Op woensdag 27 augustus 2025 08:29:06 schreef rew:
[...]Dus 3.3V valt binnen die range, Dit is absoluut geen argument om 5V te willen gebruiken.

Absoluut zelfs? Hmm.

De TS heeft het over een regelaar ... die verwacht een analoog signaal van 0(1)-5V Dus voor 100% kom je er niet onderuit 5V te gebruiken.

Lambiek postte daar al eens een schema voor.

Met een beetje R2R opamp moet dat zelfs met 5V voeding lukken. Ik zou alleen nog een weerstand in serie met de pot opnemen zodat het regebereik daarvan wat redelijker wordt, en je ook geen multiturn nodig hebt.
Denk aan iets van 4k7 met een pot van 1k

Op woensdag 27 augustus 2025 08:50:58 schreef fcapri:
[...]

beter zou zijn is om het echte vermogen te meten en dat op te tellen bij de injectie. want immers: als de boiler warm is en de thermostaat uitschakelt, dan verbruik je geen vermogen, terwijl je systeem denk van wel. een simpele smartplug kan dat verbruik ook meten

Daar hou ik ook rekening mee, om 17:02u werd er geen vermogen afgenomen door de boiler en dan schakelt deze uit onder de 325 Watt terug geleverd vermogen.
Om 18:00u werd er 276 Watt vermogen afgenomen door de boiler, en dan schakelt deze uit onder de 49 Watt terug geleverd vermogen.

Datum Tijd Teruglev Actie Boiler_Laatste_Keer_Op_Temp.
---------- ------ --------- ------------------------ ----------------------------
Ma 25 Aug 17:02 205,0 Uitgeschakeld (<325-0W) Ma 25 Aug 17:02
Ma 25 Aug 17:04 1371,0 Ingeschakeld (>400 W) Ma 25 Aug 17:02
Ma 25 Aug 18:00 45,0 Uitgeschakeld (<325-276W) Ma 25 Aug 17:52
----

Ook ben ik aan het zoeken naar een oplossing om met Wifi te kunnen werken ondanks alles in een Aluminium kastje komt te zitten, ik kom dit tegen:
https://zaitronics.com.au/products/esp32-s3-devkitc-1-n16r8-2-4ghz-ant…

Op woensdag 27 augustus 2025 09:21:18 schreef Sine:
[...]
Absoluut zelfs? Hmm.

Tja. Ik jump soms naar de laatste paar posts zonder alle tussenliggende dingen te lezen.

Als TS zegt dat ie een SSR met 1..5V als ingangsspec heeft, dan geloof ik dat. Zo'n ruim spanningsbereik is een normale spec voor die dingen.

Sorry kennelijk noemt TS iets een SSR terwijl het dat niet is. Sorry dat ik dat heb geloofd.

Mijn beeld is dat je uit de slimme meter data ook kan halen of je boiler aan staat of niet. Het is even puzzelen met de data maar scheelt je weer electronisch meten. Op de watt nauwkeurig haal je het niet uit je slimme meter data, maar dat is ook niet nodig lijkt me.

Op zaterdag 23 augustus 2025 16:39:50 schreef fcapri:
[...]

ik gebruik hiervoor een ESP8266....

Ik heb deze ESP8266 liggen en ben hier ooit mee bezig geweest, maar heb deze helaas nooit goed werkend gekregen voor AT Opdrachten.
Welke software gebruik je hiervoor ?

Uiteindelijk wil ik een Wifi module gaan gebruiken met een losse Antenne.
Ik zou graag enkele digitale en analoge waardes kunnen zenden en ontvangen.
Daarvoor denk ik eraan om een "ESP32-WROOM-32U" met een losse antenne te bestellen, dan is de PIC denk ik niet eens meer nodig.
Lijkt jullie dit een goede oplossing ?

voor de bovenste, dat lijkt mij een esp01 en moet je een externe programmer hebben. dan zijn de espmodules dat op die relais print zit dat ik in een gelijkaardig topic al poste
https://www.limpulsion.fr/upload/article/IM180927001.JPG

programmer is een paar euro op aliexpress. als je er een blank OTA sketch in steekt, kan je daarna over wifi code in laden. ik gebruik gewoon de arduino ide waar ik arduinos mee programmeer, maar selecteer dan een generic esp8266 als controller.
https://osoyoo.com/picture/ESP-01-PROGRAMMER/USB-ESP01-PROG.jpg

