Hoi,

Ik gok dat hier wel iemand is met verstand van scootmobiel motoren en aandrijving :)
Ik heb er namelijk een en die wil ik gaan gebruiken. Eerste keer dat ik hiermee aan de slag ga.

Wat ik heb:

De connector voor 24V is duidelijk, dikke draden, plus en min.

Maar dan is er nog een snoer met 5 draden dat naar de rem gaat ?
Het is een snoer met vijf draden, 3 geel en zwart en rood.

Die rem kan ik denk ik geheel verwijderen, die heb ik niet nodig.
Of zie ik iets over het hoofd ?

Dan is nog de vraag of ik mijn voedingen kan gebruiken.
Wat ik heb zijn twee Meanwell Sp-480-24, 24V-20A voedingen .
[Info]
[Datasheet]

Ik kan deze denk ik parallel zetten zodat ik 24V-40A heb ?
Ik bedoel, welke stromen gaat deze motor trekken ? Wat kan ik verwachten ?

Ik wil deze motor straks aansturen via PWM om de snelhied te regelen,
Als je tips hebt wat dat betreft, graag.

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Het ziet er uit als een driefase motor (BLDC). Geel rood en zwart zijn de kleuren die veel gebruikt worden voor de drie fasen. Zo ook bij jou.

Als je een 1.5V batterij neemt, en AFWISSELEND de plus en de min naar HET vrije contact overbrengt. draait ie dan steeds een beetje?

Ik denk dat het gewoon een motor met borstels is, volgens mij zie je net onder de wartel een borstelhouder zitten. Bovenste foto.

ziet eruit als een bdlc motor, je ziet de koolborsteldoppen en 6mm2 rood en zwart zeker niet rew :)

En als het gewoon een borstelmotor is, zou je deze regelaar kunnen maken.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorrege…

Ik weet alleen niet zo wat het vermogen is. Als ik snel ff google zie ik vermogens van rond de 900W voor een scootmobiel.

Bij 24V is dat bijna 38A. Dan zijn de aanloopstromen nog niet meegerekend, en ik gok dat die een geschakelde voeding wel onderuit krijgt.

't is niet voor niets dat die oudere dingen meestal voorzien zijn van loodaccu's..

de rolstoelen waar deze uitkomen zijn doorgaans 38A gezekerd bij 24V in geval van een groot model met grote accus's als 2x 55Ah. bij kleine modellen of scootmobielen met 2x 35Ah is het vaker 20A gezekerd.

als je er een berg van 8% mee op gaat rijden, dan willen de 4mm2 motorkabels zelfs gaan smelten zoveel stroom loopt er dan..

deze motoren worden nooit ineens meteen vol gas uitgestuurd, er zit al heel lang een motorregelaar in met fets die niet ineens volgas geven. ook zijn die dingen inregelbaar door de monteur, afhankelijk van de motorische vaardigheden van de bestuurder wordt de acceleratie snelheid ingesteld en de max km/h.

heb weleens een noodstop achterop zo'n rolstoel gemaakt bij iemand die zo af en toe tafels en stoelen overhoop reed omdat het reactievermogen wat wisselde..

Ik heb hier motoren liggen van 500W en 1200W, en die wil je inderdaad niet op een lab voeding hebben. Ook de terug geleverde energie bij afremmen wil de voeding niet hebben. :+

Zoiets moet je inderdaad gewoon met accu's doen.

Op 20 oktober 2016 09:11:14 schreef testman:
ziet eruit als een bdlc motor, je ziet de koolborsteldoppen en 6mm2 rood en zwart zeker niet rew :)

Nee, ik zie het nog steeds niet. Maar ik heb al best lang zitten puzzelen wat van de details waar zit in het overzicht, en bij nader inzien, zie ik nog steeds niet iets wat ik als koolborstel herken. Als ie koolborstels heeft, dan snap ik even niet waar die dikke gele draad voor is. Hmm. Rem misschien? Zou kunnen.

Ander argument voor "met koolborstels" is dat BLDC wat nieuwere techniek is om tot deze tak-van-sport door te dringen en dit ziet er inderdaad niet nieuw/modern uit. :-)

er hangt een losse stekker aan waar dubbel rood/zwart opzit. de draden aan de rem zijn veeel te dun om de motor sturing te zijn.. onder de wartel van de rood/zwart in de motor zit een schroefdop, doorgaans zitten daarachter koolborstels.

overigens weet ik wel waarom er meer draden aanzitten. rood/zwart zal de rem zijn, de andere 3 zijn voor de microswitch welke aan de schakelaar zit waarmee je de rolstoel op handmatig duwen kunt zetten, die schakelt de motor los. daar ben ik vaker voor langs kunnen komen voorheen, rolstoel van miep rijdt niet meer, stond die schakelaar gewoon in..

