Groot mengpaneel hufterproof bedienbaar maken via klein paneeltje

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Voor een wijkcentrum zoek ik een oplossing om een groot professioneel mengpaneel tegen de gebruikers te beschermen.

Het mengpaneel heeft 12 kanalen, een zee aan knopjes waar niet iedereen goed mee omgaat. De set wordt ook wel's verhuurd aan mensen die de zaal daar huren. Nu zoek ik een manier om de huurders wel gebruik te kunnen laten maken van het geluidssysteem, maar waarbij het grote mengpaneel beschermd is door het bijv. op te bergen in een afsluitbare flightcase.

We denken er nu aan om een mini-paneeltje aan te schaffen waar gebruikers max 2 xlr microfoons in kunnen pluggen, een line-ingang om via laptop of mobiel mp3's te kunnen afspelen en eventueel een usb-ingang voor usb-sticks.
Microfoons en line-ingang moeten volume-geregeld kunnen worden.
De main-output van dit minipaneeltje wordt dan aangesloten op een kanaal van het grote paneel waar het volume meteen begrensd wordt.

Weet iemand waar zo'n minipaneeltje te krijgen is waar echt maar 3 volume knoppen op zitten en verder geen toeters en bellen?

Grts Michel

leime

Golden Member

Hallo Michel,

Bedoel je zoiets? Deze heeft maar één xlr-ingang, maar als je hier verder kijkt staat er misschien ook wel een type tussen met twee xlr-ingangen.

Groeten,
Emiel

EDIT: Deze bijvoorbeeld? Heeft wel alweer meer functies dan alleen volume. Maar met een kleine uitleg aan de huurder misschien wel bruikbaar?

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Bedankt voor je reactie Emiel.
Ja dat lijkt er wel op inderdaad.
Dit zou voor ons ideaal zijn maar heeft eigenlijk nog veel te veel knoppen.

Ik denk eigenlijk aan zoiets qua bedienings-eenvoud.

Als je 2x XLR inputs wilt, zit je al gauw aan die Behringer mixertjes die al voorbij kwamen. Vaak voor weinig op MP te vinden.
Die extra knoppen (toonregeling, panning, aux/effect send etc) zijn toch niet erg? Daar kan men niks mee verkloten. Desnoods haal je de knoppen van de potmeters af, als je niet wilt dat men eraan zit.

In het geheime zender gebeuren heb je nog wel eens van die simpele 4x mic mixertjes met schuifpotmeters (foto). Alleen zijn die dan weer vaak ongebalanceerd-in.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Zoek eens op installatiemixer. Meestal 19" ima in te bouwen
Vaak zit daar met genoeg op. Sommige hebben de luxe van vaste instellingen (toonregeling) etc, die voor een gewone gebruiker onbereikbaar zijn.
Merken
TOA, ECLER, MONACOR

Gewoon 3 of 4 draaipotmeters en aansluitingen in een plaat aluminium, MDF of iets dergelijks schroeven? In het deksel van de case die op slot kan. Je kan ook een goedkoop paneel inbouwen zodat ze nergens bijkunnen, maar dan blijf je vaak nog met 'biergevaar' zitten dat erin kan lopen. En dat krijg je nooit zo sterk als een potmeter van 3 kilo van 1 of ander lasapparaat of bakkersmachine ;)

Overigens is "Volume begrenzen" als ik de beschreven combinatie goed inschat niet mogelijk.
De beschreven "grote" analoge mixers hebben zelden (nooit ? ) iets van dynamics en als je het zo instelt dat het niet ver genoeg uit te sturen is is er nul headroom op de kleine, die dan clipt. Dat wil je ook niet..

Een gepaste oplossing tegen te luid gebruik is een limiter in enige vorm. Ik zou de grote uit de keten halen als hij niet nodig is, het scheelt allemaal weer risico en afschijvingen :)

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wanneer je er een los paneeltje tussen zet mogen ze toch aan de knoppen draaien wat ze willen? Zelf haal je het er tussenuit en ben je klaar.

Even zoeken en tadaa: minimengpaneel met mp3

Is je dat nog te uitgebreid, dan kan het nog echt minimalistisch: pepperdeck Je zal dan de mp3 beperken tot een jack snoertje en het gebruik van mobiel/mp3 speler. (pech voor de iphone7 gebruikers).

Als je zoekt naar een karaoke mixer kan je nog meer vinden.
Pas wel op met het afsluiten van je mengpaneel dat het niet over verhit raakt.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.
Voorbeelden genoeg, dus dat gaat vast goedkomen.

@Aart
Je snijdt wel een belangrijk punt aan.
Is dat niet mogelijk door de output van het kleine mixertje aan te sluiten op één input op de grote en daar het volume dusdanig in te stellen dat het geluid in de zaal binnen de perken van de regels blijft als het volume op de kleine op maximaal wordt gezet?

Voor het maximaal volume wordt normaal altijd een limiter gebruikt!!

Zet die gewoon achter de mengpanelen en dan heb je geen probleem met je vergunning, uiteraard de limiter afgesloten in een kast zodat ze er niet bij kunnen...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Juist. Ik heb goede ervaringen met de Dateq SPL-2 limiter. Niet echt Hifi maar hij werkt uitstekend, en als je met van buitenaf opgelegde beperkingen te maken hebt kun je je geen fouten veroorloven.

Ook op een kleine mixer kun je overigens flinke fouten maken waardoor alles clipt, gaat rondzingen of zelfs de mixer zelf gaat oscilleren. Dat wordt dan wel begrensd door de limiter maar klinkt alsnog afschuwelijk. Daar doe je met simpele middelen niets tegen anders dan uitleg geven over correct gebruik.

Als je dit toch wilt ondervangen zijn er geheel automatische systemen zoals b.v. scholen en andere zalen zonder technici die gebruiken. Zie bijvoorbeeld dit: Allen & Heath iDR. Ik verwacht dat het ruim buiten budget zal zijn, maar het kan zinnig zijn te weten dat het bestaat. Ik ben het in de praktijk wel eens tegen gekomen, het leek inderdaad geheel foolproof.
Eén te bedienen schuifje per vast toegewezen kanaal, allerlei compressie / limiting en rondzingen leek onmogelijk.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Vandaag 's wat lopen stoeien met het koppelen van 2 mengpanelen.
En dat ging eigenlijk gewoon probleemloos.
Op het grote paneel het volume begrenzen en op het kleine kun je doen wat je wilt.