rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even snel...
Ik heb dit spreadsheet gemaakt van jou metingen.
Als ik de los gemeten dempingen als leidend beschouw, dan heb ik voor de 16 mogelijke combinaties uitgerekend wat de totale demping zou moeten zijn. Daarnaast een kolom met wat je gemeten hebt en de afwijking die daaruit volgt.
Met combinatie-nummer-12, hebben we een rare afwijking. Zou het kunnen dat daar een meetfout is?
Zonee, dan is het een hint dat het weinig zin heeft om met deze nauwkeurigheid de totale demping te voorspellen door de boel bij mekaar op te tellen. Dan heeft deze module gewoon 10-20-20-20 als dempingen en kan je dat beschouwen als 10-20-40, drie bits om 0-70dB demping in te stellen met stappen van 10dB.
Dan is hier de conclusie van deze meting dat het nog 1 tikkie beter kan: door x+z samen als de "40dB demping" module te gebruiken, is de afwijking nominaal nul. Dan gebruik je maar 8 van de 16 combinaties, maar wel met nominaal geen afwijking. (die jij toch wel gemeten hebt!).
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha leime,
Je kunt niets meer meten aan de verzwakkers van Weinschel deze zijn zo nauwkeurig dat je op rf microwave niets meer kunt doen.
Het meetset wat ik heb (ik denk dat er in Nederland nog nooit een verkocht is) is uiterst precies.
Met de Y methode zit je denk ik afhankelijk welke bron je gebruikt een aantal factors mis.
Je kunt deze dempers alleen maar volgens het calorimetrisch meetprincipe goed meten.
Voor het gebied waar in @blackdog deze gaat gebruiken zijn ze vlak binnen 0.025dB tot zeg 100MHz maar ook hier zijn verschillende krachten van toepassing denk aan temperatuur reflectie enz je mag verwachten dat zo'n demper per stap binnen .075dB zit en een combinatie van de stappen .1dB dat kan je zelf met een signaal generator en analyzer niet meten.
Groet Henk.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi rew, 
Weinig tijd vandaag gehad, ik ga morgen je post even doornemen en kijken of ik iets kan vinden wat niet klopt.
Henk
De Weinschel begingt bij 100MHz te zakken in amplitude, ik heb het dan over rond de 0,1dB.
Moet meer metingen doen om er enigzins zeker van te zijn dat het niet mijn meetmethode zijn die meer afwijkingen geven.
Gegroet,
Blackdog
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik had al meer metingen gedaan aan de verzwakkers, ben alleen een deel van de metingen kwijt...
Dit zijn de gegevens van de KAY-C bij 1Khz gemeten.
-1dB = -1dB
-2dB = -2dB
-4dB = -4dB
-8dB = -7,98dB
-16dB = -16,02dB
Dit zijn de meetgegevens van de KEY-D verzwakker bij 1Khz gemeten.
-0,1db = -0,09dB
-0,2dB = -0,2dB
-0,4dB = -0,39dB
-0,8dB = -0,79dB
-1dB = -0,99dB
-2dB = -1,99dB
-4dB = -3,99dB
-8dB = -7,97dB
Hou er vooral rekening mee, dat de afwijking van 0,01dB rond 0,1% afwijking zit.
En we hebben hier hier over een 50 Ohm system, 1% van 50 ohm is 0,5 Ohm en 0,01% is nog 10x kleiner en dat is 0,05 Ohm.
Dit geeft al aan dat de verbindingen zeer goed moeten zijn, net al de overgangsweerstanden van de gebruikte relais in de verzwakkers en dat deze contactweerstanden van deze relais zeer stabiel blijven.
Dit alles is nu gemeten bij 1Khz met de daarbij nauwkeurig uitgemeten aanstuur en afsluit impedantie.
Hierna ben is gaan meten met de SA, dat is niet simpel!
Dit zijn de variabelen die meespelen:
Opwarmen van de SA.
Drift van de SA na opwarming als je een amplitude resolutie kiest van 0,1dB.
Uitgangs impedantie van de tracking generator in de SA.
Ingangsimpedantie van de SA.
Je gebruikte kabels.
Gedrag SMA koppelstukje voor het "nullen".
Aandraai moment connectoren.
Tracking generator uitgangs vemogen.
Verzwakkers op de uit in de ingang van de SA en ook afhankelijk van de demping van deze verzwakkers.
Enz enz.
