nachtlampje aan moet. Deze brand 5 minuten en gaat dan automatisch uit, Jorik ruim tijd gevend om in slaap te vallen. Nu vind ik het niet erg om dit te doen, maar ik zou dit willen automatiseren. En omdat hij gekleurde lampjes machtig mooi vind wilde ik dit doen door zijn ledikant te versieren met een stukje led-band namelijk de overbekende ws2812. Aansturing wilde ik doen door een 12 kanaals capacitieve module de mpr121 welke ik wilde koppelen aan de spijlen van zijn bedje. Als hij dan gaat staan en twee spijlen aanraakt gaat de strip zachtjes branden in een willekeurige kleur, net welke spijlen hij te pakken heeft. Echter de spijlen zijn van hout en ik verwacht dat de module daar niet (goed) op reageerd.(heb de module nog niet binnen - Ebay.) Daarom wilde ik ze beschilderen met elektrisch geleidende verf. Nu heb ik Bare Conductive verf gevonden, maar dit was je met water en zeep weg en dat is niet de bedoeling. Weet iemand een goede geleidende verf welke ik hiervoor kan gebruiken ? Graag niet giftig, want als Jorik op zijn vader lijkt, gaat hij zijn toekomstige tanden in de spijlen zetten ;) Alvast bedankt.

Als je capacitief wilt meten, is het niet de bedoeling dat je de geleider direct aanraakt; je zou dus over die geleidende verf weer een laagje gewone verf moeten doen om dat te voorkomen.

Ik ken niet direct geleidende verf, afgezien van een soort inkt met een of andere zilver verbinding erin, maar ik denk dat dat wel een tikkie prijzig wordt voor zo'n project.

Er bestaat een goedkope, geleidende stof die je gemakkelijk kunt aanbrengen, en je zeer waarschijnlijk al in huis hebt: grafiet! Je kunt met zacht potlood een geleider tekenen, maar ik denk niet dat je daar nog goed overheen kunt schilderen.

Je kunt, geloof ik, wel zelf geleidende "verf" maken van houtlijm met grafiet. Misschien kun je daar vervolgens wel overheen schilderen. De aansluitingen kun je dan aan de kopse kant maken met metalen punaises of zo.

Ik heb nog wel *ergens* een pot met fijn grafietpoeder liggen; als je dat wilt proberen, en ik die pot nog kan vinden, kan ik wel wat naar je opsturen.

In plaats van die LEDs zou je ook kunnen kijken naar "electroluminescent wire", dat is een vrij dikke draad die mooi homogeen licht geeft als je er een driver aan hangt (zie eBay, Aliexpress, etc.). Het nadeel daarvan is wel dat elke draad maar 1 kleur kan geven, en het idee dat elke combinatie van spijltjes iets unieks doet is natuurlijk wel erg gaaf.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (23%)]

Ik ken alleen Wurth Zinkspray wat ik wel eens gebruik,dat geleid erg goed.
Het lijkt mij niet gezond om daar aan te knabbelen\sabbelen.

Als de spijlen hol zijn (zal natuurlijk wel niet... :) ) kun je er een metalen staafje in stoppen als capacitieve electrode.
Als je een draaibank hebt kun je zelf misschien iets daarin doen... (gat erin boren in de lengte)

je hebt verf die ijzerpoeder bevat, die was specifiek om bordmagneten op te kunnen plakken. echter zal die ook wel elektrisch geleiden..

Daar zat ik ook al aan te denken, maar je zou ook kunnen proberen de spijlen in de lengterichting te splijten, en de twee helften met een draad of stukje folie erbij weer op elkaar lijmen.

Zink is niet bepaald goed voor je, hoewel een enkel schilfertje verf waarschijnlijk niet direct ernstige gevolgen zal hebben. Van alle metalen die je zou kunnen gebruiken, lijkt ijzer me het veiligst, waarschijnlijk gevolgd door aluminium en titanium. Een van de weinige goede, niet-metallische geleiders, grafiet, lijkt me met wel de beste optie; dat is gewoon koolstof (mits je geen grafiet met lood gebruikt natuurlijk!). Gelukkig bevat "potlood" al lang geen lood meer.

@testman: niet perse; het lijkt me vrij waarschijnlijk dat die ijzerdeeltjes elkaar lang niet altijd raken, en dan is het dus goed mogelijk dat er geen geleidend pad bestaat. Eigenlijk vind ik het verbazend dat het met houtlijm en grafiet wel schijnt te kunnen, dus misschien werkt het wel hoor, ik heb het nooit geprobeerd.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (20%)]

Op 13 juni 2016 23:59:07 schreef SparkyGSX:
Gelukkig bevat "potlood" al lang geen lood meer.

De stift is zelfs nooit lood geweest (De Nederlandstalige wiki kletst het sprookje na; de Engelstalige heeft de uitleg: bij de eerste ontdekking van een mijnbare grafietafzetting dacht men even dat het om lood ging).
Toch was loodvergiftiging door sabbelen op potloodjes wel mogelijk, maar dat zat hem in de verf van de buitenkant. En dat is gelukkig verleden tijd.

Je kan trachten op de spijlen een heel fijn draadje te lijmen. Vb 1 ader uit een soepel kabeltje of zeer fijn wikkeldraad (te recupereren uit een oude transformator). Eventueel zelfs meerdere parallel om gevoeliger te werken. Met voldoende grondlagen en laklagen en tussentijds voorzichtig schuren vermoed ik dat de aangebrachte draadjes ineens vast en beschermd zitten en niet meer zichtbaar zijn. Zo nodig kan je een fijn kerfje maken waar het draadje in verzinkt.
Andere mogelijkheid is een stripje alupapier kleven maar dat wordt moeilijk om degelijk aan te sluiten.
Eventueel de proef nemen op een stukje hout(oude borstelsteel)om het bedje niet te beschadigen.

