Hulp project

Hallo allemaal ,
Ik ben Lize Budé van 3STW2
Met de klas gaan wij meedoen aan een wedstrijd
Wij willen graag een project genaamd footconditioning maken
het idee is een box met een ventilator , een muziekbox, een gsm oplader’(powerbank - achtig iets)
wij hebben heel weinig ervaring(niets) met elektronica en zouden dit toch graag willen waarmaken
we hebben enkele vraagjes en hopen dat jullie hierbij kunnen helpen
1. Kunnen wij met een of twee dynamo´s een ventilator(12V) aandrijven en een gsm opladen?
2. Welke materialen hebben we hier voor nodig?
3. Kunnen we ook tegelijk een ventilator laten draaien en een gsm opladen of moet dit apart?
4. Kunnen we met een soort oplaadbare batterij werken voor de gsm?

Ha Splinter,

Leuk project en dat is allemaal mogelijk 1 of 2 dynamo's een voor de linker en een voor de rechter voet maar je zult ook wat aan de mechanica moeten doen :D
Een dynamo doet van zich zelf niets dus moet je het ding in beweging brengen heb je al een techniek op het oog om er beweging in te krijgen.
En welke materialen heb je al.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Shiptronic

Overleden

1) Ja dat kan.
2) Dynamo, ventilator, bedrading, stekkers, inbouwdoos, lijm, tape.
3) Kan tegelijk.
4) Dat kan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het kan zeker.

5 - 10 Watt voor een fan, 10 Watt voor muziek, 5 Watt voor het opladen. Je wil dus zeker 20 Watt kunnen 'trappen'.

Een fietsdynamo is doorgaans 5Watt das wat weinig, sommige elektromotoren (of natuurlijk autodynamo's) kunnen ook als dynamo werken.
Als je 30 Watt wil genereren moet je wel een stevig pedaalsysteem maken, dat is misschien wel het lastigste, iets met een vliegwiel bijvoorbeeld.

Misschien kan het wat verduidelijkt worden, want ik zie niet of het om een fiets gaat, of dat het bijvoorbeeld voor in een auto is. Dus, aan welke schaal moeten we denken?

Als we aannemen dat het om een mens aangedreven iets gaat, lijkt mij een dynamo uit een auto niet echt geschikt, die zijn niet bepaald efficiënt voor zulke lage belastingen.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Lambiek

Special Member

Op 25 november 2016 16:13:00 schreef kloppertje:
Als we aannemen dat het om een mens aangedreven iets gaat, lijkt mij een dynamo uit een auto niet echt geschikt, die zijn niet bepaald efficiënt voor zulke lage belastingen.

Mee eens, maar een DC motor kan je prima als dynamo/generator gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.