Hallo, onlangs heb ik uit China een bouwpakket gekocht van een stereo single ended triode versterker (met 300B). De printplaat en de componenten komen uit China, trafo's en buizen had ik voor een deel, en de rest buiten China gekocht. Schema werkt met trafo 2 x 320 Volt. Ik had nog een trafo van 2 x 330 Volt liggen. (de rest van de spanningen wel correct). De smoorspoel voor de voeding heb ik vervangen door een elektronische smoorspoel (MEC10). Voor de uitgangstrafo's had ik nog twee stuks van 4K naar 8ohm. (ca. 3K stond op het schema). De versterker werkt, ECHTER het volume is uiterst gering met een enorme brom. Kan dit minimale volume voortkomen uit de eindtrafo's van 4K die eigenlijk 3K zouden moeten zijn? Welke waardes moet ik aanpassen om deze trafo's wel te kunnen gebruiken?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Schema + gemeten spanningen + foto's van de opbouw zouden wel handig zijn.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (22%)]

Brom komt meestal door niet aarden van ingangen enzo.
Maar een schema zegt veel.

Is het deze soms?: https://nl.aliexpress.com/item/Assembled-300B-Single-ended-Class-A-Tub…
De impedantieomschrijving is nogal duister in de vertaling:

A) primaire impedantie( kilohms): 3.5k( 200ma) of 2.5k, het is gemaakt van kranen

:)

Wat is dat trouwens voor een ding, die MEC10?

Hij zou met jouw trafo van 4k gewoon bromvrij, luid en duidelijk moeten werken. Het uitgangsvermogen bij 4k is wat lager. Je haalt alleen niet alles eruit van wat er in zit. Er zit vast een fout in je bouwsel. Het kan de MEC10 zijn, of een slechte soldeerverbinding of een slechte voeding of iets dergelijks.

Ha whiskyfan,

Zijn jouw uitgangstrafo's wel expliciet bedoeld voor Single Ended....
Zo niet, dan luister je naar verzadigde trafo kernen.

Bij een Single Ended eindtrap loopt er flinke (ongecompenseerde) DC door de trafo. Daar moet de kern op berekend zijn (grootte, luchtspleet) Anders werkt het niet...

(Verreweg de meeste uitgangstrafo's zijn bedoeld voor balans versterkers, en dan heffen de magneetvelden van beide DC stromen elkaar op.)

groet, Gertjan

@miedema,

Niet aan gedacht. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Maar ook dan zou je niet een harde brom en een laag volume hebben.

Er valt voor TS nogal wat uit te zoeken.
Ik verwijs TS nu door naar wat @Roland van Leusden in de tweede post noemt.

Op 21 november 2016 20:44:44 schreef Henry S.:
Maar ook dan zou je niet een harde brom en een laag volume hebben.

De brom kan komen van de rimpel op de anodestroom door de trafo.
Het zachte volume door in de verzadiging gedrukte trafokern.

groet, Gertjan,

Op 21 november 2016 20:01:39 schreef miedema:
Bij een Single Ended eindtrap loopt er flinke (ongecompenseerde) DC door de trafo. Daar moet de kern op berekend zijn (grootte, luchtspleet) Anders werkt het niet...

Wat is ongecompenseerde DC?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Op 21 november 2016 21:23:21 schreef buzzy:[...]Wat is ongecompenseerde DC?

Bij een balans eindtrap lopen de anodestromen voor beide eindbuizen in tegenfase door de uitgangstrafo. Daardoor heffen de opgewekte magnetische velden elkaar op, ze compenseren elkaar.

Op 21 november 2016 21:19:02 schreef miedema:
De brom kan komen van de rimpel op de anodestroom door de trafo.
Het zachte volume door in de verzadiging gedrukte trafokern.

Dan doe je het wel extreem met een inieminie trafo ;). Ik heb SE eindtrapjes gemaakt met een PCL86 en een standaard nettrafo van een paar VA als uitgangstrafo, en zelfs daar kwam redelijk geluid uit, en zeker brom en ruisvrij. Iig prima voor AM-radio (het waren audions), de bandbreedte was maar 5-6kHz, en de verzadiging werd snel zichtbaar op de scoop (knikkende sinus rond de x-as).