HEEEEL belangrijk is dat je een programmeerknop hebt. tijdens het opstarten zijn er 2 mogelijkheden
1) normaal boot
2) program mode als je de knop in drukt. ik weet het niet vanbuiten, maar dat dat je gpio0 aan massa moet leggen om te flashen. ik zie geen knopje op jouw programmer, dus moet je die extern toevoegen
https://www.e-tinkers.com/wp-content/uploads/2020/04/programming-eps-01-with-usb-ttl-adapter.png

https://miro.medium.com/0*nnaauEtg6UT8c5TL
ik denk dat het die paarse draad is dat naar het knopje gaat. ik kan het thuis nakijken op mijn programmer (knop ontbrak ook dus heb ene bij gesoldeerd). k zit nu voor het werk in het buitenland.

als esp8266 gebruik ik deze versies. gewoon als usb insteken in de pc, de compoort instellen in arduino ide en de code erin.
https://lastminuteengineers.com/wp-content/uploads/iot/ESP8266-ADC-Pins.png

en

https://rcdrone.top/cdn/shop/files/Sb9b52f58ce32458dac4d5d1ae4d1c62dq.webp?v=1717512711&width=1445

Het programmeren en een LEDje Aan/Uit schakelen was geen probleem, maar om de juiste firmware te vinden voor het gebruik met AT Commando's is mij nooit gelukt.
Ik dacht dat ik dat nodig had om deze samen te laten werken met een PIC Controller.

Maar nu heb een "ESP32-WROOM-32U" met een losse antenne besteld en laat ik de PIC vervallen.
Dat is op dit moment het plan, ik ben erg benieuwd of ik dat werkend ga krijgen.

Heb zojuist het draadje nog eens doorgenomen. Bij een lineair ingangssignaal (domein) zal bij fase-aansnijding vanwege het sinusvormige karakter van de netspanning het uitgangssignaal (bereik) per definitie een S-vormige curve zijn. De vermogensstappen van 0...5% en 95...100% zijn vele malen kleiner dan de vermogenstappen van 45...55%. Ofwel, juist in het midden van de regelband is de regelbaarheid het slechtst. Ook kan bij fase-aansnijding bij het naderen van de 0 en 100% -limieten de regelaar van slag raken (of niets doen). Bij de dynamische periodenregeling (DPC) uit eerder genoemd draadje is domein en bereik lineair van 0...100% in stappen van 1%. Rest nog de karakteristiek van het boiler-element zelf, en de invloed van de boilerwater-temperatuur daarop.

Voor het meten van het energieverbruik gebruik ik een zelfgebouwde energiemonitor met twee SCT013's als stroom-sensoren; de ene meet de netstroom (positief is opname, negatief is terugleveren) en de andere het totaal opgewekte zonnestroom.

In principe kan ook een slimme meter als teruglever-wattmeter gebruikt worden. zodat daarmee het opgenomen boiler-vermogen geregeld kan worden. Wel moet rekening worden gehouden met snelheid van bijregelen bij sprongverstoringen zoals het inschakelen van een magnetron, stofzuiger, wasmachine, enz.

AT-commando's? De enige AT-commands die ik ken zijn modem-opdrachten, maar misschien is mij iets ontgaan.

ik had vroeger mijn eigen kwh meters in de kast zitten waar mijn rpi uit berekent of ik net verbruik of injecteer.

mijn laatste versies met ESP communiceren allemaal met de P1 meter. daar hangt een ESP aan die het telegram bericht van de digitale meter in buffer neemt, en aan iedereen doorstuurt die erom vraagt op mijn wifi.
ik zie ook onmiddelijk op welke fases het verbruik en de injectie zitten, iets wat ik ervoor niet kon (tenzij ik per fase kwh meters zou hangen).

ik vind het persoonlijk makkelijker om te doen ipv allemaal die losse stroom spoelen dat vele fabrikanten bij hun toestel leveren (zonnepanelen, thuis batterijen...)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Op woensdag 3 september 2025 10:05:53 schreef Harm J Seef:
Voor het meten van het energieverbruik gebruik ik een zelfgebouwde energiemonitor met twee SCT013's als stroom-sensoren

Ik denk eraan om een SCT013-010 te bestellen, heb je voor mij een schema/schetsje hoe je deze aangesloten hebt op een analoge ingang ?

AT-commando's? De enige AT-commands die ik ken zijn modem-opdrachten, maar misschien is mij iets ontgaan.

