Straatnet meten

Hoe meet je aan een stopcontact met een voltmeter, welk net dat loopt voorbij je straat (bv. als jij monofasig hebt in je huis maar je wil weten VIA EEN STOPCONTACT waar je alleen L + PE + N hebt, welk net je hebt aan je straat hebt)

mvdk

Golden Member

Kan je iets duidelijker uitleggen wat je wilt weten ?
Je word heus niet uitgelachen ofzo, vertel 't gerust.

Kun je de vraag wat duidelijker stellen? Ik snap niet wat je precies wil weten. In de straat loopt een kabel met 3 fasen en nul, en soms een geaarde mantel. Van die 3 fasen komt er een bij jou binnen.

Shiptronic

Overleden

@klaas, Meest waarschijnlijk komen ze alle drie +nul binnen. Allen word maar 1 fase aangesloten. Je kan altijd verzwaring aan vragen naar 3F. ze komen dan 2 hoofd zekeringen bij plaatsen en de meter vervangen voor een 3fasen type (dit hoeft geen slimme meter te worden!)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

de aansluitkast, dit is de kast waar de kabel binnenkomt, heeft 3 fasen en een nul.
Naar de meter toe word er 1 fase gebruikt.
Ik zou de energieleverancier in dit geval vragen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

i.e. je een net van 3x400+N loopt voorbij je straat maar naar jouw huis loopt slechts een monofasig net(dus een aftakking van 1 L +N van dat straatnet). Mijn vraag is nu, hoe meet je (met een voltmeter) aan een stopcontact waar alleen een L + PE + N aanwezig is, welk net voorbij je straat loopt

Welke netten hoopt u te onderscheiden ?
Bedoeld u mogelijk de verschillende aardingssystemen ?

Woont u mogelijk op een locatie waar een 127 V net nog voorkomt en 230V verbruikers dus tussen twee fasen aangesloten worden ? Dan is er op een stopcontact geen "N".

En anders nogmaals: Welke netten hoopt u te onderscheiden ?

Arco

Special Member

Ik denk dat TS wil weten op welke fase van de drie hij zit aangesloten? Dat kun je zo niet achterhalen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Er word nu al door 4 mensen wanhopig gevraagd wat je nou eigenlijk wilt weten.
Wees iets uitvoeriger, zoals ik al eerder zei, je word niet uitgelachen.

pamwikkeling

Special Member

Sorry maar dit is er toch echt over:

@mvdk : Je wordt heus niet uitgelachen ...

@shiptronic : Allen wordt maar 1 fase aangesloten .

@mel : Naar de meter toe wordt er 1 fase gebruikt.

@Aart : Bedoelt u mogelijk de ...

Op 4 november 2016 12:11:27 schreef Arco:
Ik denk dat TS wil weten op welke fase van de drie hij zit aangesloten? Dat kun je zo niet achterhalen.

Zo lees ik zijn vraag ook.
Maar dan is de vraag waarom hij dit wil weten.

Er wordt wel erg snel gesteld dat dit niet te meten is.
Volgens mij zou je met twee ethernet-over-lichtnet (PLC) devices moeten kunnen vaststellen of je op dezelfde danwel op een andere fase bent aangesloten dan bijvoorbeeld je buurman. Op die manier kun je al bepalen op welke fase je relatief t.o.v. je straatgenoten bent aangesloten.

Als er vervolgens 1 huishouden tussen zit met een 3-fasen aansluiting, dan kun je zelfs ook 'absoluut' bepalen of je op L1, L2 of L3 zit.

De "don't try this at home"-methode: maak een kortsluiting vòòr je eigen hoofdzekering. De huizen waar het vervolgens pikdonker is, zitten op dezelfde fase waar jij op zit ;-)

de TS wil gewoon weten of er in zijn straat 3x 230V ligt of 3x400V+N. Bij monofasige aansluiting maakt dit infeite niets uit, maar nieuwsgierigheid kan nooit kwaad.
Om dit te weten moet je de spanning naar de aarde meten.
bij 3x400V+N meet je dan:
- L1 -> PE = 230V
- N -> PE = 0V

bij 3x 230v meet je dan:
- L1 -> PE 127V
- L2 -> PE 127V

in heel uitzondelijke gevallen zit een 3x230V net anders geaard waardoor je andere spanningen zal meten. Echter voor zover ik weet bestaat dit niet in Belgie, misschien nog ergens in Nederland.

Hoe je het ook leest, de vraagstelling blijft onduidelijk.
Als het puur om het net gaat, dan zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden: of je hebt een net met 400V tussen de fasen en een nul, waarbij een fase en de nul worden doorgezet naar de huisinstallatie. Of je hebt een net met 230V tussen de fasen, waarbij je twee fasen binnenkrijgt.

Als het gaat om de fase, dan is vaak het huisnummer bepalend.
Woon je op nummer 1, dan krijg je fase 1, nummer 2 fase 2, nummer 3 fase 3, nummer 4 fase 1, enz. Dus het huisnummer door 3 delen, de rest bepaalt de fase.

