Ik moet de output van een foto-diode (meer precies: een LED die als zodanig ge/misbruikt wordt) meten, de opgewekte foto-stroom ligt tussen de 5nA en 15nA.
Een LED, omdat ik ook kleur moet herkennen: het zijn bi-color LEDs die uiteraard niet door bijvoorbeeld een kortsluiting in de aansturing (ook) de verkeerde kleur mogen geven. Leek me handiger dan allerhande optica met kleurfilters enzovoort...
Gelukkig hoeft het alleen relatief, we willen alleen weten of de 4 LEDs van de juiste kleur allemaal aangaan en niet één van de verkeerde kleur. Dus heb ik elke LED van een tegenhanger voorzien en die per kleur parallel gezet:
Dat werkt wel, maar met 5nA per gedecteerde LED is de opbrengst wel wat magertjes.
Met een doodgewone DMM is die 5nA op de werkbank prima te meten (50mV op de meter), maar het moet in een iets "rumoeriger" omgeving gebeuren via veel langere kabels. En dan komt er een laadkromme om de hoek kijken: de kabelcapaciteit moet door die 5nA geladen worden en dat kost tijd (enkele seconden) voordat er een min-of-meer stabiel meetresultaat is; dat is voor een productietest (time=money) niet handig.
Ergo: er moet gebufferd en versterkt gaan worden.
De standaard oplossing voor een fotodiode versterker
maakt alleen gebruik van weerstanden die nogal groot zijn (10M of meer), dat wil ik graag voorkomen omdat dat een en ander wel gevoelig maakt voor storingen en vervuiling.
Wat is een slimme manier om met weinig onderdelen toch een output te krijgen van rond de 1V per LED?