Ik denk dat dat hetzelfde is, als de PIC het AT Command "AT" zend naar de ESP8266, dan moet deze een "OK" terug zenden.
Maar dat heb ik dus nooit voor elkaar gekregen omdat ik nog steeds niet weet welke Firmware ik daarvoor moet gebruiken.
Ik heb er destijds diverse geprobeerd maar ik kreeg deze er niet in (geheugen banken overlap) of het werkte niet goed.

Als ik de ESP-32 gebruik voor Wifi, dan gebruikt deze meer stroom dan ik verwacht had, en de JZK 2 x HLK-PM01 (https://www.amazon.nl/dp/B073QH1XT8?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title) voeding zakt dan in.
Welke (step down) voeding raden jullie aan ?

Je zou de opnemer op deze manier kunnen aansluiten.

met 600mA op 5V zou je toch genoeg moeten hebben voor een ESP32???
ik heb een ESP8266 op de P1 poort hangen die zijn stroom daar uit haalt, en die kan maar 250mA leveren.
een ESP32 verbruikt iets meer, maar zeker niet het dubbele

Op donderdag 4 september 2025 08:24:44 schreef MMSoft:

Ik denk dat dat hetzelfde is, als de PIC het AT Command "AT" zend naar de ESP8266, dan moet deze een "OK" terug zenden.
Maar dat heb ik dus nooit voor elkaar gekregen omdat ik nog steeds niet weet welke Firmware ik daarvoor moet gebruiken.
Ik heb er destijds diverse geprobeerd maar ik kreeg deze er niet in (geheugen banken overlap) of het werkte niet goed.

wat lukt daar niet aan? is gewoon dat RS232 of niet?
ik heb software in een arduino/ESP zitten die IR codes ontvangt van een afstandsbediening en op een andere uitgang een IR led aanstuurt met andere commandos.
dat is gewoon serieel inlezen op 1 input, decoderen, opnieuw uitzenden op een andere poort

AT commando's zou je in principe gewoon op de RX moeten kunnen ontvangen

Op donderdag 4 september 2025 09:20:29 schreef Harm J Seef:
Je zou de opnemer op deze manier kunnen aansluiten.[bijlage]

Is zo'n printje ergens te bestellen ?

Op donderdag 4 september 2025 09:30:50 schreef fcapri:
met 600mA op 5V zou je toch genoeg moeten hebben voor een ESP32???

Behalve de ESP32 heb ik ook een I2C LCD 20x4 display met achtergrond verlichting en 2 Led's erop aangesloten zitten.
De spanning zak in bij gebruik van de genoemde voeding. Als ik alles voed via de USB poort (die dan met de laptop is verbonden) dan blijft deze wel constant.

wat lukt daar niet aan? is gewoon dat RS232 of niet?

De ESP8266 was verbonden via de USART van de PIC.
Ik ben er toen erg lang mee bezig geweest maar het heb helaas nooit voor elkaar gekregen. Maar mogelijk heb ik de pech gehad dat ik een nep ESP8266 heb ontvangen.
Wat wel vreemd is dat ik wel een LED aan en uit kon zetten via Wifi, maar op een AT commando heb ik nooit een reactie op gehad.
Ik las toen ergens dat er dan andere firmware op gezet moest worden, maar na vele pogingen heb ik uiteindelijk de moet opgegeven...

Nu is het de bedoeling om geen PIC te gebruiken, maar alles met de ESP32 te doen.

Je doelt op deze AT commando set van de ESP https://docs.espressif.com/projects/esp-at/en/latest/esp32/Get_Started…

Zelf heb ik die ook nooit gebruikt, wat we doorgaans hier op forum doen is zelf programmeren middels (vaak) de arduino IDE. En dan die code uploaden naar de ESP. Dan kun je ook gewoon via de TX en RX pinnen een rs232 verbinding maken met andere devices zoals de PIC die je noemde

Dit project is klaar en inmiddels al een hele tijd getest.

Ik gebruik de Ali dimmer en heb deze ingesteld op 300 Watt.
(mocht deze Dimmer ooit stuk gaan, dan ga ik over op een Kemo M028n)
Deze Dimmer zit in een Aluminium kastje wat ook meteen de koelplaat is.
Deze dimmer zit aangesloten via een Energy Socket van Homewizard en zo kan de boiler in/uit geschakeld worden en het opgenomen vermogen gemeten worden.
Dat aansturen een uitlezen gebeurd door onze huisbesturing.
Met o.a. de data uit de P1 meter wordt deze Boiler nu geschakeld en vebruikt nu slechts 300 Watt zodat deze gemakkelijker met zonnestroom of Batterij stroom gevoed kan worden.

