rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
En voor de goede orde, je rode ledjes reageren niet of nauwelijks op het aan-zijn van de groene DUT ledjes, en andersom?
Op 2 september 2016 14:08:40 schreef rew:
En voor de goede orde, je rode ledjes reageren niet of nauwelijks op het aan-zijn van de groene DUT ledjes, en andersom?
Dat zal toch niet rew, anders heeft hij er niets aan met kleur herkenning.
@ TS,
De versterkingsfactor van de eind trap valt mij eigenlijk nog mee.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
@rew: de groene LED is nauwelijks gevoelig voor rood licht, de rode wel enigzins voor groen (gelukkig minder dan voor rood). Ik gebruik precies dezelfde LEDs als in de DUT voor een zo groot mogelijke match*.
Maar omdat de testprocedure de kleuren een voor een aanstuurt èn steeds maar naar 1 detector tegelijk kijkt is het verschil goed te zien.
@Lambiek: het eerste experiment leverde ongeveer 5nA/LED (50mV op de 10MΩ meter) voor de groene en ruim 4 keer zoveel voor de rode; ik wilde een lagere impedantie 'naar buiten' en wat meer output. Vandaar de TIA met 1M voor rood en 2M2 voor groen en de achterliggende 48 en 100x versterkers. De gebruikte opamps hebben een voldoend lage offset en een lage bias stroom om er geen last van te hebben.
Mocht ik toch nog in de problemen komen door een te lage uitgangsspanning kan er nog wat meer versterkt worden en ook de TIA kan nog een tandje hoger.
* Een LED als detector heeft zijn maximum gevoeligheid iets onder de golflengte van zijn eigen maximum emissie, vandaar dat rood wel enigzins op groen reageert en niet andersom.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 2 september 2016 15:59:51 schreef fatbeard:
@rew: de groene LED is nauwelijks gevoelig voor rood licht, de rode wel enigzins voor groen (gelukkig minder dan voor rood).
Precies. Dat wilde ik even bevestigd zien. (incl de afwijking van de theorie "rood reageert wel een beetje op groen").
Ik gebruik precies dezelfde LEDs als in de DUT voor een zo groot mogelijke match*.
Maar omdat de testprocedure de kleuren een voor een aanstuurt èn steeds maar naar 1 detector tegelijk kijkt is het verschil goed te zien.
Ja, dat begrijp ik. Maar het liefst wil je dus ook detecteren dat een foutje een groene led heeft gemonteerd waar een rode bedoeld was. En doordat de gevoeligheid verschilt kan je dat mooi zien.