Knutselen is een hobby, maar ik zou wat netter met jouw 'bezit' omgaan. Geef dat kind de kans om op een normale manier in slaap te vallen, en hou hem niet wakker met één of ander project van je. Dit hoort er gewoon bij, sommige kinderen vallen niet in slaap op commando, maar dat is waarschijnlijk al een paar millennia zo.

op één van mijn vorige jobs hadden wij een zwarte stift met geleidende inkt.
daar kon je op een plat papier een lijn tekenen, en dan met 2 draadje had je een weerstand. door één van die draadjes te verschuiven over die lijn, had je een pot meter.

mischien die stiften eens zoeken?
ook een leuke
https://www.youtube.com/watch?v=W_ouYLeIkoo.

mischien een schakeling maken met microfoon? al die hard genoeg weent, kan de schakeling ook aanspringen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Kun je de spijlen (of een aantal) niet vervangen door alu buis?

Ik denk dat je met het geautomatiseerde lampje precies het tegenovergestelde bereikt dan je bedoeling is.
Het kind ontdekt het mechanisme van het inschakelen van het lampje en gaat er mee spelen. Hij wordt afgeleid van zijn eigenlijke taak, slapen.
Een mens slaapt het best in het donker of bijna donker.
Voordat leds bestonden waren er al nachtlampjes met een neonlampje, dat was voldoende om de duisternis niet helemaal pikzwart te maken.

Ik het vooral eens met hunter en evdweele, maak geen hobbyproject van het bed van je kind. Het kan in jouw ogen duizend keer veilig lijken, maar je wil er niet aan denken dat zo'n ventje verstrikt raakt in een stuk draad of kabel, zich openhaalt, brandt of gewoon te weinig goed slaapt door de afleiding.

Om je expirimenteerdrift toch tegemoet te komen, misschien kan je iets maken met een paar lichtsluisjes, zodra hij gaat staan of met z'n handjes boven het bed uitkomt wordt er iets op het plafond geprojecteerd, dit alles ver en veilig bij het bedje vandaan en ik zou het zeker met een klokje uitschakelen tussen 20:00 en 6:30.

Overigens, waar haal je die energie vandaan om zo'n project te verzinnen? Ik was al blij dat alle flesjes, badjes, luieremmers en sabbeldingen proper klaar stonden. Pas op, als je vrouw het niet meer trekt terwijl jij met lichtjes zit te hobby'en ben je dubbel de pineut! ;)

Een geleidende coating vind je op de buitenzijde van kathodestraalbuizen. Het staat bekend onder de naam Aquadag en is voor zover ik weer op basis van grafiet.

Het is ook verkrijgbaar in spuibussen met "grafietspray" (ter reparatie)
Wordt onder andere geleverd door verkopers van contact sprays, maar ik weer niet welke

mijn pleegzoontje van 10 maand wil s'avonds ook niet zo snel slapen.
Nu geven we hem elke avond zo een breekstaafja en daar is die knetter op (ja ik weet het hij kan er op bijten,n maar dat is heel sterk en bovendien niet giftig)

Grafietspray is er onder andere van CRC Kontakt Chemie onder de naam Graphit 33.
Maar of dat voor kinderen die eraan sabbelen nu zo veilig is?

Eind jaren 80 had ik een sleuf gemaakt in het hout van de deuropening. Daarin kleefde ik een strook aluminiumfolie en dichtte ik de sleuf af met Bison-kit. Even opschuren en verven en je zag er niets van.

Wat ook helpt is om niet bij ieder geluid dat je kind maakt naar z'n kamer te stormen en kijken wat er aan de hand is.
Als een kind wakker wordt wil het niet meteen zeggen dat er wat aan de hand is.
Laat je kind rustig 5 a 10 minuten z'n gang gaan, waarschijnlijk zal het weer in slaap vallen.
Hebben jij en je vrouw veel genot van, want je kind weet dat hij niet altijd z'n zin zal krijgen.
Opvoeden doe je al vanaf de geboorte!!!

Die grafietspray is uitgehard niet toxischer dan verf. En dat betreft dan allen het bindmiddel; grafiet is koolstof en sowieso niet giftig

Mits je het niet als fijn poeder inademt, maar dat geldt voor vrijwel elke stof die niet wateroplosbaar is.

Wacht even met het nachtlampje, maar als je spruit kan kruipen en nog steeds gefascineerd is van lampjes, kun je iets maken wat mijn vader vroeger voor mij maakte. Een flinke plank, met veel verschillende electrische dingen (bellen, zoemers, verschillende lampjes (nu leds)) op ingewikkelde manier met elkaar verbonden en met allerlei stekkers, schakelaars en drukknoppen aan- en uit te zetten. Aandrijving per batterij uiteraard. Uren speelplezier. En misschien een levenslange fascinatie voor electriciteit en electronica.... Nadeel was weer, dat ik als deup binnen een uur door had hoe die stopcontactbeveiligers (kwartslag draaien) werkten.

die stopcontact beveiligingen waren toen ik opgroeide niet meer nodig. 1x een spijker erin gestoken, dat werkte voor de rest van de kindertijd als leermiddel..

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (91%)]