Kan de kleurweergave van een TFT monitor na een aantal jaren verslechteren?

Op mijn werk gebruik ik een TFT monitor uit 2008 waarvan ik vermoed dat de kleurweergave geleidelijk slechter wordt. Ik heb de indruk dat de weergave van de kleur blauw in de loop der jaren steeds lichter wordt. De (CFL) achtergrondverlichting staat niet erg hoog, dus slijtage daarvan lijkt me niet zo waarschijnlijk.
De monitor heeft zo'n 4000 uur (geschat) gewerkt
Herkent iemand dit verschijnsel? Zo ja, vervangen, zo nee, monitorcalibratie?

Die met CCFL verlichting zeker wel

Mijn monitoren worden elke 500 branduren gekalibreerd.
Daarvoor gebruik ik een Spyder van Datacolor.

Drie jaar geleden was een monitor niet meer te kalibreren en die heb ik toen vervangen.
Als je met foto's en video bezig bent wil je niet dat de kleuren erg gaan afwijken.

Welk merk en type is je monitor en met welke verbinding zit hij aan je computer?

@necessaryevil Ik gebruik een Samsung Syncmaster 2268W. De juiste driver is in Windows geïnstalleerd.
De aansluiting is analoog (VGA) omdat monitor en bijbehorende computer geen andere aansluiting hebben. Overigens heeft e.e.a vroeger geen problemen gegeven en is het geleidelijk veranderd, Aan de aansluiting kan het m.i. niet liggen.

@ Tidak Ada Verandert de lichtkleur van CCFL bij veroudering? Ook al na 4000 uur? Ik heb de ervaring dat TL-buizen veel langer meegaan, daarbij daalt wel de lichtopbrengst.
Bij deze monitor heeft de lichtopbrengst zeker nooit op maximum gestaan, dan zou je denken dat het met de slijtage wel meevalt..

De lichtkleur van CCFL veranderd inderdaad bij veroudering. En ik vind 4000 uur ook erg snel. Je kan natuurlijk een maandagochtend model hebben. Maar nu je zegt VGA te gebruiken zou het daarin misschien ook mis kunnen gaan. Condensatortje dat verloopt ofzo?

kleur veranderd idd bij veroudering.
mijn laptop na 9jaar begon zo erg rare kleuren te krijgen. als ik dan vergelijk met een ander scherm, was mijn laptopscherm langs 1 kant volledig roze. vooran bij het koud opstarten, had die echt een rode gloed maar dat ging weg na 2min (het roze links bleef)
panel veranderd en probleem weg

De fosfors veranderen *) en de emissie wordt lager.
Sprekend is het voorbeeld van fcapri, de linker ccfl gaat het opgeven doordat de groenefosfor degradeert. Vandaar de verschuiving naar rood/magenta.

edit:
*) Het zijn vaak mengsels van diverse kleuren.
/edit

Jep, oude CFL's worden rood/rozig.

Op het werk hebben we een aantal Eizo monitoren die over de 50000 uur zitten. Daar zit compleet geen licht meer in, het beetje beeld wat ze nog hebben is ergens tussen geel en roze.

Ik heb zelf een paar viewsonic's uit 2007, en ook die hebben geleidelijk een rode schijn gekregen. Het viel me pas op hoe erg dat was geworden toen ik er eentje verving voor een nieuwe. Dus heb ik ze meteen maar beide vervangen.

Op 6 oktober 2016 18:12:21 schreef evdweele:
Mijn monitoren worden elke 500 branduren gekalibreerd.
Daarvoor gebruik ik een Spyder van Datacolor.

Interessant, hoe werkt dat?

Datacolor Spider®

Je kunt met de uitgebreide sets zelfs de hele keten van scan/foto tot print kalibreren.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (33%)]

Of de Xrite ColorMunki Display die ik hier gebruik.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

Moet ik toch wat vaker buiten komen ik heb nog een zwart/wit HDMI monitor. En als die uitstaat is hij zelfs helemaal zwart :)

Beste mensen, bedankt voor alle imput. Als oude CFL's roder worden, verklaart dat de slechte blauwweergave van mijn monitor. Overigens ontdekte ik van de week dat ook geel (tekst markeren) bijna onzichtbaar is.
Dus op naar een nieuwe.....

oja, en dat gaat heel extreem.
van een lichte roze gloed in de witte tabbladen, tot het uiteindelijk volledig verdwijnen van groen en blauw.
heb ff mijn oude scherm weer opgesnort en naast het 'nieuwe' gezet. mijn pc staat toch zowat 5-8uur per dag aan, en dat gedurende 9jaar al.

het 9jaar oude versleten scherm VS het 9jaar oude amper gebruikte scherm. calibreren zal echt niet meer lukken

in het begin zag die zo rood als je de pc vers aanzette (uit hibernate) en na een 2min ging dat weg. tot ik eens een foto nam van mijn scherm, en die linkerkant was helemaal roze en rechts was wit.
nog geen 2maand later was bovenstaande linkse scherm het resultaat. als ze beginnen gaan, gaat het heeeeeeeeeeeeeel snel

[Bericht gewijzigd door fcapri op (27%)]

Hé, zie ik daar mijn avatar op d1e rechter laptop....? ;)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (20%)]

foto van gisterenavond waar ik de huidige foto (en vermoedelijk huidig topic) naast mijn oude scherm heb gezet. dat scherm zit nu in een 'testpc' om toch iets van beeld te zien. meestal is die pc met zaken bezig en hoef ik het scherm niet te zien.

maaar je ziet het verschil tussen een witte achtergrond en een 'witte' achtergrond