Als je het kabeltje bekijkt die naar de wartel gaat, dan zie je twee rode en twee zwarte draden zitten. Die zijn voor de motor, het andere kabeltje waar geel, rood en zwart in zit daar is één paar van de rem. En de andere overgebleven draden zijn waarschijnlijk van een tacho generator of van een extra wisselcontact die op de rem zit.

De motor los zetten gaat vaak mechanisch, dat is voor een nood situatie en dan heb je vaak ook geen spanning meer dus kun je niets meer bedienen.

eerste foto
https://www.circuitsonline.net/forum/file/17984/forum-post

je zit in het midden van de motor die kabel uitkomen met een dikke rode en zwarte draad in op die zwarte connector (APC?).

als je kijkt waar die kabels het lichaam ingaan van de motor, ongeveer 2cm eronder zit je een zwarte dop. vermoedelijk zit daar een kooltje achter. die kan je vervangen door die dop eruit te draaien.

EDIT: dju, net te laat door die foto opnieuw te linken

Ik zie in die wartel 2x rood en 2x zwart.(is in de openings post op foto3 nog beter te zien)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (38%)]

Stature is een merk van AlliedMotion. Mailtje er aan wagen en een datasheet zien te krijgen lijkt me een goed idee

Dank voor de reacties allemaal :)

Wat betreft de motor. Ik gok (met mijn beperkte ervaring en kennis) dat :
- Het een DC motor is
- met vier koolborstels
- vier aansluitdraden, twee rood en twee zwart

Er zitten rondom in totaal vier koolborstels:

In de connector komen twee rode draden samen op één pool
en twee zwarte draden samen op één pool

Dat 5-polige snoer gaat alleen naar de rem.
Ik wil deze dus verwijderen maar wacht nog op een bestelling van engelse inbus sleutels

Maar over de voeding. Ik had gehoopt deze motor te kunnen gebruiken met de twee 24V-20A voedingen parallel.
Dan zou ik dus beschikbaar hebben 24V-40A.

Aansluiting als volgt:

Misschien zeg ik iets heel geks maar stel dat:
- ik de motor aanstuur met PWM (sturing / (MOS)FET's nog te kiezen)
- PWM langzaam laat oplopen van 0 tot zeg 50%

Ik denk/gok dat toerental en koppel op de assen dan al voldoet.

Heb ik dan nog te maken met hoge aanloop stromen en overbelasten van de voedingen ?

@fripster: De Allied Motion link had ik nog niet gevonden, ik zal er eens een mail aan wagen.

Inderdaad, dat zou dan moeten kunnen werken.

Verwacht dat dit zonder belasting van de motor geen probleem zal zijn.

zonder last idd niet, maar met last gaan die voedingen wrs plat. je zoekt beter een dikke trafo en brugcel. in cnc machines zit ook bijna altijd een trafo voor de X en Y as motoren. zit zo een 1000VA ringkern trafo in.

overigens moet je eerst de rem bekrachtigen, wrs staat de rem er standaard op, spanning erop en de rem is los. er zit een microswitch op, dus daar gaan die gele draden naartoe.

[Bericht gewijzigd door testman op (29%)]

Op 21 oktober 2016 00:58:01 schreef Foefjesman®:
Ik wil deze dus verwijderen maar wacht nog op een bestelling van engelse inbus sleutels

De rem kun je er gewoon afhalen, als je hem laat zitten moet je hem eerst bekrachtigen anders staat de motor vast. Dat kun je ook met de hevel doen die aan de zijkant zit, daarmee kun je de rem er ook afhalen.

Misschien zeg ik iets heel geks maar stel dat:
- ik de motor aanstuur met PWM (sturing / (MOS)FET's nog te kiezen)
- PWM langzaam laat oplopen van 0 tot zeg 50%

Dat moet kunnen, zie mijn eerder geplaatste schema. Maar zoals ik al eerder zei, je voeding gaat het niet fijn vinden als je de regelaar terug draait van 50 naar 0%. Want dan gaat je motor stroom terug leveren aan je voeding.