Ik had dus een aantal metingen gedaan en ben deze kwijt, daar dit voor precisie metingen veel tijd kost ga ik deze voorlopig niet herhalen.
Zover ik het uit mijn hoofd heb onthouden, gingen de meeste verzwakkers rond de 100Mhz 0,1dB down en na een paar honderd Mhz kwam er een slinger in van rond de 1dB.
Ik heb het vermoede dat dit grotendeels door mijn meetsetup komt.
Ik maak mij hier verder niet zo druk om, het ging om het aansturen van de relais spoeltjes met een Arduino.
En ik ga niet de toegevoerde frequentie meten aan de verzwakker om die ook nog eens met een tabel optimaal te corrigeren 
Ik heb al genoeg te doen...
rew
Ik heb net mijn lijstje bekeken en zag daar geen foutjes in.
Ook jou lijstje heb ik bekeken en ik weet niet goed wat je bedoeld met rara afwijking, bedoel je hiermee de +0,03dB te weinig wemping?
Gegroet,
Bram
rbeckers
Overleden
Dat een SA niet simpel is, hangt niet alleen af van de gebruiker. 
Wat helpt zijn o.a. screenshots, foto's, manuals, etc...
Bij een paar honderd MHz is een rimpel van ongeveer 0,5dB normaal.
electron920
Hi,
Dat is het punt met een scalar analyzer heb je tijdens het kalibreren geen informatie m.b.t. de fase.
Daarom is het gebruik van een vector analyzer een beter keuze maar ook duurder.
Ik kan de Rigol analyzer niet misschien kan je twee keer kalibreren per kanaal dan kan je open/short gebruiken je heb dan informatie m..b.t. 0° en 180°
Ik denk dat in het gebied waar @blackdog in is geïnteresseerd het geen probleem is om met de scalar anayzer de verzwaker te meten de looptijden zijn heel klein t.o.v. de golflengte.
Groet Henk.
blackdog
Golden Member
Hi, morge 
De verzwakkers zoals deze gebruik ik meestal beneden de 200Mhz.
Ik wou met mijn lijstje van "problemen" alleen aangeven wat er allemaal meespeeld bij nauwkeurige metingen.
0,1dB resolutie is geen kinderspel en al helemaal niet als dit over frequenties gaat van 1Mhz tot boven de 100Mhz.
Die 0,1dB is grofweg 1% en als vergelijking kijk dan eens naar de Agilent 1272A handmultimeter, bij 1Khz op zijn best 1% + 25 digits.
Kom je boven de 1Khz dan wordt het al 1,5% + 25 digits tot 5Khz.
De output van de tracking generator in de Rigol SA is vrij krom met grote amplitude sprongen.
Ook is de Ri van de generator niet netjes 50 Ohm.
Dit zelfde geld voor de ingang alleen zover ik het heb kunnen achterhalen is de ingang een stuk vlakker wat betreft de SWR.
Het is en blijft een Low Cost SA, maar door trucjes kan je toch zeer aardige resultaten behalen.
Bij het meten gebruik ik zowel op de TG outgang als op de SA ingang een prof HP verzwakker van 10Ghz of meer bij 6dB.
Hierdoor ziet mijn te meten opject een veel reëlere impedantie aan de in en de uitgang.
Ik zal het er mee moeten doen, ik klaag niet 
Gegroet,
Bram
electron920
Ha blackdog,
Dat heb je goed ik denk dat het belangrijk is te onderkennen dat er aan elke meting beperkingen zitten nu zit dat aan jou kant wel goed
maar er zijn hele volksstammen die de laatste digit toch nog even op nul moeten zetten 
Voor wat de Rigol betreft ik denk een hele goede analyzer plus punt blijf ik vinden is de plots mooie documentatie dat is bij de oudere apparaten nog weleens een probleem 
De verzwakkers is een goede oplossing om de reflectie demping te verbeteren mits je uiteraard goede verzakkers gebruikt anders werkt het averechts want ook een verzwakker heeft een eigen VSWR aan ingang en uitgang de looptijd tussen in en uit is op jouw golflengte klein en zullen bij elkaar op geteld worden let hier op.
Verder als ik naar je metingen kijk zijn de verzwakers in orde voor de ruis meetplaats waar ik mee bezig ben heb ik verzwakkers zelf samengesteld is ook geen 50 Ω en ik ga zoals je weet veel lager in frequentie dan zijn de dunnefilm elementen in de verzwakker niet zo goed meer.
Groet Henk.