Op 4 november 2016 12:52:13 schreef Solfur_:
de TS wil gewoon weten of er in zijn straat 3x 230V ligt of 3x400V+N. Bij monofasige aansluiting maakt dit infeite niets uit, maar nieuwsgierigheid kan nooit kwaad.
Om dit te weten moet je de spanning naar de aarde meten.
bij 3x400V+N meet je dan:
- L1 -> PE = 230V
- N -> PE = 0V

bij 3x 230v meet je dan:
- L1 -> PE 127V
- L2 -> PE 127V

in heel uitzondelijke gevallen zit een 3x230V net anders geaard waardoor je andere spanningen zal meten. Echter voor zover ik weet bestaat dit niet in Belgie, misschien nog ergens in Nederland.

Inderdaad, op het stopcontact meten tussen de aarde en de fase gaat uitsluiting geven.

Als dat is wat de topicstarter bedoeld natuurlijk. De vraagstelling is echt wel heel onduidelijk.

Op 4 november 2016 12:52:13 schreef Solfur_:
in heel uitzondelijke gevallen zit een 3x230V net anders geaard waardoor je andere spanningen zal meten. Echter voor zover ik weet bestaat dit niet in Belgie, misschien nog ergens in Nederland.

Net andersom. In België kunnen nog 230V netten voorkomen waarbij een van de fasen geaard is.
In Nederland zijn alleen nog maar netten 3x400V met nul, waarbij de nul geaard is.

Anoniem

Hij wil weten of er een enkel fasig net of 3 fase net bij em in straat loopt en hoe hij aan het stopcontact kan meten wat het is.

Hij heeft nog steeds niet duidelijk gemaakt wat hij wil weten. Maar als het daarom gaat, enkelfasige netten bestaan niet in Nederland en België.

Nu mag de topicstarter gaan vertellen wat hij echt wil weten, of hij vertelt of het goede antwoord er al bij zit. Anders ga ik er mee stoppen, want ik ga geen tijd besteden aan iemand die ondanks aandringen het verrekt om een vraag duidelijk onder woorden te brengen.

mel

Golden Member

En sorry, ik ben elektronicus, geen neerlandicus :)
Maar de buren 2 deuren verderop zullen de zelfde fase hebben..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Ik vind het altijd zo merkwaardig dat er over een "net" word gesproken. Dan stel ik me zo voor dat de spreker zich zo voorstelt dat als je van bovenaf kijkt, de elektriciteitsinfrastructuur, zoals ze dat tegenwoordig zo graag noemen, een netstructuur heeft. Dat is niet zo. Het lijkt meer op een boom, althans, dat deel waar je opzit. Her en der staan wijktrafo's, en van daaruit lopen kabels, soms naar een ander huisje, maar meestal op eind.
Wat kan gebeuren is, dat voor je huis twee kabels langslopen, dat je buren op de ene kabel zitten, en jij en de straat om de hoek op de andere. Dat kan meerdere redenen/oorzaken hebben: de monteur had een tekening meegekregen waar alleen maar die ene kabel waar hij zijn aftakking op moest maken, meegekregen. Bij het graven stuitte hij op de kabel die hij dacht te moeten hebben, i.p.v. de juiste.
Echt waar, dat soort dingen gebeuren.
Vooralsnog ga ik wel mee met de overige antwoorden hier.

Het soort net wat je thuis binnenkrijgt is een TT-net.
m.a.w. alles behalve de aarding kun je binnen krijgen.
Wat je van spanning binnen krijgt is afhankelijk van de plaats waar je woont.
Dit kan mono 230Vac (3x220)
mono 230Vac (N+Fase(400V))
drie fasen 230 Vac
drie fasen +N 400Vac
en in uitzonderlijke gevallen zelfs beide
Vroeger werd er wel eens over drijfkracht gesproken(toen werd er gemeente belasting gelegd op het hebben van motoren)die soort tax zal wel nog altijd bestaan maar misschien onder een andere benaming.
Met een voltmeter kun je bepalen of het nu (zeg maar buiten op straat)
3x230 ofwel 3x400v+N is.
Daarvoor meet je tussen je aarding en b.v. het linkse gaatje van een stopcontact,dan wel tussen je aarding en het rechter gaatje van je stopcontact.
Let op het gevaar voor elektrocutie en ook het feit dat de stopcontacten voorzien moeten zijn van kinderbeveiliging.
Dus je zult een snoer nodig hebben voor in het stopcontact.

[Bericht gewijzigd door Gij Kieken op vrijdag 4 november 2016 14:33:03 (28%)

Op 4 november 2016 14:23:55 schreef Gij Kieken:
Het soort net wat je thuis binnenkrijgt is een TT-net.

Meestal wel, maar niet altijd. Sommige huishoudens krijgen ook gewoon een TN-stelsel binnen (in Nederland dan).

Op 4 november 2016 12:52:13 schreef Solfur_:
de TS wil gewoon weten of er in zijn straat 3x 230V ligt of 3x400V+N. Bij monofasige aansluiting maakt dit infeite niets uit, maar nieuwsgierigheid kan nooit kwaad.
Om dit te weten moet je de spanning naar de aarde meten.
bij 3x400V+N meet je dan:
- L1 -> PE = 230V
- N -> PE = 0V

bij 3x 230v meet je dan:
- L1 -> PE 127V
- L2 -> PE 127V

in heel uitzondelijke gevallen zit een 3x230V net anders geaard waardoor je andere spanningen zal meten. Echter voor zover ik weet bestaat dit niet in Belgie, misschien nog ergens in Nederland.

dit is het antwoord dat ik wou, bedankt!