Ik denk/gok dat toerental en koppel op de assen dan al voldoet.

Ligt er helemaal aan wat je er mee gaat doen.

Heb ik dan nog te maken met hoge aanloop stromen en overbelasten van de voedingen ?

Ligt ook helemaal aan de belasting.

Zoek in de documentatie van de voedingen of je ze parallel mag zetten.

Omdat de spanning uit beide nooit 100% gelijk is , zal de een iets hoger liggen dan de ander, Die zal de stroom in de ander voeding willen duwen. niet elke voeding kan daar tegen, was een dure les ;)

Misschien is het op te lossen met een diode, Maar voor een motor zoals deze, is een loodaccu als buffer een prettige oplossing, en zou je misschien zelfs met 1 voeding wegkomen.

Op 21 oktober 2016 12:13:40 schreef Lambiek:
Maar zoals ik al eerder zei, je voeding gaat het niet fijn vinden als je de regelaar terug draait van 50 naar 0%. Want dan gaat je motor stroom terug leveren aan je voeding.

Dat hangt helemaal af van hoe groot eea is. Als de motor om op 50% toeren te draaien zeg 100W gebruikt, en de mechanisch energie in het draaien van de motor is 10J, dan kan je prima in 1s van 50% naar nul draaien. Is de energie in het draaien van de motor (plus wat er nog meer meedraait) 100J, dan wordt het op het randje en kan je er beter 2 of 4 sec over doen. Is het 1000J dan moet je verdomd langzaam terugdraaien om niet een groot deel van die 1000J in de voeding te dumpen. En een tiende van die 1000J is al genoeg om de voeding om zeep te helpen.....

Een alternatieve situatie waarbij het wel heel blijft is als je belooft om nooit terug te draaien aan de regelaar, maar altijd gewoon in 1x de voeding uitzet....

@rew, in hoeverre bied een accu daar een oplossing voor? dus dat vermogen in een accu dumpen (regenereren)

Op 21 oktober 2016 13:16:46 schreef rew:
Dat hangt helemaal af van hoe groot eea is. Als de motor om op 50% toeren te draaien zeg 100W gebruikt, en de mechanisch energie in het draaien van de motor is 10J, dan kan je prima in 1s van 50% naar nul draaien.

Ik heb er heel andere ervaringen mee, zelfs met een losse motor (dus zonder enige belasting) ging het al fout. De motor leverde al zoveel terug dat de voeding gelijk in de stres sprong. De voeding is wel een geschakelde lab voeding.

Op 21 oktober 2016 13:39:23 schreef Shiptronic:
in hoeverre bied een accu daar een oplossing voor? dus dat vermogen in een accu dumpen (regenereren)

Dat werkt prima, gebruik nu altijd accu's voor zulk soort motoren. Maar niet in combinatie met een voeding, alleen accu's.

Dat werkt eigenlijk alleen als je de voeding zo instelt dat de accu's nooit helemaal vol zijn. Dat kun je zelfs met een microprocessor regelen. Zie BMW efficient dynamics. De armeluisvariant is dat alles parallel hangt en je de voeding instelt op 27,2 tot 27,6V (nominaal voor normale loodaccu's) maar dan calciumaccu's gebruikt die boven die spanning nog extra capaciteit hebben en goed genoeg tegen overladen kunnnen. Hangt er ook van af hoe vaak je wilt op- en afspinnen en hoeveel er mechanisch aan je motor wordt teruggeleverd.

Op 21 oktober 2016 13:49:05 schreef Lambiek:
Ik heb er heel andere ervaringen mee, zelf met een losse motor (dus zonder enige belasting) ging het al fout. De motor leverde al zoveel terug dat de voeding gelijk in de stres sprong.

Absoluut mee eens. Als je in 0.1sec de energie uit de draaiende rotor probeert terug te leveren, is de capaciteit op de uitgang van een voeding onvoldoende op dat redelijk op te vangen.

Wat ik schreef is dat je zorgt dat je niet of nauwelijks remt door de PWM altijd heel rustig af te bouwen.

Of loodaccus goed tegen "deel-laaden" kunnen weet ik niet. Lithium accus wel. Die kan je gerust op 3.85V - 4.0V aan de lader laten hangen en dan heb je vaak nog heel wat ruimte om teruggeleverde energie in te dumpen.