Dus een harde brom en weinig audio vind ik niet iets wat je direkt tot een verzadigde trafo kan herleiden. Ik denk meer aan een bedradingsfout. Of de 300B moet veel te veel stroom trekken.

Op 21 november 2016 17:59:52 schreef Roland van Leusden:
Schema + gemeten spanningen + foto's van de opbouw zouden wel handig zijn.

Sluit ik me helemaal bij aan.

BTW, de 300B is een buis waarin de kathode ook meteen de gloeidraad is. Bij verkeerde afstelling van de bij AC gloeispanning niet te vermijden potmeter krijg je ook sterke brom.

Voorbeeldje (schrik niet van de laatste foto): http://diyaudioprojects.com/Schematics/300B-SE-Tube-Amp-Schematic.htm

Ongelofelijk, wat een spagettie troep. Terwijl het zo simpel kan zie hier

Quad II

Ik ben benieuwd wat die sterke brom veroorzaakt bij de TS. Je moet wel iets heel fout doen als dat ding zo reageert. Normaliter is het muisstil met kortgesloten ingang.

Op 21 november 2016 18:41:06 schreef Arco:
Is het deze soms?: https://nl.aliexpress.com/item/Assembled-300B-Single-ended-Class-A-Tub…
[...]
Wat is dat trouwens voor een ding, die MEC10?

Hoi, het is inderdaad de versterker in je genoemde link. En wat betreft de MEC10, sorry, was een tikfoutje, moet MEC100 zijn (Menno van der Veen)

Op 21 november 2016 20:01:39 schreef miedema:
Zijn jouw uitgangstrafo's wel expliciet bedoeld voor Single Ended....

Hoi, het zijn inderdaad trafo's, specifiek bedoeld voor SE toepassing. (Zie Ebay, in Amerika, zijn nog steeds te koop)

Op 21 november 2016 19:16:19 schreef Roland van Leusden:
MEC100 gok ik, zo'n Menno van der Veen ding

https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-end-audio/tentlabs-modules/368/…

Hoi, klopt! Sorry, tikfoutje...

Op 21 november 2016 20:35:32 schreef ohm pi:
@miedema,

Niet aan gedacht. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

Hoi, het is toch echt een SE trafo.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (49%)]

Hmm, op de link een hoop bla bla.. (MEC100)
Maar geen schema oid.
Vervang het ding eens door een stevige weerstand?
Veranderd je brom dan?
Zoja, subiet een deftige smoorspoel aanschaffen...

Op 21 november 2016 22:33:43 schreef Henry S.:
Dus een harde brom en weinig audio vind ik niet iets wat je direkt tot een verzadigde trafo kan herleiden. Ik denk meer aan een bedradingsfout. Of de 300B moet veel te veel stroom trekken.
[...]
BTW, de 300B is een buis waarin de kathode ook meteen de gloeidraad is. Bij verkeerde afstelling van de bij AC gloeispanning niet te vermijden potmeter krijg je ook sterke brom.

Hoi, om uit te sluiten dat de 300B te veel van de voedingstrafo vergt, heb ik er een van de twee uit gehaald, zodat de voedingsstroom helemaal voor een buis beschikbaar is. Het resultaat was precies het zelfde.

De gloeidraden worden trouwens gevoed door gelijkstroom!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (30%)]

Even een open deur intrappen: wat wijzen de meetinstrumenten aan?
Bij welk probleem dan ook met een elektronisch apparaat ga je natuurlijk allereerst METEN.

De gloeidraden worden trouwens gevoed door gelijkstroom!

Dan knipperen ze in ieder geval niet :+

Op 22 november 2016 01:11:08 schreef RAAF12:
Ongelofelijk, wat een spagettie troep..

Nou, zo erg is het niet. Niemand die het ziet. Hij is wel gemakkelijk te servicen. Je trekt maaar aan een draad en je ziet vanzelf waar het eindigt. Je hebt geen last van overspraak, want alle draden liggen ver van elkaar en haaks op elkaar.

PS:
De elco's op het "printplaatje" lijken wel ongeïnteresseerd willekeurig neergeprakt te zijn. De draden van de linker- en rechterkanaal lopen door elkaar. Dat is dus niet handig.