ik heb een k4000 narmaal zijn er 4 condersatoren van 200uf op de voedings plaat in mijn vesterker zijn er 2 van 470uf 450v mag dat de 2 condes...van 100uf 400v waren droog ik heb ze vervangen ,,,ook graag de verbeteringen aub ,dank bij voorbaat ,Jos

???????
Na 3x lezen begrijp ik nog niet wat er staat.....

Het is niet zo dat je in je 1e post ook maar 1 zin mag schrijven :-)

groet, Gertjan.

sorry het is al nieuw voor mij ik heb een k4000 velleman gekocht ik heb de versterker niet geprobeerd de verkooper zij die bromd op de voedings ptind zijn er 4 conesatoren van 200uf 400v die zijn vervangen door 2 condes....van 470uf 450v [mag dat]??? ook heb ik de 2 condesatoren van 100uf 400v vervangen ,,,die waren droog ,heb ze vervangen ik zet de versterket niet aan tot det ik weet of er nog verbeteringen kunnen aagebracht vorden

JA zwaarder voltage is beter dan lager, nooit lagere voltages gebruiken bij condensators! De waarde moet wel hetzelfde zijn of ook niet lager. Brom komt vaak door een aardings probleem of los contact. Ik denk dat er dus ergens een los contact is door een breuk op de print ergens of een losse soldering. Meet eens met een multimeter banen door en contacten van aansluitingen schakelaars e.d. Onderdelen die warm worden zijn daarbij eerst verdachte op de print... Is er geen kabel losgeraakt? Merk ze vooraf of maak foto's met je telefoon zodat je weet hoe ze hebben vastgezeten (bij oudere versterkers met losse bandkabels ingeklemd)

Op 15 juni 2016 11:50:40 schreef jostop:
sorry het is al nieuw voor mij ik heb een k4000 velleman gekocht ik heb de versterker niet geprobeerd de verkooper zij die bromd op de voedings ptind zijn er 4 conesatoren van 200uf 400v die zijn vervangen door 2 condes....van 470uf 450v [mag dat]??? ook heb ik de 2 condesatoren van 100uf 400v vervangen ,,,die waren droog ,heb ze vervangen ik zet de versterket niet aan tot det ik weet of er nog verbeteringen kunnen aagebracht vorden

Brom kan ook 'n kapotte buis zijn of een slecht afgestelde eindtrap.
Heb je de buizen al getest? Bias gemeten?

PS: Zoals altijd opletten met buizenversterkers, de spanningen hier zijn levensgevaarlijk!

En niet zonder speakers (belasting) testen....

Is de versterker geaard via het 3 polige netsnoer en bromt deze ook als de ingang is kortgesloten? Bij zo'n zelfbouwversterker kunnen allerlei fouten worden gemaakt. Bijv. onjuiste bedrading bij de triode aan de input. Bij kortgesloten input mag er alleen wat ruis hoorbaar zijn, geen brom.

Fouten kunnen gemaakt worden, maar na ruim 20 jaar zal deze toch wel eens goed gespeeld hebben mag je aannemen(K4000 is van rond 1994!).
Ik heb hier jammer genoeg geen schema van deze eerste uitvoering, op Velleman.be ook niet meer terug te vinden, voeding van de huidige versie is anders opgebouwd.
De C welke is vervangen, zijn hier geen resten van een C-R-C filter?

En als de verkoper kan melden dat deze bromt heeft deze dus al spanning gezien, heb je de versterker zelf al aangezet? Zo ja, bias ledjes in het midden(groen)?
Deze wijze van afregelen is wel gelijk aan de huidige versie, handleiding te vinden op:
http://www.velleman.eu/downloads/0/assembly/assembly_manual_k4040.pdf

Als je even https://www.google.nl/#q=velleman+k4000+schematic kijkt rollen de schema's je om de oren. Ik noem maar wat 'brom'zijstraten om de TS te bewegen wat meer info te verstrekken. Maar dat de aan/uit knop onberoerd blijft na de elco wissel geeft dat wel te denken.

Raaf; helemaal begrijpelijk.
Ik had idd wel even wat links aangeklikt maar kwam eigenlijk telkens op een schema van de latere versie of zonder de voeding tegen.
In mijn papier versie(K4040) staat wel wat bijgeschreven over het oude type, oa dat voeding anders was opgebouwd, maar dat is ook zeker 10 jaar geleden, geen idee meer wat...
Maarja, meedenken zonder dat eerst zeker is dat ruststroom en bias juist staan heeft weinig nut.
Verder is de versterker zelf dermate simpel dat daar weinig problemen in kunnen zitten.