Het volgende project wordt een Boiler regeling (voor een grote Boiler) die wel in diverse Vermogens stappen geregeld kan worden.

Iedereen die mee gedacht heeft bedankt.

Het zijn uiteindelijk twee projecten geworden. Het eerste is bedoeld om het opgenomen vermogen van een keukenboiler terug te brengen (naar 300 Watt, maar dat is instelbaar met de pot.meter).

Hiervoor heb ik een tijdje zo’n module van Ali gebruikt, die overigens prima werkte.
Omdat ik uiteindelijk toch liever iets betrouwbaarders wilde, heb ik deze vervangen door een Kemo-module.

Ali regelaar:

De Nieuwe opzet:

En de 2e, een Wifi gestuurde regelaar om een grote verbruiker te voeden met overschot.

De print:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/172136

De Servo met pot.meter, Kemo regelaar en de vermogens meting (PZEM-004T V4 met Stroom spoel):

Er zijn later nog een paar onderdelen toegevoegd
Een BS170, reedrelais, vrijloop diode en een weerstand.

Reed relais:

Mooi dat het eindelijk werkt nu. :)

De onderzijde van de print waar het reed relais erbij geprutst is.

Omdat de regelaar soms nog een heel klein beetje aangestuurd bleef (de pot.meter wordt maar 180 graden verdraaid door de servo) schakelt het reed relais de pot.meter geheel uit als de regelaar op 0 Watt staat.

Op vrijdag 14 augustus 2026 18:51:57 schreef Lambiek:
Mooi dat het eindelijk werkt nu. :)

En er het kan altijd nog omgebouwd worden naar zo'n SSR regelaar die jij gebruikt :)

Heb je ook rekening gehouden met legionella?

Mijn warmtepomp heeft daar een cyclus voor die af en toe de boiler even opstookt speciaal daarvoor.

Een warmtepomp doet dat eens per week, dan gaat hij naar 60 graden.

Op vrijdag 14 augustus 2026 20:11:18 schreef High met Henk:
Heb je ook rekening gehouden met legionella?

Mijn warmtepomp heeft daar een cyclus voor die af en toe de boiler even opstookt speciaal daarvoor.

Dat is hier niet van toepassing omdat ik deze gebruik voor een convertor kachel (overschot in het voor en najaar).

Mogelijk komt er ooit nog zo'n regelaar bij als wij een grote boiler plaatsen, en dan is dat natuurlijk wel van belang.

Ik blijf die servo-pot constructie wat clunky vinden, en als dat veel gaat moeten regelen verwacht ik dat ook als eerste faalmodus.

Heb je al eens een poging gedaan dat te vervangen door een LDR met een LED?

Op vrijdag 14 augustus 2026 21:30:01 schreef Sine:
Ik blijf die servo-pot constructie wat clunky vinden, en als dat veel gaat moeten regelen verwacht ik dat ook als eerste faalmodus.

Heb je al eens een poging gedaan dat te vervangen door een LDR met een LED?

Met dit project had ik 2 problemen die opgelost moesten worden.
-Het regelen van de Kemo module.
-De opgenomen vermogens meting.

Voor het regelen van de Kemo module, heb ik best wel veel getest.
Maar een groot probleem is dat deze regeling verbonden is met het Net, en dan kan je bijvoorbeeld geen digitale pot.meter gebruiken.
Ik heb een paar van de LED/LDR modules getest, maar heb dat niet goed werkend gekregen.
Maar dat kwam mogelijk ook doordat ik veeeel te veel tijd kwijt ben geraakt met testen met meerdere CT-klemmen om het opgenomen vermogen te kunnen meten.
Ik gebruik nu een PZEM-004T V4 met Stroom spoel, en dat werkt perfect.

Er staan nog te veel dingen die ik wil doen op mijn lijstje, en heb maar beperkte hobby tijd, dus voorlopig laat ik het zo (en wie weet heeft er iemand tijd en zin om hier nog wat testen mee te doen :) ).

Dit project wordt mogelijk nog gewijzigd, maar voorlopig laat ik het even zo...