bestaat er ook een (oud?) simulatieprogramma waarmee ik de werking van een relaisschakeling kan simuleren en controleren op goede werking?

Ik begrijp niet echt wat je aan een relais nog kunt simuleren?... :)   ('t is tenslotte open of dicht)

Zo heel erg simpel is het helaas/gelukkig* niet: een relais heeft een zelfinductie die afhankelijk is van de positie van het anker (én van de stroomsterkte door de spoel, de temperatuur, externe magneetvelden en nog een paar andere dingen die me nu niet te binnen willen schieten).
En dan heb ik het nog maar even niet over het contactgedrag: dender en overname- of dode tijd.
Met andere woorden: érg lastig om correct te simuleren.

Maar als het alleen om de 'logische' functie gaat is zowat elk simulatieprogramma wat digitale circuits kan behappen goed: een buffer met true en complement uitgang. Zonodig vertragingstijd, treshold en hysterese opgeven voor aantrektijd, aantrekspanning en afvalspanning.

* doorhalen wat niet van toepassing is >:)

recht toe recht aan. Een hele relaisschakeling waarbij ik door de simulatie zie of het opgestelde schema werkt.

Daarvoor heb je meer aan de datasheet van het betreffende relais. Daarin staan tenslotte dingen als minimale aantrek/afvalspanning)
Als dat klopt werkt het echt wel...

Als het er veel zijn met ook een aantal tijdrelais zou een simulatieprogramma handig kunnen zijn.

Als je een uitgebreide relaischakeling wil maken en ook wil simuleren zou je dat met easy soft kunnen doen,
zoek maar eens op Eaton Moeller, easy.

Ha Herms Lunenborg,

Ja ik was ook even in de war of het allen om het relais ging.
Maar dat is gelukkig niet zo het simuleren van een component kan alleen maar als je een model heb en die moet de fabrikant eerst meten of jij zelf :)
Nu lijkt de opmerking van @Arco misschien kort door de bocht maar met de info die je versterkt is dit misschien wel het enige goede antwoord.
Dus laat wat meer van je horen we zijn benieuwd :D b.v. gaat het om een analoge of een digitale sturing dit is van belang voor de keuze van het simulatie programma.

Groet Henk.

Ik denk dat Yenka precies is wat je zoekt (voormalig Crocodile Clips).

Die link werkt hier niet.

het gaat me om beveiling middels relais van een modelspoorbaan. Ik heb daarvoor op papier een schema opgesteld die lijkt te werken. Maar voordat ik alles in elkaar soldeer, wil ik het eerst in een simulatie testen. Niets afvalspannig of wat dan ook, heel simpel, doen de maak-en verbreekcontacten dat wat ik wil?

Daar kun je toch vrij simpel een waarheidstabel voor aanmaken?

of toch eerst maar een bread board?

Ik zou er eerst eens een goed overzichtelijk schema van maken. (dit is om moedeloos van te worden... :) )

Ik geef toe, het is compact.

Is dat hele spul om 2 wissels en een paar seinpalen te bedienen?

Kun je dan niet beter iets met een µC maken.

ja, met de kennis van nu en als ik nu zou beginnen zou ik dat eerder doen. Echter, ik heb een hele stapel relais liggen, daarbij komt dat ik het een uitdaging vind om het in de oude techniek uit te voeren.

[Bericht gewijzigd door Herms op (15%)]

Naast je schema heb ik nog enkele zaken nodig...
Een schematisch sporen en seininrichtingsplan
Een lijst van de reiswegen op je sporenconfiguratie

Eleen

Leuk!
Dit schema geeft een blokbeveiling op een stuk enkelspoor waarin een 'station' is opgenomen met 2 sporen. De trein voelt zelf of de beide sporen (of één) vrij zijn en bedient een wissel. Zijn beide sporen bezet dan blijft hij wachten tot een spoor vrij is. De contacten xa, xb, xc en xw etc. zijn reedrelais die door de trein worden bediend. Een simpel maakcontact. Vaak zie je zo'n beveiliging die rood of groen toont (stop of rijden), ik heb toegevoegd oranje en halve spanning. Omdat ik M rij (wisselspanning) bedienen de relais ook de baanspanning. Het uitrijwissel is niet bediend.

Geef alle relais vrijloopdioden!!!
Tenslotte worden veel of alle relais via halfgeleiders (dioden) aangstuurd.

Dat wordt dus Yenka of breadbord.
Het zijn maar 26 relais, dus mijn voorkeur gaat uit naar breadbord ;-)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (33%)]

De vrijloopdioden heb ik niet ingetekend, maar ik neem ze wel op! Zeker omdat ik uiteindelijk ook enkele relais laat aansturen door transistors.

[Bericht gewijzigd door Herms op (38%)]

Van links naar rechts rijdend schijnt het te kloppen; in de omgekeerde zin gaat niet!
Ik ga er van uit dat de relaiskontakten voor schakelen van de rijspanning niet in je schema zijn getekend?
De stand van de wissels wordt ook niet gecontroleerd in je schema.
Wat is de bedoeling van K7 en de 2 gele "lampen" in de seinen S1 en S2?

Eleen

Op 18 november 2016 21:59:01 schreef Herms Lunenborg:
ja, met de kennis van nu en als ik nu zou beginnen zou ik dat eerder doen. Echter, ik heb een hele stapel relais liggen, daarbij komt dat ik het een uitdaging vind om het in de oude techniek uit te voeren.

Toch zou je kunnen overwegen om het bijv. via de pc te doen, in combinatie met Profilab en een controller. Dan kun je je relais ook nog gebruiken, kijk hier eens naar.

https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…

@Vacuumtube_girl: bedoel je dat jij wijs kon worden uit dat schema?

@TS: ik denk dat het echt veel meer werk is om dit werkend te krijgen met relais, waarbij je ook nauwelijks flexibiliteit meer hebt voor toekomstige aanpassingen of uitbreidingen, vergeleken met een microcontroller waar je de logica in een paar regels kunt schrijven. In de toekomst kun je meerdere dergelijke microcontrollers ook onderling laten communiceren, of je kunt de bediening vanaf een centraal punt doen, al dan niet met drukknopjes.